Nekromanti hur e d år 2078???

glittersnus

Veteran
Joined
19 Apr 2002
Messages
132
Location
skåne
ja satt å gejmade max payne litta när ja bestämde mig för att skriva ett sci-fi rollspel istället, vilket ja tror e LITE lättare än fantasy. året är 2078 och världen är denna jord. men vad e nytt år 2078? hur ser världen ut? e tex sverige, norge och finnland ett ända stort land kallat "Skandinavia" (d e d ända ja kommit på) nån som kann hjälpa mig?
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Hyr en kasse science fiction-filmer och kolla på så får du säkert inspiration. Eller läs någon SF-/cyberpunkbok. Vi vill ju inte göra allt jobb för dig... /images/icons/smile.gif
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Världen 2078 är intressant. Det finns knappt några moln i skyn, ozonlagret är helt, ingen röker längre, alla är hatt (fedoror, inte kepar och luvor), folk håller upp dörrarna för varandra, världen styrs av en stor mullig Thailändare som heter Viktor, men alla tycker att han är så snäll så de går med på det.
Ingen svälter, alla har en elbil, ekonomin är lysande och alla är överrens om att misslorna till det gamla spelet Eon var det bästa med det. Sjukdomarna är på väg bort och ingen behöver jobba för alla har vunnit på bingolotto. /images/icons/wink.gif

Nä, men seriöst, du måste ge oss lite mer än ett årtal. Är det ljus framtid, mörk framtid, har det varit krig, har det varit fred, är det svält, bla bla bla, vad jag vill veta är:
Vilken vision har du? Vad ska stämningen vara? Ska det vara action eller smygande? Allt sådant styr vilken sorts värld man sedan gör...


Storuggla, skulle gärna ge bättre råd men behöver mer info
 

glittersnus

Veteran
Joined
19 Apr 2002
Messages
132
Location
skåne
ja tänker mig HItech-städer med höga spegelblanka hur (typ NewYork) lite som neotech. inget större krig har brutit ut bara "vanliga" "småkrig" (inte typ 2ra VK) altså rätt ljus framtid. inga lazer-pikadollor å sånt skit. /images/icons/wink.gif... e de tillräckligt med förklaring?
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
det låter väl bra.. men vad kommer att skilja din hitech-värld ifrån alla andra hitechvärldar i andra rollspel? Någon twist/metaplott måste ju finnas för att göra ditt spel/din värld unik.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Problemet med all Sci Fi är att det inte är framtidsskildringar i ordets rätta bemärkelse, utan visar bara varthän nutiden är på väg. När folk satt och rökte flum och drömde om fri kärlek så diggade man Barbarella, en rymdbabe som tjoar runt i kosmos i en flygande pennvässare och idkar könsumgänge med aliens och en galen orgel som det ryker om.

På femtiotalet var "hotet" i all amerikansk Sci Fi tydligt kommunistliknande (tja, som amerikaner tolkar kommunism, alltså; typ, robotar som bara arbetar och arbetar och som saknar all form av individualitet)

När Gibson skriver Neuromancer gör han inte världen dystopisk och cynisk för att framtiden förmodligen kommer att bli så, utan för att hans nutid var sådan. Vi lever i den cyniska Sci Fi-tidsåldern, eftersom vi ser hur världen blir mer och mer kall och ogästvänlig så drömmer vi upp en samhällsfrånvänd framtidsvision.

Det enda man säkert kan säga är att det förmodligen inte blir så. Världen tar ju alltid och bryter av, kommer i nya spår, vänder på fläcken osv. Det som gäller ena dagen trotsar man i nästa.

I slutet på femtiotalet kommer "rock around the clock" och "ung rebell" vilket blossar ut i sextiotalets flum och hippierörelse. Sedan bryts det av och in på arenan kommer yuppies och "wall street". Detta fortsätter att utveckla sig och vi ser dess dödskramper idag, med IT-bubblan som sprack och Attac's födelse. Snart blir det ett nytt paradigmskifte och vi kommer styra världen i en helt ny riktning. Det kommer sedan blossa ut i överdrifter och sedan kommer det en NY tidsålder med helt nya prylar, osv osv osv...

Om du ska sia långt in i framtiden så gör du alltså klokt i att inte hitta på något som låter trovärdigt idag.

Jag föreslår att man fått bukt på alla miljöproblem och att alla människor döps till "Ture" vare sig de vill eller inte. Dessutom så är polisonger förbjudna och man får endast beträda stadens gator om man har mockasiner eller tofflor som föreställer något djur. Alla bor i tyghus med sockeplaststjärnor på, och polisen är beväpnade med smällkarameller.

...

Nej men ärligt, hitta ett koncept och kör sedan stenhårt på det. Jag skulle vilja spela i en framtidsvärld som är proggig och där världen styrs av folk- och fackrörelser. Man har inte ideologiska partier, utan enbart grupper som står för ett par konkreta sakfrågor. Arbetarrörelsen är global och därför kan inte ett företag göra någon vinst genom att lägga ner en fabrik i tex. Sverige och flytta produktionen till östeuropa. Eftersom samhällssystemet i stort sett är kommunistiskt så finns det inget utrymme för organiserad brottslighet. Däremot så finns det en byrokrati som börjat lägga sina makthungriga fingrar runt samhället. Äventyrarna får arbeta som internutredare i de statliga verken och försöka stoppa korruptionen.

Det låter väl orginellt och bra? Tyvärr så har jag precis gjort det fel jag själv varnat för. Det här är ju typisk Sci Fi med nutidens tidsanda...

Tja, jag önskar dig bättre tur, alltså.

/Rising
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Kanske inte är någon direkt ledning, men det kan ju vara så att man har stött på intelligent liv i rymden, antingen en nation eller en megakooperation av något slag och av någon anledning (som att det inte löpte så väl ut) vill de hålla det hela hemligt. Men som alltid finns det spioner som vill åt det de vet. Sen så finns det de som vill sprida det till världen, för de tycker att sånt är vikigt. Bakom lås och bom kan det pågå förskräckliga experiment av de som har den mest perfekta ytan, d.v.s. biologiska experimet eller biokemiska dylika saker. Av samma företag som då har varit i konflikt med den här rasen. Eller andra för att så småningom få ett övertag. (Även om det är en "god" värld så finns det alltid elakingar som vill ha mer).
Kanske ganska så precis lämnat solsystemet för att utforska den närliggande rymden.
Där har du lite att gå på.
Givetvis så har det mesta av oljereserverna bränts bort så man har varit tvungna att finna andra vägar att gå. Såvida man inte funnit en massa fyndigheter på de andra planeterna i systemet.
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
år 2078

varför just 2078?

det finns massor av olika världar man kan tänka sig. rymdhältar i rymden (blixt gordon), utopisk framtid (startrek), efter katastrofen (judge dredd), cyberpunk (neuromancer), steampunk (final fantasy, dune?), nån sjuk fantasy där världen har blivit helt sönderdelad i nått sjukt experiment för oj så länge sedan och så har det kommit magi och så har alla glömmt allt (dödens port). eller något eget. kanske nån neo-pop, som femte elementet (med flygande bilar och där allt ägs av zorg).

eller varför inte en blandning av alltihop?
eller varför inte mutant, fast utan mutanter och inga idiotiska/barnsliga lasersvärd? köp mutant: berlin 2092 och ta bort de få mutanter som finns så får du en kul värld :)

bra inspiration: bladerunner, år 2001: en rymdodysse, maktens cirklar (serie), the matrix, några gibson-noveller (trista & dåliga), femte elementet, space-tractors (eller hur hette den? - underbar!!)..

..nu tänker jag äckla mig. du kan se vad jag tycker genom att titta på min hemsida: home.swipnet.se/smaffy/

älska artificiella replica-prylar!! :gremsmile:
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: år 2078

bra inspiration: bladerunner, år 2001: en rymdodysse, maktens cirklar (serie), the matrix, några gibson-noveller (trista & dåliga), femte elementet, space-tractors (eller hur hette den? - underbar!!)..


Glöm inte Dominion Tank Police! Poliser i tanks! Lysande! ^_^


Storuggla, gillat Bonaparte
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: år 2078

That's the one! Den är inte knepig, den är apkul. Med repliker som "Who scratched my tank?" och tanks med biltutor som spelar "la cocaracha" (eller hur det nu stavas) kan man ju inte låta bli att tycka om! ^_^


Storuggla, ormet kypet
 

von Schnigel

Veteran
Joined
22 Sep 2001
Messages
130
Location
bankeryd en liten håla strax norr om jönköping
Ett Tips...

... leta upp de senaste fyra årsgångana av "Illustrerad vetenskap" och skumma igenom dom (läs särskilt "forskning och framsteg" eller "nya rön") där finns många fräcka uppfiningar som fortfarande är på ideé- eller prototypstadiet.
En del av dom är helfräcka och borde garanterat kunna användas i ett framtidsrollspel, eller vad sägs om:
Skycar - flyg över bilköerna (den är grym, gör 600km/h och finns som prototyp),
Plasmarymdfärjemotorn - mars tur och retur på halva tiden, Muskeldräkten - ökar ens lyftförmåga med en jävla massa med hjälp av lufttryck och annan skit.

/[color:red]von Schnigel</font color=red> som stilla undrar om inte det där var smygreklam...
 
G

Guest

Guest
Re: år 2078

space-tractors (eller hur hette den? - underbar!!)..

Är det Space Truckers du tänker på??? Med en cyborg som har en gräsklipparmotor i grenen.... Den är helt fantastisk!!! Trevligt att någon har samma smak....


Ingen ros utan törnen sa katten som våldtagit igelkotten.
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,230
Location
Tranås
Oljefyndigheter förutsätter (i alla fall vad vi känner till) att det funnits organisk liv på platsen tidigare (det är därför det heter fossila bränslen) så har man hittat det på någon annan planet i solsystemet så finns det många tänkbara kampanjmöjligheter bara där!
 
Top