Nekromanti Hupp, hupp!

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Tja!

Jag går för tillfället i företagstankar, och nu har jag kommit till den roligaste biten; Affärsplanen!/images/icons/smile.gif

Jag behöver dock lite hjälp, då jag aldrig faktiskt försökt trycka något....

Min tanke är att först göra ett 'samlingssläpp' av gratisrollspel som även ska finnas enskilda att ladda ner på nätet... det är ingenting som jag tänker tjäna pengar på, utan jag tänkte mest sprida ett namn genom det, och bevisa att företaget är kapabelt att släppa rollspel i affärer.

Första frågan; fyller idén sitt syfte?

Andra frågan; hur mycket brukar rollspelsaffärer ta betalt för att sälja ett rollspel(hur mycket lägger de på på mitt pris?).

Tredje frågan; Vilket är troligast att man får sålt, med tanke på att rollspelet finns på nätet?

a:75 exemplar à 195 kr+rollspelaffärens arvode
b:100 exemplar à 185 kr+rollspelaffärens arvode
c: 125 exemplar à 179 kr+rollspelaffärens arvode

(jag lutar åt A)

Samlingen är tänkt att vara på 290-100 sidor, varav vart rollspel ska ha en färgtryckt 'framsida'.

/Mask
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Andra frågan; hur mycket brukar rollspelsaffärer ta betalt för att sälja ett rollspel(hur mycket lägger de på på mitt pris?)."

Det normala är ca 35 procent pålaga plus moms på inköpspriset.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
"Min tanke är att först göra ett 'samlingssläpp' av gratisrollspel som även ska finnas enskilda att ladda ner på nätet... det är ingenting som jag tänker tjäna pengar på, utan jag tänkte mest sprida ett namn genom det, och bevisa att företaget är kapabelt att släppa rollspel i affärer.

Första frågan; fyller idén sitt syfte?"


Jag tror inte det. Vad ska ditt företag göra för saker annars? Om jag har förstått det rätt så ska du starta ett företag som sysslar med reklam och utformning av trycksaker, typ, och så när kunden kommer och frågar vad ni har gjort för något så kan du visa upp ett roligt rollspel som du gjort alldeles själv och visa att du bemästrar både layout och kan skriva copy, kanske använder ni illustratörer som ni ska kunna använda i proffesionella produktioner också? Då kan du säga "ta med det här till kontoret och titta igenom, ni kanske till och med kan lira lite, vetja!" och sälja in ditt företagskoncept på ett originellt och smart sätt. Är det tanken?

Jag måste säga att det är en rätt finurlig idé (och den kanske jag vill sno rentutav. Det är bra svårt att hitta på iögonfallande marknadsföringstrix) men det är först och främst en fråga om vilka som är målgruppen. Observera att jag nu inte pratar om killarna som ska köpa rollspelet i affärerna, det är ju bara en bonus för ditt företag, jag pratar om de eventuella kunder som du hoppas kunna nå genom den här grejen och som du vill visa upp rollspelet för. Vad för snubbar kommer det att vara?

Observera att rollspel verkligen inte är en hobby med gott anseende i alla kretsar. Jag tror inte att någon av mina kunder skulle imponeras av att jag är rollspelare direkt. Det är inte flummare som lever sig ut i imaginära världar man vill anlita till att utföra seriösa broschyrer och dyra annonser i morgontidningarna direkt. Åtminstone tror jag att det är så många gubbar resonerar.

Om målgruppen istället är 20-30 år så borde man däremot vara nästan garanterad att de kommer garva och berätta att de minsann också spelat rollspel en gång i tiden. En succé är nästan given.

Prylen är bara den att det inte finns så många 20-30-åringar som är ute och letar efter reklambyråer direkt. I den åldern vill de antingen göra allt själva eller så har de en kompis som de anlitar. Tyvärr måste jag säga (om jag ens förstått din företagsidé) att du är före din tid och att din idé inte kommer att vara riktigt gångbar förrän om kanske en fem, tio år framåt i tiden.

Huruvida rollspelet kommer kunna säljas i vanliga affärer vet jag inte mycket om, men jag kan ge dig ett tips; überprofilera dig!

Gör INTE ett rollspel som är ett standardfantasyrollspel med ett ny sorts standardregeluppsättning som kan användas till allt möjligt eller något liknande i den stilen. Du måste ha ett koncept så slagfärdigt att du ska kunna blända folk med det och slå dem på käften så fort de får höra talas om rollspelet. Det ska vara så fokuserat och koncentrerat att folk ska nämna det i varenda rollspelsdiskussion och folk ska ligga vakna på nätterna för att de inte kan begripa hur häftigt ditt rollspel är förrän de har köpt två exemplar och förvarat det ena i bankfack medans de lusläser den andra tills boken har gått sönder.

Om ditt rollspel vagt påminner om något annat befintligt rollspel så har du misslyckats. Då är det fullkomligt värdelöst.

Det är det enda råd jag kan ge.

Jag tyckte T.D.Hedengren gjorde ett bra jobb med att sälja in sitt rollspel Splatter. Loggan var snygg och namnet suveränt. Tyvärr ville han ha ett standardregelsystem som inte direkt är splatterinriktat utan som påminner om vilket annat rollspel som helst, och han får inte riktigt tid på sig i reglerna att beskriva världen. Han skulle ha gått hela vägen ut och gjort ett spel som var lika kladdigt som namnet och få det att inte likna något annat rollspel som någonsin gjorts istället. Åtminstone är det min mening. Jag avråder dig från att hitta på några generella regler som kan funka i alla sammanhang utan tycker du ska ha en klart fokuserad försäljningsstrategi från början till slut. Ett spel som några älskar och andra hatar är bättre än ett spel som alla rycker på axlarna åt.

/Rising
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
"Om jag har förstått det rätt så ska du starta ett företag som sysslar med reklam och utformning av trycksaker, typ, och så när kunden kommer och frågar vad ni har gjort för något så kan du visa upp ett roligt rollspel som du gjort alldeles själv och visa att du bemästrar både layout och kan skriva copy, kanske använder ni illustratörer som ni ska kunna använda i proffesionella produktioner också? Då kan du säga "ta med det här till kontoret och titta igenom, ni kanske till och med kan lira lite, vetja!" och sälja in ditt företagskoncept på ett originellt och smart sätt. Är det tanken?"

Tänk vad rätt det kan bli när det blir fel ibland! Det där är faktiskt inte rätt(mitt fel, slarvigt skrivet), men det är en tanke jag haft(med ett par modifiketioner), med avsikt att företaget ska kunna hjälpa duktiga, men fattiga, rollspelskapare och dylika som behöver enkla och billiga lösningar, att trycka saker och hjälpa med distrubitionen, men det ligger jättelångt i framtiden, och det var inte alls angående det som det här var gjort.

Tanken med det här släppet var att bereda väg för min lilla storsatsning; Glöhymn.

Om folk är medvetna om att du vet vad du gör så är det större chans att de köper något som du anser är så bra att du INTE vill ge bort det gratis...
Exempelvis skulle jag hellre köpa ett rollspel av Rävsvans än Bo Björns förlag...

Min lilla checklista lyder(mycket nerbantat)
1.Skriv Några bra rollspel, sammanlagt på ca 290 sidor.
2.Gör en sketsnygg layout.
3.Släpp på nätet och förbättra till perfektion.
4.Tryck och sälj för minimipris.
5.När trovärdighet byggts; släpp Glödhymn!

Hela processen förväntas ta emellan 6-18 månader.

"Gör INTE ett rollspel som är ett standardfantasyrollspel med ett ny sorts standardregeluppsättning som kan användas till allt möjligt eller något liknande i den stilen. Du måste ha ett koncept så slagfärdigt att du ska kunna blända folk med det och slå dem på käften så fort de får höra talas om rollspelet. Det ska vara så fokuserat och koncentrerat att folk ska nämna det i varenda rollspelsdiskussion och folk ska ligga vakna på nätterna för att de inte kan begripa hur häftigt ditt rollspel är förrän de har köpt två exemplar och förvarat det ena i bankfack medans de lusläser den andra tills boken har gått sönder."

Kunde inte sagt det bättre själv. Om det går bra så är samlingboken tänkt att peta folk i nacken, emedan Glödhymn är tänkt att ställa dem på huvudet... jag kan ju inte ta mer betalt för något som är sämre än något som är gratis... får se hur det går med skrivandet, kanske avskyr alla spelen...

"Om ditt rollspel vagt påminner om något annat befintligt rollspel så har du misslyckats. Då är det fullkomligt värdelöst."

Koncepten, det tycker jag att jag i sådanafall lyyckats med... jag tor även att reglerna är ganska egenartade, iallafall på glödhymn...

MEN...
Varför är det så att folk stör sej på mycket på influenser i regelsystemen? Att folk exempelvis blir skitirriterade om man influeras av exempelvis Eon, Werewolf eller nåtot dylikt. Det viktiga är väl ändå att spelet fungerar så bra som möjligt... det finns ju ingen poäng med att skapa en SÄMRE regel än någon annan, bara för att vara orginell?

Eller?

"Jag avråder dig från att hitta på några generella regler som kan funka i alla sammanhang utan tycker du ska ha en klart fokuserad försäljningsstrategi från början till slut. Ett spel som några älskar och andra hatar är bättre än ett spel som alla rycker på axlarna åt."

hehehe...You just wait... /images/icons/cool.gif

/Mask
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
"Om folk är medvetna om att du vet vad du gör så är det större chans att de köper något som du anser är så bra att du INTE vill ge bort det gratis... "

Okej. Smart. Nå, jag vet inte riktigt hur man ska gå tillväga för att bli en rollspelskändis... Hmmm... Vilka kvaliteter var det som utmärkte de rollspelsskapare som jag tycker om? Hmmm... *klur, klur*

Det verkar svårt att bli en rollspelskändis... Det tog faktiskt ganska lång tid innan jag ens märkte att Peterséns namn stod att finna i både Mutant- och Kultboken, två av mina absoluta favoritspel. Anders Blixt blev däremot min första rollspelsidol efter att jag läst en massa besvärjelser i en gammal Sinkadus. Efter varje besvärjelse stod författarens namn och jag och mina polare märkte att bakom varje nydanande och fräsch besvärjelse så var det alltid namnet "Anders Blixt" som stod som påhittare. Sedan började vi titta i våra andra Sinkadustidningar och märkte att de flesta av våra favoritartiklar var det återigen herr Blixt som låg bakom. Det här var alltså innan jag köpte Expert, så det var väl i chocken över att se hans namn på den produkten som jag verkligen gjorde honom till min stora rollspelsidol.

Vad kan man lära sig av det då? Tjaa, det verkar vara en kombination av nytänkande och kvalité som skiljer agnarna från vetet i rollspelsvärlden. Det, och att inte tumma på sin grundfilosofi, antar jag. Jag vet att vad som än Anders Blixt skriver så är det något som passar mig och min spelgrupp. Detsamma kan jag inte riktigt säga om t.ex. Petersén, då han stundtals är lite för överdrivet koboldig för min smak. Det gäller att vara tydlig, typ, så att man når de spelare som resonerar som man själv.

"Varför är det så att folk stör sej på mycket på influenser i regelsystemen? Att folk exempelvis blir skitirriterade om man influeras av exempelvis Eon, Werewolf eller nåtot dylikt. Det viktiga är väl ändå att spelet fungerar så bra som möjligt... det finns ju ingen poäng med att skapa en SÄMRE regel än någon annan, bara för att vara orginell?"

Nej, det håller jag med om. För min del så är det bättre att man snor en fungerande grundtanke som "Man slår T20, kommer man under ditt FV så har man lyckats" än att krångla till det med en massa dumma tärningstricks om man inte har en ny idé som verkligen fungerar. Däremot tycker jag att om man nu har en superoriginell värld så ska man också ha ett regelsystem som matchar den visionen. Det är kul med regler som kittlar ens fantasi. Men då ska också reglerna fungera så att världen KÄNNS annorlunda. Ett spelsystem som bara är en massa dumma tärningstricks som utför samma sak som vilket annat tärningssystem som helst, det blir ingen glad av.

Det var något sånt jag menade.

/Rising
 

UnConnected

Veteran
Joined
10 Apr 2002
Messages
162
Location
Göteborg
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Tredje frågan; Vilket är troligast att man får sålt, med tanke på att rollspelet finns på nätet?


<hr></blockquote>



Skulle nog tro alternativ a). Pris skillnaden mellan de olika nivåerna var ju inte så mycket och jag tror inte att man kan locka så jätte mer folk på att bara sänka priset en tjuga.
Tycker annars att priset verkar rimligt för den tjocklek på häftet som du skrev.

Lycka till.
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
"Tjaa, det verkar vara en kombination av nytänkande och kvalité som skiljer agnarna från vetet i rollspelsvärlden."

Jo, till större delen del, men något jag kan tolka ifrån din 'berättelse' är även att det även har att göra med hur många gånger man får sitt namn nämnt här och var. Som att exempelvis nämna sitt eget namn under VARJE rubrik i kreditlistan, eller utsckick med sverox... Marknadsföring helt enkelt!

" Det, och att inte tumma på sin grundfilosofi, antar jag."

Den är redan färdig;
"Ge folk vad de inte har"

God kvalité är underförstått.

Jag måste dock faktisk erkänna att Sisu känns lite som ett gränsfall...

"Däremot tycker jag att om man nu har en superoriginell värld så ska man också ha ett regelsystem som matchar den visionen."

Jadå!
Det är därför Kabals regler byggs på kort, tärningar och slantsingling, Örikets regelsystem är BASERAT på magi, och Sisus värld och regler byggs på förhållandena i grottor.

/Mask
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Nya, ganska pessimitiska, data

Lite nya siffror har dykt upp, bland annat frakt och den information som Krille delgav tidigare...

De nya uppskattningarna är;

a:75 exemplar à 231 kr+rollspelaffärens arvode=311 kr!
b:100 exemplar à 211 kr+rollspelaffärens arvode=298,5 kr!
c: 125 exemplar à 179 kr+rollspelaffärens arvode=290,25 kr!

Det här är dessutom UTAN moms! HUKK! Jag är ganska säker på att jag inte skulle betala detta för någonting som redan finns gratis på nätet! men är det troligt att 75/100/125 andra rollspelare skulle det? Jag tror nästan inte det, eller?

Iofs skulle jag kunna sälja över nätet, för det pris som står innan rollspelsaffärens arvode, men det fråntar lite syftet med hela grejen.../images/icons/frown.gif

Förslag? Någon? Har någon annan lyckats med att släppa något i lite upplaga, till ett rimligt pris? hur och var, isådanafall?

Eller överreagerar jag?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Nya, ganska pessimitiska, data

Problemet är att 125 st är en alldeles för liten upplaga för att du ska ha några bra priser. Är du förresten säker på att du anlitar ett billigt tryckeri? Hur många sidor är ditt rollspel på? Vad är det för kostnader egentligen?

Men tja, tryck är dyrt. Ska man kunna erbjuda någorlunda vettiga priser måste man trycka i rejäla upplagor och då måste man omedelbart ha en halv förmögenhet att börja med. "Den som har skall vara givet" som det heter.

Själv hade jag en idé om att ge ut ett seriefanzin i fyrfärg+dekorfärg men kom snart på att det skulle kosta halva indiens BNP att köpa ett enda nummer av den blaskan om jag inte tryckte tillräckligt många exemplar för att man skulle kunna tapetsera Strängnäs domkyrka in- och utvändigt med mina seriesidor.

Vill du spara in kostnaderna; sänk sidantalet i rollspelet och öka upplagan. Sorgligt men sant. Eller gör ditt rollspel i A5-formatet fast du trycker ut det på liggande A4:or och ta hem alla papper och vik dem på mitten samt häfta ihop dem själv manuellt. Det kanske man kan tjäna in en krona eller två på...

/Rising
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Nya, ganska pessimitiska, data

"Har någon annan lyckats med att släppa något i lite upplaga, till ett rimligt pris? hur och var, isådanafall?"

Kolla om inte Books on demand kan vara något för dig.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Tack för tipset

Jeesus, det här kände inte jag till, och jag borde ju ändå på något vis ha koll på det här... (eller egentligen inte. Jag sköter aldrig kontakten med tryckerierna, jag bara gör broschyrerna)

Nå, vad jag är nyfiken på är vad catchen är. (för det är väldigt bra priser) Jag tar för givet att man inte får världens bästa service och att man ogärna vill låta dem göra några ändringar om ett teckensnitt saknas eller en bild behöver lättas upp något, men det är ju ändå inget problem om man kan trycka med de där priserna.

Är det något annat man ska tänka på? Finns det något uppenbart problem som du finner värt att poängtera? Har du någon gång haft ett speciellt önskemål, till exempel? Skulle det gå att beställa ett annat papper om man så skulle vilja, till exempel? (Nja, om det går eller inte kan jag ju mejla dem och fråga om, men jag menar om det är en sådan fråga som du tycker att man kan göra upp med dem om och där man kan lita på deras kompetens?) Annars är det ju rena bonuspillret. Jag såg till exempel att formatet var fritt upp till A4. Jag som gillar det gamla Mutant-formatet tycker förstås att det är kul. Skulle inte banga för att ge ut Flux i vanligt Kalle anka-format heller. Perfekt att slippa extrakostnader för arbete i skärmaskin.

Finns det någon nackdel alltså? Eller är det här nirvanatryckeriet för alla med rollspelsdrömmar?
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Re: Nya, ganska pessimitiska, data

Det vbar där jag fixade sifran...

inklusive frakt och vad affärerna vill ha är det dessa priser jag kommit fram till
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Re: Tack för tipset

Priserna är exkl. frakt. Sedan måste du själv fraka dem till affärerna.

Jag har mailat dem för att se vilka priser de har för att frakta dem till dej, men iochmed att ett paket på ca 900 g(ett ca 250 sidors rollspel) kigger på 40 spänn(36 med ekonomibrev), så blir priset nog ganska saftigt om du tar bort dej själv som mellanhand blir detlite billigare, det blir inte billigt, om du förväntar dej att få tillbaka de ca 2300 kr du lägger ut på förstaupplagan...

Dessutom måste förstasändelsen vara minst 25 ex...

Och 25x900 g är ganska tungt och inte särskllit billigt att sicka på post...
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Hmm...

Kan inte förstå varför dina priser skenar iväg så om du använder Books on demand's priser...

Hur många sidor är ditt rollspel på? Du använder väl inga färgsidor, va? (BoD's priser för färgsidor är nämligen riktigt dåliga.) Vad har du beräknat fraktkostnaden till?

/Rising
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Re: Hmm...

"Hur många sidor är ditt rollspel på? Du använder väl inga färgsidor, va? (BoD's priser för färgsidor är nämligen riktigt dåliga.) Vad har du beräknat fraktkostnaden till?"

ca290sidor i svartvitt...
Tre färgsidor, vilket höjer priset med ca tre kronor... I och med att det inte är Ett rollspel, så tycker jag att varje borde ha en liten 'framsida'. Med tre kornor är inget stort problem...
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Tack för tipset

Att skicka trycksakerna per post låter inte klokt, nej. Då måste det ju t.om bli billigare med budbil om du ska trycka ut runt 75-100 om gången. Var ligger tryckeriet? Hmm... Visby. Tja, det är ju faktiskt ett tips att du börjar kolla runt bland tryckerier i din närmaste omnejd då istället. Du skall ju antingen kunna ta emot trycksakerna själv på plats och köra hem dem eller låta dem gå med bud.

/Rising
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Ett reklamtips:

Jahaaa, du ska ge ut tre rollspel i en och samma bok? Ermm...

Är det verkligen en bra ide? Det känns nästan som om det är smartare att satsa på ett eller två av de projekten och verkligen göra dem ordentligt istället. 290 sidor är rätt mycket och om man vill spela rollspelet i mitten av boken så kommer det att vara jobbigt att bläddra med så mycket sidor runtomkring som är onödiga. Jag tror inte att det kommer kännas särskilt välkomnande heller att bläddra fram till en sida i slutet av en tjock bok när man ska hitta det rollspelet som man själv vill spela. rent psykologiskt vill man ju alltid börja läsa n bok från början.

Grejen är också den att tre olika spel förmodligen inte kommer tilltala alla rollspelare. De får alltså ett eller två spel (om du verkligen skriver bra grejer) som de vill ha och ett som de tycker är ointressant. Förmodligen. Då blir det som ren dödvikt i ditt tjocka rollspelshäfte och kommer kännas surt för din publik. Jag tror faktiskt att jag personligen är mer intresserad av att köpa ett av dina rollspel, även om jag då får göra det för ett mycket högre pris än en tredjedel av vad din rollspelssamling skulle kosta.

Du vet, hellre en produkt som några älskar och några hatar, än en produkt som alla rycker på axlarna åt. Gör ett rollspel som tilltalar en sorts spelare rejält istället för att göra en samling som täcker så stor del av rollspelshobbyn som möjligt.

Förresten tror jag att det är en bättre taktik marknadsföringsmässigt. Om du vill visa vad du kan med ditt rollspel och göra dig ett namn inom rollspelsbranschen tror jag mer på ett litet rollspel på lagom många sidor än ett stort, tjockt jättealbum som far iväg rejält kostnadsmässigt.

Det är ju ändå så att man vill att folk ska "prova på" ens rollspel, och då får det inte vara en jätteprodukt som kostar för mycket. Jag tror snarare på ett litet och kompakt rollspel.

/Rising
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Tack för tipset

"Priserna är exkl. frakt. Sedan måste du själv fraka dem till affärerna."

Vad jag förstod så kan affärerna själva beställa hem ditt spel för försäljning, varvid de står för leveranserna. Butikerna får betala ditt pris minus 20% plus frakt, och sedan får de lägga på vilkem marginal de vill.

"Och 25x900 g är ganska tungt och inte särskllit billigt att sicka på post..."

Skulle tro att de anlitar Företagspaket för det, och för ett sådant paket så skulle det nog gå på kring en hundralapp.
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Re: Ett reklamtips:

Hmm...

Anledningen till att jag tänkte ge ut alla tre i en bok var ekonomin... De direkta utgifterna för 75 ex av en bok på 300 sidor är lite över 6500 kr, emedan tre böcker på 100 sidor kostar ca 13000 kr, så gives man 50 ex av varje. Priset blir då 86 kr, innan frakt, moms, och affärens arvode, men det är handpenningen som är det stora problemet... Dessutom verkade det vettigare med en provvolym vid vägandet av idéerna, så jag bestämde mej för det och tänkte inte mer på det...

Men vid närmare eftertanke kanske jag tjänar lite på en trevolymers kollektion än en trehundra sidors samlingsvolym...

Frågan är bara om jag kommer att ha råd... kanske ett litet lån blir aktuellt...

..dessutom kan man kanske dra ut lite mer på det...hmmm...

Anledningen att jag valde tre rollspel var att jag inte bara ville visa att jag kan skriva rollspel bra, jag vill visa att jag kan skriva OLIKA rollspel bra. De tre rollspelen är tänkta att komma ur tre kategorier; Ett nutidsrelaterat rollspel, ett(ickestandard!) fantasyrollspel och ett historiskt rollspel. Om man bevisar att man klarar av flera kategorier blir man ju genast mer lockande, inte sant?

Om man ska dra till med en liknelse; Jag anser att Leonardo diCaprio är en dålig skådespelare, inte för att han gör dåligt ifrån sej i de filmer han gjort, utan för att alla hans roller är likadana(med undantag för Gilbert Grape, men den rollen är inte särskilt svårspelad)!

"Det känns nästan som om det är smartare att satsa på ett eller två av de projekten och verkligen göra dem ordentligt istället."

Simultanförmåga, min vän. Simultanförmåga. Att skriva tre rollspel ordentligt är ju ingen omöjlighet, det svåra(för min del) är ju att hålla rollspel på ett resonabelt sidantal. I Kabal har jag exempelvis runt fem sidor(storlek 9, typsnitt geneva, två kolumner) om familjen! Minst! Iofs är kontakter en av de viktigare beståndsdelarna i Kabal, så det är ok, enligt min mening...

Jag hade faktiskt inte ens tänkt på det psykologiska...

Jag är nog nästan övertalad...

...men frågan om frakt kvarstår...

Att betala 86 kr för ett 100sidors rollspel är ju ok, inte sant? men lägger man på frakt där; alltså +36 kr, så blir det ju 126 spänn... redan här är det tveksamt... om dessutom rollspelsaffärerna vill ha ersättning blir ju priset genast högre... med 35% ökning blir det genast 176 kr! Vilket inte är så billigt direkt...

/Mask
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Ett reklamtips:

"Anledningen att jag valde tre rollspel var att jag inte bara ville visa att jag kan skriva rollspel bra, jag vill visa att jag kan skriva OLIKA rollspel bra. De tre rollspelen är tänkta att komma ur tre kategorier; Ett nutidsrelaterat rollspel, ett(ickestandard!) fantasyrollspel och ett historiskt rollspel. Om man bevisar att man klarar av flera kategorier blir man ju genast mer lockande, inte sant? "

Nja, är det verkligen så? Jag tycker inte tex. Anders Blixt's styrka sitter i att han har bemästrat så särskilt många olika genrer under sin karriär, utan att han är (min) mästare på just den speciella sorts rollspel som han är bra på.

Ta Krille här på forumet. Tycker du att han är bra för att hans olika rollspel är väldigt olika varandra? Njae... Grejen är väl snarare att han är så ambitiös och gör sådana bra grejer hela tiden? Att hans grejer sedan är genomsyrade med utpräglad Krillespelfilosofi är ju inte en nackdel som ligger honom i fatet.

I själva verket tror jag faktiskt att det är en fördel om man kan göra en sorts rollspel riktigt, riktigt bra, istället för att vara halvkass i alla tänkbara sammanhang.

Tja, jag ska inte tala för alla rollspelare, men om du vill imponera på mig så råder jag dig att bara ge ut rollspel som du verkligen brinner för istället för att försöka täcka alla genrer som finns.

Förresten förstår jag inte vad du pratar om med diCapro. Det är ju i Gilbert Grape han verkligen briljerar! (?)

"Att betala 86 kr för ett 100sidors rollspel är ju ok, inte sant? men lägger man på frakt där; alltså +36 kr, så blir det ju 126 spänn... redan här är det tveksamt... om dessutom rollspelsaffärerna vill ha ersättning blir ju priset genast högre... med 35% ökning blir det genast 176 kr! Vilket inte är så billigt direkt..."

Mmm, men det är just den där fraktkostnaden jag inte tror på. Man kan ju inte skicka varje rollspel för sig i ett eget paket med posten, nä, så går det väl inte till?

/Rising
har iofs nollkoll, så...
 
Top