Nekromanti Hur världen skapades

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,555
Location
Helsingborg
Undrar hur ni anser att världen skapades.. Trudvang, Ereb eller vad ni nu spelar..
Visst. Religionerna berättar säkert hur den skapades men var det verkligen så?

Jag satt själv och funderade lite över Ereb Altor.. Jag stöder lite det som står i Kaos Väktare.. Tycker den är den ballaste lösningen.. För er som inte har KV så kan jag förklara närmare rätt kortfattat.

I början var universum fyllt med kaotiska krafter. Ur detta kaos föddes ett ljus och runt ljuset skapades världar och på dessa kunde högre makter skapa varelser som gjorde motstånd. bla, bla bla...

Här är min del.. De högre makterna är världarna som är en samling av andar, destruktiva och uppbyggande (kom inte på ett bättre ord). För att möta kaoset så skapade de det fysiska som ordning och andar besatte dessa.. När varelser/växter dör så går de tillbaka till den världens andar.
Mellan världarna byggdes korridorer för att skydda mot kaoset - De grå hallarna. Man kan se de andra världarna från Altor.. De är stjärnorna på himmelen.

Dagen som vandrar runt klotet Altor är en kaotisk varelse som försöker ta sig in till andarna och nysta upp planeten.. Dess hjärta är solen. 4 ggr har den lyckats tränga igenom (konfluxerna).. Mer och mer har det blivit befolkningens (på Altor) fel.. Ska det vara helt deras fel om... när nästa konflux kommer?

De ursprungliga varelserna skapades av Altor för att bekämpa kaoset, som drakarna, men de lägre stående varelserna finns för att skaffa erfarenhet och bättra på Altors chanser att motstå kaoset.. Alverna skapades för att beskydda naturen, inte för att bättra på erfarenheten (genom att dö).. Kanske har alverna inte ens själar?

Månarna har jag ingen aning om varför de finns.
Om gudarna finns eller inte har jag inte bestämt mig för.. Kanske är dessa ursprungsvarelser som har skapat de lägre varelserna (något ljushuvud till gud tyckte det var en bra idé)?
Stjärnor (världar) kan försvinna och komma till..

/[color:448800]Han</font color=448800> som undrar hur de andra DoD:arna tänker sig att världen skapades
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,984
Location
Linköping
/Han som undrar hur de andra DoD:arna tänker sig att världen skapades

Hmm, religion är inte min starka sida. Tror faktiskt inte jag funderat över hur Ereb Altor (jag spelar DoD4) skapades.


Dagen som vandrar runt klotet Altor är en kaotisk varelse som försöker ta sig in till andarna och nysta upp planeten.. Dess hjärta är solen. 4 ggr har den lyckats tränga igenom (konfluxerna).. Mer och mer har det blivit befolkningens (på Altor) fel.. Ska det vara helt deras fel om... när nästa konflux kommer?

Jag har faktiskt noll koll på konfluxerna. Har för mig att tredje konfluxen var den som "begravde" riket Jorpagna men är inte säker. Vart kan man få mer info om konfluxerna?


Nu blev inte det här inlägget speciellt kreativt... du får förlåta mig [color:448800]Han</font color=448800>.
 
Top