DoD I okristen tid

Gonnagle

Veteran
Hej!
Jag försöker utveckla en modul för Drakar och demoner i en vikingatid djupt influerad av Röde Orm av Frans G. Bengtsson. Ingen magi, men mycket vidskeplighet, inga monster men holmgång och slagsmål. Jag tänkte eventuellt dela den här för intresserade korrekturläsare vid tillfälle.
Den stora frågan är hur rättigheterna för Frans G. Bengtssons verk ser ut. Vad kan jag göra lagligt? Tänkte här finns många som har koll på liknande frågor här.

Kan det vara så att det är mer än 70 år sedan Frans G. Bengtsson dog, och det därför är "allmän egendom"?

Edit: Alltså, jag menar att det ÄR mer än 70 år sedan. Han dog 1954.

Det borde väl vara okej så länge du inte plankar karaktärer rakt av. Frans G. Bengtsson hade ju inte patent på vikingatiden.

Kan det vara så att det är mer än 70 år sedan Frans G. Bengtsson dog, och det därför är "allmän egendom"?

Edit: Alltså, jag menar att det ÄR mer än 70 år sedan. Han dog 1954.
Tror det, men vad innebär det?

Tror det, men vad innebär det?
Att du kan döpa Rollspelet till "Röde Orm - Rollspelet" och ha med Orm och Toke som karaktärer.

Men... det kan finnas andra verk (Fanns väl någon tecknad serie vill jag minnas) baserad på röde orm, där kanske den serien fortfarande är skyddad. Där hamnar du i en lite prekär balans att du bara kan plocka från boken, men inte sådant som är unikt för serien.

Har för mig att det är lite situationen med Nalle Puh just nu. Nalle Puh är publik domain. Men den söta tecknade björnen i röd tröja är fortfarande skyddad.

Det spelet är ju Viking!
-Hyffsat realistisk vikingatid
-Chop! Kapa lemmar! Det bara flyger armar och ben!
-BÄRSÄRKAGÅNG!

Det spelet är ju Viking!
-Hyffsat realistisk vikingatid
-Chop! Kapa lemmar! Det bara flyger armar och ben!
-BÄRSÄRKAGÅNG!
Lite min tanke också "Om en karaktär får armen avhuggen, gråter han inte; han konstaterar krasst att han nu slipper ro på den sidan av skeppet."

Ja precis! Jag gillade verkligen Viking, för mig kändes det väldigt Röde Orm, ordentligt grundat i historia men extra mustigt, lite, men bara lite over the topp och hårt folk som yxades och inte gnällde.

Jag vet inte hur jag skulle tycka om det idag, lite träningstungt gissar jag.

Ja precis! Jag gillade verkligen Viking, för mig kändes det väldigt Röde Orm, ordentligt grundat i historia men extra mustigt, lite, men bara lite over the topp och hårt folk som yxades och inte gnällde.

Jag vet inte hur jag skulle tycka om det idag, lite träningstungt gissar jag.
I mina ögon lämpar det sig för kampanjspelande om man tänker sig gruppens utveckling från unga kämpar till jarlar eller lojala hirdmän

Oooh sjöfartsreglerna anpassade till knarr, karve och snäcka - det hade varit något!

Jag tror det borde funka! Säg till om du vill bolla.
Ska kolla lite saker ikväll sen kan jag nog dela ett utkast om någon vill hjälpa mig med input

I mina ögon lämpar det sig för kampanjspelande om man tänker sig gruppens utveckling från unga kämpar till jarlar eller lojala hirdmän
Man ska vara lite försiktig med kampanjspel i Viking, eller det beror väl på vad man menar, vi gjorde det någon gång. Men, Det tenderar ju att bli lite isländsk saga över det. För hux-flux är är huvudpersonen ihjälhackad utan pardon, så då får ren bror, dotter, kusin, träl eller nått för att ta över

Det finns ett utkast som jag kan dela om någon skulle vilja hjälpa mig med feedback. Jag vill vara försiktig med hur många jag delar till av många anledningar. Framförallt att det blir rörigt för mig med för många åsikter. Jag behöver feedback som jag kan använda. Meddela mig här så överväger jag :)

Man ska vara lite försiktig med kampanjspel i Viking, eller det beror väl på vad man menar, vi ngjorde det någon gång. Men, Det tenderar ju att lite isländsk saga över det. För hux-flux är är huvudpersonen ihjälhackad utan pardon, så då får ren bror, dotter, kusin, träl eller nått för att ta över
När vi körde mytisk järnålder så blev det till slut att man identifierade sig med sin ätt. Folk dog, men ätter bestod. Nästa rollfigur var en släkting till den förra.

Systemet var i grunden OD&D, så: väldigt dödligt.

Många åsikter är precis vad du vill ha. All feedback går att använda (på ett eller annat sätt).
Jo, det är rätt, men mitt enkla sinne kan inte sålla så bra. Men visst, jag kan lägga länken här också och släppa loss. Vad tror ni?

Back