DoD Katten och Gurkan - namnet?

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Jag kanske är sist på bollen här... ...men...

Ett internetfenomen från tiden då rörlig bild började bli vanligt på nätet är det där med katter som blir skrämda av gurkor. (Jag har för mig att det kan vara en nedärvd rädsla för ormar som är orsaken, jag har själv haft en innekatt som reagerade starkt på en röd mjukdjursorm.) Hade möjligen någon av författarna till Kandra (1986) egen erfarenhet av fenomenet? Eller är det ett rent sammanträffande att två så disparata ord valdes som namn på ett värdshus?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,051
Location
Ereb Altor
Jag vet inte om du är sist. Men jag försökte ställa denna högst relevanta från på Bräd- och rollspelsforum på FB för något år sedan men blev refuserad :) Någon som försöker dölja något måhända??

Kanske kan vi äntligen få svar på detta!!??
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,126
Vem var det nu som skrev Kandra? Fråga vederbörande?
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,157
Jag har alltid trott att namnet är tänkt att vara en lite halvsnuskig association, men det kanske säger mer om mig än om namnet 😂
"En gång är en tillfällighet, två gånger är slump, tre gånger är sabotage"
Kolla igenom materialet och se om du hittar mer knas.

Annars är väl "katten och gurkan" ett ganska standardiserat svenskt knasnamn där man tar två till synes orelaterade saker och sätter ihop dem.
Geten å tranan, Foten och Kneckten, Syfilitiska tredjevärldendiktatorn och Barbro Strömbäck.
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
"En gång är en tillfällighet, två gånger är slump, tre gånger är sabotage"
Kolla igenom materialet och se om du hittar mer knas.

Annars är väl "katten och gurkan" ett ganska standardiserat svenskt knasnamn där man tar två till synes orelaterade saker och sätter ihop dem.
Geten å tranan, Foten och Kneckten, Syfilitiska tredjevärldendiktatorn och Barbro Strömbäck.
Övriga värdshus som nämns i Kandra är Flytande stocken, Druidens huvud, Falken, Fallande svärdet, Flygande hjulet, Kejsarens sko, Röde Endor, Skriande galten samt Örnen och barnet.

De är alla mycket rimligare värdshusnamn som bygger på den princip som rådde i Europa innan gatunumrering (och, för den delen, läskunnighet) var införd och som innebar att verksamheter hängde ut en skylt med en symbol på över entrén. På Nerudovagatan i Prag finns många av symbolerna kvar (se här: https://maps.app.goo.gl/XjtETaWMAj46zvJW7 Hjorten, Svanen, Två solar, Hummern, Röda lejonet).

Katten och gurkan är en så godtycklig kombination, som om man hade slumpat fram två ord - men samtidigt ett internetfenomen 20 år senare.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,157
Övriga värdshus som nämns i Kandra är Flytande stocken, Druidens huvud, Falken, Fallande svärdet, Flygande hjulet, Kejsarens sko, Röde Endor, Skriande galten samt Örnen och barnet.

De är alla mycket rimligare värdshusnamn som bygger på den princip som rådde i Europa innan gatunumrering (och, för den delen, läskunnighet) var införd och som innebar att verksamheter hängde ut en skylt med en symbol på över entrén. På Nerudovagatan i Prag finns många av symbolerna kvar (se här: https://maps.app.goo.gl/XjtETaWMAj46zvJW7 Hjorten, Svanen, Två solar, Hummern, Röda lejonet).

Katten och gurkan är en så godtycklig kombination, som om man hade slumpat fram två ord - men samtidigt ett internetfenomen 20 år senare.
intressant! Men hur tänkte man när man döpte sin medeltida pizzeria till Två Solar?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,453
Övriga värdshus som nämns i Kandra är Flytande stocken, Druidens huvud, Falken, Fallande svärdet, Flygande hjulet, Kejsarens sko, Röde Endor, Skriande galten samt Örnen och barnet.

De är alla mycket rimligare värdshusnamn som bygger på den princip som rådde i Europa innan gatunumrering (och, för den delen, läskunnighet) var införd och som innebar att verksamheter hängde ut en skylt med en symbol på över entrén. På Nerudovagatan i Prag finns många av symbolerna kvar (se här: https://maps.app.goo.gl/XjtETaWMAj46zvJW7 Hjorten, Svanen, Två solar, Hummern, Röda lejonet).

Katten och gurkan är en så godtycklig kombination, som om man hade slumpat fram två ord - men samtidigt ett internetfenomen 20 år senare.
Örnen och Barnet (Eagle and Child) är ju Tolkiens gamla hak i Oxford, så hyfsat stor chans att övriga också går att spåra! Att fråga Leif är fusk ;)
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,157
Örnen och Barnet (Eagle and Child) är ju Tolkiens gamla hak i Oxford, så hyfsat stor chans att övriga också går att spåra! Att fråga Leif är fusk ;)

Så var det mysteriet löst.
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi

Så var det mysteriet löst.
Brighton är väl ett klassiskt språkresemål? I så fall är det högst troligt att tusentals svenskar på 1970-talet har passerat Katten & Gurkan, West st.-Queens rd. är den stora nord-sydliga gatan mellan stranden och järnvägsstationen i Brighton. Någon av dem hette säkert Leif eller Ann-Sophie och tyckte att det var ett lustigt namn.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,157
För att Tre solar var upptaget av en framtida Richard Hobert-film.
Jag vill tro att Solen var stället mitt emot, och att dom låg i luven med varandra, så han ville visa att 'Mitt ställe är fan dubbelt så bra som Solen, så det skall heta TVÅ solar!'.
Ja, han som hade Solen kunde ju bara se på hur han tappade kunder till Två Solar, för det namnet var ju helknäppt! Skojjigaste som hänt sedan man brände två dvärgar på bål, och bödeln hade stoppar in båda i en långrock och ropade "-Här vare två för en!" när han fjutta på.
Nåja, han som hade Solen anlitade ett gäng äventyrare att gå och 'prata' med konkurrenten, men i vanlig ordning blev äventyrarna lite fulla och det hela slutade med en blodig belägring på Solen mot hela stadsvakten.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,013
Övriga värdshus som nämns i Kandra är Flytande stocken, Druidens huvud, Falken, Fallande svärdet, Flygande hjulet, Kejsarens sko, Röde Endor, Skriande galten samt Örnen och barnet.

De är alla mycket rimligare värdshusnamn som bygger på den princip som rådde i Europa innan gatunumrering (och, för den delen, läskunnighet) var införd och som innebar att verksamheter hängde ut en skylt med en symbol på över entrén. På Nerudovagatan i Prag finns många av symbolerna kvar (se här: https://maps.app.goo.gl/XjtETaWMAj46zvJW7 Hjorten, Svanen, Två solar, Hummern, Röda lejonet).

Katten och gurkan är en så godtycklig kombination, som om man hade slumpat fram två ord - men samtidigt ett internetfenomen 20 år senare.
Hur är skyltarna utformade?
Druidens huvud? Är det ett avhugget huvud?
Flygande hjulet är ett Steglings hjul med vingar?
Plockar barnet örnen?
Varför skriar galten?
Så många frågor.
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Hur är skyltarna utformade?
Druidens huvud? Är det ett avhugget huvud?
Flygande hjulet är ett Steglings hjul med vingar?
Plockar barnet örnen?
Varför skriar galten?
Så många frågor.
Så här ser Örnen och barnet ut: https://maps.app.goo.gl/nJeujtw24Sd8zDu47

Vinghjulet är sedan 1800-talet en internationellt etablerad symbol för järnvägen. SJ:s logga är ett stiliserat vinghjul. (Nu var det väl Olle Sahlin som var järnvägsnörden på Äventyrsspel, men i alla fall.)

Druidens huvud föreställer förmodligen bara ett huvud av en person med en lustig mössa.

Skriande galten skulle kunna vara en blinkning till ett punkband. Eller så är det bara en gris med gapande mun (till skillnad från värdshuset på andra sidan stan som har en gris med stängd mun på sin skylt).

Grejen är i alla fall att de här skyltarna är ganska godtyckliga, det handlade bara om att i avsaknad av gatuadress sätta upp en skylt med ett motiv som tydligt skilde sig från andra skyltar. ("Inte GRÖNA oxen. RÖDA oxen. Vi går INTE till Gröna oxen, det är sedan gammalt." "Ja men hur i H-E ska jag kunna veta det, jag är ju färgblind!")
 
Top