Nekromanti Jätte-elaka saker...

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
...varför då?

Jag har kickat igång Glödhymn igen och har kommit till den bit där jag skulle kunna ha nytta av lite hjälp igen...

Vem kan berätta för mej, länka mej till, vad som krävs för att göra ett komplett kompani av mekaniska enheter... Så aktuella saker som möjligt tack!

Och förresten!
Kom och tänka på en sak! I Glödhymn, likt i de flesta spel jag gjort tidigare(dvs hemmabruks-saker) är man , som rollperson, vääääääääldigt underlägsen. Jag syftar nu främst på sjutvapen och maskiner, som bägge är relativt ofantligt starka i förhållande till de övriga medel som finns...(ingen överdrift...alls)... I princip skulle dessa maskiner inte ens märka den skada en rollperson skulle ge, utan bara röja rollpersonen ur vägen av rutin...

Jag har dock gjort dessa tingestar myyyycket fåtaliga, annars hade förmodligen mänskligheten varit utdöd sedan länge...

...vad tycker folk om detta, i allmänhet...?
 

Herr Brownswick

Veteran
Joined
28 Aug 2001
Messages
59
Location
Onorrland
Jag har dock gjort dessa tingestar myyyycket fåtaliga, annars hade förmodligen mänskligheten varit utdöd sedan länge...

Så vad för (gudomlig) kraft är det som håller deras antal konstant decimerat? Eller är det en desperat nödlösning för att ursäkta människan från utrotning à la darwinismen?

Herr Brownswick
 

Erufailon

Swordsman
Joined
20 Jul 2001
Messages
497
Location
Göteborg
det är helt ok, men vissa rollspelare kan ta dåligt upp om dde är underlägsna, kobolder så att säga. Men ideén om att rollpersonen är underlägsen är ett roligt sätt att rollspela faktiskt, enligt mig iallafall.

Sedan det där med att de är fåtal är ju såklart för att de e så järnvägars dyra att bygga så det är svårt för de som gör dom att finansiera många. är det föresten lite "episod1" på de där mekaniska enheterna eller vad menar du...
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Mekaniska mördarmaskiner som finns kvar i en postapokalyptisk framtid och som skjuter/manglar det dom ser?

Hmmm.. Vad sägs om en slags herrelös skördetröska som söker upp organiskt material (växter vad det tänkt, men nu så finns det ju bara aska kvar. Och rollpersoner..) och ränner över det med en stor.. skördetröskhackare? En sådan skulle JAG inte ha något emot att möta i rollspel! /images/icons/laugh.gif Om människorna är vidskepliga snarare än teknologiska kommer dom ju tro att det är ett stort odjur som kommer tuffande emot dom..

Slaktar/köksrobot? Den hackar, maler och river.. Och bara råkar aktiveras av en RP..

Det var ju inte direkt några krigsrobotar, men det går ju inte att göra hur många krigsrobotar som helst, så det är väl lika bra att komma på så många alternativ som möjligt.. /images/icons/smile.gif Öhmm.. Gruvdriftsrobot? Oljeborrobot?

Direkt inriktade på strid då.. Polisrobot som fått knäpp? Jaktrobot? Automatiska försvarskulsprutor? Förresten, är det tänkt att just "robotar" ska finnas med? Jag antar det, eftersom Glödhymn har ett "robotfolk"
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Så vad för (gudomlig) kraft är det som håller deras antal konstant decimerat? Eller är det en desperat nödlösning för att ursäkta människan från utrotning à la darwinismen?

Errr...Glödhymn är ett postapocalyptiskt rollspel, och nya maskiner byggs inte! därför finns inte så många... De mänskliga varelserna(tiber, Kuln och människor)HAR förintat de flesta av dessa maskiner på den tid då de fortfarande hade tillgång till mäktiga vapen... men sedan kom apoclaypsen, och då gick det över...
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
"Sedan det där med att de är fåtal är ju såklart för att de e så järnvägars dyra att bygga så det är svårt för de som gör dom att finansiera många. är det föresten lite "episod1" på de där mekaniska enheterna eller vad menar du... "

Neeeej, vad jag har tänkt göra är att utveckla dagens stridsmetoder, aoutomatisera dem, och förse dem med en jävellång livslängd...

Angående priserna, visst! Det är säkert dyra att bygga, men med tanke på att de byggdes i krigstider så är problemet snarare att de tar lång tid och många resurseratt bygga...
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
"Mekaniska mördarmaskiner som finns kvar i en postapokalyptisk framtid och som skjuter/manglar det dom ser?"

Släng in lite strids och krigstaktik i det, och så är det huvvet på spiken!

Min förförågan var snarare lite om vad som kan kunna behövas i ett mekaniskt stridskompani... Typ ett modernare "panzer division" stuk... men tack ändå!

Men tackar så mycket för idéerna! Faktum är att Deraterna(robotfolket) har low-tech vapen, just in case. Deraterna är tänkta att vara "the crown of creation", varför de även måste ha tillgång till en viss grad av egentänkande. Därav är Deraterna de enda maskiner(om man inte räknar Tiberna) som har faktisk möjlighet till egna tankar....
 
G

Guest

Guest
Fick någon slags idee om en svärm av gräshoppsrobotar typ.
Små flygande saker i taxstorlek som åker runt i svärmar på några tusen med möjligheter att reparera sig själv och utvinna energi ur fallna fiender. Om de har någon slags kollektiv intelligens så kommer de vara i stort sett oslagbara förutom mot en atombomb eller liknande...
Kanske inte vad du frågade efter men jag gillar iden på något sötrt vis....
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Ouh, läckert!

Diggar! Dessutom passar den ju i postapokalyptisk miljö, eftersom den ser ut som.. kanske ett moln på avstånd? Värsta "fenomenet" med andra ord.

Om nu maskinerna ska baseras på dagens strategier men förlängt.. Hmm, ja, det går nog att ta lite vad som helst förresten, eftersom vi redan gör det mesta idag.. :)

Vad sägs om intelligenta minor? En rund konstruktion som sätter sig fast med klor varsomhelst, på t. ex klippväggar, och som fäller ut automatkanoner när den upptäcker inkräktare. Kamoflerad naturligtvis.. /images/icons/smile.gif Maskiner kan ju ha perfekt kommunikation, och detta borde ju utnyttjas. Många robotsquads snarare än enskilda robotar alltså! Eller kanske en kombo av riktiga mördarrobotar och "spejarrobotar" som svävar runt och ger en total översiktsbild över slagsfältet..

Hmm.. Robotar borde ju ha lite problem att ta sig fram i krånglig terräng, men det fixar väl den där svärmen som demo föreslog.. Hoppa fram får dom väl göra, ev larvfötter.. Hoppande kanske inte är så nyttigt för robotar.. /images/icons/wink.gif Ett sätt för stora krigsmaskiner att ta sig genom skogar och liknande kan ju vara att dela upp sig själv och låta delarna susa igenom skogen.. Hähä, det skulle kunna vara läckert!
Hmm. Kanske inte så mycket som har att göra med dagens taktik det här.. Jaja. Moderrobotar är också tuff. En stor bloffa som öppnar sig och sprider ut robotar av mindre modeller.. mums.. Fast robotorna skulle vara rätt ovanliga förresten? Humm.. Vad sägs om en slags modulrobotar? Terränghjul och operationsarmar för att byta vapenmoduler (så den kan ta på sig olika roller på slagfältet) och för att reparera sig själv..

Hoppas du får ut nånting ur det här, för att jag tyckte inte jag fick fram så mycket.. /images/icons/wink.gif
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Re: Ouh, läckert!

"Diggar! Dessutom passar den ju i postapokalyptisk miljö, eftersom den ser ut som.. kanske ett moln på avstånd? Värsta "fenomenet" med andra ord."

jag vet ändå inte... Det är ju en tuff idé, men det är delvis även det som stör mej... det är ju bara en tuff idé! Jag försöker lixom ge alla företeelser i spelet ett syfte, så att jag inte råkar ut för att de bara är där som utfyllnad...

Vilket syfte skulle dessa varelser tjäna i ett fullskalekrig?

Jag ska dock inte säga att idén inte intresserat mej, jag har faktisk redan tänkt lite i skissväg...

"Vad sägs om intelligenta minor? En rund konstruktion som sätter sig fast med klor varsomhelst, på t. ex klippväggar, och som fäller ut automatkanoner när den upptäcker inkräktare. Kamoflerad naturligtvis.. "

Som i StarCraft?/images/icons/laugh.gif/images/icons/wink.gif
Bra idé dock!

"Maskiner kan ju ha perfekt kommunikation, och detta borde ju utnyttjas."

Waaaaaay ahead of you man! /images/icons/wink.gif Deraterna har ett högt avancerat, halft ljudbaserat, halft signalbaserat språk som ger denne kontroll över alla maskiner med en sänd/mottagarfunktion och som saknar egen AI-central...
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Deraterna är alltså militära robotenheter från innan kriget. Och då, liksom nu, var stridandet det enda de behövde tänka på. Och faktumet att de har egna medvetanden gör dom ännu farligare att möta. Har jag förstått det rätt?

Min förförågan var snarare lite om vad som kan kunna behövas i ett mekaniskt stridskompani.
Eftersom dom, vad jag förstått, var skapade enbart för krigiskt syfte så borde dom vara jävligt bra på det också. Det låter som om dom inte behöver några specialister, de är elittrupper hela bunten. Men de som inte är lämpade för strid (oåterkalligt skadad mekanik) kan kanske agera mekaniker (om dom har en fysisk möjlighet till det, typ armar). Annars beror det nog mycket på hur de olika robotarna är byggda, t.ex. dom som är små och snabba kan agera spejare.

Faktum är att Deraterna(robotfolket) har low-tech vapen, just in case.
Vad är lågteknologiskt i det här sammanhanget?

Vilka är de spelbara raserna i spelet föresten? Är det huma, kuln och tiberna?
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
"Deraterna är alltså militära robotenheter från innan kriget. Och då, liksom nu, var stridandet det enda de behövde tänka på. Och faktumet att de har egna medvetanden gör dom ännu farligare att möta. Har jag förstått det rätt?"

Nästan! Ta bort 'Liksom nu', så är de klart. Deras någorlunda begänsade medvetenhet har gjort att de har förmågan att själva bedömma de order de fått, till en begränsning. Vissa har även kommit fram till att deras 'slakta, slakta, slakta!'-order kanske är förlegande, då de som givit dem deras order sedan länge är döda, men dog innan deras order han dras tillbaka... Detta är faktiskt ett konstruktionsfel som inte gick att undvika(och skaparna hade heller inga planer på att de skulle vara funktionella så länge att problemet skulle bli ett större problem)... Tack vare detta har vissa derater lärt sej att funktinera nära mänskliga samhällen och i enstaka fall har även tjänster utbytts...

"Det låter som om dom inte behöver några specialister, de är elittrupper hela bunten."

Deaterna var det sista som tillverkades(så vitt man vet) och därför står de en bit utanför hierarkin i stidskompanierna... de är elittrupper, helt enkelt... Men förlegade enheter var mer än dugliga, och de användes... Vad jag är ute efter är vad som användes INNAN deraterna, och deraterna kom med i spelet i krigets sista månader...

[/i]Vad är lågteknologiskt i det här sammanhanget?[/i]
Ex. Bajonetter med microskopiska, rörliga tandblad. Fungrerar alltid, så länga deraterna själva är funktionella. Utmärkat att använda när ammunitionen tar slut, eller en fiende är så nära att det är onödigt att slösa på den... fungerar i princip som en motorsåg...

Vilka är de spelbara raserna i spelet föresten? Är det huma, kuln och tiberna?

Ja, men jag inkluderar deraterna i kapitlet om 'att skapa en rollperson', bara så att jag kan hålla ordning på dem... Funderar på att flytta dem därifrån när jag skrivit färdigt...

Sammanlagt finns 18 folkslag(och 'modeller' i tibernas fall) att välja på...
 
G

Guest

Guest
Re: Ouh, läckert!

jag vet ändå inte... Det är ju en tuff idé, men det är delvis även det som stör mej... det är ju bara en tuff idé! Jag försöker lixom ge alla företeelser i spelet ett syfte, så att jag inte råkar ut för att de bara är där som utfyllnad...

Vilket syfte skulle dessa varelser tjäna i ett fullskalekrig?


Syftet skulle väl vara infanteri bekämpning där tvåhundra meter höga jättar inte direkt glänser.
Spaning, skrämseltaktik, möjligen resursutvinning o.s.v.
Jag ser ingen direkt nackdel utan de är helt enkelt rätt så schyssta all-round mördare. Dessutom är det enkelt att förbättra eller repare skador på svarmen, det är bara och slänga dit några hundra till eller så...
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,939
Location
Nordnordost
Re: Ouh, läckert!

Äter de metall och energi så borde de där gräshopperobotarna vara användbara för att röja de intelligenta minfälten.
Äter de folk så borde de vara effektiva mot oskyddat infanteri eller tross.
 
Top