Hur definierar du high/low fantasy?

Japp, det var Beregond som gick igenom det.

En av de mer oväntade sakerna är att det också visar sig vid närstudier av texten att trion faktiskt inte knappar in på orcherna ens.

No surprise -- karln är ju KTH-utbildad lantmätare.

Last edited:
Jag ser det som en glidande skala snarare än två separata kategorier.

Extremänden av lowfantasy-skalan är "typ vår egen värld fast utan historsik korrekthet".

Extremänden av highfantasy är typ starwars.

Om man satte en skiljelinje mitt emellan de två extremändarna skulle Sagon om Ringen/bilbo falla inom lowfantasy blocket för mig.

Har inte läst silmarlillion, så det är inget jag räknar in där.

Jag tror att vad som mer avses är att det tar mycket lång tid för fantasyn att bli fullt ut sekundärvärldsfantasy. Både Conan och LotR utspelar sig nominellt på Jorden - bägge författarna verkar ha tyckt att det var något önskvärt, på vis som inte är helt uppenbara för oss idag.
Sekundärvärldsfantasyns mörka hemlighet är att den är science fiction.

Eftersom det är fysiskt omöjligt att leva längre än typ 100 år måste det finnas någon orsak till att alver i Kerrs verk lever i hundratalsår. Jag är inte någon naturvetare men det kräver helt andra inre organ m.m. Att ha en hud/kropp som inte åldras säger något om dess beskaffenhet som inte är "normal".

Svaret på dessa frågor blir något i stil med "det bara är så". = Magi.

Vi skulle nog behöva ett rationellt och vetenskapligt svar för att kunna avfärda magin. Och det har vi inte, såvitt jag vet. Så om något är omöjligt men ändå finns, så är det magiskt. Det är själva definitionen av magi, något som transcenderar verkligheten så som vi känner den.
Genmanipulation är det uppenbara svaret, som i Warhammer.

Back