Historiska personer som inte är vem de ser ut att vara

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,093
1644930844786.png

Egyptiska drottningen Kelopatra VII som kom från en inavlad grekisk/makedonsk, ätt och troligen inte såg särskilt egyptisk eller afrikansk ut.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,541
Location
Slätta
Bud_Spencer_1973.jpg
Det här är Bud Spencer. På film äter han bönor och slår folk i huvudet.

Men det är också Carlo Pedersoli, doktor i Juridik, olympisk simmare (den förste italienaren att simma 100m på under minuten), italiensk mästare i vattenpolo, sedermera politiker och han har även flygcert för helikopter och för flygplan i linjetrafik.
 
Last edited:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
MODERERING

Läs trådens titel noga en gång till. Låt sedan bli att posta OT om tideräkning.

Tack på förhand

MVH


/Magnus
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,776
Location
Stockholm
Här är han för övrigt, den tidigaste lajvare jag känner till. Rätt långt bort från den vita medelklass-typ som är lajvarmedianen här:

1644941422168.png
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
Den här rekonstruktionen är däremot baserad på källtext (ja, jag har postat den förr):

View attachment 8276

Dracula, utifrån Bram Stoker.
Om någon visade mig den bilden och ställde frågan "Vilken fiktiv person har vi försökt göra en realistisk bild av här?" skulle mitt svar vara "Asterix"!
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö

Vem är månne den här stilige unge atleten?

Jo, om det inte är en amerikansk president mest känd för att inte kunna gå och tugga tuggummi samtidigt.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,093
CGI rendition. Jag förstår varför Asterix-Caesar tänkte mycket på hennes näsa.
Fascinerande att hon lyckades förföra både Caesar och Mark Anthony om hon såg ut som på sina mynt och byster.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,142
Location
Stockholm
Fascinerande att hon lyckades förföra både Caesar och Mark Anthony om hon såg ut som på sina mynt och byster.
Det var mer en fråga om politisk allians mellan två härskare som behövde varandra, med sex som ett plus, än något förförelse grej. Cesar behövde henne också, just som hon behövde honom.

Som jag har förstått det.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,093
Det var mer en fråga om politisk allians mellan två härskare som behövde varandra, med sex som ett plus, än något förförelse grej. Cesar behövde henne också, just som hon behövde honom.

Som jag har förstått det.
Så kan det säkert ha varit, men kanske än mer vad gäller Mark Anthony. Är inte så säker på att Caesar hade så mycket att vinna på att begå otukt med sin vasall (om jag minns saker och ting rätt).
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Det var mer en fråga om politisk allians mellan två härskare som behövde varandra, med sex som ett plus, än något förförelse grej. Cesar behövde henne också, just som hon behövde honom.

Som jag har förstått det.
Och karisma är också något som kan vara tämligen oberoende av utseende.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,309
View attachment 8267
Så ja, det här är filmstjärnan Hedy Lamarr. Men det här är också personen som uppfann Frequency-hopping spread spectrum teknologin som ligger till grund för bland annat Wi-Fi och Bluetooth.
Hedley+Lamarr.jpg

IT'S HEDLEY!

(Den riktiga Hedy Lamarr var tokcool, så är väldigt glad att hon får den uppmärksamhet hon förtjänar. Men det går inte att låta bli en bra referens!)
 
Top