Nekromanti Hur fick du ditt alias/smeknamn/nick?

haltageten

Dum inuti huvudet
Joined
11 Apr 2004
Messages
578
Location
Stockholm
I tidigare trådar har det diskuterats vad man skulle kunna tänka sig för olika "nicknamn" om man inte hade det man har idag. Men hur rammlade du över det nick som du har just nu, varför kallar du dig för det? Tråden har säkert varit uppe tidigare, men nya medlemmar har registrerat sig så...

Min lilla story är att en varm och solig sommardag för cirkus tre år sedan så var jag och mina kamrater ute och spelade lite basket. Jag blir tillknuffad och rammlar. Oturligt nog så snubblar jag till med foten på något sätt och får en rätt så badass stukning. Några dagar gick och när jag kunde röra mig igen någorlunda ordentligt så kunde jag inte hålla mig borta från basketplanen. Så när jag haltar fram där så kläcker en av mina vänner kommentaren "du springer som en halt get...". Och på den vägen är det.

Så hur fick du ditt, är det en stor bakgrundshistoria bakom det eller är det bara ett snabbt ihoprafsande?

- Jocke, also known as haltageten.
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Ja du...

Jag satt och skulle göra en karaktär till något spel som kan spelar online.
Jag provade med massa nicknames men alla verkade vara upptagna så jag bara skrev något som kändes skönt på tangentbordet och resultatet blev: "Gastono".

Det var många år sedan faktiskt men det har hållt i sig ända sedan dess!
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Tja, jag satt där och skulle välja nick och funderade. Jag tar något lite sådär småhäftigt tänkte jag (jupp jag var/är barnslig) och Jaggernaut blev det.

/Jaggernaut - Jag har tur, Google (dock inställd på svenska sidor)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,600
Location
Helsingborg
Tja, jag har skrivit om mitt forumsnick både en och två gånger, så jag tar istället och skriver om mina andra internetnick. Jag var "Gaia" under en låång period på nätet. Det kom från när jag skulle börja spela Quake 1 över nätet (modem) för första gången, men jag visste inte vad jag skulle kalla mig så brorsan föreslog Gaia. Ett nick som jag använde när jag spelade de flesta nätspel. Quake 1 och Tetrinet var dock det som jag tillbringade överlägset mest tid med. På Tetrinet så träffade jag en som kallade sig för Luna och vi skrattade lite åt namnen, spelade i samma lag och utbytte mailadresser. Det var lite kul, för hon hette Melissa egentligen vilket jag hade råkat namnge en Star Warskaraktär nå... äh fokus, Rickard. Fokus!

Nicket visade sig dock vara rätt dumt eftersom vissa trodde att personen bakom moder Jord var tjej. Så för några år sedan så bytte jag namn till Joker istället. Det passar min personlighet bättre. Ok, nu är det förvisso inte så ovanligt nick tyvärr, men det funkar. I spelsammanhang vet jag fortfarande inte vad jag ska kalla mig. Gaia är ju förkastat. Joker är oseriöst. Elimanator (se mitt efternamn för att fatta det fyndiga) är både för långt och för töntigt.

Min hotmailadress har jag haft vääldigt länge. Det är satanssmapagar at hotmail.com och kom ifrån när vi spelade fotbollsspel. Det här gamla klassiska fotbollsspelet där man styr med pinnar men inte det här gammelgamla spelet där det hänger rader av spelare på pinnar som man kan snurra (skulle vilja testa det dock, för det verkar så grymt att faktiskt kunna bemä... Fokus, Rickard. Fokus!). Vi brukade göra cuper (ungefär som det funkar på fotbollsspel på datorn) och hitta på lite fåniga namn och spela. Satans Småpågar var ett namn som en kompis kom på och jag tyckte det var så kul att jag tog det som mailadress några år senare, när jag för första gången skulle skaffa mig en mailadress på den här nya företeelsen folk då kallade internet.

För närvarande är jag Rickard, Rickard80, Joker och Joker80 på nätet. Jag har definitivt blivit tråkigare när jag har blivit äldre. Men jag ska nog börja med namnet Anonymouse någon gång.

/Han som kände för att skriva av sig
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Året var 1996, och mannen på bilden hade nyligen fått tillgång till det världsomspännande datornätverket Internet...

Satt en dag (på dass, i färd med nummer två) och funderade på vad jag nu skulle använda för alias när jag började pula med nätet (hade en vag koll på att detta behövdes efter att en polare bla visat irc, och dessutom var jag ju van vid handles från bbs-tiden).

Så jag experimenterade helt enkelt mentalt kring vilka stavelser som lät bra, och kom så småningom fram till "tharkon". Ingen innebörd, ingen bakomliggande mening, bara ett ljud.

Nu blev det ju lätt så på IRC att även smeknamnen förkortades till smeknamn när man skulle prata med någon, så att "apmästarn" kunde tilltalas "hörrö apan, vad tror du?" (fiktivt exempel), och med åren förenklade jag så småningom nicket till "thark", som jag i princip använt sen dess. (Och under en period var det fler i min (även RL-)bekantskapskrets som tilltalade mig med nick än med namn...)

Inte förrän i efterhand upptäckte jag att det gick väl ihop med mina litterära intressen, i form av Tark Tarkas, Jeddak av Thark (från Burroughs John Carter-klassiker), vilket alltså var ett rent sammanträffande.

...våldsamt intressant? Nej. :)
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Känner mig träffad som nyare medlem än alla trådar om nick, så såhär ligger det till;

Det hela började på ett annat forum, när Gunnar var upptaget så började jag testa alias, först G. (vilket är ett gammal spexalias, efter att någon sagt Tage G[punkt] Pettersson och jag sagt nått om att det var rätt roligt som grej att skriva G. och utala det... så fastnar spexnamn), men fick inte ha punkten, massa namn var upptagna så till sist blev det en obskyr Maison Ikkuko referens, nämligen PiyoPiyo .

I frid och fröjd hette jag så det på nätet (när jag inte kunde heta Gunnar (eller G. i spexsammanhang)), fram tills en vän sa att hon visst varifrån mitt nick kom; det var ju ljudet från en laserpistol :gremtongue:. Kändes så dumt fel att jag bestämde mig för att byta, mer testande och så märkte jag att MrG verkade vara ledigt på flera ställen och tyckte om att det kunde dels vara en hint till mitt förnamn och spexnamn, plus att det fanns kvar en Maison Ikkuko refernes (vad Godai kallas av sina elever...). I samma veva så bytte jag nick på helgon, dök upp här och försökte byta nick på Sveroks forum (vilket jag inte lyckats med :gremtongue:
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Ladyn blev lady

... för mycket länge sedan. Jag har ett vagt minne att frågan varit upp förr... Men i vilket fall som helst.

Jag började i begynnelsen som nätfarare (ok, jag var sent ute) och hamnade på Exilen, ett chatställe som passade mig alldeles utmärkt (iofs var det lika tokigt som nuvarande Helgon.net för en brud som bara gillar rollspel och definitivt inte är riktigt hårdrocksbiten... :gremsmile: )

På Exilen var jag då tvungen att välja mitt första nick. En kort tid hette jag Rosa Kattun (efter aliaset jag hade i Forodrim - Stockholms Tolkiensällskap), jag hette också Ylva (med liten åtanke på Ulv - Ylva - Varg), Ingirun di Smarum (dvs aliaset jag hade i SKA-Nordmark. Namnet var en kombination av ett gammalt nordiskt namn och efterleden för den första noteringen om min bostad om en man "di Smarum" dvs "från Smara". Alltså Ingirum från Smara. )

Så kom dagen då jag uppkallade mig efter mitt halssmycke (ett smycke som tillverkat i Falköping under början av 1990-talet), en silvervarg. Så först hette jag Silver Wolf. Nu hade folk bekymmer att komma fram till om jag var kvinna eller man. Och ja visst var det kul att bli feltolkad emellanåt men...

På Exilen fanns det en ung herre som kallade sig Lord Aramis och jag var synnerligen avundsjuk på hans tillnamn... så i ett anfall av tokskap så övertygade jag honom att han måste upphöja mig till dam... :gremsmile: Därefter var jag Lady Silver Wolf.

Det är nu många år sedan och ja... det lever kvar. Jag är lika mycket Eva Florén som jag är Lady Silver Wolf. Skillnaden är att Ladyn har trettio ton spackel över nosen, medans Eva är en ganska patetisk stackare. :gremsmile:
 

Ichabod_UBBT

Warrior
Joined
10 Jun 2005
Messages
265
Location
Växjö
* Samuel 4:21
And she named the child Ichabod, saying, The glory is departed from Israel: because the ark of God was taken, and because of her father in law and her husband.
Det är väl inte så många som kan skryta med att deras namn står med i biblen (eller vänta nu, det finns nog en del när man tänker efter, men inte så ovanligt iallfall...)

Namnet kom till mig nån gång för länge sedan när jag berättade för ett par vänner att jag inte trivdes med mitt dåvarande namn. Och nån sprätte fram namnet från den gamla sagan om Ichabod (som senare Disney gjorde en variant och som ännu senare blev till filmen Sleepy Hollow). Jag gillade och det blev ett smeknamn...

Nu en massa år senare har det varit mitt internetnick i rätt många år och sedan ungefär ett halvår är det mitt riktiga namn. Att det står med i biblen och mer eller mindre betyder att "gud har övergett oss" är väl egentligen bara lustigt. :gremlaugh: Tänk va gotisk man kan vara då...
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Herr Targon Stålskägge av Meredin var namnet som jag tilldelade min rollperson i en köpmannakampanj som utspelade sig i en kompis hembryggda fantasyskapelse. Mot bakgrund av att jag var mitt inne i den kampanjen när jag registrerade mig på forumet sommaren 2000 blev nicket omedelbart Targon. Inget speciellt coolt namn precis och hade jag haft möjlighet skulle jag utan vidare byta. Å andra sidan är det ett nick så gott som något...
 
Joined
12 Feb 2004
Messages
834
Location
Umeå
Vilken trevlig tråd, kul läsning!

lasergreger. Bakgrunden bakom detta kufiska namn?... Är faktiskt mycket tråkigare och banal än man kanske kan ha förhoppning om.

Det var i mitten/slutet av 90-talet någon gång när jag skulle skapa en karaktär till ett spel som skulle visa sig ta upp alldeles för mycket tid av mitt liv de närmaste åren, EverQuest. Jag skapade naturligtvis en gnome och satt och funderade på namn med en kamrat, vi blev kanske lite sådär manligt fnittriga sent en skolnatt och till slut kom vi fram till att ett fult namn behövdes för att passa denna vederstyggelse på skärmen (gnome cleric, en kombination som gjorde mig otroligt unik på en server med ändå 2500 spelare) och "Greger" ploppade ut, så perfekt!

Någon tid efter detta hände det att vi skulle spela StarCraft på ett LAN, jag satt och funderarde på mitt screename och så här resonerade min hjärna: "Jag kan inte använda Greger, det är ju för fantasy, jag behöver ett Sci-Fi namn, hrrrmm, vad är framtida.. vad är sci-fi? LASER ! Ja det blir bra! Laser-Greger...lasergreger, en modern variant av detta anrika namn!"

*tittar på vad han just skrivIt* Japp, fortfarande fullkomligt logiskt.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Jag fick det inte!

Jag TOG det! :gremsmirk:

Jag gillar ugglor. Jag är uppe om nätterna.

På den vägen är det.

För övrigt är namnet Nightowl/Nattuggla upptaget på de flesta ställen. Jag använder därför andra namn, som Owlwings, Daguggla, Strix eller Strigo.

Erik
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Semi-stölder?

Jag tycker att det skulle vara kul (kanske) med fler nick som är halvjusta plankningar av andras nick. Om det görs med lite finess i alla fall. Jag skulle tex gärna se Riesling, Vitryss eller varför inte Callekula. Finns det några såna "plankade nick"?
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
För många år sedan, närmare bestämt i sjunde klass, klippte min bror mig. Han misslyckades rätt ordentligt, och det halvskumma resultatet tillsammans med mina nya glasögon gjorde att jag var förbluffande lik Renfield i Dracula [den versionen med Val Kilmer och Keanu Reeves], så jag tog det som nick i brist på annat. Numera har jag haft det så länge på typ alla ställen på nätet att det mer eller mindre blivit jag. Till och med jag själv måste tänka efter för att komma ihåg att det är taget från ett fiktivt verk, så det har blivit ett andra namn, typ.

Intressant? Kanske, om man tänker efter på det kulturellt analyserbara i en 13åring som ser ut som Renfield och inser det, men..
..nej.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,746
Jag stal'ne!

Jag la beslag på det för nåt år sen, tror jag använde det först då jag reggade mig på nåt onlinespel som höll på att testas och ville ju givetvis ha något elegant och medeltidigt... och vad är mer medeltid för svenska folket än Ivanhoe? Maurice DeBracy spelades i nån version (gick som tv-serie med timmeslånga avsnitt på SVT för nå år sen) av en grymt schysst skådis som fick utrymme att bjussa på DeBracy som den hedervärda underhuggaren på nåt sätt... så han blev lite av min favorit. Sen är det ju som sagt elegant också och det passar ju mig för jag har ju klass och är ju så jävla graciös... :gremsmile:
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,617
Location
Stockholm
Jaha, du menar Första samuelsboken 4:21

Hon gav pojken namnet I-Kavod, "ty", sade hon, "härligheten har vikit från Israel". Hon tänkte på Guds ark som var borta och på sin svärfar och sin make
Svenska rules. Hej I-Kavod!

:)
 
Top