Nekromanti Hur seriöst får det bli utan att bli töntigt?

Lambendil_UBBT

Warrior
Joined
31 Jan 2002
Messages
258
Location
Bodafors, Jönköpings Län
Jag har hållit på att göra ett rollspel i närmare fyra år och speltestat det regelbundet. Det har utvecklats från att vara lika enkelt som Mutant till att bli ungefär lika komplicerat som Eon. Dock undviker jag gärna att "sno" saker från andra spel. Men jämförelsen torde förklara vad jag menar./images/icons/laugh.gif

Nå, min fråga är nu som titeln sa, hur komplicerat och seriöst kan det bli utan att folk skrattar åt ens försök. Jag är hobbylingvist och håller på att utveckla det alviska språket (Sinëar) i vårt rollspel Celenia. Dock tjänar det mitt syfte, då jag samtidigt skriver en fantasyroman om samma värld. Där kommer språket till nytta (Tolkien?)/images/icons/blush.gif.

Nu är min fråga, är jag helt ute och cyklar när jag konstruerar fungerande och riktiga språk till ett rollspel? Kommer någon ens att bry sig om att tänka på att de små texter som kan finnas på bilder i häftena faktiskt kan vara delar av något som verkligen fungerar som språk, och inte något jag i ett hastigt utfall av inspiration klämde ur mig och inte ens följer samma regler som det som stod på förra sidan gör (lång mening)/images/icons/shocked.gif.

Därutöver har vi en närmare 200 sidor (A4) lång beskrivning av världen, riken, städer, byar, floder, skogar, konflikter, språk, folk och raser. Är detta också överambitiöst? Antingen ger man ingen beskrivning alls och litar då på SL:s fantasi, eller så ger man utförliga beskrivningar för SL:s hjälp.

Nu ska jag inte babbla mer, men snälla hjälp, för jag börjar tro att jag är knäpp.

/Lambendil
 

Widde

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
231
Location
Uppsala
Själv tycker jag att ett rollspel bör vara spelbart även i "lightversion" dvs även när man väljer att inte använda alla regler. Man kan tex säga att man inte använder sig av regler för hur rollfiguren påverkas av hur mycket denne bär på, utan bara "så länge du inte kånkar på mer än 20 kilo så är det lugnt"

... beskrivning av världen [...] Antingen ger man ingen beskrivning alls och litar då på SL:s fantasi, eller så ger man utförliga beskrivningar för SL:s hjälp ...

Beskriv vissa delar av världen noggrant, men se till att lämna "vita fläckar" åt spelledarna att fylla i själva.

Tycker i alla fall Widde
 

Seraphim

Warrior
Joined
1 Sep 2001
Messages
271
Location
Norrut.
Ambition...

"Jag är hobbylingvist och håller på att utveckla det alviska språket (Sinëar) i vårt rollspel Celenia."

- Ooh! Får man kika?

"Kommer någon ens att bry sig om att tänka på att de små texter som kan finnas på bilder i häftena faktiskt kan vara delar av något som verkligen fungerar som språk, och inte något jag i ett hastigt utfall av inspiration klämde ur mig och inte ens följer samma regler som det som stod på förra sidan gör"

- Just när det gäller språkbruk? Nej. Inte många i alla fall. Naturligtvis, om ditt rollspel är bra i övrigt och blir populärt (mycket variabel term i rollspelssammanhang) kan det finnas en hel del som intresserar sig för språket, men de allra flesta är nog tämligen likgiltiga inför det. Spelet bör ju klara sig utan att deltagarna kan det alviska språket utantill, även om små brottstycken till konversation på språket kan vara stämningshöjande. Då är det nästan bättre att konstruera en "uttryckslista", en mycket kort grammatik och ett mediokert ordförråd, bara för att visa ungefär hur det låter; att det faktiskt stämmer grammattiskt är mindre intressant för den allmänne spelaren.
Ta det här nu inte på fel sätt; jag är själv intresserad av språkkonstruktion och sysslar med en hel del egna rollspel, där skillnader mellan språken är tänkt att kunna bli en del av rollspelen utan att vara påträngande. Så länge det är kul för konstruktören så är det bara att köra på, tycker jag. Det enda man bör se upp för är att ansträngningen blir för stor på ett område som egentligen inte behöver så mycket information för att fungera spelmässigt.
Personligen skulle jag nog tycka att ett rollspel med "eget språk" skulle vara intressant att spela (eller i alla fall läsa igenom).

"Därutöver har vi en närmare 200 sidor (A4) lång beskrivning av världen, riken, städer, byar, floder, skogar, konflikter, språk, folk och raser. Är detta också överambitiöst?"

- Ja och nej. Vissa personer kommer knappt att ögna igenom det innan de börjar spela, andra kommer att läsa in varenda mening och ha det som referens. Personligen föredrar jag starkt att rollspelet är kraftigt detaljerat (utan att bli plottrigt), men att allt ska hamna i någon sorts kontext; står det att Alver har ett särskilt stamsystem med olika baner bör det finnas någon slags förklaring till det, alternativt någon beskrivning av dess konsekvens, tillexempel att deras lagsystem är grundat på vilken stam du tillhör. Är du än mer lurig kan du härleda saker vidare, eller utveckla konsekvenssystem, som på så vis bygger upp en hel värld, som blir ganska logisk.

"Antingen ger man ingen beskrivning alls och litar då på SL:s fantasi, eller så ger man utförliga beskrivningar för SL:s hjälp."

- Som jag ser det är det alltid bättre med "för mycket" information; det är enklare att skala bort än att lägga till, utan att det börjar skeva. Jag köper inte (eller laddar ner) ett rollspel för att få ett ytlager till värld och ett tjog sidor regler; sådant har jag redan gott om.

Till sist gäller det också att bestämma sig för vem man gör rollspelet; är det du som konstruktör som har roligt och skapar något, eller sitter du och plitar ner något för att nån annan ska glädjas åt det?

[color:red]- §eraphim.</font color=red>
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Gör du världen för din egen skull eller för någon annans? Om det första gäller, så sluta grubbla över om du är överambitiös: du jobbar precis så mycket som du känner för det. Det finns en tillfredställelse i att skapa egna världar som även jag känner till, efter att ha skrivit en ungefär motsvarande textmaqssa om min egen värld. Om svaret är det andra, så tror jag fortfarande inte att det kan bli för mycket. Lösenordet är användarvänlighet: i grundboken bör du bara ha med ett referensverk över din värld som du sedan kan utöka i supplement, så att läsaren kanta till sig baskunskaperna först och sedan läsa på om han har lust. Ju mer du skriver desto mindre är chansen att allt komjmer att bli läst. Att göra ett eget språk är kanske lite overkill, men det är helt klart roligt att läsa en värld där det tycks finnas en tanke bakom språken; där ortsnamn o.dyl. är genomtänkta och faktiskt betyder något o.s.v. Jag är också amatörlingvist och älskar själv att konstruera språk, och jag har inget emot att läsa vad andra har skrivit. Därför skulle jag i mitt individuella fall inte tycka att det var någon överdrift. Slutligne tycker jag att en världsbeskrivning aldrig kan bli töntig: sannolikheten att någon verkligen ska fastna för din värld och vilja veta *allt* finns alltid, och ju mer man vet om en värld desto enklare är det att spela i den. Men mitt råd till dig är ändå: beskriv så mycket som du känner för. Vill du publicera spelet så bör du i alla fall ha ett minimum av världsbeskrivning som är användbart för spel, men därefter är alla tillägg helt upp till dig själv och vad du känner för. Publicerar du ytterligare information vid sidan om i separata dokument, så är det ingen som kan anklaga dig för att göra något oöverskådligt.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Nu är min fråga, är jag helt ute och cyklar när jag konstruerar fungerande och riktiga språk till ett rollspel? Kommer någon ens att bry sig om att tänka på att de små texter som kan finnas på bilder i häftena faktiskt kan vara delar av något som verkligen fungerar som språk, och inte något jag i ett hastigt utfall av inspiration klämde ur mig och inte ens följer samma regler som det som stod på förra sidan gör (lång mening)."

Med största sannolikhet så kommer majoriteten av spelarna aldrig att bry sig om det. Men de få som gör det kommer att uppskatta det. Du får också en enhetlig stil och en konsekvens i spelvärlden - det finns få saker som är så irriterande som platser utan konsekvens. Om staden Zhragrûhr ligger granne med staden Fjaerdeby får i alla fall jag frossbrytningar.

"Därutöver har vi en närmare 200 sidor (A4) lång beskrivning av världen, riken, städer, byar, floder, skogar, konflikter, språk, folk och raser. Är detta också överambitiöst? Antingen ger man ingen beskrivning alls och litar då på SL:s fantasi, eller så ger man utförliga beskrivningar för SL:s hjälp."

Ambitiöst, ja. Överambitiöst, nej. Se bara till så att man kan spela det utan att behöva läsa igenom 200 sidor.
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Så länge du tycker det är roligt att hitta på språk och beskriva världen så är det aldrig för mycket. Men som jag tror att någon annan har sagt - se till att man inte måste läsa alltihop för att kunna spela. Gör sammanfattningar som presenterar det viktigaste, och gärna någon sorts register över den långa versionen så att man lätt kan hitta det man är intresserad av.
 

stormumriken

Veteran
Joined
7 Nov 2001
Messages
73
Location
Jönköping
Måhända är det lite överambitiöst för den "vanlige rollspelaren"... men visst fyller det samtidigt en viss funktion. Det är väl sen upp till varje spelledare om man skall lägga ner tid på att lära sej språken utantill... en jätteambitiös spelledare gör det säkert, och själv skulle jag gilla välkdigt mycket att vara med att spela med en sån vid rodret. Då skulle jag nog själv oxå, som spelare, försöka lära mej rollpersonens modersmål (något sånär iallafall) för att kunna föra in en ny dimension i spelet.

Själv tycker jag dock att din värld verkar passa alldeles utmärkt för lajv istället... eller både och? För i levande rollspel är det ju bara bra med detaljerade världsbeskrivningar, funktionsdugliga språk etc.
 

Wolfmaster

Warrior
Joined
22 Oct 2000
Messages
209
Location
Karlskrona, Blekinge, Sweden
Om ni har planer på att publicera det så tycker jag det är helt okej, gillar nämligen när det finns väl utbyggda världa, städer m.m...

Och ett eget språk, det kallar jag ambitiöst.....helt klart tufft.
 

Ghorgareth

Warrior
Joined
9 Jan 2002
Messages
223
Location
Småland
Seriöst

Tja, min åsikt är den att ett rollspel inte kan bli för stort egentligen. Bara det finns tomma fläckar, som tidiager påpektats nedanför. Dessa bör även finnas på den utforskade världen, så att spelarna inte måste resa iväg utanför kartan bara för att SL skall kunna få köra lite fritt för en gångs skull. Det finns ju alltid djupa skogar och stora bergsområden att utforska där dit kartitarna aldrig orkat resa. Eller?

Språk är kul, tyvärr är det nog inte så många som verkligen kommer att lära sig det. (även detta har nämnts tidigare), men även jag vill betona vikten av att ha enhetliga länder med enskilda kulturer, namn mm. Det gör dem en aning mer specifika och lättare att peka ut annat än bara på hur de slåss och vilka rustningar de favoriserar.

Kämpa på!
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,350
Location
Helsingborg
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Om staden Zhragrûhr ligger granne med staden Fjaerdeby får i alla fall jag frossbrytningar.


<hr></blockquote>



Om nu inte staden Zhragrûr ligger granne med staden Fjaerdeby på gränsen mellan två länder med olika språk osv.

Titta bara på Köln till exempel. Den heter ju Colonge på franska tex. Det är exempel på en stad som under olika tidpunkter har tillhört olika nationer med olika språk.
Och ändå så är både franska och tyska Indo-europeiska språk.

Det finns ännu mer skillda exempel på till exempel städer vid Rysk-Kinesiska gränsen.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Om nu inte staden Zhragrûr ligger granne med staden Fjaerdeby på gränsen mellan två länder med olika språk osv."

Iofs, men det var inte den situationen jag menade.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,061
Location
Linköping
Re: Instämmer med många av föregående talare...

...skriv så mycket du vill så länge man kan använda spelet utan att plugga in allt. Då kan det förhoppningsvis användas både av ''lättviktare'' och ''tungviktare''. Själv kommer jag antagligen att fortsätta att skriva ned saker till min värld så länge jag tycker det är kul och kommer på nya saker.
 

gnu

Veteran
Joined
17 Jan 2002
Messages
22
Location
Stockholm
Min åsikt är att så länge du tycker att det är kul så ska du fortsätta. Språk kan väl vara bra att ha när man ska skriva brev och annat och man vill få rätt stämning och inte en massa ihopslängda bokstäver. Det jag vill ha sagt är att "riktiga" språk oftast ger mer känsla. Sen att du håller på med en bok som utspelas i din värld gör ju inte saken sämre.
Det är med att om du e knäpp...nej, du har bara hittat något du tycker om att göra :)
Sen om det blir töntigt...jag tycker inte det, se på tolkien :)
han plitade nog ner liiite mer än 200 A4 när han beskrev midgård :gremsmile:
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Nu kommer jag visst att säga samma sak som alla andra, men det hjälps inte.

Om språket: antagligen skulle många spelare inte märka någonting fast språket var helt godtyckligt, men det skadar ju inte att det stämmer. Och för oss som märker det tillför det en hel del, en detaljerad beskrivning förlorar en del i trovärdighet om någon detalj är fel. (dessutom tror jag att ganska många bryr sig om sådana detaljer; det kanske inte är så många rollspelare som är intresserade av lingvistik [fast redan i den här tråden är vi några stycken], men om man är tillräckligt intresserad av spelet behövs det inte - se bara på alla som lärt sig Tolkiens språk). Men man måste ju hålla det inom rimliga gränser - spelarna ska inte bli tvugna att lära sig språket för att spela spelet.

Om världen: jag tror inte att det kan bli för mycket information så länge det är väl genomfört. Du behöver knappast oroa dig för att beskriva så mycket att det inte blir något kvar för SLs fantasi - som SL tycker jag att det lämnar betydligt mer utrymme för egna påhitt om det står ett par sidor med grundläggande information om staden Zhoroastrium - lite historia, ett par viktiga personer, kanske ett par mörka hemligheter - än om det står "I staden Zhoroastrium bor det människor och dvärgar. De flesta lever av gruvdrift". Det samma tycker jag kan appliceras på hela världsbeskrivningen. Så länge man orkar lyfta regelboken, förstås.

/JPS - kryptolingvist
 

Lambendil_UBBT

Warrior
Joined
31 Jan 2002
Messages
258
Location
Bodafors, Jönköpings Län
Tack och förklaringar

HEJ OCH TACK ALLIHOP!

Jag blev nästan tårögd när alla gav så vänliga och hjälpsamma råd (nej jag är inte gråtsjuk!)/images/icons/smile.gif.

Jag vill tacka jättemycket för alla råd, det hjälper storligen, då många av mina icke-rollspelande vänner tycker jag är lite...ja knäpp. Hursomhelst, för att döda några uppfattningar, så är spelet redan "delat" i enkelt och avancerat. Därutöver finns en mängd med sk frivilliga regler som endast höjer realism och spelglädje, men samtidigt gör det lite avancerat. Spelet är inte direkt utvecklat för en nybörjare, men ÄVEN en sådan skall klara det. Vi skriver spelet FÖR spelarna, OCH åt oss! Tycker vi om det och vi får positiva reaktioner från våra testspelare runt om i Sverige (Ghorgareth är en som har testat som hastigast), kommer spelet förhoppningsvis ut på marknaden framöver. (Inga löften!/images/icons/smile.gif)


Tackar!
 
Top