Nekromanti Intressekoll för Okult.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,917
Location
Nordnordost


Jag vet att jag kommer i en spännande tid för rollspelssverige. Kickstarters och förhandsbeställningar väller över oss, StarChallenge, Leviathan, Ensamma Vargen, Rotsystem, Svenska Kulter, Skuggornas Mästare, Mutant År Noll och öh... säkert några jag glömt. (Säg till, o spelmakare så får du vara med i uppräkningen.)

Själv tycker jag det är läskigt, jag vill inte sälja något jag inte faktiskt har i handen, speciellt inte med fördröjningarna som blev när tryckeriet krånglade med The Daughters of Verona förra året. Jag skall ha prylarna i fysisk besittning innan jag säljer dem.

Okult är ett skräckrollspel, ett mådåligtspel, ett samberättarspel och ett konstprojekt. Deltagarna berättar och upplever under några spelmöten en kuslig och obehaglig historia om uppväxt, återvändande och ondska. Historien utspelar sig både i nuet, och i rollpersonernas barndom genom en serie tillbakablickar.

Okult är ett häfte på 35 sidor med text på engelska, illustrerat med svartvita fotografier och skrivet av sveriges kanske stiligaste och mest ödmjuke spelmakare.


Är det ett spel som du är intresserad av att köpa i fysiskt format? (PDF:er kommer att finnas också, men det blir en senare fråga.)

Boken var tänkt som en flashig fotobok först, men kostnaden skenade, så det blir en enkel bok i stället. Men de som hade ställt in sig på fotoboken får i stället möjlighet att köpa spelet med lösa fotografier, att njuta som de är eller att rama in.

150kr inklusive frakt inom riket för standardversionen.

200kr inklusive frakt inom riket för deluxeversionen med en uppsättning fotografier.


Det är inte en bindande beställning, men de som svarar här får iaf första tjing när jag får hem första bunten böcker.(PM är också OK om du inte vill posta i tråden.) Och jag får en chans att beställa hem tillräckligt med böcker i första vändan.

Jag HOPPAS på leverans före jul. Men det ser lite mörkt ut, förmodligen levereras böcker (och deluxe-fotografier) i januari.

(Vill du hiva ofattbara summor pengar på mig, hör av dig så bygger jag ett unikt paket just för dig med unika bilagor.)
 

Attachments

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,917
Location
Nordnordost
Nix, inga slantar innan jag har spelen på plats hos mig.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Jag är intresserad, men har nog inte råd förrän kanske i februari...

200:- såklart. En femtilapp gör inte så mycket till eller från för mig. Och man vill ju ha den fräsigaste versionen.
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
Ja det är möjligt, jag har ju lite tid på mig att fundera.

Just nu känns inte de fotona alls intressanta dock.

Men jag tackar och bockar för tipset!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,767
Location
Stockholm
Ape Of Wrath said:
Ja det är möjligt, jag har ju lite tid på mig att fundera.

Just nu känns inte de fotona alls intressanta dock.

Men jag tackar och bockar för tipset!
Det speltest jag var med i drog mycket nytta av bilderna. De låg framme på det kollektiva världs/spelar-arket och vi "var" personerna på bilderna, på platserna som bilderna visade, etc. Det blev väldigt "nära", obehagligt mycket. Det är close to home som gäller och jag tror att just den visualiseringen av "verkligheten" är ett riktigt fett verktyg för att blöda.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,917
Location
Nordnordost
Bara för att vara riktigt tydlig:

Bilderna som följer med Deluxe-versionen är inte en del av spelet.

Visst, förhoppningsvis underlättar de att sätta sig in i min vision av vad Okult är. Men det finns bilder i spelet, hur bra de är återgivna i boken återstår att se när jag får tillbaka provtrycket.

De kan vara en grundplåt för den stressade gruppen, men för den perfekta spelomgången har deltagarna med sig sina egna bilder. Var och en bidrar med några.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,917
Location
Nordnordost
Inget. Det är en nick mot felstavningen i Kings Pet Sematary.

Om det är en felstavning av Occult eller Ockult.

ELLER

Det är en norrlandsism i samma ådra som osnabb, ohungrig osv. Spelet som inte är Kult.

--

Välj själv.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
wilper said:
ELLER

Det är en norrlandsism i samma ådra som osnabb, ohungrig osv. Spelet som inte är Kult.
Men "kult" är i sammanhanget inte neutrum- eller adverbform av "kul"?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,917
Location
Nordnordost
Alltså, det skulle det kunna vara. Okult är inte roligt, inte ett dugg roligt.

Det är bra, obehagligt, engagerande, skrämmande, spännande. Men inte kul.

Okult bryter hål i den emotionella barriären mellan spelare och rollperson, och sen sätter det rollpersonen i obehagliga situationer. Det smittar till spelaren. Spelet är ett bordsrollspel skrivet för att provocera fram bleed, att spelaren känner rollens känslor.

Okult skulle vara helt meningslöst att spela med öl-och-kringlor-attityd.
 

Bosse_UBBT

Swordsman
Joined
7 Feb 2000
Messages
429
Location
Stockholm
Jojo, jag vill gärna ha ett ex. Fin-varianten.

Sen hoppas min ekonomi att de faktiskt inte dyker upp före Jul. =)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,917
Location
Nordnordost
Ingen fara, att ha böcker liggande några månader är inget problem.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,729
Jag kommer också vilja ha bilderna så jag har finpaket. :gremsmile:
 
Top