Nekromanti Humor! Humor! Humor?

Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Tjenare. Ytterligare ett projekt (kanske) kommer att se dagens ljus, behöver dock en spark någonstans eller inspiration till det hela.
Det utspelar sig i en tecknad fantasivärld och man är själv en fantasifigur. Det hela är enkelt, (haha) man börjar med att skapa en figur av något slag med hjälp av de "BläckPoäng" man erhåller av den förmodade spelledaren. Med hjälp av dessa införskaffar man sig fördelar, varje fördel kostar ett visst antal poäng att införskaffa, men också kanske ett visst antal poäng att upprätthålla när man använder sig av dem, också här belastas BläckPoängen (BP).
Grundegenskaper finns inte, man köper heller inte färdigheter, utan man betalar ett lämpligt antal bläckpoäng för dessa när det krävs och upprätthåller dem så länge de behövs med hjälp av BP. Vidare så får man också en tecknare i början av sitt skapande, han hjälper figuren att helas när han har blivit skadad eller vid Frammaning. Blir man skadad, eller skrämd, så förlorar man Bläckpoäng, beroende på hur allvarligt skadad man blir. För att minska eller undvika skada kan färdigheter eller lämpliga Förmågor användas. Eller för att hela utan att använda Tecknarens hjälp. Frammaning är också något man kan göra, det är bara att sätta igång och beskriva det vapen man vill ha frammanat och Spelledaren bestämmer ett antal poäng. Man kan öka på dessa BP med flera för att öka effekt/skada, men schabbelrisken ökar också. Det tar olika lång tid att frammana ett vapen beroende på hur skicklig ens tecknare är och om man har någon fördel som hjälper till. Skulle man nå 0 i antal BP är det faktiskt inte någon katastrof, först ryker fördelarna och sen också nackdelarna, skulle det därefter fortfarande vara 0 så är man död - tillfälligtvis. Man dyker upp igen i nästa episod med ett antal BP och fullt återställd.
Kan man inte dö då?
Jodå, om ens tecknare Åkt På Semester och en Assistent tagit över showen och man råkar ut för ovanstående, eller om man hamnar i vår "riktiga" värld och hamnar på 0. Bläckpoäng erhåller man lite grann när man vilar, eller när man fullföljer sina uppdrag, för gott rollspelande, för varje dubbelvikt skratt, för varje gång man faktiskt utnyttnar sina nackdelar/fördelar till det yttersta.
Inga system i åtanke ännu vad det gäller tärningar eller hur mycket poäng man ska ha osv. Vill bara höra åsikter om det hela.
Bra. Dåliga (eller -näe.) Kritiserande, Rövslickande positiva och negativa.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Det skulle ju vara roligt om valet av tecknare påverkar ens rollperson - man kanske skulle kunna slå fram sin tecknare i stället för sina grundegenskaper. Slår man Frank Miller får man en figur som klarar av hur mycket stryk som helst men som försöker lösa alla problem med våld och oftast dör i slutet, råkar man slå Rune Andreasson får man en figur vars huvud är dubbelt större än kroppen och som löser alla problem med att bjuda på farmors pannkakor.

/JPS
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Kan man inte slumpa fram några karaktärsdrag för tecknaren också, istället för att välja färdiga mallar?
t. ex:

Lat
Sexistisk
Barnslig
Mesig

Och så påverkar detta figurens kvaliteter.. /images/icons/smile.gif Om han är lat så kanske figuren blir enkelt uppskissad och inte så värst snygg. Om han är sexistisk så blir figuren jättesexig och får lätt att charma andra figurer, osv..
Jag gillar idén av att man tar skada av att bli skrämd! Kör hårt på den! Skulle kanske även passa i någon sorts noir-serier där seriefigurerna lever i någon sorts miserabel tillvaro, medvetna om verkligheten.. Det finns någon film med den handlingen, kommer inte ihåg vad den hette..

Annat: Det skulle vara kul att kunna påverka handlingen, använda förmågan "vrid handling med en komisk twist" eller så.. Jag vet inte..
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Kan man inte slumpa fram några karaktärsdrag för tecknaren också, istället för att välja färdiga mallar?

Egentligen är väl det bättre, både för spelet (man måste inte känna till så många serietecknare för att kunna spela ordentligt) och rent juridiskt...

Det skulle vara kul att kunna påverka handlingen, använda förmågan "vrid handling med en komisk twist" eller så..

Andra förslag på förmågor:

"Samtidigt..." Man förs till en helt annan plats med helt andra personer; det som händer där kan påverka huvudhandlingen.

"Fortsättning i nästa nummer" En välbehövlig paus. Dessutom kan man få en kort resumé av handlingen innan man börjar på nytt.

"Nu helt i färg!" Ingan aning faktiskt, men jag tycker att det passar in.

"Syndikalisering" Serien man är med i köps upp av ett stort förlag. Man kommer hädanefter att nå fler läsare, men handlingen kan bli censurerad i bland. Kan ju vara bra om man verkar vara på väg mot en väldigt farlig situation.

"Spin-off" En biperson blir så populär att han/hon får en egen serie.

/JPS
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
det där med tecknarens "stil" eller så hade jag inte tänkt på så hårt förstås, allt jag gjort hittills finns ju upplagt - ja, mer eller mindre i alla fall. Jupp
Självklart så ska man kunna använda det för att göra något annorlunda med handlingen, något som den stackars spelledaren inte hade en tanke på. Och vissa fördelar kan bara (eller mycket dyrare för andra "raser"?) köpas av vissa raser, som att "Gräva Jekligt Snabbt" är Kaniner, Grävlingar, Sorkar o.s.v. Och det där med att "välja" en tecknare blir det förstås inte. Slumpabeller ... Ska bara besluta mig för ett system för det också. Sen så kan man nog börja rada upp Förmågor och Oförmågor.
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Gillar verkligen idén, men...

...jag vet inte om jag gillar utförandet.

Du syftar inte på typ Agent X9 eller fantomen va? Snarare typ Gustaf eller Rocky?

Ett annat alternativ än du nämnde;

Att skapa en rollsperson
Detta kan man göra lite hur man vill. Exempelvis kan spelaren dikta ihop en karaktär, kanske skissa ner den, och SL(och kanske spelarna?), bestämmer hur rolig/bra karaktären är, och den gradsätts därefter med Uppskattning(beskrivs nedan).

Uppskattning
Hela serifigurens liv bygger på hur uppskattad figuren är av sin tecknare. Var seriefigur har ett eget värde som gäller alla situationer. Låt oss kalla detta för Uppskattning.

Uppskattning bestämmer hur intressant en seriefigur är i sej själv, och hur ofta tecknaren måste dra till med billig ultravåldshumor och dylikt. Om tecknaren inte känner någon affektion till serifiguren kommer den att, på ett eller annat sätt, försvinna ur serien.

Exempel:
Man slår emot uppskattning i de situationer som det krävs att man lyckas med en handling, exempelvis hoppa emellan ett par hus eller förklara för sin flickvän att man inte alls är rädd att gifta sej, bara inte kan just nu, för man ska byta höft.
Om slaget lyckas landar man på det andra huset eller klarar att vara ogift i ett tag till. Om man misslyckas faller man fjorton våningar ner till marken för att bilda ett djupt, seriefigursformat hål, eller så återgäldas den klumpiga, mansgrisartade ursäkten med ett överdrivet antal utslagna tänder.


Givetvis är inte kobolder roliga, inte heller i serier. Detta bör lösar på följande sätt.
Om SL bestämmer att ens figur är för bra så skickar denne inte hemska monster emot dem. SL sänker bara seriefigurens Uppskattning då den börjar bli tråkig. Om en seriefigur exempelvis inte gjort något annat än lyckas ett helt äventyr kan dennes Uppskattning sänkas något då äventyret är över, eller närhelst SL känner för det.

Skador och billiga skämt
Skador är inte nödvändigtvis alltid dåliga ting, då det enda som kan 'döda' en serifigur är om de blir opoppis. Likaså kan man få tänderna utslagna tusen gånger, men man kan bara bryta benen om tecknaren känner för det, då alla seriefigurer, som man känner till, agerar helt utan någon form av skelett.
Man kan dras ut ett tiotal meter av starka, svartsjuka sjöman, och ändå dras ihop igen som gummi efter ett ögonblick. Effekterna håller i sej så länge som tecknaren(SL) tycker är lämpligt.
På vilket sätt kan då skador vara bra?
Enkelt. De hindrar figuren ifrån att bli tråkigare. Desutom; ett bra gjort, icke uttjatat, våldskämt kan vara riktigt underhållande. I detta fall är misslyckandet roligare ju värre det är utfört. således är fummel bra.
Våldskämt är inte en garanti för att Uppskattning stannar där den är. Om samma våldskämt används mer än en gång finns det en risk att det blir tjatigt. Efter ytterligare ett tag kan Uppskattning t o m sänkas av detta. Om ett slag nästan lyckas, med en marginal på kanske 1-2, är skämtet riktigt DÅLIGT, och det finns chans att figurens Uppskattning sänks ytterligare.

Kort sagt; fummel på slag är bra, då dessa gör misslyckandena så löjliga att de blir skitkul. Således är 'halvmissar' farligare än helmissar och 'att nästan lyckas' är farligast.

Detsamma gäller andra billiga skämt, exempelvis titta in i en skorsten och få ansiktet fullt av sot.

Vad tycks om den idén?

Jag har inte nämt exakta utföranden, svårighetsgrader eller något annat sådant, då jag inte har någon avsikt att stjäla arbetet ifrån dej.

/Mask
"Tarmreglerare? d e väl det där som finns i läkerol?"
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: Gillar verkligen idén, men...

Jodå, det är mer den tecknade Gustaf/Rocky med mycker mera stil.
Har faktiskt tänkt att då man spenderar mycket poäng på en färdighet för att garanterat lyckas så ökar också risken för fummel eller Andra Hemska Händelser när man utför det hela. Sen kan figurerna också vara "beroende" av diverse saker beroende på vad man är; Exempel: Kanin: Morötter. Björn: Honung.
Samma sak med nackdelar, har man skapat ett SuperPangVapen och det inte fungerar, om man har nackdelen "VarförDetInteFunkar" så torde man titta ner i pipan...
Gissa vad som händer där. En annan färdighet eller förmåga är "Springa I luften" Den varar dock inte så länge, 2-3 rundor eller så. Lyckas de med ett medvetandeslag så ser de att de är i luften och har en chans att ta sig tillbaka. Om de misslyckas så hinner de vända sig om och vinka på sina vänner innan de dör.
Förrresten så är det värsta för en seriefigur inte att han "dör" det är att han blir "bortglömd" och förvandlas till ett spöke i svartvitt (alla spöken är i svartvitt)
Å det gör inte så mycket om du gör det själv - är fortfarande inte säker på att det blir av.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Låter ju skoj !

Tja, det låter ju som en ganska seriöst oseröst rollspel. Hoppas att det kommer till skott !/images/icons/laugh.gif
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Re: Gillar verkligen idén, men...

Har faktiskt tänkt att då man spenderar mycket poäng på en färdighet för att garanterat lyckas så ökar också risken för fummel eller Andra Hemska Händelser när man utför det hela.

Njae, jag tycker egentligen inte att en seriefigur behöver färdigheter överhuvudtaget. Inte heller tycker jag att man ska behöva spendera poäng för att lyckas med någonting.

Som jag nämnde förut; jag tycker egentligen endast att Uppskattning är det attribut som en seriefigur behöver. Denna färdighet slår man emot oavsett vad. Svårigheten på slaget bestäms av hur mycket handlingen ligger i seriefigurens natur.

Uppskattning börjar på den nivå som spelarna och SL tycker att en karaktär är värd. Här spelar karaktärens förmågor och dylik en större roll, ju roligare karaktären är, desto högre värde har karaktären i Uppskattning. Nackdelar brukar vara roligare hos en seriefigur(ex. Träben, Manier eller dylikt).

Exempel:
Katten Gustafs karaktär är en egositisk, lat, fet katt, med en abnorm aptit, en manisk förkärlek för lasange, en sadistisk inställning emot spindlar samt en nedlåtande attityd emot hundar. Spelarna och SL bestämmer att Gustaf är ganska kul och orginell karaktär och ger honom 14 i Uppskattning.
En vacker dag blir katten Gustaf ställd för ett problem.
Hans husses hund Ådi, står på en vågskål över en hundfångare. I den andra vågskålen står en stor bit lasange. Om Gustaf tar Lasangen kommer Ådi att falla på hundfångaren och bli omhändertagen.
Kommer Gustaf att äta lansangen?
För att rädda Ådi måste Gustaf emotstå lockelsen av lasangen, vilket är mycket svårt för Gustaf. Vidare måste han välja detta framför en HUND vilket inte är lockande, dels för Gustafs skepsis emot hundar och dels för kattens egoistiska natur. SL bestämmer att Gustaf måste Lyckas med ett slag med 7T6 emot Uppskattning för att inte välja Lasangen. Detta skulle vara praktiskt omöjligt.
Men... om spelanre skulle kunna vinkla detta lite, kunde denne kanske förenkla det hela. Gustaf är en egoist, och bryr sej främst om sin egen situation, sant. Men om Gustafs ägare, toffelhjälten Jon, fått reda på att Gustaf gjort av med katten så kommer Gustaf förmodligen aldrig få mat igen! Men den ögonblickliga lochelsen av den varma, smarriga lasangen gör det ändå till ett svårt dilemma. SL bestämmer att, efter spelarens eftertanke, sänka svårigheten till 4T6 istället.
Slaget lyckas och unden räddas, men Gustaf känner svår kval och håller en liten minnestund för den förlorade lasangen som föll i hunfångarens våld.


Förstår du ungefär hur jag menar.

Förrresten så är det värsta för en seriefigur inte att han "dör" det är att han blir "bortglömd" och förvandlas till ett spöke i svartvitt (alla spöken är i svartvitt)

Hmmm... näe. Om du som tecknare tröttnar på en figur slå låter du ju inte denna bli ett spöke, eller hur? Du låter den dö, flytta, eller i värsta fall bara försvinna. Det var det jag menade.

Å det gör inte så mycket om du gör det själv - är fortfarande inte säker på att det blir av.

Tackar för fortroendet, men jag har inte tid. Och dessutom är det ju en kul idé som kanske max kräver typ 3-5 A4, vilket man ju kan skriva på en kväll eller två.
Ge inte upp idén, om det går dåligt kan jga gärna hjälpa till, men att Skriva hela grejen har jag inte tid med.

/Mask
"And it's got very sharp teeth! Ffft! Ffft!"
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Praktiskt?

Går det att balansera "uppskattning" om SL ska bestämma varje gång den går upp och ner? Blir det inte väldigt svårt för SL att helt själv höja och sänka alla dom värden som rollpersonen består av?
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Re: Praktiskt?

Går det att balansera "uppskattning" om SL ska bestämma varje gång den går upp och ner? Blir det inte väldigt svårt för SL att helt själv höja och sänka alla dom värden som rollpersonen består av?

Hmmm...
Jag är inte säker på att jag förstår frågan.
Vaddå "höja och sänka alla dom värden som rollpersonen består av"?
Jag propsar ju för att det inte ska finna något sådant värde. Jag tycker att rollspersonens karaktäristiska drag ska skrivas upp. Inte som värden, utan som ord, exempelvis 'mycket fet'.
Det enda värdet ska vara Uppskattning, då det är helt upp till Tecknaren hurvida saker går till.

Hur ska man då reglera Uppskattning, antar jag var din grundfråga.

Detta kan man göra mycket 'freeform' om man vill. Tycker SL att figuren börjar bli uttjatad eller tråkig kan denne sänka tecknarens Uppskattning som SL behagar.

Annars kan man göra så här:

För att förenkla det hela så har jag skapat ett litet rollformulär som du kan titta på.

Du vet hur erfarenhetskryss fungerar?
När man har gjort något bra kryssar man i en ruta och får chans att höja färdigheten.

Någonting liknande hade jag tänkt mej.

Man har ett värde i Uppskattning.
För att höja detta värde krävs tre erfarenhetskryss. Dessa kan man få när man klarat ett äventyr eller gör någonting som bara är väldigt roligt.
Om man däremot varit humoristiskt passiv eller omärklig under ett äventyr kan man få ett kryss åt andra hållet, eller sänka antalet bra kryss. Om man är tråkig eller enformig sker detsamma.
När man får det fjärde krysset åt höger eller vänster så ändras Uppskattning. Om en full rad överskrids åt vänster sänks det, och åt höger höjs det.

Enkelt eller hur?

Vidare:
Vad sänker/höjer Uppskattning?
För att sänka uppskattning krävs ett av följande;

Misslyckad handling(misslyckat slag över +1)=oförändrat.
Knappt misslyckat slag(missluckat slag på +1)=1 Sänkningskryss
Grovt misslyckat slag*(fummlat slag över +1)=1 höjningskryss
*)Misslyckandet blir så utmärkande att det blir skitkul.
Om SL tycker att Seriefiguren inte varit rolig eller intressant under ett äventyr så kan kryss erhållas.

Om ett täningskast lyckas beror eventuella höjningar/sänkningar beroende på hur homoristisk/orginell den lyckade handlingen är. Detta brukar endast ge höjningskryss om slagen är perfekta, men om SL bestämmer kan höjningskryss komma iallafall. Lite Peter Harrysson(hehe). Ett exempel skulle vara om Spelaren lyckades komma på en lysande kommentar att kasta i ansiktet på sin motståndare.

Svårigheter då?
Detta bör avgöras av SL från tillfälle till tillfälle, men här kommer några riktlinjer.

Seriefiguren har inga karaktäristiska motsättningar för att utföra andlingen=2T6
Seriefigurens karaktär motsätter sej delvis ett utförande= 3T6
Seriefigurens karaktär är direkt motsättande handlingen=4T6
Seriefigurens förhållande gör det svårt att genomföra handlingen=+1T6
Seriefigurens förhållande gör det mycket svårt att genomföra handlingen=+2T6
Seriefigurens förhållande gör det lättare att genomföra handlingen=-1T6
Seriefiguren är distaraherad av någonting=+1T6
Seriefiguren är distaraherad av någonting som denne finner svåremotståndligt=+2T6

Tja, det var väl hela grejen, intesant?

Glöm inte att titta på det bifogade RF-förslaget(Utrustning o dylikt finns inte på exemplet).

/Mask
"Jag prostituerar!"
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Tycker ändå..

Ja, du fattade min "grundfråga"..
Men jag tycker ändå det blir lite press på SL om han ska sätta ut minus också, det känns inte kul för spelare eller SL.. Det är inte helt baserat på SL:s vilja nu förstås, men ändå..

Fast nu talar jag ju bara från egna erfarenheter, förstås. Andra kanske har lättare för det här?

Iallafall, att ha helt annorlunda kriterier för "erfarenhet" är ju rätt intressant. Hoppas att det funkar. (iofs så kan man ju få intresse-poäng för våld också, så det kanske inte behöver skilja sig så mycket.. /images/icons/smile.gif) Föresten, vad sägs om att slänga in intressepoäng för att föra handlingen framåt? Det måste ju vara intressant för tecknade figurer -Och praktiskt! /images/icons/laugh.gif
Fast det kanske du redan föreslagit, och jag missade det..
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Re: Tycker ändå..

"Men jag tycker ändå det blir lite press på SL om han ska sätta ut minus också"

Är det inte SL som kastar sina rollpersoner i helvetet där hemska monster gnager på deras ben. Och dessutom rör det sej om ett Humorspel som delvis bygger på att vara så rolig som möjligt. Man kommer inte att ta sin rollperson så seriöst som man gör i vanliga rollspel.

Jag förstår inte riktigt poängen med intressepoäng.
Vilken funktion skulle detta attribut fylla?

/Mask
"Bobalibobalibo! Jag är den store skomakaren från norr!"
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Tycker ändå..

Är det inte SL som kastar sina rollpersoner i helvetet där hemska monster gnager på deras ben.
Det är ju bara rollpersonen. Nu måste spelledaren "attackera" spelaren istället. Jag är inget fan av mindre EP (t. ex) för dålig rollgestaltning, men som sagt, det är ju bara jag.

Jag förstår inte riktigt poängen med intressepoäng.
Jaja.. Jag menade "uppskattnings-faktorn." (Orkar inte leta upp vad du egentligen kallade den.. /images/icons/wink.gif)
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Har egentligen inte så mycket att säga om det här, eftersom jag är en mycket gråtrist person. Skulle kunna hjälpa till på ett hörn, men det vill du förmodligen inte...

/images/icons/devil.gif - Ville bara signalera att jag läst din post, nu
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: Gillar verkligen idén, men...

Nej, bara för att en tecknare tappar intresse för sin figur och lägger ner honom så behöver det egentligen inte innebära att de dör heller. (för att de kan fortfarande gå i repris i en massa oherrans tidningar överallt i världen.) Det är inte något en författer "låter" honom göra, det är något som bara händer.
Som sagt, system har jag inte ens funderat på ännu...
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Re: Gillar verkligen idén, men...

"Nej, bara för att en tecknare tappar intresse för sin figur och lägger ner honom så behöver det egentligen inte innebära att de dör heller"

Nä, men för en seriefigur är väl att bli nerlagd detsamma som att dö?

Visst kan seriefigurer återkomma då och då, men jag trodde att det hela rörde sej om EN serie. Men du syftar altså på att alla serier egentligen utspelar sej i EN värld?
Det vore ju lite roligt. Tänk dej va dom skulle hända om Kalle och Arne anka skulle mötas?

Men jag tror att det är lättare att genomföra att man bara har EN serie, iallafall om tecknaren ska ha ett finger med i spelet.

/Mask
"Botkyrkabussen den går runt, runt, runt!"
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,703
Location
Värnhem, Malmö
Det låter lite väl mycket som en "serietecknar-simulator" om det ska komma med en massa "syndikaliserad" och liknande. Visserligen kunde man lägga in detta element. Exempel kan vara att man som jättepopulär seriefigur har mycket stor chans att komma tillbaka efter döden, men samtidigt finns risken att serierna (äventyren) blir monotona, då man räknat ut vad som säljer.
 
Top