Nekromanti Handlingar

akenol

Veteran
Joined
6 Sep 2001
Messages
55
Location
Östermalm, Stockholm
När vi i min grupp (alldeles nya på Western) har skapat rollpersoner så får alla i gruppen typ 6-9 i FN på Vapensnabbhet från början, men enligt detta inlägg http://forum.rollspel.nu/showthreaded.ph...;o=all&vc=1 så verkar det som om 1 handling/sr är lite (våra får ju 1 handling/2 stridsrundor) har vi gjort fel när vi skapar våra rollpersoner?
T.ex. har vi en Kavallerist.Han har 5 i utbildning på Grundsnabbhet från början, han har 19 i snabbhet vilket ger honom en bonus på 2. Detta leder till att han har 7 i grund på Vapensnabbhet/Revolver han får ingen utbildning från början på Vapensnabbhet/Revolver och det är ju ingen bonus på den färdigheten, detta leder till att han har 7 i FN på Vapensnabbhet/Revolver. Han har alltså 1 handling/2 Stridsrundor. Ganska dåligt, eller? Och även om han skulle lägga alla sina Erfarenhetspoäng han har från början (visst är den 50?) så får han bara max 11 i Utbildning på vapensnabbhet (0-5 kostar 10, 6-10 kostar 25, 11 kostar 10 vilket ger en totalkostnad på 45) vilket leder till att han har 11i Utbildning + 7 i Grund= 18 i Vapensnabbhet/Revolver. Dvs. 1 handling/Stridsrunda. Då har han ändå satsat allt på Vapensnabbhet, så han är riktigt kass på att träffa.

Stämmer det att rollpersoner blir så dåliga från början?
 

Rage

Veteran
Joined
7 Feb 2001
Messages
64
Location
Borlänge
Jag har visserligen aldrig Spellett western, men de gånger jag har spelat har jag aldrig varit både snabb och träffsäker utan fått välja vad jag vill vara.
 

Radagast

Swordsman
Joined
21 Jan 2004
Messages
430
Location
Eskilstuna
Där det står Snabbhet (alltså inte förkortningen Sna) på formuläret, så är det hela värdet på Snabbhet som skall föras in, inte bonusen.

Och det har jag för med är för just Grundsnabbhet. Det är endast ett ställe på formuläret detta förekommer och är således undantaget.

// Radagast
 

Baron Faradan

Veteran
Joined
4 Apr 2003
Messages
15
Location
Arvika
Ett exempel för att förtydliga, din kavallerist får utbildningen 5 + hela värdet på snabbhet 19 vilket ger en total grundsnabbhet på 24, i min spelgrupp gjorde vi också fel på detta i början
 

Radagast

Swordsman
Joined
21 Jan 2004
Messages
430
Location
Eskilstuna
Snabbhet

Nu har jag regelboken framför mig.

T.ex. står det såhär

Telegrafera
Egenskaper: SNA + INT

Grundsnabbhet
Egenskaper: SNABBHET

Har du t.ex. Intelligens 13 (+1) och Snabbhet 17 (+2)

Har du utbildning 10 i Telegrafera, 5 i Grundsnabbhet, samt 10 i Vapensnabbhet Revolver, så har du följande värden:

Telegrafera: 10 i Utbildning + 2 för Snabbhetsbonus + 1 för Intelligensbonus = FN 13

Grundsnabbhet: 5 i Utbildning + 17 i Snabbhet = FN 22

Vapensnabbhet Revolver: 10 i Utbildning + 22 i Grundsnabbhet = FN 32

Alltså: I grundsnabbhet 22 = 2 handlingar, vapensnabbhet Revolver 32 = 3 handlingar

// Radagast
 

Radagast

Swordsman
Joined
21 Jan 2004
Messages
430
Location
Eskilstuna
Erfarenhetspoäng

"Och även om han skulle lägga alla sina Erfarenhetspoäng han har från början (visst är den 50?)"

Om man använder någon av rollerna ja, annars har du 300 erfarenhetspoäng att sätta ut.

Observera: Vissa roller har viss mindre felaktigheter, gäller Advokat, Lagman, Lärare, Nybyggare, Prisjägare och Spejare... kolla erratan http://www.rollspel.com/western/spelet/w44.htm

// Radagast
 

akenol

Veteran
Joined
6 Sep 2001
Messages
55
Location
Östermalm, Stockholm
Jag tjatar

En till fråga om vapensnabbhet. Om en RP har 22 i Vapensnabbhet/Gevär så har han två handlingar ju. Men om vapnet har 4 i dravärde så har RPn bara 1 handling första strindsrundan eller? Eftersom 22-4 blir 18.

Har jag uppfattat detta rätt?

Tack för att ni står ut med mina dumma frågor :gremwink:

 

Radagast

Swordsman
Joined
21 Jan 2004
Messages
430
Location
Eskilstuna
Re: Jag tjatar

"En till fråga om vapensnabbhet. Om en RP har 22 i Vapensnabbhet/Gevär så har han två handlingar ju. Men om vapnet har 4 i dravärde så har RPn bara 1 handling första strindsrundan eller? Eftersom 22-4 blir 18.

Ja, det stämmer.

// Radagast
 

Red Dust

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
129
Location
Gotland/ Lund.
Det som ni har missat är att i fallet Vapensnabbhet, som grundar sig på Grundsnabbhet, så är bonusen för Grundsnabbhet inte den vanliga bonusen, utan hela SNA GE. D.v.s. i ditt exempel med kavalleristen med SNA 19 så är bonusen inte 2 utan 19, alltså har denne 5+19=24 i GS som startkapital innan man placerar ut bonuspoängen. Det är bara på GS som man räknar hela GE som bonus, de övriga färdigheterna räknar man precis som ni har gjort.

M.v.h. Red Dust.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
Re: Jag tjatar

Hittills har frågorna inte varit dumma;-) Det här är precis rätt ställe för att fråga sådana saker:) Här finns massor av kunniga och duktiga personer som kan svara på alla upptänkliga frågor rörande Western - vilket du vill redan upptäckt;-)

/a & t
 
Top