Det här baseras på en grej jag körde med min grupp nyligen.
En flock som bor isolerat i skogen har inte hörts av på länge. I normala fall skiter andra varulvar i det men de förväntades dyka upp på ett större möte av något slag. Spelarna får i uppgift att undersöka om något hänt. Troligen valde de bara att inte bry sig i politiken, men kanske har något allvarligt hänt som skulle kunna vara ett hot även för andra varulvar.
Den saknade flocken bor i en primitiv stuga i skogen. Exakt var är inte känt, det närmaste civiliserade området är en mindre stugby för jägare och annat folk som vill ha lite bekvämlighet i skogen.
När rollpersonerna kommer till den i stort sett tomma stugbyn uppför sig de anställda underligt. De verkar hänginga i största allmänhet, misstänksamma och med underligheter för sig.
De flesta på området är nämligen övertagna av Azlus. Förhoppningsvis fattar inte rollpersonerna det än utan lyckas få veta ungefär var stugan ligger (de är kända som några halvtokiga eremiter).
När de tar sig dit så ska du bygga vidare på det underliga. Låt spelarna få ovanligt kraftiga spindelnät i ansiktet vid flera tillfällen. Kanske trampa på en stor insekt som de inte kan identifiera.
Fram vid stugan så är den helt tom men med spår av att det bott folk där tidigare. Lägg in ett litet nät eller en död spindel här också. Gruppen kan även hitta ett före detta locus som stängts av en Azlu. Var kryptisk så att det inte är allt för uppenbart vad som pågår även om de säkert börjar misstänka det.
Nu dyker några av de besatta från stugbyn upp, de vill egentligen bara locka dem till överazluns håla men det kan bli strid redan här.
Antingen spårar de azlugruppen till hålan eller så hittar de ett spår efter att striden är klar.
Väl framme vid grottan så kan de hitta människoskelett utanför (den försvunna flocken). Innuti bor överalun som kan lägga azluägg. Den är också dold i en människokropp men vid strid spricker detta upp och avslöjar ett stort spindelmonster.
Här kan det bli så att spelarna flyr när de märker att varelsen är supermäktig, eller så slåss de med den. Min variant gjorde aggravated damage och två i flocken gick i Death Rage. Visserligen besegrade de Azlun men de tog nästan kol på varandra, två av tre på sjukhus varav en med amputerad arm.
Som jag beskrivit det nu är det rätt linjärt utifrån vad mina spelare gjorde, men du kan säkert fixa ett komplett äventyr av det. Det är inte direkt avancerat i sin struktur men borde gå att spela på ett eller max två speltillfällen.