Nekromanti Hellboy II

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Tja, jag vet inte om den säger särskilt mycket av den färdiga filmen egentligen. Men jag gillar karaktärerna och skurkarna, med undantag för de löjliga mörkeralverna. Å andra sidan så tyckte jag likadant om ettan som inte höll måttet när det gällde handling, manus och regi. Så risken är väl rätt stor att det bara blir ännu en halvtaskig action-rulle med övernaturliga inslag.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,636
Location
Rissne
Whoa!

Tja, jag älskade första filmen - helt klart en av de bättre seriefilmatiseringar jag sett - och del Toro har haft en hel del ljusa stunder (Pan's Labyrinth sdparkar ju arslet på all annan fantasyfilm öht) så jag har hela tiden trott på det här projektet.

Kul att han väljer att filmatisera just den delen av Hellboyberättelsen, måste jag säga - även om det är lite trist att det blir ett gäng "onda" alvar istället för "förvridna älvor" som kanske passat originalet bättre. Nu såg de liksom mest ut som ett gäng Wraiths från Stargate Atlantis (vilka i sin tur ser ut, som en polare uttryckte saken, "en gotares rollperson i DoD").

Men allt utom dem var skitsnyggt. Stenvarelsen, de små, den där jättestora. Helt fucking rätt.
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Å andra sidan så tyckte jag likadant om ettan som inte höll måttet när det gällde handling, manus och regi
Hallå, det är ju en serie adaptning!? Sen när började serier få beröm för handling och manus?

Så risken är väl rätt stor att det bara blir ännu en halvtaskig action-rulle med övernaturliga inslag
Precis det är ju det som är poängen med en serie adaptning :gremlaugh:

//Flurtis
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Mera CG iaf.

Fast en trailer säger ju inte så mycket. De stapplar de dyra scenerna på varandra klistrat med lite oneliners. Jag gillade den första filmen väldigt mycket och lyckas de lika bra igen fast med större budget så kan det bara bli bättre. Precis som sagts tidigare så gör dock "Drow-alverna" att man kliar sig lite i huvudet.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,931
Location
The Culture
Hallå, det är ju en serie adaptning!? Sen när började serier få beröm för handling och manus?
Sedan 1980 om man bara ser till actionserier med superhjältar. Sedan långt tidigare om man även räknar in andra typer av serier.

/tobias, chansar på att flurtis inte var ironisk
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Hallå, det är ju en serie adaptning!? Sen när började serier få beröm för handling och manus?
Sedan Alan Moore, åtminstone.

Precis det är ju det som är poängen med en serie adaptning
Det beror väl på serien? Om det är en actionserie med övernaturliga inslag så hade det varit okej, men
serien Hellboy tycker jag inte direkt präglas av action i den bemärkelse som filmen gjorde.

Jag tyckte att det fanns ungefär två scener som verkligen fångade Hellboykänslan i filmen. Det ena var när Hellboy ser slemdemonvarelsen efter en lång utläggning om dess mytologiska bakgrundshistoria, och bara hälsar den med ett "hey, Stinky!" - Det andra var när han stöddigt sade "you missed!" när slemvarelsen angripit pelaren bredvid honom, för att sedan se allt börja rasa ner över sig.

Resten kändes konstigt.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,548
Location
Helsingborg
Sen när började serier få beröm för handling och manus?
Neil "Sandman" Gaiman, Frank "Batman" Miller. Till och med Carl "Farbror Anka" Barks.

/Han som gott tycker man kan ställa krav på filmer, oavsett vilken genre som den har
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Ja ja

Jaja okej då ni vinner. Men jag hävdar ändå att handling är något som man förväntar sig i andra hand när man tittar/läser serier. Eller det kanske bara är jag....

//Flurtis
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
/tobias, chansar på att flurtis inte var ironisk
Nej för sjutton jag var seriös. Uppenbarligen var jag dock ensam om att ha dom förväntningarna på en serieadaption.

//Flurtis
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,636
Location
Rissne
Re: Ja ja

Eller det kanske bara är jag....
Du och resten av den del av befolkningen som inte hängt med riktigt =)

Väldigt många är knappt medvetna om serietidningar bortom Kalle Anka och Fantomen. Några har hittat X-men. Väldigt få har hittat Doom Patrol, The Invisibles, Watchmen och allt det andra.
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Re: Ja ja

Haha, nja i bokhyllan för tillfället finns: The Preacher, Hellblazer, Fables. Sen har jag även spånat igenom ett par album ur Sandman. Men dessa är ju graphic novels... Fast jag vet inte, räknas Hellboy som graphic novels? Jag har inte läst dom nämligen.

//Flurtis som bakar :gremlaugh:
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,526
Location
En mälarö
Re: Ja ja

bokhyllan för tillfället finns: The Preacher, Hellblazer, Fables. Sen har jag även spånat igenom ett par album ur Sandman. Men dessa är ju graphic novels... Fast jag vet inte, räknas Hellboy som graphic novels?
Jag vet inte om det finns någon bestämd definition men det har mig veterligen med längden att göra i fall en serie är en graphic novel eller "bara" ett album. Det är väl lite som skillnaden mellan en roman och en novell, det är snarare fråga om hur de presenteras. Preacher som du nämde skulle nog definitivt klassas som graphic novel om hela fanns i en volym istället för som nu i ett tiotal lösa, mindre album.

/Anders
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Utan att vara nån större Hellboy -fantast så verkar det iaf se gansak häftigt ut. Kanske om man skulle ta & se ettan åxå & runda av med 2.an på bio. har ju trortts allt några biobiljetter att använda.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,875
Location
Stockholm
Re: Ja ja

Preacher, Hellblazer, Fables och Sandman publicerades ju först som lösnummer, dvs. helt vanliga serietidningar, innan de samlades i albumform.

Så att de på något vis skulle skilja sig från andra serier bara för att de finns som album, det ger jag inte mycket för.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Ja ja

De flesta amerikanska serier, t.ex. i stort sett alla superhjältserier (vilket dominerar mainstreammarknaden stoooooort) publiceras desssutom nuförtiden med tanke på att de enskilda numren ska kunna kombineras och ges ut som en "trade paperback".

(Det här är helt händelsevis något som irriterar amerikanska serierkonässörer - det innebär nämligen att folk inte skriver kort längre, och det är en konst i sig.)

Erik
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Till skillnad från flera andra tycker jag alverna verkar skoj. Stort minus för ännu fler tentakler. Litet minus för det rutinmässiga klingsnurrandet (störde redan i ettan). Jag gillar klingsnurrande men inte när det blir obligatoriskt att varje vapenrörelse skall utföras med visp. Ännu mer minus för att sätta ögon på alla möjliga kroppsdelar - minner för mycket om överskattade Pans labyrint.

Det här är inget jag ser fram emot i den bemärkelsen att jag ivrigt längtar, men nog kommer jag att se den någon gång, på duk eller ruta.
 
Top