Nekromanti Illustratörer, nål i en höstack

Telash

Swordsman
Joined
10 Aug 2010
Messages
555
Jag letar för fullt efter illustratörer till mitt nästa projekt. Jag kommer betala vettigt, men är väldigt väldigt kräsen.
Jag hoppas att ni här kanske har några tips på bra illustratörer. Jag har några kriterier, alla kanske inte kan uppfyllas, men så många som möjligt.

1. I första hand svensk, så jag slipper översätta mina visioner.
2. Analog eller till synes analog konst. Konsten ska kännas matt, dvs utan den karaktäristiska glansiga ytan digital konst tenderar att få.
3. Abstrakt framför konkret. Det ska självklart synas vad bilden föreställer, men med en konstnärlig känsla snarare än en fotografisk sådan. Bildernas uppgift är att skapa en känsla, inte skriva spelaren på näsan med "så HÄR ser världen ut, så det så".
4. Mörk, äcklig, otäck, murrig konst snarare än färgglad gullig sådan.
5. Illustratör som gillar hemsk sci-fi, behöver inte nödvändigtvis vara van att rita i stilen.

Jag letar som märks efter en nål i en höstack, framför allt i dagens digitala värld, men hoppas någon har tips.

Mvh
Telash
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,902
Location
Port Kad, The Rim
Kolla med Per Folmer. Han finns här på WRNU och har bilder i Illustratörsforumet. Han har gjort en bra insats för mig.
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Har vi inte en här på forumet? Han lade upp en bild på en barbarkvinna här senast. Det var visserligen digitalt, men kan man rita digitalt lär man ju kunna rita analogt :gremsmile:
Stilen i övrigt verkar stämma överens med det du söker.

Edit: fan, mekanurg hann före. Och han kom dessutom ihpg namnet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,626
Location
Rissne
Ja jisses, känns som att det blir kö på Pers jobb... Jag som tänkt försöka få till några fler illustrationer till >Human också... =)
 

Telash

Swordsman
Joined
10 Aug 2010
Messages
555
Folmer är väldigt duktig, men tror inte hans stil riktigt kommer passa mitt projekt.
Nu vet jag inte exakt vad som kommer passa, jag kanske hittar en som känns "rätt" som inte uppfyller något av mina krav.

Kanske någon med mer stil som de äldre mörka serietidningarna. Typ gamla transformers.

Troligen kommer jag vilja använda en handfull olika illustratörer till olika saker i projektet.
 

Telash

Swordsman
Joined
10 Aug 2010
Messages
555
Härligt! Han hade framför allt en del på måleri/blandat som föll mig i smaken. Kommer garantera kontaktas. Tar däremot gärna emot flera förslag...
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Telash said:
Härligt! Han hade framför allt en del på måleri/blandat som föll mig i smaken. Kommer garantera kontaktas. Tar däremot gärna emot flera förslag...
Jo, det var måleriet jag föll för. Att han tidigare illustrerat spel var en annan fördel. Lätt att kommunicera med, proffsig och med rimliga anspråk.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,626
Location
Rissne
rjonas said:
rimliga anspråk.
Vågar man fråga ungefär hur mycket det rör sig om?

//Krank, som alltid letar illustratörer han har råd med...
 

Per Folmer

Swordsman
Joined
13 May 2011
Messages
449
Location
Söder om Göteborg
Halloj!

Är ju fruktansvärt roligt att måla traditionellt då det är det jag utbildar mig för. Roligt att jag nämns här på forumet så ofta, ni är riktigt goa.
Hoppas ni hittat er man, herr Telash, annars är det bara att höra av sig så fixar jag några prover.

Ha det fint alla!
Kramar från peer
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Vet inte om Lukas Thelin jobbar "analogt" längre. Men hans ickedigitala arbeten är ju totalawesome.

Reine Rosenberg har ju annars blivit sjuk duktigt och jobbade ju länge traditionellt innan han gick vöer till det digitala. Hans mörka tuschbilder är grymma - dvs inte de enklare som finns med i Fenix utan sådana som han t.ex. visar upp på Fantasyforum. De är dock digitala.

Annars så blev väl flera illustratörer "arbetslösa" genom att Riotminds lade ner.
Per "Perkan" Sjögren är ju till exempel en skicklig prick.

Annars låter det ju nästan som om du letar efter Keith Thompson. :gremwink:
 
Top