Nekromanti [HT] Avståndsvapen

Makaron

Veteran
Joined
6 Sep 2016
Messages
145
Jag tittade närmre på de olika avståndsvapnen idag, och insåg att det är otroligt lite faktisk variation. I praktiken är det bågar, som gör 5T6 och är otympliga, samt kastvapen, som gör 4T6 (samt då lättare pilbåge, som är ett kastvapen som använder bågskytte, och kastknivar, som kan använda knivkamp (vänta, va...), gör mindre skada, och är vådliga).

Spontat känns det som att man skulle vilja variera vapnen lite mer, på något sätt. Särskilt de olika kastvapnen, men även skilja på armborst och krigsbåge (åter igen är det annars problemet att det ena är billigare för samma effekt). Borde dessutom inte de olika bågvapnen vara Tvåhandsvapen?
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Du har en poäng. Pilbågar och armborst borde förstås vara tvåhands. Jag föreslår också att armborst får egenskapen Vådlig, samt tar en runda att ladda om (hittar ingen egenskap för det, men låt oss kalla det Omladdas).

Sedan, för de av oss som inte bryr oss så mycket om historisk realism, föreslår jag:

Lätt armborst. Färdighet: Bågskytte. Skada:4t6. Egenskaper: Omladdas, Tvåhandsvapen, Vådlig.
Armborstpistol. Färdighet: Bågskytte. Skada: 3t6. Egenskaper: Omladdas, Vådlig.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,108
Location
Göteborg
Egenskapen Otymplig täcker redan omladdning.

Däremot har ni rätt i att Tvåhandsvapen borde läggas till många av dessa vapen.
 

Makaron

Veteran
Joined
6 Sep 2016
Messages
145
Bolongo;n215062 said:
Egenskapen Otymplig täcker redan omladdning.
Problemet där är att Otymplig även täcker "lyfta ett tvåhandssvärd" och "spänna en stark pilbåge". Jag köper att dessa två är ungefär jämförbara (gör det snabbt, så blir du uttröttad), men det känns spontant som att det borde ta längre tid att ladda om ett armborst. Jag kan kanske acceptera det för ett lättare armborst, men det i boken känns lite väl tungt.

Säg:

Lätt armborst: 4T6, Tvåhands, Otympligt, Vådligt
Tungt Armborst: 5T6, Tvåhands, Vådligt, Omladdas*
(Handarmborst är för folk som vill ha pistoler men tror att krutvapen förstör medeltidskänslan :wink:)

*Omladdas: krävs 2 rundor för att ladda om ett sådant vapen, kan sänkas till 1 runda med 1T6 Gard.

Sen är där fortfarande problemet med olika kastvapen, och där har jag färre idéer.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Makaron;n215096 said:
*Omladdas: krävs 2 rundor för att ladda om ett sådant vapen, kan sänkas till 1 runda med 1T6 Gard.
Bra där. Det där med att använda Gard till lite det ena och det andra är ett intressant spår och passar bra här - man är så upptagen med att pilla med bössan att man blottar sig.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,108
Location
Göteborg
Makaron;n215053 said:
lättare pilbåge, som är ett kastvapen som använder bågskytte
Eh... va?

Makaron;n215053 said:
problemet att det ena är billigare för samma effekt
Jag har en enklare lösning: strunta i priserna för saker. Eller åtminstone hantera dem mycket mer på en höft. Jag kan inte minnas någon gång sedan jag började gymnasiet som jag faktiskt tyckt det varit kul att räkna på hur många mynt av olika valörer jag har i ett rollspel.

Sedan vad gäller skillnader mellan vapens egenskaper så är något av det mest inspirerande jag läst reglerna i 13th Age. Där varierar skada inte bara beroende på vapnets storlek, utan också vilken klass du är. Du får alltså en bonus för att uppfylla en arketyp. Ingen simulationism där, inte!

Nu kan man inte sno en sådan regel på något enkelt sätt till ett system som inte har sådan stark "niche protection", men principen att du inte skall straffas för ett sådant futtigt val som vilket vapen du vill låtsas att din fantasiperson använder kvarstår. Gör det som känns coolt!
 
Top