Nekromanti hjälp med dvärgar och ett tips till världsbyggare

gnu

Veteran
Joined
17 Jan 2002
Messages
22
Location
Stockholm
Börjar med dvärgarna:
I min värld så är dvärgarna uppdelade i 2 grupper, problemet är att jag måste hitta på någon bra förklaring till varför de är delade...
funderar på att den ena gruppen ska använda mörka magier medan den andra avstår. Eller så kan de tro på olika gudar (se på skillnaderna mellan katoliker och muslimer och de problem det skapat). Vad verkar troligast?

Nu till tipset:
Jag har kommit fram till en sak under min karriär som världbyggare, börja alltid med kartan. Då kommer iaf jag alltid på en massa kul om olika länder och annat som kan sätta fart på skrivandet. Kan ju vara värt att prova någon gång när fantasin tryter.
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Förslag

"funderar på att den ena gruppen ska använda mörka magier medan den andra avstår. Eller så kan de tro på olika gudar"

Varför inte både och? Den ena religionen kanske tillåter mörka magier medan den andra inte gör det.

Andra skillnader kan vara att de två grupperna trivs i helt olika miljöer, eller har olika politiska system.

Kanske det blev bråk om vem som skulle vara härskare, så de tog sina anhängare och gick åt olika håll.

Den finns många anledningar till att ett folk splittras, och de flesta kan med fördel kombineras :gremsmile:
 

smagu

Veteran
Joined
20 Jun 2000
Messages
77
Location
Östersund
Re: Tja, får väl knåpa ihop något :) (NT)

Jag tycker du skall ställa dig frågan: Varför vill du ha två olika grupper av dvärgar ? Vad skiljer de åt ?

Men som du nämde kan kanske de dyrka olika religoner och den ena religonen tilllåter "mörk" magi medans den andra ej gör detta.

Detta blir då en slags motsättning likanande den mellan Alver och mörker alver.

/Smagu
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Tips?

Uppdelningar i släkten är oftast mycket simpla i början, kanske inte så dramatiska eller något annat sånt heller. Dramatiskt brukar de bli först när man redan är uppdelad.

Det mest troliga är ju att de båda släktena från början var ett.
Det är lämpligast att släktena skiljde sej för länge sedan, delades upp i grupper som sedan bivit släkten. Om man vill veta varför de är uppdelade i magianvändare och icke-magiska dvärgar kan detta mycket enkelt lösas med det gamla vanliga "konservatism vs nytänkande"-grälet;

Från början, lämpligtvis på den tid som dvärgarna var ett litet släkte och bodde på samma ställe, kände dessa inte till så mycket om omvärlden. På något sätt(en vis drake /images/icons/dragon.gif, kringvandarnade magiker /images/icons/witch.gif eller dylikt) introduceras Magi till samhället. Dvärger, som i allmänhet är för traditioner och hårt arebete(?), tycker inte om denna kunskap i allmänhet och ser ner på den. Trots detta finns en grupp(lämpligtvis märkbart mindre än hälften) som omfamnar denna kunskap och försöker lära sej denna. Dessa dvärgar börjar snart förföljas, drivs ut ur det gamla dvärgasamhället och snart har dessa magiker bildat ett eget litet samhälle som efter tid utvecklade sej till ett folkslag.

Dålig idé?

Vad om ett litet Kain och Abel drama? Detta är om din värld är lite mer mytologisk, sådeles behöver du inte förklara så mycket om varifrån alla personligheter kommit ifrån eller dylikt. Förslag:

I början fanns två dvärgar som skapades av vilken gud det nu är som gäller. Båda dvärgarna var mycket mäktiga magiker och var bröder. Men någonting händer som får den ena broderna att stjäla den andra broderns kunskaper i magi. Detta gör att de, då de inte är kapabla att förgöra varandra, väljer att skiljas åt för att aldrig träffas igen. Var och en av dessa dvärgar slår sej ner på lämplig plats och bildar en egen familj. Sönerna till den dvärg vars kunskaper i magi blivit stulna bliv avunsjuka på sina kusiners krafter och börjar avsky allt vad som är magiskt och deras faders berättelser om 'de onda magikerns om stal pappas krafter' övertygar dem att det är ett ondt verktyg. Sönerna till den magibrukande dvärgen är dock mycket engagerade i sin faders läror och klassar sina kusiner som avundsjukt andraklassens drägg(alternativt kan kusinernas ungar försöka lägga gammalt groll åt sidan, men då kan deras traditioner redan vara så djupodlade att den ena sidan förbjuder magi, medans den andra tillåter det).

Det här ar bara två av tusentals olika sätt ett släkte kan delas upp i ett magiskt (/images/icons/devil.gif), och ett praktiskt (/images/icons/king.gif)

Sådär. Kan nog komma på fler idéer lite fort om ingen av dessa säger klick. E bra på sånt då min hjärna är befriat från alla former av organiserat tänkande.

Förresten. I vilka program är det lämpligast att göra kartor? Har mac, men skriv alla du känner till.

/Mask
"Den säger 'klick' här, men den exploderar i Taiwan!"
 

gnu

Veteran
Joined
17 Jan 2002
Messages
22
Location
Stockholm
Re: Tips?

Jag tackar och bugar för alla tips.
Jag brukar använda papper och penna till mina kartor, men du kan ju prova Campaign Cartographer eller något annat. Har inte så bra koll eftersom jag inte har något behov av dem.
Campaign Cartographer finns på www.profantasy.com (krille skrev det i något inlägg har jag för mig). Vet inte om det finns något annat program.
 
Top