Hur viktigt är det för dig att förbättra karaktären?

Ja, jag tycker det är viktigt. Det behöver inte vara fråga om stora förändringar. Jag tvärtom föredrar förbättringar i myrsteg. Jag vill inte hade det som i traditionell Dungeons & Dragons-stil där man går från zero till superhjälte om man bara hänger i. Där tycker jag att BRP-approachen är bättre.

Jag tycker tanken på att spela en rollperson med statiska siffror och värden som inte förändras är dödstrist. Och det även om man startar på hög kompetensnivå.

Det är kul att se något växa, särskilt när man själv är den som tar hand om det. Barn, blommor, rollpersoner...

Det kan infria en förväntan – den där kombinationen man suktat efter eller hur mycket bättre man blir på sin handling.
Det kan påvisa en reflektion – när man blickar tillbaka och ser var man kommit ifrån och var man är idag.
Det kan skapa en gemenskap – en historia man själv var involverad i så att man bryr sig mer om den.
Det kan förmedla en stabilisering – den säkerhet som ligger i att kunna ha rigida strukturer framför sig.
Det kan ge känslan av autonomi – du känner att du har behärskat situationen och fått lön för mödan.

Att växa är inte det enda sättet att trigga dessa och man behöver inte bara växa via bonusar eller ens mekanik.

Nu har jag inte följt hela tråden (because lat), men en anledning att ha förbättringssystem är ju också rent pedagogisk. Du behöver inte lära dig alla dina förmågor i förväg utan kan fokusera på vad du har i början. Nu spelar såklart inte alla på det sättet, utan det finns spelare som planerar sina rollpersoner fram till Level 800 första dagen, men jag tycker det är en rätt bra grej med förbättring att helt enkelt sänka grundkraven lite och portionera ut regler längs vägen.

Nu har jag inte följt hela tråden (because lat), men en anledning att ha förbättringssystem är ju också rent pedagogisk. Du behöver inte lära dig alla dina förmågor i förväg utan kan fokusera på vad du har i början. Nu spelar såklart inte alla på det sättet, utan det finns spelare som planerar sina rollpersoner fram till Level 800 första dagen, men jag tycker det är en rätt bra grej med förbättring att helt enkelt sänka grundkraven lite och portionera ut regler längs vägen.
Det där blir ju väldigt situationsberoende. I D&D där förmågor är något som man får och som ger helt nya "moves", där håller jag med, I BRP när det handlar om "Du blir 2% bättre på den här färdigheten", då köper jag inte argumentet.

Det där blir ju väldigt situationsberoende. I D&D där förmågor är något som man får och som ger helt nya "moves", där håller jag med, I BRP när det handlar om "Du blir 2% bättre på den här färdigheten", då köper jag inte argumentet.
Visst. Men du har ju liknande fenomen även i Call of Cthulhu, exempelvis, när du börjar få poäng i Cthulhu Mythos. Innan du har det spelar den ingen roll alls.

En stillsam fundering kring ett system som skulle kunna representera att rollpersonen växer av omständigheterna är att varje erfarenhetstillfälle innebär två höjningar: en som bestäms individuellt av spelaren, en som bestäms kollektivt i spelgruppen för att representera vad rollpersonerna sysslat med. Givetvis förutsatt att de har agerat som en grupp.

En stillsam fundering kring ett system som skulle kunna representera att rollpersonen växer av omständigheterna är att varje erfarenhetstillfälle innebär två höjningar: en som bestäms individuellt av spelaren, en som bestäms kollektivt i spelgruppen för att representera vad rollpersonerna sysslat med. Givetvis förutsatt att de har agerat som en grupp.
Det skulle om inte annat motivera dem att agera som grupp...

För mig är spelmekanisk utveckling av SP inte så viktigt, men tycker för system som har det är det minst lika viktigt med sidleds utveckling eller till och med regression. Förändringen är det intressanta!

För mig är spelmekanisk utveckling av SP inte så viktigt, men tycker för system som har det är det minst lika viktigt med sidleds utveckling eller till och med regression. Förändringen är det intressanta!
Behöver den förändringen ske i siffror?

För mig ja.
Däremot vet jag att andra funkar annorlunda.

Helt klart är att vissa gärna vill ha förbättringar i siffror, men det kommer väldigt starkt tillbaka till den specifika spelgruppen.

Om du vet att de nog inte bryr sig så mycket om mekaniska förbättringar, så är det nog lugnt.

Inte alltid, men ibland, för egen del alltså :) Har många spelare som inte tycker det är eller känns som "på riktigt" ifall det inte sker mekaniskt, vissa klarar tydligen inte att bara leva av VIBES. Men har också många spelare som inte vill se sina karaktärer bli sämre, medans jag nästan tycker det är roligare.

Back