Nekromanti Illustratörer

Murkre

Veteran
Joined
15 Nov 2001
Messages
7
Att Bergting är professionell är ju ingen tvekan om. Hoppas Neogames använder sig mer av honom.

Personligen är han min favorit, vilka är era?

Ugh!
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Jag tycker att Bergting är lite vansklig. Hans bilder gör sig oftast bäst i färg. Ibland blir hans svartvita bilder bra, och ibland förfärliga, Modulen Jarla är ett skrämmande exempel på detta. *ryser*
Jag tycker att MIG är Neogames bästa illustratör, kolla bara på första bilden i Dvärgboken *ryser... i positiv bemärkelse*.
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Att Bergting är professionell är ju ingen tvekan om. Hoppas Neogames använder sig mer av honom.

Då hoppas jag verkligen att han skulle börja använda sig mer av gråskalor. /images/icons/wink.gif
Majoriteten av alla Bergtings bilder som jag sett är enbart i svart och vitt, utan några som helst gråskalor. Personligen tycker jag väldigt illa om sådana bilder... De ser liksom bara halvfärdiga ut. Där finns inga nyanser och så...

Nu skall jag kanske tillägga att Bergting ÄR duktig. Jag HAR sett bilder med gråskalor och så... Fast tyvärr är det kanske bara 10% av bilderna som har gråskalor, åtminstone av de jag sett i rollspelsmoduler.

Jag föredrar dock att MiG fortsätter att jobba för Neogames. Hans gråskalebilder faller mig mer i smaken. Sedan kan man ju i och för sig tillägga att jag ogillade hans bilder innan han började med gråskalor (och inte bara på grund av att spindelmannen, batman, m.fl. dök upp i dem). /images/icons/smile.gif
 

Murkre

Veteran
Joined
15 Nov 2001
Messages
7
MIG har ju utvecklats de senaste fem åren till en mästare av skuggor och ljus. Gillar definetivt hans nya alster men mycket av det gamla är bara för mycket Marvel för mig.

Jasså, du gillar inte Jarla? Tycker själv att de är förträffliga. Hans grejer i Magikers Handbok (DoD 91) likaså. Men det är ju en smaksak naturligtvis.
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Jag tycker att Bergting är lite vansklig. Hans bilder gör sig oftast bäst i färg. Ibland blir hans svartvita bilder bra, och ibland förfärliga, Modulen Jarla är ett skrämmande exempel på detta. *ryser*

Jag måste hålla med... Bergting kan göra mycket bättre! Enligt mig ligger mycket i gråskalorna, vilket Bergting sällan använder sig av (eller åtminstone de som väljer att publicera hans bilder).
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Jasså, du gillar inte Jarla? Tycker själv att de är förträffliga. Hans grejer i Magikers Handbok (DoD 91) likaså. Men det är ju en smaksak naturligtvis.

...precis den där stilen jag hatar! /images/icons/laugh.gif
 

Murkre

Veteran
Joined
15 Nov 2001
Messages
7
Tusch

Jovisst är det fint med tusch, men det är ju så olika. MIG använder ju mest filtpenna (0.3 och mindre), medans t.ex. Bergting kör med det eller lavering (flytande tusch i olika grader) medans både Svalander PSI kör med bådeoch.

Lavering är ju snyggt men vad jag förstått så är det inte kostnadseffektiv för illustratören. Jag menar, ska du göra 30 bilder till en modul kan du ju inte sitta en 20 timmar med en bild.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
smaken är som baken antar jag...

Sen är det ju de facto så att en viss teknik kan passa olika bra till olika tecknares stilar. Tusch kan göra sig fenomenalt i en persons verk och se rätt platt och dött ut i en annans, fast de rent tekniskt sett är ganska jämbördiga.

--
Åke
 

Murkre

Veteran
Joined
15 Nov 2001
Messages
7
Precis

Om man försöker differera "manér" och "stil" skulle jag nog vilja säga att ett manér är något en illustratör kan ta fram beroende på vad denne skall göra, medans en stil är personlig och något man skall vårda och förädla.

...tror inte jag kunde sagt det där bättre...
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Hellervik rules

Hellerviks bilder från consaber och vissa av bilderna från spelarens handbok tycker jag både är mycket bra, har mycket liv&känsla och dessutom är EXTREMT Eon.

MiGs bilder gillade jag inte förut, tyckte dom var alldeles för "glättiga" och seriemässiga. Men jag tycker att hans bilder i L&H är ett rejält lyft så jag får nog ändock räkna honom som god tvåa.


/Bjorn
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Är det verkligen ett sant påstående?!

Hellervik rules? Näää, tror inte det. MiG är bättre!
 

TheStoryteller

Veteran
Joined
2 Oct 2000
Messages
62
Re: Är det verkligen ett sant påstående?!

Hellervik har ett par bra bilder i Consaber iaf. s.74,84 & 86. Men ibland kräver man mer av en köpt modul. Gillade inte MiG ibörjan heller. Men nu tecknar han asbra. Gillar skarpt den sjösjuke dvärgen.

/images/icons/oink.gif
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Re: Är det verkligen ett sant påstående?!

MiG har sina verkligt ljusa stunder. Föredrar honom tusen gånger framför Hellervik.
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Ja det är ett sant påstående!

Att Hellervik är MIN favorit.
(Däremot så är den åsikten kanske inte delad av alla.)

Och det var väl det (den ursprungliga) frågan gällde?

/Bjorn
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Re: Ja det är ett sant påstående!

Nåväl, rubriken "Hellervik rules" fann jag alltför anspråksfull för att den skulle förbli oemotsagd. Jag hävdade motsatsen och har därmed bidragit till att upprätthålla argumentationsdynamiken i tråden./images/icons/wink.gif
 
Top