Nekromanti Hjälp önskas (eller så är det bekräftelse)

Sting

Veteran
Joined
21 Feb 2003
Messages
174
Location
Arboga, Västmanland
Jag har en lite fundering om vilka vapen som bör finnas i min spelvärld. Tro nu inte att det är ett speciellt våldsamt spel som jag gör bara för att även detta inlägg handlar om våld, snarare tvärtom och det är nog bara petighet av mig att fråga andra om vilka vapen som borde finns. Jag är dock petig så jag frågar er med viss insikt i vapen och material om vilka vapen som borde finnas i:

Min spelvärld som för att hålla det kort men koncist består av en stad som ligger ovanpå dödsriket är en materielt väldigt fattig värld. Det som ligger utanför staden (om nu något gör det, ingen har kollat på de senaste 1500 åren) har man igen kontakt med alls. Det som ligger under staden har man desto mer kontakt med och det är till stora delar därifrån man får allt man behöver i material väg. Dessutom används allt avfall på ett ganska effektivt sätt och dit räknas kroppar som man äter och utnyttjar benen från. Anledningen till denna isolasionism är dödsrikets härskare som använder Staden som själfabrik och det har Det gjort under en lång tid. Det finns en mur som hindrar folk från att bege sig ut och det finns även en stor skräck för öppna ytor hos folk så man är synnerligen nöjd med att inte bege sig ut. Även om man nu ville så hindras man av Dödsgudens tjänare och det är alltså helt uteslutet.

Man har en ordnad matförsörjning med hjälp av gammla matfabriker och en ganska stor odling på vissa öppna ytor där speceillt galna personer (som kan vistas där) och även odöda. Det finns även grisar, getter och får och dessa djurs ben används även de.'

Staden är en (nästan) nutida stads ruiner som man byggt på och byggnaderna är större upptill för att visa så lite himmel som möjligt. Det är dessutom ofta byggt utan någon riktig plan och i en stark konkurens mellan olika grupperingar. Därför är det ganska blandat mellan trånga, snirkliga gränder och breda, raka avenyer.

Styret sköts av ett ineffektivt och synnerligen korrupt byråkratiskt nätverk av departement som alla konkurera om de snålt till tagna resurser som finns. Det finns ett parlament vari alla som är medborgare (90% av alla) får rösta om förordningar men det är inte många som går dit då röstningarna vanligen förgås av våld. Dessutom är det bara medlemar av byråkratin som får lägga förslag och bara i sin egenskap av representanter för sitt departement så det finns ingen vilja till förändringar där. Det finns en militär men den jagar mest odöda som är på bondpermis i staden och en och annan anarkist. Det blir aldrig krig och upplopp är sällsynta. Det uppstår ofta bråk mellan gäng men det behövs sällan mer än 10-20 soldater för att lösa det hela då nästa alla rustningar i staden finns i Säkerhetsdepartementets ägo och det är en viss skillnad i träning på sodater och gängmedlemar.

Nåväl, det var kort om staden, nu till det som denna frågan gäller. Vilka vapen vore vanliga på en sån plats. Det finns blott lite järn/stål ja alla metaller är sällsynta i alla fall i oberabetad form. Det som jag tänker mig är knivar (kan dessutom vara nyttiga vid ätandet) och benklubbor. En och annat rör av metal kan också finnas liksom vissa slaktredskap. Men vad annat? Vilka ben vapen finns det som har använts i strid annat än möjligen klubbor? Vilka andra alternativ ser ni? Många svar önskas så sätt igång och skriv!
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Sa någon.. Bekräftelse? ;-)

Förutom klubbor, säger du? Svaret känns givet: Snidade benknivar eller bensvärd..
Vad mer? Jo.. Hur fungerar det med magi och magiska föremål? Något som jag föreställde mig när jag läste detta var något sorts magiskt svart ondskefullt material från dödsriket, som kan formas till lite vad som helst.. Oerhört flexibelt, men väldigt ovanligt också..
Tja.. Stenslungor? Äh, inte närstrid, kanske inte räknas då..
Trästavar? Organiska alienvapen som skjuter ägg? Öh.. Kanske ska lugna mig lite, och kolla på vad som är rimligt ur ett verklighetsperspektiv.. :gremsmile:

Tvåhandssvärd och rustningsknäckande vapen finns förmodligen inte, med tanke på rustningsbristen.. Då borde spjut vara desto vanligare. Och.. ah.. Tja.

Jag skriver också på Staden, fast det visste du väl redan. :gremsmile:
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Svärden måste ju bara vara långa ben med rader av tänder på. Kanske mer som en mycket avlång tandad klubba. Allting som har taggar måste få taggarna från tänder :gremgrin:

armborst? borde väl gå att göra i ben och lite metall.Eller är benet för sprött?

Stridsslagor/stridsgissel... Du nämnde något om järnrör. Då borde det gå att hitta kedjor också. Enbart kedjor (kanske med krokar i ändarna) är ju intressanta vapen.

Tillverkar man inte benrustningar? hjälmar från kranium av stora djur, harnesk från bröstkorgar o sånt?
 

Sting

Veteran
Joined
21 Feb 2003
Messages
174
Location
Arboga, Västmanland
Re: Sa någon.. Bekräftelse? ;-)

Snow sa:
armborst? borde väl gå att göra i ben och lite metall.Eller är benet för sprött?

Ingen aning om ben är för sprött, det är därför jag frågar! Jag tror att det mest blir mindre armborst om dessa alls finns då det ju inte är några större problem med materialet då, plus man kan ju alltid avsluta jobbet i närstrid. Jag tror nämligen att det i en stad med ganska lite våld, mest trånga gränder och en "intolerant" syn på mord så borde avståndsvapen vara sällsynta då de ofta är stora och ganska svåra att gömma...förutom kastvapen då...hmmm.....jag vill nog inte ha med avståndsvapen, det är nog mest det. Fast jag tycker det verkar vara svårt att öva med i en stad.

Tillverkar man inte benrustningar? hjälmar från kranium av stora djur, harnesk från bröstkorgar o sånt

Nja, det vore möjligt om det inte var så att benet behövs till annat av en mer nyttobetonad karaktär. Soldaterna har ju metalrustningar så det är knappast så att dom behöver annat men det kanske görs illegala benrustningar.

Apropå rustningar, vad är smartast att göra om man vill kunna dölja rustningen och ändå ha ett bra skydd: ringbrynja, lamellpansaraktiga saker eller rena plåter så att säga (bröstplåt och dito för ryggen)?

Arvidos sa:
Vad mer? Jo.. Hur fungerar det med magi och magiska föremål? Något som jag föreställde mig när jag läste detta var något sorts magiskt svart ondskefullt material från dödsriket, som kan formas till lite vad som helst.. Oerhört flexibelt, men väldigt ovanligt också.

Magiska föremål finns inte alls! Tyvärr, ingen ondskefull metall eller något sånt. Detta då jag faktiskt ogillar mycket av standard fantasyns normer och dit hör definitivt magiska vapen. Därmed inte sagt att magiska vapen gör ett spel till standard fantasy eller att jag inte spelar såna spel.....bara att jag inte vill ha dom i mitt spel.

Bensvärd och tandiga bensvärd/klubbor? Hur hållfast kan en sån tänkas bli om den är säg...50-70cm? Och hur gör man sånt då det väl inte finns så många lämpliga ben hos människa, gris, får eller get? Tar man flera och sätter ihop dom med metallband eller skulle detta genast falla isär av en träff? Jag tror nu inte att någon av er har testat detta, men det kanske finns någora riktiga vapen som gjordes av ben? Många frågor blir det om man är dum och skippar det vanliga...

Jag skriver också på Staden, fast det visste du väl redan.

Nej tyvärr inte. Det är väl tur att min stad ska ha ett namn och att hela spelet har ett annat arbetsnamn! Jag är dessvärre mycket för arbetsnamn och problemet är ju att de tenderar att överleva för länge. Men vad är då din Staden för något?
*efter att ha tittat på sidan*
Det var väl fan då! Det är något liknande det jag jobbar med, men mitt är inte steampunk utan Misär och Byråkratiskt Helvete med Dödsriket som Ständigt Närvarande Hot. Det stämmer dock med att man spelar helt i en och samma stad och att det som finns utanför är ointressant för spelet. Nu måste jag ju kolla nogrant på din sida så att mitt inte blir alltför likt ditt. Efter den inledande känslan av: "Satan" så har jag nu kommit upp lite på jorden igen och tror nog inte likheterna är så stora....men det ska undersökas (nu genast faktiskt)!
 

Sting

Veteran
Joined
21 Feb 2003
Messages
174
Location
Arboga, Västmanland
Re: Arvidos! ;-)

Till Arvidos: Riktigt tuff den där sidan om staden. Kan inte säga att det är sådär jättelikt min stad tack och lov.

Det finns en massa potentioal till tufft, kul och utflippat speland i Staden så det ska jag pröva mig på, om mina ganska "konservativa" spelare går med på det. Egentligen borde jag bli sur på dig för i och med att du visade mig den så vill jag plötsligt vara SL igen. Det är ett problem då jag jämt är det och vi skulle nu testa DoD6 så om jag nämner att jag vill vara SL så finns risken att jag får vänta fördjävligt länge på nästa chans att tvinga på SLskapet på någon annan! Fy på dig!
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Yo, Sting!

Hurra! Hurra! En speltestare!
Som du ser så är vi ett helt gäng som sitter och skriver på staden, nåja, åtminstone så ska vi komma igen någon gång.. snart.. Men det är fördelen med Staden: Till skillnad från andra rollspelsprojekt som aldrig blir klara så är Staden alltid klar.. :gremwink: Författa gärna en egen snutt, det är det som är tanken med wikin!
Själv ska jag försöka skriva lite så fort jag får lite ordning på det här jäääääääävla stridsysstemet (du kan ju hjälpa mig.. :gremwink: ), och kampanjen, och.. lite annat.
Förresten, du märkte väl att det finns Byråkrati i Staden också, va?

Nå:

Ingen aning om ben är för sprött, det är därför jag frågar!
Ifall det nu ÄR för sprött så är det bara att härda, va? Skulle vara coolt om man doppade benen i någon sorts.. öh.. gryta. :gremsmile:

Magiska föremål finns inte alls! Tyvärr, ingen ondskefull metall eller något sånt. Detta då jag faktiskt ogillar mycket av standard fantasyns normer och dit hör definitivt magiska vapen. Därmed inte sagt att magiska vapen gör ett spel till standard fantasy eller att jag inte spelar såna spel.....bara att jag inte vill ha dom i mitt spel.
Åh, jag tänkte mer.. inte så mycket magiska föremål, som övernaturligt ämne.. Kändes inte lika klyschigt. Men jo, jag förstår.

Och hur gör man sånt då det väl inte finns så många lämpliga ben hos människa, gris, får eller get? Tar man flera och sätter ihop dom med metallband eller skulle detta genast falla isär av en träff? Jag tror nu inte att någon av er har testat detta, men det kanske finns någora riktiga vapen som gjordes av ben?
Har du sett eXistenZ? Gör det. :gremsmile:
Åtminstone för den obetalbara kinaresturangscenen.
Annars är det väl härdning som gäller, som sagt.
Jag såg någon film, anime tror jag, där en snubbe hade en sorts benkedja, en massa hårda vassa benbitar som bildade en kedja.. Innanför dem satt de ihop med järnpinnar, så att när man svingade kedjan så "sträckte" den ut sig, liksom.. Det kanske vore något, en rasslande kedja av ben..
Okej, nu blir det lite överdrivet, och vad jag förstår vill du inte ha sånt.. Kanske något för en vandrande nekromantiker i vår Stad, dock? Mmm.. :gremsmile:
 

Sting

Veteran
Joined
21 Feb 2003
Messages
174
Location
Arboga, Västmanland
Re: Yo tillbaka Arvidos!

Jag ska definitivt speltesta, om jag kan få mina spelare till det. Dom brukar vara sega med sånt men det kan nog gå. Ska antingen pröva mitt regelsystem till Dystopia (vilket är Arbetsnamnet till mitt rollspel) eller Maelstroms regler. Jag kommer nog skriva något till staden snart och om det blir något spelande så kan jag nog få ihop en kul artikel till tidningen om konstiga händelser eller nåt sånt.

Byråkratin i Staden (din alltså) ignorerar jag högaktingsfullt då den ju inte är i Näääääärheten av hur en Riktig Byråkrati ska vara. Plus att jag vill hålla det i en mer glad och nyfiken stil, och det är inte ord som passar till byråkrati. Och så vill jag inte göra Staden för lika Staden. För då kan jag ge upp Staden och börja skriva på Staden.

Vad gäller härdning så är jag osäker då magin INTE passar sånt som att förstärka saker, det finns enbart dödsmagi som helt enkelt är ett sätt att använda sig själv som en väg in i världen för dödsrikets "natur". Jag är osäker på om man kan härda ben på något annat sätt, vilket ju borde vara möjligt men jag vet inte hur i så fall. Koka låter ju rätt men gör det benet starkare?
Din ide om ett "benkedjevapen" låer faktiskt ganska smart! Det skulle vara lätt att gömma och likaledes lätt att göra, bara lite senor och en ryggrad och vips så har man något att slå någon med. Det kanske är en smart ide att kolla den där filmen först för att se hur det skulle kunna se ut.

Vad är det för system du arbetar på? Är det något som du gör till staden och om det är i en ganska snabb och kul stil så berätta mer för jag är ju inte alls säker på vad jag ska använda. Mina två förslag i början har båda två vissa brister om man som jag gärna ser att regelsystemet passar spelstilen (vilket jag knappast är ensam om att tycka!).
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Yo tillbaka Arvidos!

"Dystopia (vilket är Arbetsnamnet till mitt rollspel)"

Ajdå. Det finns redan ett rollspel som heter så. Om du inte vill att folk ska blanda ihop era spel så kan det vara läge att hitta på ett nytt namn.

Förresten så tycker jag att det borde vara bäst att slåss med antingen knivar eller spjut om folk i gemen inte har något riktigt skydd att ta på sig.

/Risinx
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Yo tillbaka Arvidos!

Byråkratin i Staden (din alltså) ignorerar jag högaktingsfullt då den ju inte är i Näääääärheten av hur en Riktig Byråkrati ska vara.
Kom igen nu.. Berätta! :gremlaugh:

Koka låter ju rätt men gör det benet starkare?
Tja.. Om man har skumma örter i, iallafall?

Det kanske är en smart ide att kolla den där filmen först för att se hur det skulle kunna se ut.
Under min nattvandring kom jag på vilken film det var, det var "Crouching tiger, hidden dragon".. Tror jag iallafall. Finns det inte någon elak jävel med en lång kedja i något som ser ut lite som ben i den filmen?

Vad är det för system du arbetar på? Är det något som du gör till staden och om det är i en ganska snabb och kul stil så berätta mer för jag är ju inte alls säker på vad jag ska använda.
Det är det där jag skrev om Moment och Balans. Om jag skulle beskriva reglerna så.. Lite fnuliga, smuliga och kanske lite småtråkiga.. :gremsmile: Det brukar vara roligare att spela med roliga regler, men nu hade jag gett mig fan på att göra trovärdiga och vidtäckande, med hyfsad hastighet..
Men det kanske faktiskt är roliga regler? :gremsmile: Jag ska försöka skriva rent senaste versionen och lägga upp för kommentar..

Till sist så får jag poängtera igen att det inte är min stad, utan gängets. :gremsmile:
 

Sting

Veteran
Joined
21 Feb 2003
Messages
174
Location
Arboga, Västmanland
Re: Yo Arvidos och Rising! Varning, detta är långt

Skönt att fler än jag inte har något bättre för sig en fredagskväll än kolla in på forumet stup i kvarten!

Jag ber om ursäkt, detta blev ganska långt. längst ner finns svar på Risings frågor och kommentarer.

Riktig Byråkrati: nidbilden av sovjet i kvadrat. Det är förvirrat, formulär krävs för att få formulär som krävs för att få formulär, folk försöker få så mycket resurser som möjligt utan att anstränga sig (eller är det nu det är så?), folk som sitter på sina poster gör det för att dom känner rätt folk, osv...

Det finns ett bra citat angående byråkrati av en Laurence J. Peter:
I ett maktsystem tenderar varje anställd att stiga till sin inkompetensnivå. Till sist kommer varje post att vara besatt med en anställd som saknar kompetens att utföra sina uppgifter. Arbete utförs av de anställda som ännu inte nått sin inkompetensnivå.

Det kan också tilläggas att detta spel kom till under tiden jag tjafsade med högskolor och universitet om hur reglerna är för ansökningar. Detta tjafs inklusive överklaganden tog nästan ett halvår.

Nåväl...för att berätta kort om byråkratin: den kontrollerar staden (som ska döpas till någon riktig stads namn snart) på flera sätt. Det mest avgörande är att den är ditt satt av Kungen (som ingen sett, officielt sätt)som i sin tur är dit satt av Hmhm (arbetsnamnet Karon skrotades för folk klagade) i fortsättningen kallad Dödsguden (hans titel så att säga) eller Det. Dödsguden erövrade världen för länge sedan och har sedan dess styrt människornas öde. Anledningen till invasionen var ensamhet då: 1) döden är en reningsprocess som resulterar reinkarnation, och 2) människorna lyckades i stort sätt förhindra att man dog (detta är sf delen tillsammans med vissa andra saker) vilket gjorde att ingen kom till dödsriket.

Då Dödsguden som alla varelser önskade sällskap så var det inte nöjd och anföll världen med katastrofer, magi och det fåtal odöda som inte gått vidare än. Naturligtvis vann det stort och nu lever människorna i staden och har så gjort så länge så att vissa drag har infunnit sig (torgskräck tex).

Dödsguden beslutade sig för att aldrig låta mänskligheten nå samma vetenskapliga framgång som tidigare så han höll kvar sin tjänare och blodsbarn (delar av honom) och lät skapa en ny ordning bland spillrorna av mänskligheten. En mur restes runt en stad och folk föstes dit. Ett skydd restes i staden mot odöda (magiskt) då det visade sig att hans tjänare återfick sin fria vilja efter ett tag utan för dödsriket. Dessa odöda flydde Dets tjänst och satte upp sig som härskare i staden. Detta blev början till ett krig i skuggorna och med politik mellan Det och avfällingarna som ännu inte lösts. Detta krig är en av stadens starkaste kort då resurserna ska avtalas om mellan staden och Det då de kan vända sig till dessa avfällingar för hjälp. Detta gör man inte då deras hjälp är mycket mindre än vad Det kan ge men hotet finns där. I mot prestetion mot dessa resurser så ska staden arbeta för att hålla farlig kunskap borta från folk (dvs vetenskap av den mer avanserad sorten), se om de kan hitta avfällingarna (vilket man konstigt nog aldrig gör), lyda hans marionett regering och inte minst själva syftet mad staden: ge honom nya själar!

Detta är bakgrunden till byråkratins makt och ytterligare en del i den (som i vanligt folks ögon är viktigast) är att de har kontroll av alla resurser. Mat och kläder, vapen och redskap, allt är kontrollerat av byråkratin. Alla medborgare har rätt att rösta om Förordningarna (men inte lagarna) och det gör man i parlamentet. Detta är farligt då dessa förordningar används som vapen i strider mellan och inom grupper och departement och de stridande är inte främmande för att döda dom som ska rösta på fel sida. Dessutom så finns det en grupp med hemliga domare (bär mask och smiter in dolt) som ska se till att ingen förordning bryter mot lagarna. Naturligtvis kan de mutas. En medborgare får även minst ett mål mat om dagen, i varje fall så sägs det så). Arbete ska också vara förhållet medborgare men så är inte alltid fallet. De som inte är medborgare utgör ungefär 90% av befolkningen. Dessa är normalt såna som skyr samhället av ett enda skäl; dödslistorna. Dessa listor är en förteckning av medborgare som med tillhörande poängsystem (beroende på arbete, fertilitet osv) bestämmer vilka som ska offras när staden inte når den uppställda kvoten av dödsfall. det är ite offta som dessa listor använd men de finns där och regimkritiker har en tendens att få mycket dåliga placeringar i dom.

Byråkratins hjärta är Kabinettet som är det närmaste staden har en regering. Detta kabinett utgörs av en representant från varje departement. Det finns 7 (eller om det var 9) departement som har stora ansvars områden och fullständig kontroll över dessa. Dessa departements representanter i kabinettet käbblar ständigt om hur stor del av kakan de ska kontrollera och därmed hur väl deras anställda byråkrater får det. De är även Dödsgudens länk mellan Det och mänskligheten och är dom som måste förhandla med hans blodsbarn om stadens villkor.

Fan vad mycket det blir...får försöka hålla det kort nu.

Departementens områden är tex: Byggnad, underhåll och redskap: detta dep är mäktigt då det är det näst bästa i spioneri. Inget annat dep har rätt att underhålla btggnader och detta dep bestämer när underhåll behövs. Det behövs tydligen alltid underhåll av alla andra dep kontor. Dock så får de för den synnerligen dåligt dolda spionaffären betala ett pris i att alla andra gått ihop och minskat deras bidrag. Detta bidrag förstärks sedan med resurser som kommer från försäljning av kunskap från spioneriet. Detta dep är även ansvarigt för muren som skyddar staden.
Ett annat dep är byråkrati dep som sköter om hörnstenen i byråkratin tillgången på pergament och papper. de beslutar om hur mycket alla behöver och det är dom som avgör om ett dokument ska rensas från gammal skrift för att kunna återanvändas. Detta gör även detta dep till lyckad spioner men då de saknar större betydelse för folk igemen så har de fått en massa förordningar mot sig och spenderar stora resurser på mutor åt alla håll.
Sedan finns det mat och kläd dep som sköter om dessa synnerligen viktiga delar av vardagen. Alla lik i staden ska ätas upp, men det är detta dep som avgör av vem liket ska ätas. Då ätande måste börja innan liket blir dåligt så håller detta dep ganska hård koll på folk för att märka när någon trillar av pinn.
Det finns flera dep men ni förstår hur det hänger i hop. Naturligtvis så är dessa dep inte allsmäktiga och det finns en stor och blomstrande svart marknad men den har svårt med att få tag på större kvantiteter resuser.

Nåväl det var INTE kort om byråkratin. Annat smått och gott:
Jag är skeptisk till att göra några mystiskta lösningar då detta faktiskt ska var vår värld med en kraftig sf/fantasy vridning. Därför tror jag inte på mystiska örter som stärker ben men tack för tipset. Crouching dragon...den är mysig! Ska nog se om den för att se vad du menade...eller för att den är bra.
Reglerna du jobbar på är inte roliga säger du? Det beror väl på vad man menar men det som gör att jag drar öron åt mig (vad gäller att använda dom med Er stad är kommentaren:
men nu hade jag gett mig fan på att göra trovärdiga och vidtäckande, med hyfsad hastighet Jag vill gärna veta mer om dom men tror nog jag kör med Maelstrom eller nåt sånt. dock så efterlyste jag tidigare en mer exakt beskrivning av hur du använde moment och balans. Den beskrivningen är fortfarande önskad.

Rising sa:
Ajdå. Det finns redan ett rollspel som heter så. Om du inte vill att folk ska blanda ihop era spel så kan det vara läge att hitta på ett nytt namn.
Jo jag har ingen tur med mina arbetsnamn, antingen så är de upptagna eller så klagar folk. Tur att det är arbetsnamn bara....

Förresten så tycker jag att det borde vara bäst att slåss med antingen knivar eller spjut om folk i gemen inte har något riktigt skydd att ta på sig.
Hmmm spjut? Kniv ja men är spjut så där jättebra? Du/ni som vet går det bra att använda ett spjut i en trång gång eller gränd, ja hur mycket sido utrymmer behöver man för att effektivt kunna använda ett spjut mot någon framför dig (som naturligtvis vill komma tät inpå dig för att använda sin kniv)?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Spjut

"Du/ni som vet går det bra att använda ett spjut i en trång gång eller gränd, ja hur mycket sido utrymmer behöver man för att effektivt kunna använda ett spjut mot någon framför dig (som naturligtvis vill komma tät inpå dig för att använda sin kniv)?"

Det lilla jag vet om spjut säger mig att man behöver väldigt lite sidoutrymme för att kunna slåss med det. Så som jag har förstått det så är det nästan bara djupledsförflyttningar som gäller. Dock kan det ju finnas anledningar som talar mot spjut om det skulle visa sig att man inte kan bära dem med sig på ett bekvämt sätt i världen.

(Då föreslår jag dock teleskopspjut, alltså att man kan ändra spjutets längd vid behov, så att man kan gå omkring med ett praktiskt rör ur vilket man kan dra ut en förlängningsdel på vilken spetsen sitter.)

/Rising
"In 1951 hundreds of respectable citizens in Pont-Saint-Esprit,
a small French village, went completely berserk one evening. Some of
the town's leading citizens jumped from windows into the Rhone. Others
ran through the streets screaming abut being chased by lions, tigers,
and "bandits with donkey ears". Many died, and whose who survived
suffered strange aftereffects for weeks."
 

Sting

Veteran
Joined
21 Feb 2003
Messages
174
Location
Arboga, Västmanland
Re: Spjut ja..

Jo, jag tänkte på samma sätt men jag undrar hur det blir om man har ett spjut, står i en trång gränd och personen du försöker sticka rör sig sidledes i gränden. Hindas man av "den trubbiga änden" på så sätt att den slår i väggarna på sidan? Behöver spjutet vara så speciellt långt för att detta ska ske eller räcker det med en och en halv meter, om det alls händer?

Jag tänker mig spjut, om det nu används som ett soldat vapen och de behöver ju inte gömma vapnen. Ett teleskop spjut borde väl vara gjort i metall så det skulle bli väldigt dyrt i spelet.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,606
Vill du ha tips på köttiga vapen rekomenderar jag att du hyr filmen ExistenZ. Byt ut lite av biotekniken mot magi och du har hur köttiga vapen som helst.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Åj, smaskens.

2) människorna lyckades i stort sätt förhindra att man dog (detta är sf delen tillsammans med vissa andra saker) vilket gjorde att ingen kom till dödsriket
Oj! Känns fräscht! :gremlaugh:

Ett skydd restes i staden mot odöda (magiskt) då det visade sig att hans tjänare återfick sin fria vilja efter ett tag utan för dödsriket. Dessa odöda flydde Dets tjänst och satte upp sig som härskare i staden.
Oj! Läckert! De fick ett eget medvetande, och vände blickarna mot makten.. Eller nåt. Kan inte beskriva rätt, men det känns riktigt skönt ur berättelse-synvinkel. :gremsmile: Dvs, det skulle göra en bra berättelse att berätta om den odöd som finner sig själv och väääänder blicken mot egna mål, som plötsligt är möjliga med medvetande om sina egna förmågor.. Och ifall det är skönt ur berättelse-synvinkel så är det Bra. :gremsmile:

Anledningen till invasionen var ensamhet
Åh, så han är typ mäktig och försöker spela arrogant, men egentligen så är han beroende av NÅGON, vem som helst, snälla? Så sött. :gremsmile:

nu lever människorna i staden och har så gjort så länge så att vissa drag har infunnit sig (torgskräck tex).
Låter också fräscht. De vet med andra ord inte riktigt hur himmeln ser ut (som i att den täcker allt) = hur världen egentligen är? Det är också läckert, att övervinna sådant.

Maskerade domare och kabinett låter också läckert.
Ja, jag ska försöka beskriva mina regler. Problemet just nu ÄR exakt hur Moment ska användas.. Balans är jag rätt klar på. Jag ska försöka skriva ihop ett inlägg om hur Moment används nu, presentera, ge möjlighet till speltest, och be om respons..

Som Rising säger så borde det inte vara något problem med spjut. Du håller ju trots allt den långa änden framför dig, så den kommer stöta i väggen med framändan innan den gör det med bakändan.. Vilket ju inte är ett problem, eftersom din fiende också begränsas av väggen, så du behöver inte svänga spjutet så långt..

Ifall man står i en riktigt trång korridor så måste spjut vara en riktig killer, du har längdövertag, och motståndaren kan bara inte manövrera runt dig.
 

Sting

Veteran
Joined
21 Feb 2003
Messages
174
Location
Arboga, Västmanland
Re: Okey då, Spjut är bra

Herr Nils, det var just en sån där kommentar jag eftersträvade. Du och några andra har alltså provat spjut i trånga utrymmen och det visade sig fungera bra. Det är det "bevis" som jag efterfrågade. Tack. Tack också till Rising (och Arvidos) som kom med iden.

En fråga till Herr Nils då: hur mycket sidoutrymme behövs det med ett svärd som är...säg tre fot långt, om man s´ka kunna få till effektiva hugg? Är det över en och en halv meter som det "borde" vara eller går det bra att starta uppifrån för att sedan vinkla in hugget i sidan? Blir detta väldigt lätt att försvara sig mot? Hmmm...det var nog mer än en fråga.
 

Sting

Veteran
Joined
21 Feb 2003
Messages
174
Location
Arboga, Västmanland
Re: Smaskens. Jo jag tycker det jag också!

Åh, så han är typ mäktig och försöker spela arrogant, men egentligen så är han beroende av NÅGON, vem som helst, snälla? Så sött.

Jo...om vi bortser från det söta, så är det naturligt om man har en gud med mänskliga drag att det vill ha sällskap. Alla behöver sällskap åtminstone ibland. Om man dessutom är van vid att alltid ha folk omkring sig och plötsligt finner sig på väg att bli ensam så kan man nog få panik.

Det finns mera i det av betydelse för spelvärlden som att dödsriket numera läcker in i världen och att ännu en naturlag har infunnit sig därmed. Dödsrikets funktion är att rena själen inför nästa liv och att hålla alla själar som inte återfötts än. det förstnamda sker via en naturkraft som är en sorts glömska. Denna glömska raderar folks personlighet, vilket börjar med känslorna. Denna effekt har kommit in i vanliga världen och folk där drabbas sakta men säkert av en känsloavtrubbning. Detta ska inte ske medan man lever så därför kommer ett slags försvar in i bilden: galenskap. Detta är inte vad vi skulle för galenskap utan en blek skugga av riktiga störningar (så att det är spelbart), det gör dock det svårt att hålla samhället samman och är ytterligare en anledning till att samhället i staden är lite otrevligt. Galenskapen yttrar sig på flera sätt men har alltid en anknytning till den känsla som för tillfället avtrubbas (det finns alltså två "personlighetsvärde" Känslor och Galenskap) men vilken form den tar är upp till spelare och sl att bestämma. Det finns två fördelar med galenskapen, dels så är den alltså ett skydd för Känslorlivet då den skapar en falsk känsla (så att säga), dels så är den en anknytning till dödsriket och ger folk möjligheten att använda magi (som ju alltid kommer från dödsriket).

Detta är dock, enligt mitt sätt att se det, ett spel om att övervinna hinder, detta är ett spel om att överleva i så bra skick som möjligt. Världen är statiskt, det kommer inte att presenteras någon exakt tidslinje då världen alltid är sig lik, någon stor kampanj om hur mänskligheten kastar av sig Dödsgudens ok och återigen tar sitt öde i egna händer är inte vad jag eftersträvar. Därmed inte sagt att man inte kan spela det så. Det är bara inte vad jag är ute efter.

Ja, jag ska försöka beskriva mina regler. Problemet just nu ÄR exakt hur Moment ska användas.. Balans är jag rätt klar på. Jag ska försöka skriva ihop ett inlägg om hur Moment används nu, presentera, ge möjlighet till speltest, och be om respons..

Gör gärna det ja. Det är alltid kul att se hur andra tänker kring olika aspekter av regler och det är likaledes alltid kul att se hur lösningen blir, även om man inte anväder de reglerna. Nu är det så att jag finner just denna del av reglerna extra intressant och det ska bli intressant om denna del av dina regler går att använda till något annat spel (som mitt). Så sätt igång och presentera!
 

Sting

Veteran
Joined
21 Feb 2003
Messages
174
Location
Arboga, Västmanland
Hmmm den andra personen som föreslår den filmen. Bör nog kolla den alltså. Är dock lite osäker på vad du menar med "köttiga vapen". Antar att du menar tuffa eller stora men det ena adjektivet passar vapnen i spelet, det andra gör det inte.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
eXistenZ

"Bör nog kolla den alltså."

Det är en sorts köttig skelettpistol som finns i den filmen. Jag vet inte om det är vad du eftersträver. Jag tycker det låter som om du är ute efter fantasyaktiga strider snarare än eldstrider. Am I right?

/Rising
"Dr West, a CIA contract employee and an avid believer in the notion that hallucinogens
were psychotomimetic agents, was trying to duplicate the periodic "rut"
madness that overtakes male elephants for about one week each year. But
the animal did not experience a model elephant psychosis; it just keeled
over and remained in a motionless stupor. In attempting to revive the
elephant, West administered a combination of drugs that ended up killing
the poor beast."
 

Sting

Veteran
Joined
21 Feb 2003
Messages
174
Location
Arboga, Västmanland
Re: eXistenZ

Oja! Jag är efter fantasy/"riktiga" vapen in sf. Är dock lite småsugen på att stoppa in några sf vapen även fast det är ganska fånigt med tanke på historien i spelet. Men det är alltså fantasy och inte sf i stort.
 

Sting

Veteran
Joined
21 Feb 2003
Messages
174
Location
Arboga, Västmanland
Re: Okey då, Spjut är bra

Tack för hjälpen. Jag hade tänkt mig att göra stridsreglerna snabbt och gå mot intressantare saker, men det blir ju aldrig som man tänkt sig med rollspelsprojekt (eller med något annat). Nu måste jag gå igenom en massa information som jag egentligen tänkt skippa, men va fa det är sånt som gör rollspel så kul! Tack för att du som vanligt ställde upp och svarade på stridsfrågor (med tanke på alla andra stacker som inte slåss så får du inte sluta svara på såna frågor) men bara en liten kommentar. Det är en massa felstavingar i dokumentet som du kanske vill fixa. Inte så att det stör normala människor men vem är nomal här? (det störde mig dock bara lite)
 
Top