Nekromanti kampanjer, kampanjer, kampanjer...

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
Jag har funderat på det här med kampanjer och jag tycker inte det går ihop alltid, jag vill helt enkelt bli bättre på att göra kampanjer. Jag undrar ifall ett par utav er med en väldigt stor erfarenhet som dessutom är duktiga på att göra kampanjer kanske ger mig en del tips och trix och en del annat som man behöver tänka på.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Jag har funderat på det här med kampanjer och jag tycker inte det går ihop alltid, jag vill helt enkelt bli bättre på att göra kampanjer. Jag undrar ifall ett par utav er med en väldigt stor erfarenhet som dessutom är duktiga på att göra kampanjer kanske ger mig en del tips och trix och en del annat som man behöver tänka på."

Varsågod!
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: Fack & Arkiv

Jag funderade på en sak nu när jag läste överskriften:

Vilka typer av kampanjer finns det? Finns det några starkt
kategoriserade sådana? Jag tror att jag bara hört talats om
episka.

/Alexander Gyhlesten, vill även tipsa Krille om att Jerry tar emot nu
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Fack & Arkiv

"Vilka typer av kampanjer finns det? Finns det några starkt kategoriserade sådana? Jag tror att jag bara hört talats om episka."

Jag har kunnat identifiera tre sorters kampanjer: fristående äventyr med samma rollpersoner, sammanhängande episoder som tillsammans har en röd tråd, samt megaäventyret som inte kan brytas ner i episoder.
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
först och främst skulle jag vilja säga att jag har sparat texten och den var väldigt välskriven även ifall jag inte ahnn läsa hela, men den kommer nog att hjälpa en hel del. den verkade dessutom informativ /images/icons/smile.gif. jag ska läsa resten vid ett senare tillfälle när jag har mer tid och kanske fråga lite saker.
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Det där har jag faktiskt aldrig tänkt på, det som stod i artikeln. För mig är det mer så att jag helt enkelt står och röker och tittar på stjärnorna, eller står i duschen, eller nåt sånt, och så rätt som det är så ploppar det bara upp en idé i mitt huvud, som bara så där räcker gott och väl till en kampanj av ordentlig magnitud. Jag spelledde en 24 äventyr kampanj förut, tog slut i våras, som var mer eller mindre planerad från början till slut, med flera "förgreningar", beroende på hur RP agerade, och den kom jag på medan jag låg på en äng ute på landsbygden och var packad efter jag gått vilse på vägen hem från en fest... :gremsmile: Under den tid det tar för mig att spela en kampanj hinner jag komma på minst tre-fyra nya kampanjer, till olika rollspel, plus det att vi under den tiden antingen köper nya rollspel, eller nya böcker, eller dylikt, vilket brukar sorra fram ett par kampanjer till. Det är bara så jag funkar, antar jag...
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,703
Location
Värnhem, Malmö
Re: Fack & Arkiv

Hos mig brukar det mest bli "megaäventyr" med lugnare partier, till exempel transportsträckor, som tjänar som gränser mellan äventyren. När jag är spelare blir det tvärtom, fristående äventyr i stil med "då var Dåligt vatten klart - nu kör vi Eingreenska borgen (jag stal Röde Riddarens häst och fångade den röde orchen i mitt nät jag bar med mig för sådana situationer)". Jag själv tycker att det är rätt tråkigt att inte ha något sammanhang mellan äventyren (att min SL är lat och inte särskilt kreativ vad det gäller mellantiden spelar nog också in), men om det är någon som tycker något anant kan denne gärna uttala sig.
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
Re: Fack & Arkiv

nja mellantid är fruktansvärt viktigt när man bygger på karaktären, exempelvis ifall RP:N är fascinerad av någon sport eller ifall RP:N gör något annat trevligt som bränner hemma eller något lika mänsklig och behaglig gärning. Eller karaktären kanske lämnar in sin överdragspäls(över rustningen) (han har varit i bergen där det jämt viner är kallt och snöar och rovdjur finns i mängder) till reparation eller frågar en utav byflickorna ifall hon kan lära honom att reparera den. det finns mängder emd saker man kan göra och det gäller att hitta på saker själv.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,060
Location
Linköping
Ett användbart tips skulle kunna vara att spara ''varenda'' liten idé man får, på ett papper i plånboken, som ett sparat meddelande i mobilen eller varsom helst där de är säkrare i huvudet /images/icons/wink.gif De flesta idéer brukar vara användbara även om de bara ger en liten pluttepisod i det stora hela kan det vara roligt, givande och kanske ge lite avbrott mot den stora röda tråden och visa att det finns en värld runt omkring (och fylla ut kampanjen). Till och med idéer som var oanvändbara har ofta lett fram till något i alla fall i slutänden, även om det inte var så likt ursprungsidén som jag skrev ned och kanske inte förrän i nästa kampanj. Jag har märkt att åtminstone min hjärna är duktig på att tänka när jag inte kan skriva ned det jag kommer på t.ex. när man sover eller är på väg någonstans.
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Jag har märkt att precis exakt samma sak gäller mig, och därför har jag tagit för vana att släpa runt på en fickbandspelare vart jag än går och det funkar jättebra. Man kan prata nästan lika fort som man tänker (åtminstone om man anstränger sig /images/icons/smile.gif), och åtminstone jag kan inte skriva lika fort.Den enda nackdelen är att när man börjar prata om sina högstämda fantasyidéer rakt ut i luften på en fullsatt buss tenderar folk att tro att man är skvatt galen - men det är smällar man får ta. /images/icons/wink.gif

/Feliath
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,499
Location
Helsingborg
"Den enda nackdelen är att när man börjar prata om sina högstämda fantasyidéer rakt ut i luften på en fullsatt buss tenderar folk att tro att man är skvatt galen..."
Haha! En till nackdel är väl att man måste sitta och plita ner allting på papper?

/[color:448800]Han</font color=448800> som nog ska skaffa sig en telefon som man kan spela in och spela upp MP3-låtar, tala in saker på, lyssna på radio.. och ja. prata m. andra pers. i
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Tja, ska man använda idéerna slutar det vanligtvis med att man skriver ned dem...annars köper man bara nya kassetter och samlar på hög /images/icons/wink.gif
 

Svalander

Warrior
Joined
11 Jan 2001
Messages
235
Location
göteborg
Uj uj uj

Fantastisk artikel Krille! Oavsett vem som skrivit den måste jag framföra mitt beröm! Tack bra tips!
 
Top