Hjälp mig att uppmana till samskapande

Jarnhand

skriver KRÄL
Jag håller på att skriva ett enbladsscenario där ett monster ödelägger rollpersonernas hemort. Jag är lite hemmablind och behöver fler ögon :)
I introduktionen vill jag bjuda in både spelare och spelledare att skapa den orten och tillsammans definiera vad som är viktigt för dem där. (För att kunna förstöra det senare muhahahaha)
Jag delar upp scenariot i tre akter. Eller egentligen ett "före", ett "under" och ett "efter" katastrofen. Detta är alltså föret.
Fokuset "under" ödeläggandet (akt 2) är inte att besegra monstret, utan att komma undan, hjälpa andra och konfrontera(s av) opportunister.

AKT 1. Lugnet före stormen
Börja med en stad. En ort. En by. Här bor ni.
Vad är det för plats? Vad betyder den för er? Vad gör ni här?
Låt spelarna bestämma saker om sin hemort. (Även under akt 2.) Förstärk deras coola idéer.

Ta ett varv av vanlig dag.
Rollspela lite. Besök en rollperson i taget.
Vad pysslar du med innan katastrofen?
Vilka träffar du? Vad hoppas du ska hända idag?
Sedan börjar omgivningen skaka. Ett skrik hörs. Nu börjar det.

Räcker det här för att en spelledare/du ska kunna göra nåt med det?
Hade du behövt mer/annat för att få det att lyfta?

Kul idé! Jag hade definitivt kunnat göra nåt med detta och den grupp jag vanligtvis spelar med hade tagit bollen och sprungit. Men för en grupp som inte är lika van vid sånt här samskapande kanske du hade behövt lägga till exempel eller förslag. Bestäm två-tre personer och vilken relation din rollperson har till dem. En positiv, en neutral, en negativ. Kanske bygga på saker i rundor. En person bestämmer en plats, t.ex. ett torg, nästa person bestämmer vilka butiker som ligger runt torget, nästa hur torget är utsmyckat. Kanske någon vill bestämma nåt om en av butikerna. Gör en liknande runda. Låt allt gå ganska rappt, be dem säga max någon mening om varje plats.

Tack! Vilken tur du har med spelare!
Kanske några förslag på frågor för spelarna att besvara utifrån sin RP: "Var äter du lunch?", "Vem går du till när du är glad?", "Vad passerar du ofta för plats?" Nåt som får igång hjärngyttjan.

För mig är kreativitet ofta något som kommer av begränsningar eller oväntande kombinationer av element. Så jag skulle nog faktistk bestämma endel om orten först och sen öppna upp med frågor från det perspektivet... men det kan ju kombineras, ex: Låt spelarna enas om samhället ligger beläget med kust och hav nära, med berg och kullar runt om, med träsklandskap och odlingsmark? Är det ett stort samhälle eller litet? Sen för att få in begränsningarna här skulle jag formulera frågorna så de ställs till rollpersonerna och inte spelarna precis som du gjort. Dels skapar det lite begränsningar kring hur man kan besvara dem men gör det oftast lättare om någon är ovan att glida mellan perspektiven.

Och vill man starta med en bang skulle jag kanske skriva ner ett par tre händelser som skett utifrån de olika miljöerna och storlekarna på stadens om de kunde välja. "Ex. någon av er har förlorat någon i träsket för länge sedan, vem förlorades och vad tänker din rollperson kring detta idag?" osv.

Back