Håller helt med
@entomophobiac om tid nedlagd för kampanjer, upplever att när man väl är igång så minskar tiden drastiskt. Även om jag gillar prepp, är jag spelledare är det ju vad jag spelar, det är mina karaktärer, hur jag agerar i världen, så är jag nog nere på ett par dagdrömmande tankar dagen innan ett spelmöte som prepp som någon slags medel av hur mycket tid jag lägger, om vi ser till mitt i när en kampanj är igång. Om det inte är så att spelet kräver viss mekanisk prepp, ex. bränna upp en karaktär i Burning Wheel eller skapa en skurk i Marvel Superheroes osv. Däremot kan ju uppstarten vara lite större.
Marvelkampanjen just nu är ju ett rätt bra exempel just för att det pekar lite på något som är funktionellt i de flesta rollspel:
1. Jag kastade ur mig en idé (sverige, superhjältar, sthlm, 90tal/eller nutid). Vi hördes och skapade karaktärer. Jag har i det här läget ingen backstory, inget mer än estetik, lite bilder jag tänkt på, Stockholm på hösten, nynazis, ny demokrati, populism, nästan en spegelbild av samtiden men från vi som spelars ungdom.
2. Karaktärerna skapas, alla har de olika avstamp och vi spelade vi ett par scener med dem kopplade till sina relationer och sådant.
3. I mitt bakhuvud klickar vissa saker i med estetiken jag föreställt mig och utifrån de skapande karaktärerna samt mina egna tankar och idéer skissar jag ihop en backstory till var vi är just nu när spelet startar. Karaktärerna var en rätt stor del här och mycket som är kommer direkt från dem på lite olika vis. Tog kanske några dagars dagdrömmande på tåg till och från jobb, läsa lite texter som vidare inspiration och sen tjugo minuter att skriva ner varav största tiden var att komma på namn på folk och fä.
Här skapade jag en relationskarta för mig själv för att se hur specifikt tre olika saker hänger samman, släktskap, intima relationer och mer officiella hierarkiska relationer.
4. Reglerna säger nu åt mig att skapa en mötestabell för varje karaktär, detta är alltså en egen liten tabell per person med liksom "deras liv just nu" och vad som kan bli aktuellt eller ej.
5. Efter det är det egentligen bara att spela. Tar vi ex. senaste spelmötet så visste jag om att Adrian bjudit med
@Nässe s karaktär Joseph på ett rave, Joseph hade tackat ja i slutet av tidigare spelmötet så jag visste att vi skulle dit. Jag kan ju omöjligtvis planera en scen direkt för jag vet inte alls hur interaktionen mellan Adrian och Joseph kommer se ut, men jag vet vem Adrian är, jag vet vad mer som finns på platsen de är på (pga att det makes sense rent geografiskt) men jag har ingen aning om Joseph kommer förstå eller upptäcka det hela eller ej. Min prepp var typ att lyssna tio minuter på Techno Trax 4 undertiden jag läste på ett par forum om Kymlinge tunnelbanestation. Preppen kring den andra karaktären var ungefär detta: Jag vet att Lisa Stenberg, aka Storm, övervakar dem och på grund av att jag vet vem hon är, vad hon vill, så kan jag ta ett beslut hur hon kommer agera och bara spela henne, på grund av att Joseph och Fredrik delar upp sig kommer hon helt klart försöka kontakta Fredrik men var och hur beror ju helt på vad som sker och vad Fredrik gör (vilket jag inte hade en aning om när spelmötet drog igång). Inledningsvis slår jag istället att Fredriks ex. kommer besöka honom med en specifik oro, vilket jag då kan dra in direkt baserat på var Fredrik är osv.
6. Preppen nu, mellan spelmöten är i princip: uppdatera slumpmötestabellen om något inträffat eller inte längre är aktuellt, den är ju i princip lite av en lista över saker jag vet att olika karaktärer kommer göra närmaste tiden och som slumpvis kan bli sedda eller ej av spelarnas karaktärer. Och, kanske viktigaste, dagdrömma lite om mina karaktärer utifrån vad som skett, hur deras Karma ser ut just nu, och hur deras liv offscreen ser ut.
Sen framåt ingen planering eller tanke på "vad som ska hända" (utan mer vad försöker SLP x göra nu iom allt detta?), ingen lista över scener vi ska spela, ingen improvisation, framförallt ingen kontroll eller försök till att kontrollera något, bara lite dagdrömmande och spelande! Däremot ser jag kanske inte just att det är så lite jobb som något som något egenvärde egentligen, olika spel olika behov. Hade vi spelat Dogs in the Vineyard hade jag behövt skapa en by inför varje spelmöte och inför varje by frågat mig vad har skett innan som kan ha några följder i detta samhälle eller om de återbesöker en plats, vad har skett här sen de var här sist? Men, jag tror att även om tiden hade varit samma för en sådan kampanj kring prepp per spelmöte så hade just kampanjen, att spela flera återkommande byar, gett ett mervärde som i det stora hela gett oss mindre prepp utifrån vad vi skulle få ut av de totala mängden spelande.
Men tror egentligen kontentan är att mindre försök att kontrollera utfall > mindre prepp och mycket enklare spelande.