Nekromanti Hur genocid är du egentligen?

Jarfi

Veteran
Joined
1 Jul 2005
Messages
155
Location
Linköping
Vilka raser har du tagit bort för att de bara är för mycket?
Själva har jag exkluderat alla hamnskiftare från monsterboken II, karkioner, stjärn-/ljus-/silver-/havsalver, grottbitare, reptilmän (använder serpenter istället), alla troll utom skog- och grott-, samt diverse vanliga monster som exvis Onaqui och Avhuggna huvuden.
Mina beslut är baserade på en helt egen åsikt om ovanståendes fånighet och oförmåga att passa in i mitt EA, vilket är kanske aningens skitigare och Tolkienistiskifierat
 

Jarfi

Veteran
Joined
1 Jul 2005
Messages
155
Location
Linköping
Förtydligande

jag vill åstadkomma en ökad exklusivitet i mötet med andra raser, samt även med magi. Helt enkelt vill jag få fram det 'häftiga' med att någon faktiskt kan trolla eller att det bor troll djupt, djupt i skogen. Att åtminstone försöka minska mainstreamkänslan av att slåss mot orcher med alvpolarna och drakryttarna, medan trollkarlarna står på rad och vevar eldklot för alla sin PSY... :gremsmirk:
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Det var ett tag sedan jag lirade gamla DoD, men då plockade jag bort halvlängdsmännen och dvärgarna, och sade att dessa definitivt inte fanns. Karkioner och annat sade jag att det visst kunde finnas, det är bara så att nästan ingen hört talas om dem och att de förmodligen inte kommer dyka upp i äventyren. När det gäller monsterboxen så körde vi typ aldrig med några kaosvarelser och jag personligen hade aldrig med några Ereb-specifika folkslag, eftersom jag tyckte att Ereb var en nymodighet. I regel tror jag att jag mest använde de mytologiska varelserna plus ankorna; när det gäller konstiga påhittade varelser (såsom de där fantasy-aliensarna, den där svärmen av insekter som formade sig till skepnaden av en varelse, osv) så betraktade jag dem med stor skepsis.

I Chronopia så plockade jag bort/modifierade dimalverna för att de var too much, och högländarna tog jag typ bort också, och så tog jag bort de hängivna helt och hållet tillsammans med alla deras olika demoner. De fanns helt enkelt inte. Jag körde personligen aldrig med någon av de konstiga varelser som dök upp i expansionsmodulerna, för vid det laget hade jag redan hittat på så mycket eget till staden.

I Trudvang så har jag tagit bort halvlängdsmännen, annars finns nog allt med.

Halvlängdsmän tar jag alltid bort, eftersom de är så djäkla svenniga. Å så lägger jag alltid in ankor. Det hör liksom till DoD-traditionen.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,021
Location
Umeå
I DoD-91 rök en mängd saker. Jag var ganska ung de få gånger jag spelade det, så man kan nog säga att vi la till och tog bort vad vi ville ganska osystematisk. Ankorna var nog det enda vi direkt slängde bort.

I Chronopia så försvann drakoniderna (eller nått sånt), vilka vi inte gillade, mest beroende på hur de såg ut.

I DoD6 så har vi nog behållit det mesta. Det finns iofs varelser i JB som nog aldrig kommer att användas: <table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> lomed och manclid </font></td></tr></table>.

- Zire
 

Jarfi

Veteran
Joined
1 Jul 2005
Messages
155
Location
Linköping
huu. Ja usch. Kaoskreaturen hade jag förträngt helt och det dära flugmonstret...hm o den där springer-i-luften-och-ser-ut-som-en-kopparödla-och-äter-magi odjuret.

Jag har nog tagit bort det mesta :zeppelinare:
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Halvlängdsmän tar jag alltid bort, eftersom de är så djäkla svenniga. Å så lägger jag alltid in ankor. Det hör liksom till DoD-traditionen.
Halvlängdsmän har jag alltid betraktat som ett Tolkien-plagiat och strukit. Hela hobbitkulturen var lyft direkt från Midgård och placerad i DoD, till skillnad från orcher (som skilde sig lite från originalen) och alver (som skilde sig mycket). De två sistnämnda upplevde jag som mycket enklare att placera i ett nytt sammanhang än halvlängdsmännen.

Annars är det snarare en fråga om att "låta bli att använda" snarare än att stryka. Finns det gnurf-ödlor? Kanske det, fast jag har aldrig sett några. Många av de legendariska varelserna, somliga originella, somliga hämtade direkt från befintlig mytologi (nordisk, grekisk, tolkiensk etc.) är just legendariska och kan behandlas som legender utan att för dens skull strykas. Vad beträffar kaos-varelser så ger ordet "kaos" närmast obegränsat utrymme för godtycke, såvitt inte SL bekänner sig till en väldigt specifik kosmologi omfattade specifika klasser av demoniska varelser. (Typ den som redovisas i Härskarserien och Monsterboxen.)

Sen är det alltid en fråga om SL:s omdöme om vad som används, och framför allt används som rollpersoner.

Ankor är alltid givna. Och råttmän.

Dewil
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Om jag får överföra dina tankar till DoD6 så får jag nog säga att jag inte funderat på att just plocka bort något. Dock så tänker jag var otroligt sparsam med vissa raser. Känns som det kan bli inflation i att använda för mycket raser, vilket inte sär så skoj juh.

/ JohanK, som för tillfället ärhos sina föräldrar..
 

Zeved

Veteran
Joined
7 Jul 2005
Messages
2
Location
Uddevalla
Jag har ju alltid haft jätte svårt för ankor*har svårt att få det seriöst när de är med* annars har jag nog med det mesta.... :gremwink:
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,597
Location
Helsingborg
Onaqui skulle vara tänkt att vara med det i ett äventyr när jag var 15 år.. Samma äventyr som jag hade tänkt att ha med dinosaurier.. :gremlaugh: Jag kände väl att jag var tvungen att försöka använda dinosaurierna som fanns i Monsterboken 2.. Jag satte de två "monstergrupperna" på en enslig ö.. Bara på det sättet kunde jag förklara varför de monstrena ens fanns.. Karkion vill jag däremot ta bort eller åtminstone göra extremt ovanlig, typ 1T10 stycken på varje kontinent..

Alver har jag gjort extremt sällsynta (trots att de är många), då de dragit sig tillbaka och övervakar världens fortgång i väntan på något (kanske femte konfluxen?).. Det gör även att halvalver är ovanliga..

Dvärgar har jag helt tagit bort.. Istället så har jag gett vättarna några utav dvärgarnas egenskaper.. De bor i berg, de dricker mycket (rot)sprit (till skillnad från mjöd), deras favoritvapen är spjut (till skillnad från yxa), de hanterar runkonst, (mithrill)smidje (hemligheter stulna från grottalver) och är skarpsinnade.. Givetvis är de giriga och stolta också.. Det vore ballt om de tämjt tunnelmaskar i vissa samhällen..

Jag kör inte med några raser från monsterboxen.. Endast monsterböckerna gäller för mig.. Anledningen är en blandning av "beprövat är bäst" och att jag tycker alla raserna i monsterboxen är aptråkiga..

Jag kör inte med silveralver..

Troll får det gärna finnas många av.. Se Cerevals (typ Altors svar på Trudvang) information om troll exempelvis..

Det finns miljoner med småvarelser, så jag vill ta bort några till där.. Det finns ju... öööhh.. hober, råttmän, ankor, <del>dvärgar</del>... eeeh.... och massor till.. :gremtongue:

Jag funderar på att göra om hoberna till Gondicas fauner.. Fast de behåller alla hobstatser och rasgrejer (förutom empatigrejen, för den är töntig) men Gondicas fauners karaktärsdrag ska jag också slänga in i hoberna... Äh, jag vet inte.. Egentligen vill jag ha Agones spriggans som smyger omkring i städerna och är allmänt... smygiga..

Jag kör inte med statsförändringarna för de olika Ereb Altor-människonationaliteterna..

/Han som faktiskt trodde att han tagit bort mer än så
 

Jarfi

Veteran
Joined
1 Jul 2005
Messages
155
Location
Linköping
Alver har jag som sagt kvar, men de är lagom sällsynta, som i de beblandar sig inte med människor. Det är exklusivt att möta en alv. Ungefär samma frekvens som i Midgård.

Varför tog du bort dvärgar? Det är lite ovanligt och du skrev inte riktigt varför. Hade jag fått välja hade nog vättarna fått stryka på foten där, nu har jag båda...jag gillar inte att någon har monopol :gremlaugh:

Monsterboxen eller -böcker, jag kör med de raser jag vill ha kvar. Eftersom jag ändå använder icke-DoD-regler så spelar det ju mindre roll varifrån jag fått inspiration till rasen.

Geografisk variation av egenskaper är något jag är för, så jag försöker ha med det åtminstone som en riktlinje vid karaktärsskapande.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,597
Location
Helsingborg
"Varför tog du bort dvärgar? Det är lite ovanligt och du skrev inte riktigt varför."
Huvudanledningen skrev jag om i en gammal tråd.. Kort förklarat så bytte jag namn på dvärgarna till vättar för att lättare kunna bearbeta dem.. Dvärgarna är något av de klyschigaste i (åtminstone DoD) och att gå in och göra förändringar på dem är rätt omöjligt utan att få mothugg.. Därav namnbytet..

/Han som tycker vättar känns mer mytiska
 

Nkari

Veteran
Joined
24 May 2002
Messages
192
Location
Örebro
Typ alla raser jag inte tycker passar.. :p vilket lämnar ett fåtal raser, resten hittas på när de behövs i ett äventyr, därav vet rollpersonerna _nada_ vilket är bra.. :gremwink:
 
Top