Nekromanti Hypercube

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
Någon som sett Cube eller Cube2 (hypercube)? Snacka om filmer som förmedlar (klaustrofobisk) skräckstämning utan ingredienser som en massa häftiga monster. Kanske något att använda som inspiration till något futuristiskt skräck-rollspelsäventyr?
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Jag.

Jag har stt Cube, och tycker den är riktigt, riktigt bra, faktiskt.

Inte för att skådespelarna är bra, och konceptet i sej borde vara ganksa trist, men de har lyckats få till en riktigt tuff handling med så lite, och det tycker jag om.

Jag har inte sett Cube2, är det samma grej, eller?

/Mask
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,594
Re: Jag.

Jag har inte sett Cube2, är det samma grej, eller?
Japp, samma fast sämre och löjlig.

Dessutom är båda rätt så rippade från ett gammalt Twilight Zone-avsnitt...
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Har inte sett den, är det i stil med Sphere? :gremwink:

/Seinet Wintermute - Försöker lära sig lite PHP och har hittills skrivit en galleri-sida
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
Cube2 (en liten spoilervarning)

ang. Cube

Du har rätt, skådespelarna suger. Men det är en bra idé och med det kommer man långt..

Cube2 är i grund och botten samma idé, men man har gått ett steg längre i konceptet. Kuben är i "fyra dimensioner", där den fjärde dimensionen är "tid". Ett koncept som används i samband med den fjärde dimensionen (tid) är alternativa verkligheter (ska inte avslöja vad detta innebär, det förstör lite om man vill se filmen). Väldigt förvirrande bitvis, men bra. Skådespeleriet ligger på en lite högre nivå den här gången, men inga kända namn (det är nog bra)..

Skulle kunna tänka mig rollspela med ngn liknande idé i grunden. Rollpersonerna har då som uppgift att "ta sig ut", d v s att tillsammans komma på knepet för att hitta utgången, innan de dör av ngn fälla eller av törst, hunger och utmattning. Tillsammans med ngra mystiska SLP som kommer med ledtrådar skulle detta kunna bli riktigt bra. Inga "strider" i vanlig mening (utom möjligtvis inom gruppen)..
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
Grundläggande handling...

...för i stort sett både Cube och Cube2:

Ett antal personer vaknar upp i kvadratiska, sterila rum. Rummen är anknutna till varandra genom "dörrar" i tak och väggar och de verkar aldrig ta slut, hur många rum man än passerar. Rummen är för övrigt i det närmaste identiska, men vissa innehåller grymma fällor. Ingen av personerna vet hur de hamnat där, men det visar sig att alla på något sätt har ngn anknytning till ett projekt (militärt) som har med denna underliga konstruktion att göra. Tillsammans försöker de hitta en väg ut, innan de dör av hunger, törst, utmattning eller av en otäck fälla.
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Re: Cube2 (en liten spoilervarning)

"Skulle kunna tänka mig rollspela med ngn liknande idé i grunden. Rollpersonerna har då som uppgift att "ta sig ut", d v s att tillsammans komma på knepet för att hitta utgången, innan de dör av ngn fälla eller av törst, hunger och utmattning. Tillsammans med ngra mystiska SLP som kommer med ledtrådar skulle detta kunna bli riktigt bra. Inga "strider" i vanlig mening (utom möjligtvis inom gruppen).."

Om man inte har sett filmen, dvs. Om spelarna sett filmen kommer man stanna kvar på säker plats tills man listat ut vad man ska göra, i princip.

Frågan är dessutom vad spelarna skulle kunna göra, egentligen. Med tanke på hur dom löser vägen ut i filmen så skulle de nog snarare försöka ta sej ut som utbrytarkungen.

/Mask

/Mask
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
Kub-spel

Man får väl hitta på en egen lösning på problemet med att ta sig ut, som inte finns i filmen (man måste förlytta sig enligt ett speciellt mönster för att ta sig ut t ex)...
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Re: Kub-spel

Alltså, vad jag gillade med första filmen var hur det var personerna i den som var nyckeln ut, och inte ngon skum kombo av den och den kuben...

Jag skulle gärna se något i stil med det i ett eventuellt kubspel åxå...

Men vem vet? kanske det finns en skärm i varje rum, med gåtor?
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
Re: Kub-spel

Absolut, relationerna mellan de inblandade (RP och SLP) måste vara centrala, annars blir det tråkigt. Bitar av information om respektive inblandad ska uppdagas, och till slut ska man komma fram till en lösning med hjälp av detta. Det ska också råda tveksamheter om vem man kan lita på. Sen tror jag att ett sånt här spelupplägg lämpar sig för ett kort, men intensivt spelmöte.

Men vem vet? kanske det finns en skärm i varje rum, med gåtor?

Bra idé!
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,920
Location
The Culture
Re: Kub-spel

Men vem vet? kanske det finns en skärm i varje rum, med gåtor?
Läs Alastair Reynolds "Diamond Dogs" för en annorlunda version av kuben, komplett med gåtor i rummen. Den finns i novellsamlingen "Diamond Dods / Turqoise Days" (om man nu kan kalla en bok med två långa noveller för en samling).

/tobias
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Re: Kub-spel

"Bra idé!"

Oh, oh, bättre idé:
Skärmen är en länk emellan observatörer och rparna. Ibland, när bara någon enstaka spelare tittar på den, försvinner gåtan, och ger lite feedback. "Ryan är mer vital än han verkar", osv. Jag kan tänka mej ngot i stil med att en SLP har sagt "Men jag vill verkligen att alla ska komma ut levande" En rp råkar i en ögonvrå se skärmen. "Han ljuger!" :gremgrin:
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
Re: Kub-spel

Jag kan tänka mej ngot i stil med att en SLP har sagt "Men jag vill verkligen att alla ska komma ut levande" En rp råkar i en ögonvrå se skärmen. "Han ljuger!"

Mycket konspiratoriskt!

Bra idé rakt igenom. Det är precis sånt här man behöver. Om en spelare råkar ut för det enligt ovan, eller ngt liknande skulle han, med mig som SL, få det mycket svettigt, kan jag lova... :gremwink:

Ska banne mig skriva ihop ngt och samla mina gamla rollspelspolare till ett spelmöte..
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,920
Location
The Culture
Hämnas?

Du får åka till SF-bokhandeln imorgon och skälla ut honom för att han stjäl dina idéer. Han ska tydligen signera böcker där då.

/tobias
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Jag vill vara med!

"Ska banne mig skriva ihop ngt och samla mina gamla rollspelspolare till ett spelmöte"

Jag vill va med! :gremsmile: Iaf på skrivarbiten är jag gäna med på ett hörn... Gillade som sagt Cube-filmen...

/Mask
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
Re: Jag vill vara med!

Jag vill va med! Iaf på skrivarbiten är jag gäna med på ett hörn... Gillade som sagt Cube-filmen...

När (om?) jag får ihop ngra stolpar, så skickar jag det till dig, så får du komma med kommentarer om du orkar. Idén är värd att genomföra tycker jag
 
Top