Jag gjorde en reflektion och jämförelse mellan GothCon och danska motsvarigheten Fastaval (som går parallellt under påsk)
GothCons rollspelsrelaterade arrangemang var i år ett 30-tal arrangemang, men plockar man bort "prova-på", "AP-podd arrangemang" och saker som ställdes in så kvarstår ungefär 15. Jag har haft kontakt med dessa för Alexandrias räkning för att se om det finns något vi kan komplettera arkivet med. Det visar sig då att ca 10 av dessa är eller har ambitionen att bli kommersiella produkter och kan därför inte publiceras i arkivet. Det återstår alltså på sin höjd 4-5 scenarion.
Tittar jag på Fastaval så var motsvarande siffra 46 rollspelsarrangemang (att jämföra med de 15 på GothCon) Här är förvisso 7st re-runs av gamla scenarion (men att återanvända bra scenarion ser jag som något positivt och något som görs allt för sällan på svenska konvent), men det som sticker ut är att egentligen inga av de danska scenariona är kommersiella utan allt material släpps fritt.
Jag har absolut all förståelse för att den som investerar massa tid i att skapa scenarion gärna ser någon form av utväxling och jag tror knappast Sverige är något undantag när det gäller att göra fler scenarion kommersiella (inom LARP så har t.ex. Peaky Games samlat en stor kommersiell portfölj i USA/UK), men jag kan inte låta bli att beundra den danska traditionen. Vet att frågan diskuterats tidigare, men det tävlingsmoment som finns på Fastaval där man tävlar i olika kategorier om att göra bäst scenarion ersätter kanske drivkraften att göra scenarion kommersiella (för det är väl ingen som blir rik på att skriva kommersiella rollspelsscenarion?) Finns det andra drivkrafter som spelar in? (t.ex. att få sitt material publicerat i en tryckt bok)? Tänker att friforms-scenarion är väldigt få på svenska konvent medan de verkar vara i klar majoritet i Danmark. Kan det finnas en koppling där friformsäventyr anpassas till etablerade rollspel för att få större uppmärksamhet? Kan de svenska friformsscenariona ha övergått i LARP eller indierummet-aktiviteter där man vill testa något nytt grepp (mekanik, fokusområde, berättelse etc.)?
Vad anser du om trenden med fler kommersiella konventsscenarion? Vad tjänar man egentligen på att skriva ett kommersiellt konventsscenario? Skulle ett eventuellt tävlingsmoment förändra drivkrafterna? Vart har svensk friform egentligen tagit vägen?
För ordningens skull så är själva definitionen av "friform" i det här inlägget ett systemlöst scenario utan någon djupare spelmekanik, men där man fortfarande spelar en form av ttrpg som inte är LARP. Om den definitionen är rätt eller fel får gärna diskuteras i en annan tråd
GothCons rollspelsrelaterade arrangemang var i år ett 30-tal arrangemang, men plockar man bort "prova-på", "AP-podd arrangemang" och saker som ställdes in så kvarstår ungefär 15. Jag har haft kontakt med dessa för Alexandrias räkning för att se om det finns något vi kan komplettera arkivet med. Det visar sig då att ca 10 av dessa är eller har ambitionen att bli kommersiella produkter och kan därför inte publiceras i arkivet. Det återstår alltså på sin höjd 4-5 scenarion.
Tittar jag på Fastaval så var motsvarande siffra 46 rollspelsarrangemang (att jämföra med de 15 på GothCon) Här är förvisso 7st re-runs av gamla scenarion (men att återanvända bra scenarion ser jag som något positivt och något som görs allt för sällan på svenska konvent), men det som sticker ut är att egentligen inga av de danska scenariona är kommersiella utan allt material släpps fritt.
Jag har absolut all förståelse för att den som investerar massa tid i att skapa scenarion gärna ser någon form av utväxling och jag tror knappast Sverige är något undantag när det gäller att göra fler scenarion kommersiella (inom LARP så har t.ex. Peaky Games samlat en stor kommersiell portfölj i USA/UK), men jag kan inte låta bli att beundra den danska traditionen. Vet att frågan diskuterats tidigare, men det tävlingsmoment som finns på Fastaval där man tävlar i olika kategorier om att göra bäst scenarion ersätter kanske drivkraften att göra scenarion kommersiella (för det är väl ingen som blir rik på att skriva kommersiella rollspelsscenarion?) Finns det andra drivkrafter som spelar in? (t.ex. att få sitt material publicerat i en tryckt bok)? Tänker att friforms-scenarion är väldigt få på svenska konvent medan de verkar vara i klar majoritet i Danmark. Kan det finnas en koppling där friformsäventyr anpassas till etablerade rollspel för att få större uppmärksamhet? Kan de svenska friformsscenariona ha övergått i LARP eller indierummet-aktiviteter där man vill testa något nytt grepp (mekanik, fokusområde, berättelse etc.)?
Vad anser du om trenden med fler kommersiella konventsscenarion? Vad tjänar man egentligen på att skriva ett kommersiellt konventsscenario? Skulle ett eventuellt tävlingsmoment förändra drivkrafterna? Vart har svensk friform egentligen tagit vägen?
För ordningens skull så är själva definitionen av "friform" i det här inlägget ett systemlöst scenario utan någon djupare spelmekanik, men där man fortfarande spelar en form av ttrpg som inte är LARP. Om den definitionen är rätt eller fel får gärna diskuteras i en annan tråd