Nekromanti Introduktion om min knäppa rollspelet DORMIV

Master Pelle

Warrior
Joined
3 Jul 2001
Messages
216
Location
Skogås
Jag har lagt undan med min seriösa fantasy rollspelen för att den rollspelet är lite komplicerade så att jag bestämde att göra en enkel humoristik rollspel som utspela sig i universal värld. Humor i den rollspelen är ganska galen som innehåller humor stilar som Monthy Pyton, Mel Brooks parodi filmer, Scare Movie 1 & 2, Pyton och Mega Pyton (Den snuskiga svenska seriertidning som fanns i mesta av butiker), plus andra roliga och knäppa parodi filmer men ochså min udda humor.

Jag har skrivet introduktion till min rollspel som är fortfarade i arbete men jag har lagt i befogad fil istället för vissa upp den direkt för att jag tror att denna innehållet kan vara störade.
Var snällt kommentera om min introduktion om ni anser vara rolig eller nåt störade eller hel massa stavfel.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Inget vidare.

Jag slutade läsa när de bögiga trollen dök upp. Kändes inte särskilt komiskt.

Det blir sällan kul när man tar i så hårt med ansträngda provokationer. Jag har förvisso en mycket barnslig humor och garvar gärna åt billiga sex- och bajsskämt, men det måste göras med någon form av hjärna och finess, annars skrattar inte ens jag.

Mitt råd är att du bör hålla dig ifrån att skriva långa texter (jag tror att Words rättstavningsverktyg kan hjälpa dig väldigt mycket också) utan koncentrera dig bara på själva reglerna och korta beskrivande textsnuttar om olika monster och liknande.

Det är möjligt att den humor du vill åt kommer fram bättre då. Det är ju när man ska spela rollspelet som det ska vara roligt, inte när man läser igenom regelboken.

Jag tänker inte fördömma din humor i sig (för jag har klurat på liknande saker, som The Fix och ett hallickbrädspel, bl.a. men jag tror faktiskt att du och dina polare får det roligare om ni kan ha roligt tillsammans, än om de skall läsa en berättelse som du tycker är skojig.

/Rising
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag hoppas att det här inte var ett seriöst försök ifrån din sida. Det du skrivit hittills är milt sagt, tämligen uselt. Den dag du på allvar försöker skriva ett humorrollspel så kommer du säkert att få både hjälp och stöd ifrån folket på det här forumet. Men fram till dess så bör du nog behålla din omogna kiss och bajshumor för dig själv.
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Monthy Pyton-spel= helt ok. MEGA python-spel? nej!

Ska jag varaa helt ärlig så skulle jag aldrig förmå mej själv till att spela någonting emd seriösa kopplingar till tidningar som Python eller Mega Python, filmer som Jackass - the movie eller dylikt.
Det är bara inte roligt!

Jag hoppas jag inte förolämpar dej med det här, men min ojäviga åsikt i ämnet är nog; usch! Ifall du vill göra ett seriöst rollspel måste du nog tänka om konceptet lite.

/Mask - som för första gången under sin tid på forumet säger att någonting är dåligt.
 

Master Pelle

Warrior
Joined
3 Jul 2001
Messages
216
Location
Skogås
Ut med smutsig skämta, in med nästan rena skämta

Ok då. Det verkar som ni gällade inte den typen av kiss-och bajs humor. Så att jag fick skriva nytt introduktion till min rollspel utan dessa typer av humor. Den nya introduktion som jag har skrivit nu verkar inte himla rolig men sådär.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Ut med smutsig skämta, in med nästan rena skämta

Ja, visst kan man ana vilken otrolig tankemöda du har lagt ner på detta mästerverk. En produkt så fulländad att jag blir alldeles tårögd. En ny lysande stjärna har tänts på rollspelsmakarnas himmel. Låt mig presentera: Master Pelle, forumets egen humorkung.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,573
Location
Fallen Umber
Re: Ut med smutsig skämta, in med nästan rena skämta

Alltså, helt seriöst brukar jag låta bli att svara på dåliga idéer eftersom jag är alldeles för elak annars. Rising kommer ju på bra idéer till alla kids, men när till och med han kan säga att något är inte bra... Det här var det absolut värsta jag någonsin har läst under snart tre år på forumet. Jag orkar inte ens försöka med någon form av ironi som walium gjorde. Om man ska skriva ett humorrollspel underlättar det nog att man har humor först. Dessutom finns det rättstavningsfunktioner i alla moderna ordbehandlare. Använd dem.


/Dimfrost, som känner sig elak idag.
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Tja...

...ni är båda för hårda, tycker jag. Det var ett ärligt och bra försök, som inte har skadat någon.

/Mogge, [color:\\"green\\"]som tillochmed log några gånger -det var ju åtminstone en halvlyckad parodi på Mega Python, om man ska se det bästa ur textmassan[/color]
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,573
Location
Fallen Umber
Re: Tja...

Ja, jag vet att jag är för hård. Jag är en elak och ond människa, och ibland måste det få utlopp också. :gremsmile:


/Dimfrost
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Om skämtrollspel:

Ajdå, din stackare. Det är aldrig kul att vara hackkyckling och bli påhoppad från alla håll. Här ska du få lite konstruktiva tips:

Att göra så att folk kan roa sig är lätt, att underhålla är svårt
Fattar du? Att skriva en rolig text är faktiskt riktigt svårt, till och med proffs som Terry Pratchett skriver pinsamt trista saker ibland. Var inte ledsen om du inte får till det, alltså. Poängen är nämligen att humorrollspel skall vara roliga att spela, inte att läsa. Ett av världens tråkigaste rollspel jag någonsin spelat är Svenil, men jag erkänner att det är rätt roligt att sitta och läsa i regelboken.

Så sluta försök skriva komiska texter. Skriv ett komiskt rollspel istället. Sedan är det inte omöjligt att den som skrattar bäst är den som skrattar sist...

Bli inte nedslagen
Tror du att du är värdelös för att alla har dissat dig här på rollspel.nu? Glöm det. Jag kan berätta för dig att ett av mina gamla försök till humorrollspel faktiskt var hundra gånger sämre än det sämsta du någonsin varit i närheten av att göra. Det hette "Jakten på Ruttis" och det enda jag kommer ihåg var att man hade grundegenskaperna Biff och Boing, och att det bland fienderna fanns "Gigantisk Jordgubbe" och "Snorkråka från rymden". Det låter inte särskilt kul, eller hur?

Nä, det sög. Men jag lärde mig av mina misstag och blev bättre. Det kommer du med. Och jag hjälper dig gärna, om du vill.

Vad är hemligheten bakom humorrollspel?
Det gäller dels att hitta en precis lagom dos av knäpphet. Om man gör det för -lite- knäppt så blir det tråkigt, och gör man det för -mycket- knäppt så blir det bara konstigt.

Sedan gäller det som sagt att komma ihåg att det roliga måste ske när man väl spelar rollspelet, inte när spelledaren läser rollspelet. Vad vi rollspelsskapare skall göra är alltså bara att ställa i ordning en massa förutsättningar till roliga händelser så att spelarna kan skoja med varandra, det är inte så att de skall skratta åt oss.

Så hemligheten är att hitta på en situation som kan vara rolig att rollspela kring. Vad tycker du är skoj? Ta ett tema som du känner väl och som du sedan kan "knäppifiera" och överdriva precis lagom mycket.

Exempel:
Jag kan berätta om ett projekt som jag knappar lite på på min dator om kvällarna: Det är ett humorrollspel som skall heta "Stinky Pills" och vara lite av en hyllning till SHK's serietidning Bad Pills (Sverre tecknade omoraliska serier om söta djur som våldtog och mördade varandra, och gick bort för några år sedan av leukemi. Om man vet det så hamnar serien King Kancer i ett lite annat ljus...). Nå, jag tycker kanske det är lite trist med våld, men jag älskar att skämta om knark, så jag tänkte göra ett rollspel med söta, snulliga, lulliga seriefigurer som pratar barnengelska, lyssnar på gullig jpop och blandar syra med ketamin innan de går ut på stan och blir helt kardinalbänga. Väldigt kul, tycker jag. :^)

Då har jag alltså mitt tema klart. Överdriven narkotikaromantisering. Söta seriefigurer som har tokorgier med varandra och som får prova alla exotiska kemikalier som knappt ens någon har hört talas om på våra gator (eller när blev du erbjuden "2C-T-2" eller "4-HO-MIPT" i en mörk gränd senast?) och som sedan dör som flugor i överdoser.

Duger temat? Jarå. Fast jag kommer nog inte posta det här på forumet.
Är temat roligt i sig? Kan jag skriva en rolig berättelse om det? Nej. Det kan bli ett roligt rollspel, inte en rolig text.
Hur mycket kan jag knäppifiera det? Väldigt lite, faktiskt. Blandar jag in ninjor och pedofiltroll så slutar det nämligen vara roligt. Ingen kan ju relatera till det då. Mitt motto är att "man kan överdriva det som redan är knäppt i verkligheten, men inte alltid knäppifiera sånt som är tråkigt i verkligheten." -Det kan säkert vara bra att tänka på för dig också. Ska du göra ett rollspel om pizzabud bör du nog helst ha jobbat som en sådan och sedan överdriva knäppa händelser som hänt dig och dina kolleger.

Tips:
Ett hett tips som jag verkligen skulle vilja se; är ett spel som drev med skolan. Pinsamma lärare som försöker "vara en i gänget" med eleverna, plugghästar, "skenduktiga" tjejer (som antecknar mycket och fattar lite ) å tafatta hångelförsök osv. Där har man ett rejält roligt tema för ett humorrollspel. Jag skulle gärna se ett sådant som utspelade sig i framtiden (med mutant- och utomjordingshumor som hämtad från Futurama) eller i en fantasyvärld, till exempel.

Där har man ett extremt enkelt tema att hämta massvis av roligheter ifrån.

Kan det vara något för dig?

/Rising
som alltid tar hackkycklingarnas parti.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,573
Location
Fallen Umber
Re: Om skämtrollspel:

Rising är en fin människa. Det här inlägget fick mig att delvis ångra mina hårda ord tidigare. Det är tur att det finns folk som orkar skriva långa, intressanta inlägg för att hjälpa nybörjare, för sådan är inte jag.


/Dimfrost, kanske snällare än han verkar
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Lite bättre...

...det där skulle kanske, med lite hjälp, kunna hålla som ett äventyr. Jag håller dock med rising, sikta först på att göra spelet kul, inte spelberättelserna...

Och jag rekommenderar att du använder word med automatisk rättstavning, du stavar fel på en hel del saker, och det är ju onödigt att vi hakar upp oss på det, eller hur? Det är ju bättre att framtida spelare faktiskt läser vad du skrivit, istället för att de slutar läsa till följd av fel i ditt språk. En funktion som rättstavningen fyller är även att du, relativt snabbt, faktiskt lär dej skriva bättre.

/Mask - känner sej snällare när de homosexuella trollen försvunnit :gremsmile:
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Re: Om skämtrollspel:

"Nå, jag tycker kanske det är lite trist med våld, men jag älskar att skämta om knark, så jag tänkte göra ett rollspel med söta, snulliga, lulliga seriefigurer som pratar barnengelska, lyssnar på gullig jpop och blandar syra med ketamin innan de går ut på stan och blir helt kardinalbänga. Väldigt kul, tycker jag."

Här har vi ett lysande exempel på att vissa sorters humor bara inte fungerar med vissa människor. Rising kan bli road av att skämta om knark, jag får samvetskval, kväljningar och tycker att MasterPelles första lilla vision verkar ha mer glimt och vara mer underhållande :gremtongue:

Betingning är en lustig sak ibland...

/Mask - ber om ursäkt om han sårade Rising, knark är ett känsligt ämne
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Olika sorters humor:

"Här har vi ett lysande exempel på att vissa sorters humor bara inte fungerar med vissa människor."

Jo, jag tog upp det för att visa att även vi som brukar prata om våra projekt här på forumet kan ha små hobbyprojekt som enbart är avsedda för privat bruk med den egna spelgruppen.

Man behöver inte posta allt man håller på med, alltså.

Men så tyckte jag också det fanns en poäng i att säga att sånt som jag garvar åt privat inte är sånt som jag skämtar om på ett forum med främlingar under en rubrik i stil med "här ska ni få läsa något skoj!" Jag tror nämligen inte att man nödvändigtvis måste vara särkilt pervers, omogen eller dum i huvudet för att man skiljer på ens personliga humor och den humor man har bland folk i allmänhet.

Exempel: Något som fick mig att skratta högt för ett tag sedan var när jag läste om en gubbe som avslöjats med barnporr på sin dator, och i hans lägenhet hade man hittat videofilmer märkta "smått & gott" med ihopklippta blöjreklamfilmer. Hela historien är förstås hemsk och fullkomligt jätteäcklig egentligen, men likväl garvar jag när jag tänker på miffot som spelar in blöjreklam på ett helt videoband och sedan, med dräggel ur mungipan, märker kasetten med en "smått & gott"-ettikett...

Men visst, den humorn är ju naturligtvis så till det yttersta nattsvart och smaklös att den börjar skrämma en själv. Kanske fungerar skrattet som en försvarsmekanism som fjärmar en från det otäcka, det där begriper psykologer bättre än jag. Poängen var iaf att man ska tänka sig för hur det man postar på ett forum kan komma att upplevas av andra.

/Riz
som tycker att den mänskliga humorn är en mycket mer komplicerad och intressant känsloprocess än förälskelsen.

På tal om humor så är The Office det roligaste på TV sedan Simpsons.
 

Master Pelle

Warrior
Joined
3 Jul 2001
Messages
216
Location
Skogås
Nu koncentria jag på regelsystem liksom

Hmmm... Ok... Jag förvänta mig inte så många dålig kommentaren... Men det vara bara introduktion berättelse som jag skrev.

Men det viktiga delen med min rollspel är ju regelsystem som jag håller på arbeta. Min DORMIV system ska vara enkel att spela och är inte så komplicerade. DORMIV system behövs bara använda en vanlig sexsidor tärning. I den systemen finns det inga färdigheter istället används då "Fördel och "Nackdel".
Jag försöker göra namnen till egenskaper och massa andra saker att låtar mera rolig.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Om skämtrollspel:

Nu får jag lust att skriva en filk på Länge leve livet som skall heta 'Länge leve Rising'!

Mycket bra råd - speciellt de där om att rollspel skall vara roliga att spela, inte att läsa. Nästan alla spelkampanjer jag har varit med i har varit fyllda av humor - är det ett mörkt spel är det nattsvart, är det ätt lättsamt spel är den uppsluppen - och det kommer ytterst sällan från någon skojsig text, även om en del kommit från bisarra förhållanden själva spelet (som gänget i Mage vars sammanhängande länk var att de alla gillade country, och klonen av Dolly Parton...)

Nåväl: ett exempel på ett misslyckat humorrollspel är EMU Tales from the Floating Vagabond; att färdigheten Fencing kallas Swing Nasty Pointy Things With Panache är ganska kul att läsa, men gör inte min rollperson Syrano de Bergamott mycket roligare.

Ett hett tips som jag verkligen skulle vilja se; är ett spel som drev med skolan. Pinsamma lärare som försöker "vara en i gänget" med eleverna, plugghästar, "skenduktiga" tjejer (som antecknar mycket och fattar lite ) å tafatta hångelförsök osv. Där har man ett rejält roligt tema för ett humorrollspel. Jag skulle gärna se ett sådant som utspelade sig i framtiden (med mutant- och utomjordingshumor som hämtad från Futurama) eller i en fantasyvärld, till exempel.
Teenager from Outer Space är däremot ett roligt humorrollspel som utspelas i skolmiljö - men amerikansk high-school-sådan, så det uppfyller inte Risings krav direkt, tror jag. Det ställer upp situationer som man känner igen sig i men som ändå är freakade. (Spelets grundförutsättningar är att utomjordingarna invaderar, men det ända som händer är att deras ungar börjar gå i jordbornas skolor och visar sig vara som tonåringar är mest.)

Ett annat bra exempel är Ninja Burger; spelet har en ytterst begränsad spelbarhet, men det är mycket kul i början. Ninjorna har upptäckt att lönnmordsmarknaden är dålig, så de har gått in snabbmatsbranschen. Firman Ninja Burger har två huvudregler:
1, Kunden får aldrig se dig. En ninja försvinner tyst i natten.
och
2, Alla kunder måste ha sina leveranser inom en timme, annars begår vårt bud sepukku!

Förutom en och annan dålig vits i reglerna består allts humorn i att man kontrasterar två saker som absolut inte hör ihop: dåliga kampsportfilmer och snabbmatsreklam. Det är en väldigt begränsad humor, men spelet är å andra sidan billigt...

Erik
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Re: Olika sorters humor:

"Kanske fungerar skrattet som en försvarsmekanism som fjärmar en från det otäcka, det där begriper psykologer bättre än jag."

Mja, du slog ganska mycket huvvet på spiken där. Behabiourister säger t o m att humor är en lättnadskänsla, ett sätt för kroppen att säga "tur att det där inte hände mej"(vilket, enligt dem, förklarar varför man skattar åt att andra gör illa sej och dylikt), men som vanligt lämnar Watsons lärjungar mycket till övers...

/Mask - ogillar nybehaviourism
 

Akutabi Gamma

Veteran
Joined
24 Jun 2002
Messages
157
Location
Metroplexet Dals-Rostock
Om skämtrollspel: Skämta

Spelet i sig behöver inte vara roligt. Personligen så tycker jag det är Spelledaren och Spelarna som gör spelet komiskt.

Men problemet med den varianten(som är bäst), är att reglerna förstör när de behövs. Men för det mesta är det bara att stryka några regler.
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: Om skämtrollspel:

Jag håller inte med dig.
ett rollspel som har med humor och göra ska åtminstone få det att dra i smilbanden på mig när jag läser det.
Varför, för att jag tycker att man i vilket rollspel som helst alltid skall förmedla stämmningen, i fallet humor vill man ha en lustig/humoristisk stämning av något slag.

Olikt dig så tycker jag att Svenil är bland de roligaste rollspel, jag någonsin provat på. Jag tycker mycket i regelhäftet är roligt att läsa rakt av, som de olika resultaten på tabeller exempelvis.

Att det finns skadevärden för de mest idiotiska saker bidrar till en viss kreativitet, att man tänker mer i de banorna.
Fylletabeller hjälper till, och jag tycker det är roligt att läsa resultaten där med.

Har provat på att göra lite humorrollspel själv.
Ibland är de kanske inte helt vansinnigt roliga att läsa (vilket beror på att de inte är kompletta och bara menta för vår spelgrupp, vi har alltså inte behov att skriva ner så mycket mer än regler)

Ett vi gjorde byggde helt på Do
D 5 reglerna, men med en moddad värld, lite nya yrken och raser.
Tycker att det blev riktigt lustigt att spela, och tämligen roligt att läsa (eller i vart fall att skriva).

Visst, man måste skriva ett roligt rollspel istället för roliga texter, men det ena utesluter ju inte det andra, och roliga texter är bra stämmningsgivande
 

keno

Veteran
Joined
13 Nov 2001
Messages
118
Location
Stockholm
Re: Om skämtrollspel:

All den tid ni alla eldsjälar lägger ner på den här typen av inlägg borde förevigas.
Ni borde sammanställa en "Hur man gör ett rollspel bra" guide. Allt ni skulle behöva göra e å samla alla de inlägg som beaktat ämnet, layouta lite, editera lite, pdf:a lite och voila så skulle ni ha skapat det ultimata verktyget för den ivrige rollspelsmakaren.
 
Top