Nej, som tur är har D&D inte några regler för att träffa i olika kroppsdelar. Det finns regler i DMG för vad som händer om olika kroppsdelar blir skadade, men inte några regler för hur skadan uppstår - det rör sig mer om antingen avsiktligt tillfogade skador på hjälplösa personer, eller om olika fällor (om man sticker in armen i ett hål där en fälla krossar den till hälften) eller liknande situationer.
Det antas att man i strid försöker tillfoga motståndaren så mycket skada som möjligt. Att lyckas med en särskilt farlig attack motsvaras av en kritisk träff som gör dubbel skada (eller i vissa fall trippel eller kvadruppel, beroende på vapen). Om man i stället bara vill oskadliggöra motståndaren kan man ta -4 på sitt träffslag och göra så kallad "subdual damage" - samma sak som om man slåss obeväpnad.
Än så länge finns ingen magiexpansion till D&D, i alla fall inte från WOTC. Snart (juni eller juli) kommer dock en bok som heter Tome & Blood, som expanderar på Wizards och Sorcerers. Jag skulle inte bli det minsta förvånad om den innehöll lite mer magiregler. Dessutom kommer senare (augusti eller september tror jag) en bok som heter Magic of Faerûn, som handlar om magi i Forgotten Realms-världen. Jag skulle dock tro att precis som Monsters of Faerûn så är den rätt användbar även till övriga världar, inklusive hemgjorda. Slutligen har Sword & Sorcery/White Wolf gett ut en bok som heter Relics and Rituals som innehåller dels en ohemul mängd spells, och dels lite nya magiregler (t ex ritualmagi).
/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather