Nekromanti jobba med tidning?

SvenFu

Warrior
Joined
4 Oct 2000
Messages
265
Location
Stockholm
>Skulle du kunna utveckla det där?

Det kanske jag kan göra...

>Jag tycker att det verkar bakvänt. Just fansin styrs ju inte alls på samma sätt av en marknad, i jämförelse med >tidningar (kommersiellt producerade sådana, alltså inte Runan).

Jag vill att många skall ta till sig och uppskatta det jag gör. På så sätt styr en "marknad" över min "produkt". Detta gäller även många andra kulturella aktiviteter. Lukas Moodysson uttryckte bl a detta i "Situation Stockholm". Han sade att han tröttnat på att skriva poesi som bara uppskattades av journalister på DN kultur. DÄrför giock han över till det bredare mediet film för att folk verkligen skulle ta till sig vad han skapade. Man kan tycka vad man vill om Lukas, poesi och film, men jag tycker i varje fall att det ligger något i vad han säger.

>Visioner borde därmed vara betydligt enklare att ha som fansin -- eftersom man inte behöver ta hänsyn till >marknadens krav. Något som en tidning måste göra.

En tidning är inte nödvändigtvis komersiell, sålunda faller din resonemang. "Marknaden" är ett uttryck för kontakt mellan köpare och säljare, och påverkar sålunda även fansinister i allra högsta grad. Om man sedan enbart vill sprida sitt "ideella" ord - utan att tjäna pengar - så är man alltså ändå beroende av "köpare"!

Jag kan oxå påpeka att "komersiell" betyder vinstdrivande, man eftersträvar att skapa en vinstdrivande verksamhet som ger avkastning på insatt kapital. Som du säkert förstår har detta inget att göra med definitionen av begreppet "tidning".

>Om inte visionen i fråga är att bli kommersiell? Är det det som är pudelns kärna?

Jag måste uppenbarligen återigen påpeka att Föreningen Runan är en ideell förening och att vi bakom Runan inte har planer på att omvandla tidningen till en vinstdrivande publikation. Jag - personligen - tror inte heller att det är möjligt i speciellt stor utsträckning. Skulle vi mot all förmodan någon gång göra en enstaka vinst - vilket inte är helt omöjligt med tanka på annonser - så går dessa pengar in i Runan för att förbättra det ideella skapandet av tidningen.

/Svenne
Runan (tror jag...)
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: ÄNTLIGEN!

Uhm, räknas jag inte som utomstående, eller räknas jag inte alls? Citerar vad jag skrev för ungefär en vecka sedan i denna tråd:

"Jag accepterade tidningen för en herrans massa år sedan."

Förstår inte varför det ältas fram och tillbaka...

/Azagthoth
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Nej, jag försöker definitivt inte ändra er åsikt!
jag försöker få dig att förklara. Hela diskussionen grundar sig på ditt inlägg:

<I>
Oftast ser man fansin som verk skapade av riktiga eldsjälar, ja därav "fan". Ett annat kännetecken brukar vara att de sällan kostar pengar eller i vilket fall bara är prissatta efter självkostnad.
Tidning å andra sidan anses väl vara bredare, större och skapade på en professionell nivå.

Runan är dock inte vinstgivande nu och ges inte heller ut av oss i syfte att bli det i framtiden. Vi kan inte heller kalla oss professionella, då Runan skapas på fritiden. Arbete och högskolestudier kräver sitt...

Redaktionen har dock mål och visioner att bli större, bättre etc etc. Därav benämner vi Runan som tidning idag, och anser att det inte ligger något konstigt i det. Ingen provokation bara sanning.</I>

Jag tycker mig kunna tolka det som att Runan egentligen är ett fansin, men att ni vill bli kallad tidning, för det är vad ni strävar efter. Har jag rätt? Det är därför jag vill att ni ska förklara, inget annat. Hela den här diskussionen bygger för min del inte på att hoppa på Runan, nedvärdera fansin eller nåt annat. Bara få klarhet i varför ni kallar er för något som ni enligt er defintion inte borde vara. Du kan lätt avsluta det här med att säga att du tycker att Runan är "bredare, större och skapade på en professionell nivå" istället för "skapade av riktiga eldsjälar [...]prissatta efter självkostnad".

Jag är dock beredd att lägga ner. Tror du inte att du kan förklara mer än vad du gjort hitills är det knappast någon idé att fortsätta...

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

[HSM]

Warrior
Joined
21 May 2000
Messages
350
Hårklyverier.

Tidning. Eller fanzine. Jag har sett fanzines som ser ut som vilken kommersiell tidning som helst, dvs försedd med glassigt fyrfärgstryck och högvis med annonser. Samtidigt finns det tidningar som inte alls är mycket att hurra för.

Definitionen av ett fanzine är: en tidning gjord av fantaster, dvs av personer som drivs av något annat än ett ekonomiskt intresse. Termen fanzine kommer just från fan och magazine, och myntades 1940 av SF-fantasten Louis Russell Chauvenet, som så vitt jag kan förstå tyckte att det behövdes en term för just fantasternas tidningar. Mao, ett fanzine är en tidning (punkt).

Om hurvida man ska, eller inte ska använda beteckningen "fanzine" om sin publikation är upp till var och en. Genom att säga att man gör ett fanzine får man direkt både positiva, men även en del negativa gensvar. Av affärer, etc blir man säkerligen inte tagen lika seriöst som man skulle bli om skulle kalla sig för tidning; en "tidning" har trots allt i de flestas öron en högre kvalitet, ofta en större upplaga och är mer seriös. Det är inte svårt att se varför tex Runan vill kalla sig för tidning. Jag vet åtminstone också ett par andra fanzines som istället för fanzine valt att kalla sig för tidskrift. Är det något fel med det. Tycker inte jag. Men samtidigt ska man vara medveten om att välja epitet som tidning/tidskrift så får man omedelbart större krav på sig från sin läsarkrets; din publikation ska helt plötsligt komma punktligt, vara fri från stavfel, välskriven och snyggt formgiven. Därmed inte sagt att ett fanzine kan vara allt detta och till och med bättre.

-Hans
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Då har du missat min poäng en aning. Jag nämnde tidigare att för min egen del spelar det ingen roll vad som är tidning eller fanzine. Tidningen/fanzinet är innehållet, inget annat.
Men, då jag tyckte att Runans folk i flera fall (men inte alla) uttryckte sig luddigt och/eller motsägelsefullt så försökte jag ta reda på hur det låg till. Jag tycker mig fortfarande inte ha fått en förklaring till varför, men jag har ju misstänkt det som du trodde, att det låter bättre med 'tidning'. Hur det verkligen ligger till är upp till Runan.

/RipperDoc - så gör man ett dött forum lite aktivare...

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

just do it

Veteran
Joined
16 Aug 2000
Messages
97
Location
Upplands Väsby, Sthlm
Så för att få slut på meningslösheterna citerar jag Eminem... I am what you say I am.

Tidning är såååå mycket bättre är fansin. Vi skäms över oss själva och det vi skapar och försöker således fly in bakom skumma titlar och fånigt vetande. Bakom vår mur av allvetande är vi osäkra och ett begrepp kan hjälpa oss att känna oss större.

Om det var oklart var jag ironisk, men faktum är att tesen verkar kunna stämma in på andra här.

--- som sagt är detta individen Niklas åsikter ---
 

Aron Ambrosiani

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
137
Location
Stockholm
"Marknaden" är ett uttryck för kontakt mellan köpare och säljare, och påverkar sålunda även fansinister i allra högsta grad. Om man sedan enbart vill sprida sitt "ideella" ord - utan att tjäna pengar - så är man alltså ändå beroende av "köpare"!

nja, själva poängen är ju just att man inte behöver ta lika stor hänsyn till marknadstänkande -- de flesta fansin går ju back men sparkar inte sin ansvarige utgivare för det eller satsar på marknadsföring eller spekulerar i aktier eller vad som helst. Ett fansin frångår marknadsmekanismerna eftersom det är a) utan vinstsyfte, snarare personligsjälvförverkligansyfte och b) är subventionerat. Alltså behövs det ingen marknad för ett fansin -- jag kan kopiera gratis, dela ut till mina kompisar eller skicka till bibliotek -- och jag kan syssla med detta så länge det inte inkräktar på t.ex. mina högskolestudier eller min ekonomiska situation. Vilket är rätt lugnt med tanke på vilka upplagor det handlar om.
 

Aron Ambrosiani

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
137
Location
Stockholm
Absolut, men det är ju inte det det handlar om. Grejen är ju denna: Runan säger 'vi är inte ett fansin vi är en tidning'. Vad menar de då? Förutom allt flum verkar det som om de säger så här: 'fansin låter fult, alltså ska vi dissa alla som kallar sig fansin och vi ska inte kalla oss fansin fast vi enligt oss själva rent definitionsmässigt är det'. Det jag tycker är fel är väl främst att man tycker att fansin är ett fult ord. Jag tycker snarare att det kännetecknar just det ideella engagemang utan vilket rollspelsutvecklingen inte skulle kommit särskilt långt.

Hmm, kanske lite virrigt, men jag tror att jag fick med det mesta.

/Aron
 

just do it

Veteran
Joined
16 Aug 2000
Messages
97
Location
Upplands Väsby, Sthlm
Kan du lägga ner? Hur orkar du lägga energi på sånt här?

Jag citerar dig själv:
"... verkar det som om de säger så här ..."
Kan det bli vagare än så?

--- som sagt är detta individen Niklas åsikter ---
 

SvenFu

Warrior
Joined
4 Oct 2000
Messages
265
Location
Stockholm
Du tar betalt för ditt fansin, någon ser det i en affär, köper det och får ett ex av ditt fansin. Vare sig du vill det eller ej så är du beroende av köpare, sorry...

F ö var min poäng att i varje fall jag vill att Runans läsare uppskattar mitt arbete. Ett tecken på dylik uppskattning är att rollspelare _köper_ Runan.

Jag vill också att så många som möjligt tar till sig vad som står i Runan, tar till sig det jag lagt ner tid på. Detta kräver alltså att rollspelare väljer att köpa Runan, och på så sätt kan man säga att vi "konkurerar" med andra produkter. Jag tror dock att det gynnar Runan om en rollspelare köper ett annat fansin eller en annan tidning, eftersom de då (förhoppningsvis) får upp ögonen för tidningskulturen inom hobbyn!

Det är sammanfattningsvis föga självförverkligande om A) ingen _vill_ ta del av (läs köpa) det jag tillverkat eller B) ingen tar del av det jag tillverkat.

Mvh,

Svenne
Runan (m.m.)
 

Aron Ambrosiani

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
137
Location
Stockholm
Jo, det är sant, det är förstås olika från fansin till fansin. Det jag menade var att man som fansinproducent inte är lika beroende av köpare, jämfört med när man faktiskt borde gå med plus (vanlig tidningsutgivning). För mig räcker det att folk läser och uppskattar mitt fansin, om de sedan vill ge mig pengar eller inte spelar ingen större roll.

(man kanske också ska påpeka att detta nog är betydligt enklare med en upplaga på 50 ex (FB) jämfört med 500 ex, eller vad nu Runan har i dagsläget)<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Aron Ambrosiani on 2000-10-18 12:47.</EM></FONT></P>
 
Top