Varulv Klassåterträff i Nora - Runda 1

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Jo! Detta vill jag ha sagt! Jag kommer INTE acceptera några brödsmulor, hur läckert de än presenteras.

Jag har blivit selektivt glukosintolerant!
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,595
Just nu ser röstningen ut så här:
View attachment 17963
EJ röstat: @BiobunkerVII @Brynolf @Andersson

Vi kan väl hjälpas åt att posta sådana här sammanställningar så gör vi analysen av röstmönster lättare framöver?
Ja asså jag fattar ingenting än så länge så känns sådär att okynnesrösta bara för att.
Brynolf ligger lågt men det förvarnade han för i anmälningstråden så det är väl rimligt.
Andersson och Fjodde brukar lågsniffa men har tagit för sig här - är det rött?
Vimes och Rasmus gnabbande känns som de brukar spela oavsett lag…
Övriga vetefan ni har nog mellanmjölkat.
Närmast en röst är nog Waterhouse som öppnade med ett par snabba poster för att markera närvaro men sen varit väldigt passiv
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,397
Förmåga: Du vet att en av byns viktigaste roller verkligen gillar Pommac. Dessutom kan du varje runda välja om du vill dansa under dansfasen eller inte, skicka PM till mig.
Från förra spelet. Det är väl det här som fram för allt borde tala för att vi inte borde massouta i alla fall, för jag kan så väl tänka mig att WH har gett sådan information till ulvarna.
Men det sticker lite i ögonen att @RasmusL säger att han har ett avvikande yrke.

Men å andra sidan hade väl en ulv-rasmus aldrig skrivit så här, precis i början av spelet:
Jag tror att fluffet har betydelse och att yrke kan hinta om fraktionstillhörighet.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,710
Location
Oktoberlandet
@Vimes
Jag är övertygad om att du och WH snackat detta spel som jag uppfattar är första gången WH arrar. Han borde frågat dig lite om tips eller hur?
Du borde ha lite aningar om spelmekaniken som WH troligtvis gett sig på att använda.
Vad har han frågat om?
Varför gör han en uppföljare på just det här?
Nattmordsmekanik-par?
Osv.
Tror vi kanske kan gräva lite här👍
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,508
Varför är detta så skumt?
Därför att tre spelare har sagt något om sina yrken. Jag och Anthrox har claimat "lågstatus". Rasmus har claimat något annat.

Enligt fluffet är byborna Vanligt Folk som det kanske inte blev så mycket med, medan ulvarna har blivit framgångsrika.

Jag noterar för övrigt att det är mig du bollar den här frågan till, istället för till Rasmus (som ju alltså, av oss tre, verkar claima yrke som står ut och inte passar lika bra med fluffet) som ju är den som först röstar på yrkes-claim (när han röstar på mig för att jag claimar "vanligt lågstatusyrke").

Och varför försöker du driva på massoutning och att det inte är farligt att röja power roller?
Jag försöker inte driva på massoutning. Jag har sagt att "det KAN vara rätt att massouta", och så har jag försökt fråga Basse lite hur han resonerar.

Det är inte farligt att röja powerroller, det är farligt att inte hitta och rösta ut ulvarna. Kan vi hitta ulvar på bekostnad av powerroller är det ett byte jag tar alla dagar i veckan.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,508
@Vimes
Jag är övertygad om att du och WH snackat detta spel som jag uppfattar är första gången WH arrar. Han borde frågat dig lite om tips eller hur?
Du borde ha lite aningar om spelmekaniken som WH troligtvis gett sig på att använda.
Vad har han frågat om?
Varför gör han en uppföljare på just det här?
Nattmordsmekanik-par?
Osv.
Tror vi kanske kan gräva lite här👍
Jag vet inte mer än det som står i starttråden (det visste jag iofs typ innan starttråden). Både jag och brorsan är fair playande euro-gamers som aldrig skulle kompromissa med spelets mekaniska integritet. WH skulle aldrig välja att avslöja saker i mekaniken för mig som sedan är dolda i spelupplägget.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,710
Location
Oktoberlandet
Jag vet inte mer än det som står i starttråden (det visste jag iofs typ innan starttråden). Både jag och brorsan är fair playande euro-gamers som aldrig skulle kompromissa med spelets mekaniska integritet. WH skulle aldrig välja att avslöja saker i mekaniken för mig som sedan är dolda i spelupplägget.
Jag menade inte att han skulle avslöjat nåt för bara dig.
Jag fiskar lite om Nattmordstänket tex.
Varför uppföljare?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,508
Hur får vi mer data av att blanda upp positionerna? Om hälften står i baren nu och det sker ett nattmord i baren så kommer vi vilja testa vad som händer om ingen står i baren nästa runda. Lika bra att göra det nu?
Jag tror (observera tror) att dansen inte har någon betydelse mer än som förflyttning mellan positioner på "brädet". Ulvarna kan mörda på båda platserna (om offer och den som utför mordet båda är på samma plats).

I gamla Nora-spelet kunde ulvarna bara mörda på dansglovet. Det var en dålig design, som inte riktigt räddades av den oeleganta lösningen att ge ulvarna två fria nattmord. Jag tror inte WH har designat på det sättet.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,191
Location
Uppsala (Umeå)
Såg du min fråga om ”spelmekanik”?
Det jag menade var att om vi gör rangordningen utifrån faktorer som ligger utanför själva spelet (i det här fallet begynnelsebokstaven på namnet, det hade även kunnat vara något annat, t ex hur många bokstäver som finns i namnen) så får man på ett enkelt sätt en ihopparning som borde ge ulvarna mindre möjlighet att manipulera och vara lättare för byn att komma överens om. Verkar det vettigt?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,710
Location
Oktoberlandet
Vad tror ni om den här mekaniken om att jag som bybo kan bjuda upp nån till dans?
Det ger mig 2 val att vara på👍
Dock så behöver 1 annan vara överens med mig för att jag ska få vara på dansgolvet.

Det ger mig då en tanke om att om jag bjuder upp och denne nekar så är det nåt skumt på gång.
Låter det här ok för bybor?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,710
Location
Oktoberlandet
Det jag menade var att om vi gör rangordningen utifrån faktorer som ligger utanför själva spelet (i det här fallet begynnelsebokstaven på namnet, det hade även kunnat vara något annat, t ex hur många bokstäver som finns i namnen) så får man på ett enkelt sätt en ihopparning som borde ge ulvarna mindre möjlighet att manipulera och vara lättare för byn att komma överens om. Verkar det vettigt?
Ok.
Vad hur är det som ulvarna skulle kunna manipulera om?
Ni som har huvudet på skaft får gärna hjälpa en annan.

Finns det sånt som skulle gynna ulvarna som du säger så har du förstås rätt och jag är självklart på att följa detta👍
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,397
Vad tror ni om den här mekaniken om att jag som bybo kan bjuda upp nån till dans?
Det ger mig 2 val att vara på👍
Dock så behöver 1 annan vara överens med mig för att jag ska få vara på dansgolvet.

Det ger mig då en tanke om att om jag bjuder upp och denne nekar så är det nåt skumt på gång.
Låter det här ok för bybor?
Alla (misstänker jag) har den mekaniken 😘
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,397
Eller menar du att din förmåga ser annorlunda ut än i vaniljbybo-pm @Sidd ?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,710
Location
Oktoberlandet
Jag ser det som bra att vi kommer överens om vem som dansar med vem och följer detta med besked till SL.
Den som inte följer den gemensamma strategin skall kollas upp påföljande runda.
Den som dansar med en som dör likaså.
Kan det var ok strategi för byn?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,710
Location
Oktoberlandet
Alla (misstänker jag) har den mekaniken 😘
Varför väljer du att svara det som inte är nåt att diskutera (för även ulvar ser det i WHs startpost om de inte läst slarvigt)?
Svara i stället på varför du nobbar stackars Sidd på dansgolvet?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,710
Location
Oktoberlandet
Eller menar du att din förmåga ser annorlunda ut än i vaniljbybo-pm @Sidd ?
Snacka om att fiska powerroller!
Vad tycker vi om det egentligen?
Så plumt att jag undrar om det är en ulvchansning med att bruseSidd ska råka haspla ur sig för mycket.

Var tvungen att svara då jag nu gissar att alla andra sitter å undrar varför Anthrox-Sidd håller på å låssasskuggboxas så här övertydligt.
Ville bara förekomma den diskussionen så inte jag dras med i skit om det nu skulle vara så att jag direkt på första posten prickat in en ulv (tjena mittbena troligt😂).
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,397
Varför väljer du att svara det som inte är nåt att diskutera (för även ulvar ser det i WHs startpost om de inte läst slarvigt)?
Svara i stället på varför du nobbar stackars Sidd på dansgolvet?
Men kom igen nu. Varför fortsätter du härva om det om du själv vet att det står i startposten? Du kan ju inte gå ut med multipla inlägg som tycks missgörstå spelet, och sen säga att det inte är något att diskutera?

Och att jag "nobbar" dig (vilket jag aldrig har gjort) är ju för att vi spelar som en grupp och vi andra har en helt annan diskussion än dig. Kom med i matchen lite istället!
 
Top