Nekromanti har någon läst: De sju citadellen??

warmoose

Warrior
Joined
13 Sep 2002
Messages
266
Location
kristianstad/skåne
hej har någon läst Geraldine harris: de sju citadellen?? det skulle vara kul att diskutera dem..(prins av det gudfödda, vindarnas barn, det döda kungariket mm)



:gremgrin:
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
För läääänge sedan, men jag kommer tyvärr inte ihåg så mycket. Det enda fragment jag kommer ihåg var att det fanns något folkslag som hade en massa slavar. Dessa slavar pacificerades genom en religion som sade att slavarna skulle komma till paradiset direkt när de dog medan härskarna skulle få lida i 1000 år för varje synd de begått i livet.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Var riktigt länge sedan jag läste dem, vill minnas att att jag då tyckte de var riktigt bra. Btw, misstänker att det är de böckerna som är inspirationskälla för Helloween's låt Keeper of the seven keys..
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,868
Location
Stockholm
Eller inte ...

»[...] misstänker att det är de böckerna som är inspirationskälla för Helloween's låt Keeper of the seven keys.«

Eller så har det något med helvetets sju portar att göra.
 

warmoose

Warrior
Joined
13 Sep 2002
Messages
266
Location
kristianstad/skåne
ja de är mycket bra!! jag lånade dem för ett tag sen.. lite roligt att det inte finns alver eller dvärgar!

inte konstigt att det var ett tag sen ni läste dem, de kom ju ut på 80-talet :gremsmirk:
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Re: Eller inte ...

Kan så vara. Erkänner villigt att det bara var en ide jag hade fått för mig. Kommer inte ihåg varför jag fick iden dock, men hade för mig att det var någonting i texten som fick mig att tänka på böckerna. Nåja, so what...
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Det är ju faktiskt mycket fantasy som inte har alver och dvärgar i sig... Några stora titlar r ju WoT och Sword of Truth... Det var bara de jag kom och tänka på på studs... Skulle gissa att det nästan finns mer fantasy utan Dvärgar och Alver. Men det är en väldigt okvalificerad gissning.

/Balderk, har smått brottom
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
om du hade orkat läsa A Song of Ice and Fire någon gån så hade du vetat att det inte finns dvärgar eller alver där heller, dock finns det jättar och annat kul :gremwink:

//Netfeed, som förespråkar GRR Martins böcker jämnt
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Den står hemma i bokhyllan och väntar på mig... Men jag ska läsa färdigt de WoT böcvker jag äger innan jag börjar med den... Fast jag har bara en kvar och den har jag väl läst snart 300 sidor i, bara 700 kvar alltså :gremgrin: Det är Lord of Chaos det handlar om nu...

Men att det inte fanns Orcher och Alver i den var jag rätt så säker på faktiskt.

Nu har jag tre personer på forumet som jag har rätt så lätt att förutsäga vad de ska skriva om! :gremwink:

Netfeed: Tar up A Song of Ice an Fire så fort han får chansen
Oldtimer: Pratar om sin översättning av D&D3e vid alla tillfällen han på nätt sått kan smyga i den och slutligen...
Storuggla: Om någon pratar SF-rollspel eller spel med SF-influenser kan man vara säker på att han nämner Traveller... Särskillt d20, har jag för mig :gremsmile:

/Balderk, undrar om han är förutsägbar på något sätt :gremsmile:
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
Japp...

...men det var nog cirka 14-15 år sedan, så jag vågar inte riktigt uttala mig om dem. Jag minns att jag tyckte att de var väldigt bra då, speciellt sekvensen i början av andra boken där de reser genom träsket där det finns übergiftiga insekter och enorma vattenmonster. Jag är rädd att jag inte skulle tycka att de var lika bra idag, men låt inte det hindra dig från att läsa dem.

/tobias
 
Top