Här har jag och ai-vätten resonerat oss fram till hur man skulle kunna använda ett liknande upplägg för att beskriva ett släkte:
Namn✽
Detta avsnitt introducerar folkslagets namn, vilket kan återspegla deras kultur, historia eller geografiska hemvist.
Inledning
En kort översikt som ger en allmän förståelse för folkslagets plats i världen och en inblick i deras mest framträdande egenskaper.
Utseende och Karaktärsdrag
Beskriver de fysiska egenskaperna som är typiska för folkslaget samt gemensamma karaktärsdrag och temperament.
Historia och Ursprung
Berättar om folkslagets historia, inklusive grundandet av deras samhälle, viktiga historiska händelser och deras ursprung.
Kultur och Traditioner
Utforskar folkslagets kultur, inklusive konst, musik, religion, och traditioner. Detta avsnitt kan också innehålla information om utbildning, vetenskap och andra kulturella uttryck.
Samhällsstruktur och Politik
Detaljerar hur folkslagets samhälle är organiserat, inklusive politiska system, sociala hierarkier och familjestrukturer.
Teknologi och Hantverk
Beskriver nivån på teknologisk utveckling och typiska hantverk eller yrken, vilket ger en bild av folkslagets dagliga liv och ekonomi.
Magi och Tro
Om tillämpligt, beskrivs folkslagets relation till magi, deras religiösa övertygelser och hur dessa påverkar deras samhälle och vardag.
Språk och Kommunikation
Ger information om folkslagets språk, skriftsystem och andra kommunikationsformer.
Bostäder och Arkitektur
Beskriver de typer av bostäder folkslaget föredrar och deras arkitektoniska stilar, vilket speglar deras anpassning till miljön och kulturella värden.
Mat och Klädsel
Presenterar typiska maträtter och klädedräkter, vilket ytterligare belyser folkslagets kultur och levnadssätt.
Relationer med Andra Folkslag
Utforskar folkslagets förhållande till andra grupper i världen, inklusive allianser, konflikter och handel.
Aktuella Utmaningar
Diskuterar de nuvarande utmaningarna som folkslaget står inför, vare sig det rör sig om politiska spänningar, miljöhot eller sociala förändringar.
Arketyper✽
Tekniska data och statistik för spelanvändning, inklusive sysselsättning, värden, färdigheter, typisk utrustning och vapen.
Särskilda regler och krafter✽
En lista över släktets unika krafter och förmågor, som magiska attacker, förgiftning, eller förmågan att bli osynlig.
Förmåga✽
Släktets speciella förmåga.
Slumpmöten✽
Scenarion för hur äventyrare kan stöta på släktet av en slump, vilket ger en känsla av oväntad fara och spänning.
Äventyrsfrön✽
Förslag på hur man kan väva in släktet i en större berättelse eller äventyr, som ger spelledaren inspiration till spännande händelser.
Dessa stycken kan givetvis vara mer eller mindre matiga och i många fall kan de säkert kombineras eller uteslutas.