Hur föredrar du att försäljningar av rollspel går till?

Vilken typ av auktioner föredrar du?

• Spelsamlingar

Votes: 1 14.3%
  • Enstaka böcker

Votes: 6 85.7%

• Total voters
    7

revault

Veteran
Jag håller på och säljer av en del rollspel som jag känner att jag kan avvara. En sak som jag har funderar lite fram och tillbaka över är huruvida jag bör lägga upp större "spelpaket" eller sälja böcker/spel ett och ett när jag lägger upp auktioner på tradera?

Som jag ser det så är fördelarna med spelpaket att de ger köpare möjlighet att komma över en mer komplett samling utan att behöva buda på flera auktioner. Det försäkrar också mig om att jag inte blir sittande med en enstaka bok till ett rollspel som jag inte längre har någon nytta av. Nackdelarna är att spelpaket kan bli ganska dyra vilket eventuellt skrämmer bort potentiella köpare. För köpare som är ute efter enstaka böcker är det inte heller så praktiskt att behöva köpa flera böcker de redan har för att få en som de saknar.

Fördelarna med att sälja en och en är då tvärtemot att priset inte blir lika avskräckande och att personer som saknar enstaka böcker kan komplettera sina samlingar utan att behöva köpa extra böcker. Nackdelarna är att jag som säljare riskerar att sitta kvar med enstaka böcker samt att köpare som vill ha en hel samling behöver buda på flera auktioner och riskera att bli utan grundreglerna samtidigt som de vinner auktioner på tillbehör.

Vad tycker du och varierar din åsikt beroende på om du är säljare eller köpare?

Eftersom jag inte samlar och inte har Tradera-affärer som hobby vill jag hellre ha enstaka böcker upplagda för sig.

Det är en svår avvägning. Jag har sålt på båda sätten med blandat resultat.

Om du har böcker som du tror att du kommer att få ordentligt betalt för (till exempel populära böcker som är out of print) är det antagligen en god idé att sälja dem separat med lågt utropspris för att locka budgivare.

Böcker som hör ihop men som inte har något större värde kan däremot vara lämpliga att sälja tillsammans med ett utgångspris som du tycker känns okej som möjligt slutpris. Då är du skyddad mot skambud och det blir färre paket för dig att packa och skicka.

En aspekt som är lätt att glömma bort är att det finns tak på Traderas provision. Därför kan det faktiskt vara fördelaktigt för dig att sälja böckerna tillsammans även om det ger ett lägre pris per bok. Du kan även försöka att sälja hela samlingen och skulle du då inte få några bud kan du byta strategi.

Missa inte att öppna auktionerna för budgivare från andra länder. Det ger fler potentiella kunder.

Jag föredrar att köpa enskilda böcker.
Jag föredrar att sälja i klump, för vem orkar krångla med frakt och skit för enskilda böcker?

Överlag är dilemmat för mig numera att jag egentligen gillar second hand och cirkulär konsumtion, men att tiden och orken det innebär att inte bara lägga ut grejer på Tradera utan också hålla på med fraktbokning, hitta emballage, packa ner, gå till inlämningsställe… det känns extremt sällan värt det. Framför allt inte om det är grejer som jag får typ nån hundring för. Så mycket behöver jag helt ärligt inte den där hundringen. Det såg annorlunda ut när jag var arbetslös eller studerade, och varje hundring räknades.

Men numera ger jag hellre bort en bok eller annan grej till nån jag träffar till vardags eller som kan hämta hos mig, än jag säljer för en hundring eller två på Tradera. Ofta är det viktigare för mig att bli av med grejerna och få tillbaka hyllutrymmet än att få in några slantar.

Back