Nekromanti Katherine Kerr

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
jag läste i förordet till daggerspell att vår kära katherine inte bara har skrivit något av det bästa inom fatasy, utan även har författat saker till rollspel! vet någon vad och var och till vilket spel?
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,006
Location
Bureå
Jag har för mig att hon bara har spelat rollspel och skrivit egna äventyr. Men jag är inte säker.

- daniel

"The force will be with you. Always."
 

William_Besario

Warrior
Joined
20 Jun 2000
Messages
261
Location
Borlänge , SWEDEN
när vi ändå är inne på ämnet...

... borde inte deveryy med omnejder som bardek och det där vadddetnuhette och så bli en fantastisk värld att spela i?
jag ser det framför mig...

"do you want to live forever?"
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Re: när vi ändå är inne på ämnet...

Kan nog var att det skulle vara intressant att spela där. Men frågan är om man inte börjar tröttna på den världen efter en tid.

Jag menar att det kanske inte är lika spännande då man har läst alla 11 böcker som har kommit ut på sevenskae, eller blir det intressantare då.

Dessutom måsta hela magisystemet göras om om det skall passa.
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,006
Location
Bureå
Re: när vi ändå är inne på ämnet...

Finns det inget rollspel som är inspirerat av keltisk fantasy? Reglerna kan man ju strunta i. Det har jag ofta gjort när de inte passat min spelgrupp.

- daniel

"The force will be with you. Always."
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: när vi ändå är inne på ämnet...

<I>Finns det inget rollspel som är inspirerat av keltisk fantasy?</I>

Det finns keltoida folkslag i RuneQuest/Hero Wars (se supplementen 'Storm Tribes' och 'Thunder Rebels' på www.glorantha.com). Engelska översättningar av ett franskt rollspel vid namn Legendes Celtique cirkulerade i branschen för ett antal år sedan; det har svjv aldrig publicerats offentligt annat än på franska, men var ett rätt renodlat keltfantasy-spel.

Det närmaste man kommer på svenska är nog Khelataar, som var rätt så inspirerat av både fornnordiska och keltiska samhällen (ta bort några bokstäver i namnet så...), men det är också ganska hårt draget mot en helt <I>egen</I> kultur som inte är en direkt parallell till de historiska förlagorna.  Jag har ändå hört folk rekommendera Kerrs böcker som inspiration till Khela-kampanjer.

--
Åke
 

fjälluggla

Veteran
Joined
23 Apr 2001
Messages
14
Re: när vi ändå är inne på ämnet...

Jag säger bara PENDRAGON!

Arthur kanske inte verkar så keltisk, men han VAR romano-kelt, och det finns Arthur-traditioner, från de gamla walesiska sagorna till Marion Zimmer Bradley, där det keltiska baseras.

Pendragon (från Green Knight Publishing/Chaosium) har, för att kunna utnyttja så många idéer som möjligt, låtit teman från flera tidsperioder samexistera (eftersom redan de ursprungliga historierna från Mallory och gänget gör det) och det finns mycket kelt-lore i spelet, framförallt i magisystemet.

Supplementet Pagan Shores behandlar ett fantasy-Irland till Pendragon; Beyond the Wall handlar om pikterna.

Det har nyligen kommit ut en liten grunk som heter Knights of King Arthur eller så; det är Pendragon Light, kostar ca 80 spänn i svenska spelbutiker och innehåller både basiska regler och kulturintro. Rekommenderas varmt. Med den och Pagan Shores kan man spela hur mycket Finn McCool och Chuculainn man vill.

Och att reglerna inte spelar någon roll är som vanligt nonsens; Pendragon är ett lysande exempel på hur rätt regler kan förhöja spelupplevelsen om man inte är totalt innumeratisk och lider av tärningsfobi. ;-)

Sedan finns ett historiskt supplement till AD&D 2nd ed som heter just Celts; det går tyvärr inte in på djupet, men är annars sakligt, historiskt korrekt och matnyttigt. Det är inte allt för mycket AD&D-regler, om man inte gillar dem.

Slutligen har det till GURPS gett ut ett supplement som kallas Celtic Myth. Som alla supplement till GURPS är det gjort för att funka som bakgrundsmodul så man skall kunna strunta i reglerna och använda andra om man inte bryr sig om sådant, men GURPS Lite, allt som behövs för att spela spelet (ca 12 sidor) finns att ladda ner gratis från Steve Jackssons Games' hemsida. www.sjgames.com, tror jag.

Å javisst ja, det helsvenska Västmark - kolla www.foxtail.nu - är ganska kelto-inspirerat, även om det som Pendragon utspelas i medeltid (en långt mer historisk sådan än i Pendragon på vissa sätt). Västmark spelar ballader fett. Å javisst ja, det finns en gratis version på nätet om man följer länken.

Ist det enought, kaveri?

hoho
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
När vi ändå är inne på DET ämnet... (OT)

Aah, Arthur. Kommer troligen av det keltiska Arth Wawr, vilket betyder Himmelsk Björn. Jodå, Arthurcykeln är helt klart keltisk. I Graal t.ex. kan man se paralleller till den keltiska magiska kitteln, ett återkommande förmål i keltisk mytologi (berättelserna om Taliesin, Fiannan m.fl.) som tillskrivs varierande egenskaper (ofta förmågan att återuppväcka de döda). För att bara inte tala om Morgan le Fays, Merlins och Sir Kays ursprung...

Feliath - byter diskussion helt, halvt av misstag
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Re: när vi ändå är inne på ämnet...

I alla fall kan man säga att de första böckerna i serien har lite khela-stuk. Var det inte en diskussion om det här på lancelot-listan?, jag har oxå för mig att fins en kelt grej till GURPS? Fast det kanske inte stämmer.

/Per som avslutade sin khela kampanj förra helgen, känns både roligt och trist.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: när vi ändå är inne på ämnet...

<I>/Per som avslutade sin khela kampanj förra helgen, känns både roligt och trist.</I>

Ah? Skriv till listan och berätta hur den slutade, vetja. (Och började, eller så; vi har ju bara hört lösa utdrag från den.)

--
Åke
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Re: Instämmer med föregående talare! (NT)

Ok, jag ska skriva så fort jag får tid.
 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
VAD pratar du om?

"göra om hela magisystemet"
tokig? bästa magisystemet beskrivet NÅGONSTANS än så länge ! i litteratur och rollspel!
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Re: Varför magisystemet?

För att om man verkligen vill ha det att likna Kerrs värld så måste man fixa alla dessa elementens herrar och t.ex. det astrala planet, annars skulle det inte kännas som Kerr.
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Hm... möjligtvis...

Men det skulle inte heller kännas som Kerr om man tar bort regelsystemet!

Är det alltså omöjligt att skapa ett rollspel som känns som Kerrs sagovärld?

-Morgoth
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Re: Hm... möjligtvis...

Ingenting är omöjligt, men det skule vara ganska svårt...

Regler om strid o.dyl. går det nog bra att ta från vilket fantasy-rollspel som helst, men för att få magin att fungera som den gör i böckerna tror jag nog att det behövs en nykonstruktion.
 
Top