Nekromanti Ja Det Är Arvidos Med En Del Av Hans Rollspel För

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
..längre än så fick inte plats.. Det skulle vara "för analys igen" /images/icons/smile.gif

Iallafall.. Alla saker jag har tagit upp hår på forumet har trillat omkring en massa och nu har jag bestämt mig för hur

1. Rollspelsgenerering
2. Färdigheter
och 3. Strid

Ska funka i mitt omtalade (Av mig då.. /images/icons/wink.gif) rollspel! Nu håller jag på att skissa upp det hela i detalj.. Och stötte på en fråga..

Skapa sin rollperson går till så att man väljer en kultur, vilket ger vissa modifikationer på grundegenskaper. Sedan skaffar man grundegenskaper, sedan underegenskaper och färdigheter.

Dom grundegenskaper som finns är:
Fysik
Vighet
Kvickhet (Hur bra man är på att lägga märke till saker och reagera på det -Uppmärksamhet, reflexer, finmotorik.)
Intelligens (I vilken form ens hjärna är. Hjärnans "motion")
Psyke (Viljestyrka, magisk förmåga..)
Bildning (La till den grundegenskapen för att det gjorde allt mera logiskt. Mer om detta längre ner..)
Karisma


Underegenskaperna är:
Motion (Baserad på Fysik)
Syn (Kvickhet)
Hörsel (Kvickhet)
Social (Hur "vänlig" man är. Karisma.)
Romans (Karisma)
Ledarskap (Psyke och Karisma)
Skrämma (Psyke och Karisma)
Gullig (Karisma)
Utseende (Karisma)


Grundegenskaperna är menade att vara i ett tätt förhållande med färdigheterna. Dom representerar hur en "ospecifierade förmåga" har växt fram när man tränar sina "specifierade förmågor", dvs färdigheter. När man skapar sin rollperson så bestämmer ens grundegenskaper hur mycket man kan höja färdigheter i det området (Man får alltså hitta på en anledning till varför man är så stark/smidig /images/icons/smile.gif), därav grundegenskapen Bildning. (Med den så innefattas ALLA färdigheter i en grundegenskap. Mer konsekvent och praktiskt så..)
När man väl börjar spela så kommer ens grundegenskaper höjas om man blir skickligare, kanske också sänkas.. (Jag kanske slänger in något enkelt värde för i hur god form man är, som Vindhand förespråkat tidigare.)



FRÅGAN är då!
Skall jag använda ett system där man köper värden, eller ett där man kan modifiera "genomsnittsvärdet"?

Om man köper värden:
Så får man först köpa grundegenskaper, sedan köpa färdigheter och underegenskaper.. Hur höga grundegenskaperna är avgör hur många poäng man får till att köpa färdigheter och underegenskaper. Underegenskaper är dyrare eftersom dom är viktigare och mer generella än färdigheter.

Om man modifierar:
Så väljer man kultur och modifierar sedan kulturens genomsnittsvärden. Sedan så får man samma värde i underegenskaperna och kan modifiera dom lite upp och ner.. Samt färdigheterna som man kanske får halva grundegenskapen i om det är en färdighet som folk helt enkelt kan. (Hoppa, klättra..)

Det är underegenskaperna som ställer till det.. Jag funderar på att låta folk köpa sina grundegenskaper och färdigheter, och modifiera underegenskaperna. (Som då utgår från samma värde som grundegenskapen.)

Nej men som jag pladdrar! FEEDBACK TACK! /images/icons/smile.gif Snälla?



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
Re: Ja Det Är Arvidos Med En Del Av Hans Rollspel

jag tycker perosnligen att man ska köpa värden dock blir det bättre ifall man isf har ngt som generellt sett kallas edges and flaws...

/Dr_Morbid

Linuxpower to the masses! You deserve nothing less than Linux !
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Fördelar och nackdelar ja..

Sådana egenskaper kommer naturligtvis också finnas med..



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Mothie

Veteran
Joined
22 May 2001
Messages
179
Location
Jönköping
Jag diggar underegenskapen gullig =) Vad används den till?

Jag tycker det verkar bra...och det med att modifiera underegenskaperna gör ju att man inte behöver lägga ner kraft än man känner för. För en spelare tror jag det kan vara possitivt. Alltså tycker jag att du bör köra med en liten blandning av köpande och modifiering...


"Aurea Mediocritas" -Den gyllende medelvägen
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Lite mer specifierat.

Gullig används för att folk ska tycka synd om en.. Tyckte att det behövdes eftersom tiggare och bäbisar inte har så stor utstrålning! /images/icons/wink.gif Kanske lite overkligt och onödigt.. Jaja det blir nog bra!

Att köpa grundegenskaper och färdigheter funkar utmärkt. Men grundegenskaperna.. ajaj.. Det är svårt att avgöra.

Men jag kör nog på att man får modifiera underegenskaperna.
Precis som Mothie säger så kan man lämna underegenskaperna som dom är. På så vis så är det bara dom spelare som vill ha en "gullig" rollperson som behöver pilla, alla andra använder helt enkelt sitt Karisma-värde.

Dessutom ska ju underegenskaperna vara kompliment till grundegenskaperna och det är bra om dom automatiskt hamnar på samma nivå.

Problemet är igentligen:
Hur man ska låta folk modifiera? Ska man låta dom flytta poäng mellan alla underegenskaper? Funkar inte riktigt eftersom karisma har 5 underegenskaper (4 + ½ +½) så det går att köpa ett poäng högre i karisma bara för att få 5 underegenskapspoäng.. Lite buggigt.

En möjlighet är ju att låta värdena på dom underegenskaper som baseras på Karisma eller Psyke/Karisma få flyttas omkring hursomhelst, bara man inte går högre eller lägre än t. ex 3. Trots allt, hela karismagrundegenskapen består av underegenskaper!

Sedan så kan man använda/få erfarenhetspoäng för att höja/sänka motion, syn och hörsel.

Det är nog den bästa lösningen just nu..



Eftertillägg: Karismaunderegenskaperna och dom fysiska spelar i två olika divisioner.. Man skulle kunna flytta poäng fram och tillbaka mellan karisma-egenskaperna, och sedan flytta poäng fram och tillbaka mellan motion, syn och hörsel.. Om man överstiger, alltså använder fler poäng än man har så får man betala en halv grundegenskapsköpar-poäng per poäng "övertrassering"..Va? Vad säger ni?


/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Arvidos on 2001-07-09 21:57.</EM></FONT></P>
 

Mothie

Veteran
Joined
22 May 2001
Messages
179
Location
Jönköping
Re: Lite mer specifierat.

Frågan är om det inte vore möjligt att bara köpa ett plus eller minus i underegenskapen. Sedan kan det vara olika dyrt beroende på hur många underegenskaper det finns.
Ta en person med 10 i karisma(Jag vet inte vilken skala du kör med) om han så önskar kan han höja värdet i gullig, detta är billigare en att höja vissa fysiska underegenskaper. Det blir fortfarande att man köper då visserligen. Dessutom blir ju medelvärdet(grundegenskapen) fel om det nu är så att grundegenskapen är något slags medel. Kan faktiskt bli lite konstigt...
Nej strunta i vad jag sa, eller ta det i vart fall med en nypa salt =)

Jag och en kompis hade ett liknande system där vi betalade mellan hälften och en bråkdel av grundegenskapens värde. Dock bör nog sägas att vi la ner hela spelet =)

Kämpa på, det finns säkert bättre sätt än dem som jag talar om.

"Aurea Mediocritas" -Den gyllende medelvägen
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: Lite mer specifierat.

Flytta poäng mellan underegenskaper låter bra...
Angående ojämna tal i det läget....
För att rätta till det "buggiga" så kan du göra på några olika sätt (säkert fler än jag nämner)

Försök att leta ut en av underegenskaperna som man kan avvara, en som är lite onödig....

Hitta på en till underegenskap som kan komma att behövas (har ju nackdelen att man skapar en totalt onödig bara för att få ett jämnt tal)

Leta ut den underegenskap som folk generellt är sämmre på än de andra, den egenskapen får han ett poäng mindre än de andra.

Försök hitta bättre vägar om du kan, jag hittar dem då sannerligen inte, ännu i vart fall...

"Beware of the Cöla Craver!"
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
gullig

tjoo. gullig? det låter lite oseriöst.. faktiskt. =oP

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Varför inte...

Varför inte lägga in båda metoderna, och ge spelaren möjlighet att välja. testa göra några rollpersoner med de båda metoderna och skriv sedan upp för- och nackdelar så att spelaren får vägledning i sitt val.

/Dnalor, din malaj på hornhinnan (hemkommen efter tre veckor i malaysia)
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
"båda metoder"

Efter tanketid tror jag inte att det funkar att köpa underegenskaper.
Och att modifiera är egentligen samma sak som att köpa, det är bara frågan vilket som är mest praktiskt i just detta rollspelet. (Och det är köpa.)

Alltså: Köpa grundegenskaper och färdigheter, modifiera underegenskaper.


Jag har faktiskt tänkt ge två val till det mesta i karaktärskapandet.. "Rättvist" och "Fritt".

Förenklat kan man säga att Rättvist är poängbaserat och rättvist.
Fritt låter spelaren, men insyn av SL, bestämma allt själv. Friare alltså.




/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Jag har alltid varit motståndare till system där man antingen kan köpa exakt vilka grundegenskapsvärden man vill, eller på annat vis modifiera så att man får skitbra egenskapsvärden. Det UPPMUNTRAR ju att man ska bli kobold, vare sig man vill eller inte. Det går dock inte att förneka att det som spelare känns ganska skönt att ha så pass mycket kontroll över vilka värden man får, men å andra sidan hyllar jag ändå slumpen som domare. Det blir så jädra beräknande när man har poäng att köpa värden för...hellre då att man har olika modifikationer för t.ex. ras, kultur, yrke, osv...det ger bättre känsla.

/Skuggvarg

"Där ljus möter mörker, smyger en varg i skuggorna..."
 
Top