Varulv Klassåterträff i Nora - Runda 1

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,706
Location
Oktoberlandet
Tandläkare alltså.
Lämnar till övriga att tycka till men det låter ju inte som skumraskaffärer direkt.
Är för övrigt gymnasielärare vilket jag inte heller skulle klassa som lågstatus.

IRL: Jag kommer att sitta i lönesamtal i stort sett hela dagen så mitt lågflygande annonseras
Du och jag diskuterade låg/hög-status och nu måste väl du ändå krypa till korset och medge att Rasmus har ett högstatusyrke👍
Jag tror WH klassat det så med tanke på utbildningsår och lön.
Alla måste vara överens om det.

Det intressanta är vad vi andra har och om det påverkar spelmekaniken.

Tackar @RasmusL för att du delgav detta.
Rasmus har ju haft hårt tryck från gruppen med att gå ut med detta och om jag förstår WH rätt så behöver Rasmus inte riskera problem med att ljuga om nu inte byn sitter med en Siarförmåga som kan Sia just yrken.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,783
Location
Stockholm
nja jag röstar på Sidd och jag skulle vilja höra mer från Rasmus hur han resonerade kring att rösta på Vimsan för lågstatus. Tycker inte Rasmus är rödare än vanligt, men sen tycker jag iofs han är svårläst
Det är väl egentligen inte något särskilt bakom det än att börja röra runt lite. Om det inte framkommer något väldigt graverande tycker jag inte att vi tar ut Vimes, men har inte hunnit göra något annat kul gräv ännu.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,783
Location
Stockholm
Okej. Det här är det som hände i början av rundan.

Rasmus skriver följande:



I mitt svar anger jag att jag har ett vanligt lågstatusyrke. Vilket Rasmus besvarar med "Jag har inte ett lågstatusyrke" och en röst på mig.

---

Är Rasmus bybo verkar han alltså tro att bybor inte har lågstatusyrken. Det är väl ok om han själv inte har det, men det går (som påpekat) emot fluffet i startinlägget.

Är Rasmus ulv. Ja, hur har han tänkt då? Vad är ulvrationaliteten. Jag kan tänka mig det här scenariot:
1. Ulvarna har konstaterat att det finns någon form av överrenskommelse mellan deras yrken (de kanske alla är GDPR-konsulter).
2. De tror inte att yrkesdiskussionen kommer gå att undvika (vilket jag tror är en helt korrekt analys).
3. De väljer att ta initiativet i diskussionen genom att initiera den genom Rasmus, som bollar till mig och sedan smashar tillbaka på min lite försiktiga retur.

Risken för ulvarna är att Rasmus kommer rödas, men samtidigt kan de samla tillräckligt med tidig info för att göra informerade val om hur de ska ljuga i resten av spelet.

Alternativet är kaos-ulv: det finns ingen överensstämmelse mellan ulvarnas yrken och Rasmus går in bara hugger en grej att jobba med.

Oavsett lirar det med Rasmus sätt att spela ulv tycker jag.

Nä, Rasmus får nog resonera lite om detta, tack.
Jag vet inte, känns mer som du resonerar kring olika sätt som jag skulle kunna resonera om jag var ulv, snarare än att peka på något faktiskt rödande.

Jag vill minnas någon rad ur flufftexten i anmälningstråden som antydde något om ulvarna och det fick mig att tänka att det kanske inte var gänget som drog iväg från stan och pluggade trams på högskola.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,706
Location
Oktoberlandet
Några tankar på huvudkandidaterna innan jag ska sova (jag är lite för trött för att sortera upp övriga)

@Sidd - Jag tyckte sidd svarade ganska bra mellan inlägg #125 och #136. Några saker skaver lite

När jag påpekar att det är svårtolkat när han är medvetet kryptisk och det får honom att verka ohjälpsam och därmed ulvig, vilket hände i Dune, svarar han

vilket är en förklaring av vad som hände då, men knappast en förklaring av varför det händer nu.

Sen kommer här på kvällen

Om det här är skrivet av en bybo så är det liksom höjden av ohjälpsamhet. "Jag hittade en post däromkring"? Tack, om du citerat den så hade det varit lätt att kolla upp, men det här tutar verkligen "ulv som vill säga något utan att vi kollar så noga" i mina öron.

Och jag vet att det är lätt att jag får tunnelseende på beteende jag inte fattar, men det går inte riktigt att släppa.

@RasmusL - Jag vet inte om "inte högstatus"-gate är så graverande, men radiotystnaden i väntan på att den ska dra över är desto värre. Jag tyckte att både @Vimes och @RasmusL blev grönade av att de stack ut hakan. Det kan ju också vara ett skojbråk som Vimes egentligen inte vill ligga kvar i, men i så fall borde de synkat bättre hur de kan ta sig ur det, så det tror jag nog inte.

Min röst ligger kvar på @Sidd , på grund av magkänsla.
Visar det sig att Rasmus är röd vill jag hemskt gärna att ni inte glömmer den här posten.
Tajmingen och texten luktar ulv som bara den:
- Börjar med ulviga ursäkter om svårt att delta👍
- Försöker hitta argument/motiv till sin röst på Sidd och landar i att Sidd är brusig: alltså inga motiv👍
- Skriver lamt om att Rasmus är frånvarande vilket inte direkt stämmer: försöker alltså distansera sig från Ulvkompis. Oj vad förvånande sen att Rasmus svara upp så har vi ett litet låssastjafs mellan dessa två direkt i tråden👍

Jag är säkert fel ute men kom ihåg situationen byn.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,783
Location
Stockholm
Okej. Det här är det som hände i början av rundan.

Rasmus skriver följande:



I mitt svar anger jag att jag har ett vanligt lågstatusyrke. Vilket Rasmus besvarar med "Jag har inte ett lågstatusyrke" och en röst på mig.

---

Är Rasmus bybo verkar han alltså tro att bybor inte har lågstatusyrken. Det är väl ok om han själv inte har det, men det går (som påpekat) emot fluffet i startinlägget.

Är Rasmus ulv. Ja, hur har han tänkt då? Vad är ulvrationaliteten. Jag kan tänka mig det här scenariot:
1. Ulvarna har konstaterat att det finns någon form av överrenskommelse mellan deras yrken (de kanske alla är GDPR-konsulter).
2. De tror inte att yrkesdiskussionen kommer gå att undvika (vilket jag tror är en helt korrekt analys).
3. De väljer att ta initiativet i diskussionen genom att initiera den genom Rasmus, som bollar till mig och sedan smashar tillbaka på min lite försiktiga retur.

Risken för ulvarna är att Rasmus kommer rödas, men samtidigt kan de samla tillräckligt med tidig info för att göra informerade val om hur de ska ljuga i resten av spelet.

Alternativet är kaos-ulv: det finns ingen överensstämmelse mellan ulvarnas yrken och Rasmus går in bara hugger en grej att jobba med.

Oavsett lirar det med Rasmus sätt att spela ulv tycker jag.

Nä, Rasmus får nog resonera lite om detta, tack.
...och jag tycker som regel att senare rundor är roligare, och är mer aktiv då, skulle aldrig medvetet offr Amiga i r1 xD
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Jag kommer ha hektisk dag och sticka in huvet här och där. Jag tycker Sidd har spelat konstigt och min lösning just nu tyder på en ulv som vill vara aktiv bybo. Kom att tänka på att Sidd ju var ”slug- och smygulv” senast och kanske är det därför han agerar så olikt sig själv nu?

Sedan inser jag ju att det också kan handla om en felläsning eller att jag borrar ner mig i nåt idiotiskt hål. Men nä, det är för distraherande att Sidd ger sig på Anthrox och nu menar att alla inte har samma förmågebeskrivning som i startposten.

Jag är advokat och gillar Rasmus outning och spel. Först trodde jag att han gillrade nån sorts fälla men sedan insåg jag att man kan tolka Waterhouse fluff olika. Jag tror ju också att Vimes är grön som reagerade fort och byboigt. De andra i röstlängden på Rasmus är däremot suspekta. Vilka då? Sidd, Andersson och nån till (som nog inte lägger dig som en vagn bakom de två förstnämnda).

Min röst ligger kvar och känns bra!!
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,706
Location
Oktoberlandet
Rasmus klev fram så då ska inte jag vara sämre👍

Vet inte om jag ska undvika att citera PM eller?
Jag är iaf en vaniljbybo

För tillfället mellan två jobb

skjorta med svampmönster
Och Förmåga: Dans.

Rolig detalj är att jag alltså verkar ha tröjan Anthrox så tjusigt visade upp i anmälningstråden.
Min första reaktion var att det inte har nåt med spelmekaniken att göra.

Arbetslös så det måste anses vara lågstatusjobb👍

Ser gärna att vi testar den mekaniken så gärna att dreven står mellan två yrkeskategorier som är tydliga i det avseendet👍
Alltid nåt för byn att se på vidare i spel.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,706
Location
Oktoberlandet
Nu har även Basse outat Yrke👍
Alltså bör alla göra det för att vi kanske ska kunna få se ett mönster.
Som ni kan se med mina poster så har jag inget att dölja och det skulle vara bra om övriga bybor följer detta i denna fråga.
Samarbete👍
För byns bästa.
Är på det sättet byn har en chans.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,706
Location
Oktoberlandet
Såg att @Basenanji igen trycker på att just @Andersson skulle vara högst misstänkt.
Jag ser inte vad Basse verkar se och tittade tillbaka på Anderssons poster:

- Andersson har lyft tågröstningsiden👍: eftersom jag gillar att byn koordinerar sig (samarbete) så är jag självklart på där (jag fick ju inte direkt upp Anthrox på en svängom ändå)

-Andersson verkar tagit ställning vad gäller låg/hög-status yrke och vill kolla upp Rasmus👍: även där står jag på samma plattform som Andersson.

Dessa 2 saker tycker Basse gör att Andersson skulle vara scum?
Varför funkar inte Anderssons ideer?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,706
Location
Oktoberlandet
Yrkeslistan:
Rasmus - Tandläkare
Basse - Advokat
Biobunker - Gymnasielärare
Sidd- Mellan två jobb

Vimes- lågstatus?

Ni andra bör komplettera denna lista👍
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Jag tycker att Andersson (som vanligt) spelar kort och lite undvikande. Idén om hur dansandet ska koordineras är väl bra, men jag sätter inget större värde på det eftersom jag inte kan säga så mycket om dansens funktion i spelet. Om ulvgenget vet att dansen inte spelar någon roll för hur nattmorden fungerar är det ju knappast grönande att presentera eleganta lösningar för hur dansen ska koordineras.

Och jag vill påminna om att det finns många olika bud om hur dansandet fungerar. Flera har föreslagit att det finns två zoner (dansgolv och bar) men hur de sedan fungerar i spel återstår att se. Andra verkar peka på att just dansgolvet är minerad mark.

Jag gissar att dansgolvet är den plats där powerroller kan användas (siaren siar sin danspartner tex och nattmord är relaterat till dansaktiviteter även om jag inte i detalj fattar hur ett sådant skulle gå till). Men då borde barhänget kunna användas för att undvika nattmord, vilket skulle bli en oelegant design som jag har svårt att tro att Waterhouse iscensätter. När Vimes nämner att han var missnöjd med sitt gamla spel Nora 1.0 nämnde han viss obalans. En sådan gissar jag att Waterhouse jämnat ut.

Sedan (och det här verkar jag vara ensam om att vilja diskutera) tycker jag att det vore givande att resonera om antal ulvar och huruvida det öppnar för en bybo-nerf eller -buff? Kanske har vi tre siare: en för kläder, en för yrken och en vanlig fraktionssiare? I så fall skulle det kunna väga upp för tre ulvar.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Nu är det möten, VFU-besök och rättning av tentor som gäller! På återseende!
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,706
Location
Oktoberlandet
Jag tycker att Andersson (som vanligt) spelar kort och lite undvikande. Idén om hur dansandet ska koordineras är väl bra, men jag sätter inget större värde på det eftersom jag inte kan säga så mycket om dansens funktion i spelet. Om ulvgenget vet att dansen inte spelar någon roll för hur nattmorden fungerar är det ju knappast grönande att presentera eleganta lösningar för hur dansen ska koordineras.

Och jag vill påminna om att det finns många olika bud om hur dansandet fungerar. Flera har föreslagit att det finns två zoner (dansgolv och bar) men hur de sedan fungerar i spel återstår att se. Andra verkar peka på att just dansgolvet är minerad mark.

Jag gissar att dansgolvet är den plats där powerroller kan användas (siaren siar sin danspartner tex och nattmord är relaterat till dansaktiviteter även om jag inte i detalj fattar hur ett sådant skulle gå till). Men då borde barhänget kunna användas för att undvika nattmord, vilket skulle bli en oelegant design som jag har svårt att tro att Waterhouse iscensätter. När Vimes nämner att han var missnöjd med sitt gamla spel Nora 1.0 nämnde han viss obalans. En sådan gissar jag att Waterhouse jämnat ut.

Sedan (och det här verkar jag vara ensam om att vilja diskutera) tycker jag att det vore givande att resonera om antal ulvar och huruvida det öppnar för en bybo-nerf eller -buff? Kanske har vi tre siare: en för kläder, en för yrken och en vanlig fraktionssiare? I så fall skulle det kunna väga upp för tre ulvar.
Bra tugg Basse👍
Viktigt att diskussionen om rollernas användning och hur WH kan tänkas fixa med spelmekaniken.
Vi får väl se hur det urartar med det.
Antal ulvar är också viktigt förstås och hur balansen är löst.
Ditt snack om Siare i olika former ser jag mer som att du sätter griller i huvudet på oss.
Är det så - så är det och bara bra för byn- men samma igen- vi får väl se👍


Dock så (råkade du totalt även fast det var typ ingaången på posten) duckade du frågan om varför du just nämt Andersson som mest misstänkt flera gånger.
Försöker du byta ämne?
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
892
Visar det sig att Rasmus är röd vill jag hemskt gärna att ni inte glömmer den här posten.
Tajmingen och texten luktar ulv som bara den:
- Börjar med ulviga ursäkter om svårt att delta👍
- Försöker hitta argument/motiv till sin röst på Sidd och landar i att Sidd är brusig: alltså inga motiv👍
- Skriver lamt om att Rasmus är frånvarande vilket inte direkt stämmer: försöker alltså distansera sig från Ulvkompis. Oj vad förvånande sen att Rasmus svara upp så har vi ett litet låssastjafs mellan dessa två direkt i tråden👍

Jag är säkert fel ute men kom ihåg situationen byn.
- Jag flaggade i min anmälningspost för att jag har väldigt mycket på jobbet nu och egentligen inte borde anmäla mig. Därav trötthet igår.
- "Sidd är brusig" är väl en omskrivning av "Sidd försvårar byboarbetet genom att medvetet posta kryptiskt"
- Rasmus hade vid det laget gått AWOL sen klockan 15.05, och hade inte postat något sen dess. Jag skrev inlägget vid 23.

Jag hade nu sovit på saken och kommit fram till att jag ska lära mig av mina läxor och inte gå på magkänslan när jag tycker att någon är konstig - och det tänker jag göra - men:

@Sidd : när vi nu har ett system där man outar jobb och taggar nästa spelare för outning, så att inte ulvarna ska kunna invänta maximal information innan de outar, varför bestämmer du dig för att bara tränga dig före i kön? Tycker du att det är hjälpsamt?

Men jag har sagt att jag ska släppa tunnelseendet, så det försöker jag göra. Flyttar min röst till Rasmus.

Vid lunch ska jag, om jag hinner, kolla närmre på:
@Brynolf : som kommer in och brakoutar. Är det ballsy-ulv?
@BiobunkerVII : som jag känner att jag har en dålig bild av. Många korta inlägg.
@Vimes : Eftersom Sidd kände att han behövde avbryta tågordningen på yrkesoutningar när Vimes inte hade svarat.

Röst: @RasmusL
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Och jag vill påminna om att det finns många olika bud om hur dansandet fungerar. Flera har föreslagit att det finns två zoner (dansgolv och bar) men hur de sedan fungerar i spel återstår att se. Andra verkar peka på att just dansgolvet är minerad mark.
I förra spelet var det dans ja/nej. Här är det pardans. Borde vara nån mekanik med att man bara kan sia/mörda den man dansar med eller hur?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Försöker du byta ämne?
Knappast. Jag har i flera andra poster nämnt hur jag ser på Andersson. Ok nu är det här R1 så man ska väl inte dra för stora växlar men:

- Jag reagerade på Anderssons inlägg om ”spelmekanik” som i mina öron lät som att Andersson försa sig. Vet Andersson något om spelmeksniken vi andra inte vet? Sedan förklarade han sig och menade att det var en referens till något annat än den information som var given av SL.

- Sedan tycker jag också att vi ska syna följet som röstar på Rasmus. De första personerna som röstar på Rasmus är Vimes, Sidd och Andersson och om man måste rädda ulv-Sidd är det nog inte så konstigt att man lägger sig som vagnar i ett tåg. Vimes är ju lurig, men jag tycker ändå att hans motiv för att rösta på Rasmus kom spontant och byboigt.

Ja, jag kan ha fel. Jag försöker bara vara transparent med hur jag tänker.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,706
Location
Oktoberlandet
varför bestämmer du dig för att bara tränga dig före i kön? Tycker du att det är hjälpsamt?
Sorry: hade faktiskt missat att det är nån form av ordning på outning av Yrken.
Till mitt försvar kan jag väl säga att jag är ju lite under press med 5 röster så känner ju lite stress medatt jag behöver vända ett drev.
@Vimes 🙏 Varsågod (och skicka sen vidare👍)
 
Top