PROMOTION Hennes sista resa

Genesis

Ni dés ni maître
Jag har skrivit ett spel som heter Hennes sista resa. Man spelar människor som träffar varandra på ett skepp, sedan sjunker skeppet och man dör. Typ. Någon överlever oftast.

Med 26 historiska skeppsbrott, från Regalskeppet Vasa till Costa Concordia!

Det är ett snabbspelat dramaspel, som jag tycker är en lite undernärd genre. Tar dryga timmen att spela.

Det här ska jag kolla in!
Ge gärna feedback på huruvida det går att förstå bara utifrån texten. Det är väldigt kortfattat skrivet, och min publik är ju oftast ”Folk i Indierummet” och de lär sig mina spel genom att spela dem med mig eller någon annan som spelat det. Folk som skaffar ett spel och försöker spela det bara utifrån texten är undantag, och i korta spel som detta tänker jag ofta på reglerna mer som en minnesanteckning än som en komplett instruktion. Men förhoppningsvis går det att förstå om man har lite bakgrund i spelledarlösa spel sedan innan.

Mycket snyggt, ser inga stora problem att spela det rakt från texten. Väldigt bra faktarutor också (jag har inte läst alla förvisso). Några detaljer:

3.1 Korten dras givetvis från samma lista som finns på uppslaget (?). Och sedan blandas de in i leken igen? Ja?

3.2 Vad som är en passion är kanske medvetet lämnat vagt, men om inte kan det få ett förtydligande.

8. Är antalet kopplingar obegränsat eller är det en per motpart? (Regeltekniskt i steg 11 kvittar det ju om man har en eller flera.)

11. Krävde två läsningar för att exakt greppa processen. Skulle kunna vara lättare att ta till sig genom att använda underpunkter.

Mer allmänt skulle en mall till ett rollformulär kunna utgöra den sista tomma sidan. Särskilt så att vilka kopplingar som kan göras är synliga. Som i en fyrfältare.

BekantaFrämlingar
Rollperson 1
Rollperson 2

Korten dras givetvis från samma lista som finns på uppslaget (?). Och sedan blandas de in i leken igen? Ja?

Ja, det är tanken. Inte så viktigt huruvida de blandas in igen, men gissar att de flesta kommer att göra det.

Vad som är en passion är kanske medvetet lämnat vagt, men om inte kan det få ett förtydligande.
Ja, det är inte heller så viktigt. Det är mest för att skapa ett samtalsämne.

Krävde två läsningar för att exakt greppa processen. Skulle kunna vara lättare att ta till sig genom att använda underpunkter.
Bra feedback!

Mer allmänt skulle en mall till ett rollformulär kunna utgöra den sista tomma sidan. Särskilt så att vilka kopplingar som kan göras är synliga. Som i en fyrfältare.
Ja, det kanske man kunde slänga på.

Tack för feedback. Får se när jag får orken att uppdatera.

Back