HoC - frågor från genomläsning

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
313
Location
Göteborg
Hej! I veckan fick jag hem boken och har nu påbörjat min andra genomläsning. Charmigt spel! Jag tänkte jag skulle ställa frågorna här som jag inte riktigt lyckats reda ut på egen hand.

S 8 - "Monsters move around during combat, and they can harm heroes just by bumping in to them" Jag har svårt att tänka mig hur detta kan implementeras i praktiken. Eller är det mer av en flavor grej/förklaringsmodell till hur vissa monster gör skada?

S 11 - Vilken är en Geon och vilken är en Seedling på bilden? För mig är det inte självklart.

S 12 - Det står att lyktan kan bränna upp objekt. Mot bakgrund av att tv-spels-logiken, finns det något avsett användningsområde? Det jag kan komma på är att kasta lyktan (den förbrukas) mot en överväxt vägg för att avslöja en dold gång eller något sådant.

S 12 - Pilbågen. Innebär en avståndsattack att man inte kan bli attackerad tillbaka om man bedöms vara på rimligt avstånd från monstret?

S 28 - "Shop items can be sold for half their listed price" Finns det något avsett scenario eller är det ett riktmärke vid en förhandlingssituation? Gäller även General items.

Andra frågor:
- Finns världskartan högupplöst digitalt?
- När planeras pdf:en skickas ut?

Mvh Jesper
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,045
Hej! I veckan fick jag hem boken och har nu påbörjat min andra genomläsning. Charmigt spel! Jag tänkte jag skulle ställa frågorna här som jag inte riktigt lyckats reda ut på egen hand.

S 8 - "Monsters move around during combat, and they can harm heroes just by bumping in to them" Jag har svårt att tänka mig hur detta kan implementeras i praktiken. Eller är det mer av en flavor grej/förklaringsmodell till hur vissa monster gör skada?

S 11 - Vilken är en Geon och vilken är en Seedling på bilden? För mig är det inte självklart.

S 12 - Det står att lyktan kan bränna upp objekt. Mot bakgrund av att tv-spels-logiken, finns det något avsett användningsområde? Det jag kan komma på är att kasta lyktan (den förbrukas) mot en överväxt vägg för att avslöja en dold gång eller något sådant.

S 12 - Pilbågen. Innebär en avståndsattack att man inte kan bli attackerad tillbaka om man bedöms vara på rimligt avstånd från monstret?

S 28 - "Shop items can be sold for half their listed price" Finns det något avsett scenario eller är det ett riktmärke vid en förhandlingssituation? Gäller även General items.

Andra frågor:
- Finns världskartan högupplöst digitalt?
- När planeras pdf:en skickas ut?

Mvh Jesper
Jag har inget med spelets tillkomst att göra, så mina svar är hur jag tolkat saken:
- s 8: Ingen aning jag heller!
- s 11; Geon är den bruna, kraftiga och sedling den grönhåriga hobbitliknande, bägge i förgrunden.
- s 12: Din gissning känns väldigt TV-spelsmässig, så kör på den!
- s 12: Ja, rimligen är det så.
- s 28: Jag tänkte att det är när du SÄLJER saker du får halva priset mot vad du ger om du KÖPER dem.
- Jag har fått pdf:erna för några dagar sedan. Kolla ditt konto/meddelanden på DriveThru! Kartan är där 419  ×  595.
 

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
313
Location
Göteborg
PDF:erna tror jag kom ut här under helgen. Jag har fått länkar till DrivethruRPG i alla fall! :)
Hurra de har kommit! :)

Jag har inget med spelets tillkomst att göra, så mina svar är hur jag tolkat saken:
- s 8: Ingen aning jag heller!
- s 11; Geon är den bruna, kraftiga och sedling den grönhåriga hobbitliknande, bägge i förgrunden.
- s 12: Din gissning känns väldigt TV-spelsmässig, så kör på den!
- s 12: Ja, rimligen är det så.
- s 28: Jag tänkte att det är när du SÄLJER saker du får halva priset mot vad du ger om du KÖPER dem.
- Jag har fått pdf:erna för några dagar sedan. Kolla ditt konto/meddelanden på DriveThru! Kartan är där 419  ×  595.
Tack för svar!

- s 8: Kanske kan @ceruleanfive bringa klarhet?
- s 11: Det var det jag gissade på men hade inte vågat ta gift på det :)
- s 12: För att stilla min nyfikenhet så kör jag på det, men är öppen för vad som dyker upp i spel.
- s 12: Låter rimligt.
- s 28: Ah! Slarvigt läst av mig.
- Japp jag har fått mailet, mycket användbart material!
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,730
Location
Eskilstuna
Hej! I veckan fick jag hem boken och har nu påbörjat min andra genomläsning. Charmigt spel! Jag tänkte jag skulle ställa frågorna här som jag inte riktigt lyckats reda ut på egen hand.
Ursäkta att jag svarar så sent på det här – jag var på konvent hela långhelgen, plus lite fix med de digitala filerna som nu ska vara släppta.

S 8 - "Monsters move around during combat, and they can harm heroes just by bumping in to them" Jag har svårt att tänka mig hur detta kan implementeras i praktiken. Eller är det mer av en flavor grej/förklaringsmodell till hur vissa monster gör skada?
Det är mycket riktigt en förklaringsgrej för hur monster och hjältar kan interagera med varandra utan att bokföra exakta positioner under strid

S 11 - Vilken är en Geon och vilken är en Seedling på bilden? För mig är det inte självklart.
Precis som @McKatla gissar är den stora klumpen en geon och den lilla grön-bruna en seedling.

S 12 - Det står att lyktan kan bränna upp objekt. Mot bakgrund av att tv-spels-logiken, finns det något avsett användningsområde? Det jag kan komma på är att kasta lyktan (den förbrukas) mot en överväxt vägg för att avslöja en dold gång eller något sådant.
Bränna saker för att hitta gångar, absolut! Kan även användas för att tända släckta eldfat, kanske skada någon isfiende, eller dylikt. Har dock inte tänkt att den förbrukas – specialföremål bör vara permanenta.

S 12 - Pilbågen. Innebär en avståndsattack att man inte kan bli attackerad tillbaka om man bedöms vara på rimligt avstånd från monstret?
Japp! Varje attack med bågen kostar ju dock 1 gem.

S 28 - "Shop items can be sold for half their listed price" Finns det något avsett scenario eller är det ett riktmärke vid en förhandlingssituation? Gäller även General items.
Precis som @McKatla skriver handlar det om när hjältar säljer föremål de hittat. Det hade kunnat förtydligas i texten.

- Finns världskartan högupplöst digitalt?
Japp, den ska vara utskickad i lite olika utföranden.
 

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
313
Location
Göteborg
Hej igen!

Funderar på vad det är för slingrigt på världskartan som börjar på E2 och slutar på G5. Är det en mur? En tunnel? En ravin?
 
Top