Varulv Klassåterträff i Nora - Runda 1

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,595
För att få igång nån form av diskussion, spinner jag vidare på @Vimes inlägg kring det här med yrken.
Jag har också ett lågstatusyrke, och med brasklappen att man kanske värderar vad som är ett högstatus kontra lågstatusyrke så sticker det ju ut lite att @RasmusL claimar högstatus - samtidigt ganska ballsy ulvspelande att droppa det i början av R1 om det är värsta ulvtellen...med det sagt är ju Rasmus enligt Ulvrationalitet BallsyUlv.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,695
Location
Oktoberlandet
Jag gissar att WH gett oss olika yrken och olika kläder.
Därav blir det en chansning för ulvarna att outa dessa saker då de riskerar skriva nåt som då skulle träffa lika.
Där finns alltså en vitts med outning.

Jag skulle gärna överhuvudtaget se en förklaring till problem för byn med outningar.

Visst det kan vara så att yrken/kläder inte har nån funktion alls MEN det kan ju också vara så att det har betydelse för fraktion.
Varför ska vi inte försöka ta den chansen?

Får vi besked på yrke och kläder vid ny runda @Waterhouse ?
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,392
Snacka om att fiska powerroller!
Vad tycker vi om det egentligen?
Så plumt att jag undrar om det är en ulvchansning med att bruseSidd ska råka haspla ur sig för mycket.

Var tvungen att svara då jag nu gissar att alla andra sitter å undrar varför Anthrox-Sidd håller på å låssasskuggboxas så här övertydligt.
Ville bara förekomma den diskussionen så inte jag dras med i skit om det nu skulle vara så att jag direkt på första posten prickat in en ulv (tjena mittbena troligt😂).
Hej mr förvirring. Jag förstår inte din vinkel eller vad du vill få fram med det här. Om du har samma "förmåga" som alla andra har med att bjuda upp folk till dans (vilket är en spelmekanik som alla torde ha, för att kunna flytta sig på spelbrädet, och inte en förmåga) så förstår jag inte varför du belyser den över huvud taget. Även ulvarna behöver ju liksom kunna ställa sig på dansgolvet, så de har ju sannolikt exakt samma grej. Om det inte är det du pratar om så har du ju outat din egna powerroll, behövs liksom inget fiske för det. Så kan du förtydliga vad du menar? För just nu lutar jag åt att rösta på dig på grund av det här.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,183
Location
Uppsala (Umeå)
Därför att tre spelare har sagt något om sina yrken. Jag och Anthrox har claimat "lågstatus". Rasmus har claimat något annat.

Enligt fluffet är byborna Vanligt Folk som det kanske inte blev så mycket med, medan ulvarna har blivit framgångsrika.

Jag noterar för övrigt att det är mig du bollar den här frågan till, istället för till Rasmus (som ju alltså, av oss tre, verkar claima yrke som står ut och inte passar lika bra med fluffet) som ju är den som först röstar på yrkes-claim (när han röstar på mig för att jag claimar "vanligt lågstatusyrke").



Jag försöker inte driva på massoutning. Jag har sagt att "det KAN vara rätt att massouta", och så har jag försökt fråga Basse lite hur han resonerar.

Det är inte farligt att röja powerroller, det är farligt att inte hitta och rösta ut ulvarna. Kan vi hitta ulvar på bekostnad av powerroller är det ett byte jag tar alla dagar i veckan.
Som jag fattar det gamla Nora-spelet så var utklädnaden och favoritsnacksen ledtrådarna till vem som var ulv eller inte? D v s att mellanstadiekidsen hade barnsligare utklädnader och favoritsnacks och att det också fanns ett siande kopplat till det. (Fanns det någon ytterligare funktion @Vimes?) Rimligen borde detsamma gälla här - d v s att byborna har mer enklare, mer arbetarklassiga, jobb och även klädsel.

Fördelen med en massoutning (obs! jag provtänker här jag föreslår det inte än) är väl i så fall att en ulv kunna råka ljuga och välja samma yrke/klädsel som redan finns hos en riktig bybo, men det är ju inte väldigt sannolikt med tanke på hur många olika yrken/kläder som finns. Dessutom kan ju ulvarna alltid välja att lägga sig sent i outningen för att se vad som är taget.

Så att OM man ska outa får man nog lägga upp en tågordning för det som undviker att ge ulvarna för mycket information som gör outningen meningslös. T ex att man använder ordningen som Waterhouse listat spelare i startinlägget (om man inte vill ha bokstavsordning igen) och först går uppifrån och ned där alla avslöjar en av yrke/klädsel. Därefter avslöjar vi den andra av de två sakerna, fast i omvänd tågordning (så att den som var sist senast börjar). Då kommer man både ifrån att ulvarna kan positionera sig sent med flit, samtidigt som att de inte har en jättefördel med att svara sent och kunna se vad de andra sagt.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,695
Location
Oktoberlandet
För att få igång nån form av diskussion, spinner jag vidare på @Vimes inlägg kring det här med yrken.
Jag har också ett lågstatusyrke, och med brasklappen att man kanske värderar vad som är ett högstatus kontra lågstatusyrke så sticker det ju ut lite att @RasmusL claimar högstatus - samtidigt ganska ballsy ulvspelande att droppa det i början av R1 om det är värsta ulvtellen...med det sagt är ju Rasmus enligt Ulvrationalitet BallsyUlv.
Det gick ju fort.
Alldeles för fort @BiobunkerVII !
Gillar det inte alls.
Med det sagt så tycker jag vi alla nu outar Yrke så får vi kolla upp Rasmus.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,392
Som jag fattar det gamla Nora-spelet så var utklädnaden och favoritsnacksen ledtrådarna till vem som var ulv eller inte? D v s att mellanstadiekidsen hade barnsligare utklädnader och favoritsnacks och att det också fanns ett siande kopplat till det. (Fanns det någon ytterligare funktion @Vimes?) Rimligen borde detsamma gälla här - d v s att byborna har mer enklare, mer arbetarklassiga, jobb och även klädsel.

Fördelen med en massoutning (obs! jag provtänker här jag föreslår det inte än) är väl i så fall att en ulv kunna råka ljuga och välja samma yrke/klädsel som redan finns hos en riktig bybo, men det är ju inte väldigt sannolikt med tanke på hur många olika yrken/kläder som finns. Dessutom kan ju ulvarna alltid välja att lägga sig sent i outningen för att se vad som är taget.

Så att OM man ska outa får man nog lägga upp en tågordning för det som undviker att ge ulvarna för mycket information som gör outningen meningslös. T ex att man använder ordningen som Waterhouse listat spelare i startinlägget (om man inte vill ha bokstavsordning igen) och först går uppifrån och ned där alla avslöjar en av yrke/klädsel. Därefter avslöjar vi den andra av de två sakerna, fast i omvänd tågordning (så att den som var sist senast börjar). Då kommer man både ifrån att ulvarna kan positionera sig sent med flit, samtidigt som att de inte har en jättefördel med att svara sent och kunna se vad de andra sagt.
I'm game if ni andra är det. Det jag är orolig för är att ulvarna fått en spoiler på vad exv vår siare har för yrke och då skulle det outa denne. Sen kan det ju vara så att våra powerroller har lite finare kläder/yrke, vilket i så fall pekar mot att Rasmus kan ha en powerroll och därför är avvikande.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,695
Location
Oktoberlandet
Hej mr förvirring. Jag förstår inte din vinkel eller vad du vill få fram med det här. Om du har samma "förmåga" som alla andra har med att bjuda upp folk till dans (vilket är en spelmekanik som alla torde ha, för att kunna flytta sig på spelbrädet, och inte en förmåga) så förstår jag inte varför du belyser den över huvud taget. Även ulvarna behöver ju liksom kunna ställa sig på dansgolvet, så de har ju sannolikt exakt samma grej. Om det inte är det du pratar om så har du ju outat din egna powerroll, behövs liksom inget fiske för det. Så kan du förtydliga vad du menar? För just nu lutar jag åt att rösta på dig på grund av det här.
På mitt PM som även redovisas av SL i startposten står: Förmåga: …osv.
Det första du skrev idag var ”Jag har inga förmågor…”. Det var bara det jag hakade upp mig på och kanske det är som du svarade i nån post sen att du menar Powerförmågor.
Eftersom ingen annan verkar bry sig om detta så släpper jag väl den lilla struntsaken.

Jag ser gärna en diskussion angående outning om Yrken och tills vidare med tanke på den diskussionen så:

Röst: @RasmusL
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,595
Såklart - eftersom du bor i Lindesberg, sydvästra Bergslagens Beverly Hills
Röst: @RasmusL
Jag ska krypa till korset och erkänna att jag tidigare på jobbet följde spelet på telefonen och läste slarvigt, jag fattade det som att @RasmusL skrivit att han hade ett högstatusyrke - om han (vilket ditt inklippta citat ju visar) skrev inte ett lågstatusyrke så är det i min värld en helt annan sak och även mitt yrke är inte lågstatus men inte högstatus och absolut inte något suspekt.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,392
Röst: @Sidd
Några drev börjar kristalliseras här och jag tänker att det är två som behöver lite extra press på sig. Så jag byter röst för att ha jämnhet i dreven.
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,044
Släpper Vimes då.
Spänner ögonen i sidd istället. Jag tror inte att RasmusL är skum för att han inte har ett lågstatus jobb.

Röst: @Sidd
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Du är medveten om att du kan se röstförflyttningar i verktyget om du klickar på "samtliga röster" längst upp?
Ja, men man får ändå ingen sammanställning vid en viss tidpunkt! Det är ju DEN som är viktigast!

Ni unga och era slappheter! Fnys! /Basse, hötter med käppen
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,695
Location
Oktoberlandet
nu fattar jag inte
I mina ögon så avslöjade du väldigt tydligt det jag sett bla Vimes antyda.
Förvånar att du inte ser det - scumvibbar om det visar sig stämma med fraktion BB7.

Eftersom jag är drevad (måste förstås vara ulv med här i det gänget nu Basse, Hägern, Anth och Fjodde👀) och gärna vill kolla upp saken med Yrke så har jag inga problem med att outa detta.
Bara jag inte gör nån uppenbar bybotabbe med detta?
Respons tack🙏

Vidare så ser jag inte nåt problem med att alla outar Yrke.
Tror verkligen inte WH gett ulvar och byns powerroller samma kategori Yrken.
Möjligtvis så har Yrkena ingen bäring alls på fraktion och i så fall så gör det ju varken till eller ifrån: lika bra då att allt detta kommer upp på bordet och kanske nån ulv sitter och gör bort sig med ljug om detta.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,695
Location
Oktoberlandet
Faktiskt bra att en sån här diskussion verkligen tröskas igenom ordentligt tidigt nu i R1 då vi har lite längre runda och fler kan säga sitt.
Delta nu om detta istället för att tysta en diskussion som Ulvarna vill slippa.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,595
@Sidd behöver snacka ur skägget, antingen ser du en jävla massa scum i ALLT eller också så är vi tröga som inte fattar dina hintar.
Jag tyckte det var rödande att hinta att man hade ett högstatusyrke - nu visade det ju sig att det inte var det som Rasmus skrev.
Man jag fattar faktiskt fortfarande inte vad du menar.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,695
Location
Oktoberlandet
@Sidd behöver snacka ur skägget, antingen ser du en jävla massa scum i ALLT eller också så är vi tröga som inte fattar dina hintar.
Jag tyckte det var rödande att hinta att man hade ett högstatusyrke - nu visade det ju sig att det inte var det som Rasmus skrev.
Man jag fattar faktiskt fortfarande inte vad du menar.
Jaha vad skrev Rasmus då?
Jag får gå tillbaka å kolla.
 
Top