Jag väntar.. [OT]
"Även om han var en språkmässigt ganska klantig författare (vilket jag håller med dig om) så var han ju lik förbannat en författare! Och jag tycker själv att definitionen på en visionär lätt kan sägas vara någon som tar upp tidigare orörda idéer. Alltså var Lovecraft en visionär och författare. Så... ja, vad är det du vill ha sagt egentligen, mer än att visa ytliga kunskaper om Lovecraft?"
- Anar jag vissa pikar och nedlåtande attityd här? Jag ville helst enkelt säga att mannen, som av vissa framställs som ett geni och av andra framställs som en sinnessjuk överreklamerad halvtaskig författare har fler sidor än många tror. Jag sa inte att
jag personligen tycker att han är en sinnessjuk överreklamerad..osv, utan snarare att det finns s.k. 'experter' som säger att det är så.
Den sannaste uppfattningen är den objektiva, något som i princip är omöjligt. Trots det kan man sträva efter att vara så objektiv som möjligt och då tyckte jag att det måhända kunde vara av intresse att få veta att han faktiskt var psykiskt instabil och inte blev intressant förrän han dog.
"Poe's skräck har för övrigt otroligt lite med Lovecraft's att göra, och nu blir jag faktiskt lite upprörd. Vilka är "de som vet" enligt dig? Och framförallt, vad tycker du? För att grovt förenkla skrev Poe psykologiska, jordnära berättelser om människor medan Lovecraft skrev mörka historier om samma varelses oviktighet och oförmåga att förstå universum. Bortsett från att bägge författarna skrev "skräck", hur kan man påstå att de är inne i "samma riktning"?"
- Beats me. Jag har, som sagt, mest läst "expertutlåtanden" från personer med en hiskelig radda böcker de skrivit och en rad Ph.D osv, men utan namn man känner igen eller kommer ihåg. Dessutom var jag intresserad av personen bakom fenomenet ett tag och grävde djupare och hittade just en splittring i åsikterna. Gemensamt för de flesta var dock att Poe och HPL tillhörde samma genre på något vänster, språkligt och storymässigt.
Personligen tycker jag att de faktiskt har saker gemensamt, likt många andra författare, men att de trots allt skriver väldigt olika. Personligen tycker jag om båda författarna på olika sätt, men tycker att Poe är mer litterär och kan räknas till min version av den klassiska litteraturen. HPL är förvisso intressant och stundom nästan lika djuplodande som Poe i vissa berättelser, men han är mer modern i språket/stilen och aningen mer kommersiell. (Om jag inte misstar mig så skrev han s.k. 'Pulp Fiction' för att överleva.
"Beträffande Lovecraft's friskhet: visst, killen var xenofob, osocial och fördomsfull. Han var även rationalist, skarpsinnig, fantasifull och nytänkande. Samtidigt som han hade värderingar som hörde hemma långt före hans tid så fanns det tankar i hans huvud som är mycket moderna idag, och som HPL var nästan ensam om att uttrycka i skrift på sin tid. Jag talar om ateism och materialism, om insikten att universum faktiskt inte bryr sig ett dyft och att vi förstår oändligt lite av världen omkring oss. Det är ur den här insikten som vansinnet i Lovecraft's centrala verk kommer."
- Gnosticismen var snäppet före HPL med tanken att "universum faktiskt inte bryr sig ett dyft". Hur som helst förstår jag inte vad du fiskar efter här: Jag påstod att han inte var "vid sina sinnens full bruk", vilket hans medical records också vittnar om, inte att han inte kunde uttrycka känslor eller att han var en banal författare. På intet sätt. Du kanske blandade ihop mina åsikter med det jag läst av s.k. "experter", så för klarhetens skull skriver jag:
HPL var inte totalt psykiskt frisk. Om det påverkade hans verk lär vi nog aldrig med säkerhet veta. Jag tycker att det han skrev är mångbottnat, precis som du säger.
"Hur som helst; vad jag vill ha sagt är att det är lite väl grovt att bara kalla Lovecraft för "inte alltför psykiskt frisk". Kalla mig känslig, men jag tycker att det verkar som du inte riktigt vet vad du pratar om."
- Mer nedlåtande kommentarer? Man tackar. Vad exakt är det som jag inte kan/vet något om/du vet bättre? Så att jag kan lära mig, helt enkelt. För jag har aldrig påstått att det jag säger är sant, det är helt enkelt vad jag har läst eller uppfattningar jag har och om det kommer ner till din uppfattning mot min, så är det verkligen lågvatten på diskussionen.
"Men jag kanske är fel person att prata om sådant här med...
-Gaxar, en av de som tydligen inte vet"
- På vilket sätt? Du får ursäkta om
jag är känslig (det är jag), men i den här meningen känner jag undertonen av ett: "För du (jag, då)
tror att du vet något, medan jag (Gaxar)
vet hur det ligger till".
Missförstånd, överlägsenhet eller helt enkelt egocentrism?
Och f.ö., enligt "experterna" (du vet, de där som visar sina betyg och böcker och säger att de vet vad de talar om) är du inte kompentent nog att "veta hur det är". Det är inte jag heller. Alltså är vi två per definition ovetande som slåss om saker vi inte vet något om, förutsatt att du inte viftar med något häftigt diplom.. /images/icons/wink.gif
//
MiDNiGHT. - vill inte skapa nån
hatisk debatt här, utan snarare skapa en debatt.