Utifrån vad jag själv spelat, och med utgångspunkten just "testa motorer som gör rollspel på olika sätt", så hade jag hejat speciellt på
YZE: kör just
Mutant år Noll - motorn är finfin på många ställen, men just grundboxen med grundkampanjen är top notch imo
FFGS Star Wars -
Edge of the Empire är nog min favorit här. Lätt att spela a'la "Ett gäng med skumrasktyper åker runt i sitt slitna rymdskepp o tar uppdrag". Tärningsmekaniken lär man antingen älska eller hata, men den är i varje fall sin egen grej.
D&D 5e - fast helt utan splatbooks, och ev utan feats. Bara Players Handbook, och kör upp till level 7 ca. Det är sin egen grej. Hemgjorda enkla dungar funkar finfint, annars kan man evt köra den fullständigt dugliga "Lost Mines of Phandelver".
Mörk Borg gör OSR på helt sitt eget sätt. Snabbt att testa, mkt flavour.
Into the Odd gör OSR-ish helt annorlunda, underbart att köra när man kört en massa spel där man rullar T20 varje runda.
Knave är ytterligare en mkt bra take på OSR med enkla smarta lösningar. Kör en ensides-dunge eller två. Kanske Goblin Punchs
The Isles of the Dead.
Ovanstående lista visar tydligt på att jag fortfarande inte kommit igång o spelat nåt Apocalypse World eller PBTA. Men den är iaf kort!