Varulv [Häxmästarnas rådslag] Tredje rundan

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,592
Ja, nu har tankarna börjat vandra lite.

Min take den här rundan är ju att vi hittar BDGs ulvpolare i Halodrevet. Känns också lite sejfigt. Samtidigt så är det jobbigt att se hur aktiviteten blir högre när folk hoppar av Björndrevet.

På ett sätt köper jag Björns siande av Xyas: Björn är bevisligen duktig, men kan också tänka lite enkelspårigt. Han kan inte för sitt liv acceptera att någon spelar som Xyas gör. Det går bara inte ihop för Björn, varpå Xyas blir den mest osäkra komponenten i det här bygget. Det är som att Björn kan läsa andra oellaste, men inte Xyas.

(Får jag vara siare vill jag oftast sia Vimes eller Larsson. Om jag vet att de är gröna blir jag lugn och kan slappna av)

Siandet av Vimes _verkar_ kunna ha en rimlig förklaring, även om den innehåller några långskott.

Sedan tycker jag att det är skumt att siaren tillåts leva, men jag har själv som ulv medvetet undvikit att nattmörda högprofilspelare för att skapa oro och kaos i byn. Så det _kan_ vara så att Team Ulv helt enkelt chansar på att BDG aldrig kommer bli trodd.

Det är ganska avancerat ulvaspel, må jag säga.

Det som till sist stökar till det är att BDG har varit i rampljuset från R1. Och jag måste säga att det inte beror så mycket på enskilda dumheter som att vi andra har ställt honom där.

Tänk om han ändå _är_ bybo.

@Xyas du som är klartänkt, vad säger du om ovan?
@Vimes har du hört något från dödsriket?

(Hälsa skeletten att jag saknar dem!)
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,592
"oellaste" betyder "spelare, pjäsflyttare" på min påhittade alvdialekt Grombianska.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,567
Location
Oktoberlandet
Ja, nu har tankarna börjat vandra lite.

Min take den här rundan är ju att vi hittar BDGs ulvpolare i Halodrevet. Känns också lite sejfigt. Samtidigt så är det jobbigt att se hur aktiviteten blir högre när folk hoppar av Björndrevet.

På ett sätt köper jag Björns siande av Xyas: Björn är bevisligen duktig, men kan också tänka lite enkelspårigt. Han kan inte för sitt liv acceptera att någon spelar som Xyas gör. Det går bara inte ihop för Björn, varpå Xyas blir den mest osäkra komponenten i det här bygget. Det är som att Björn kan läsa andra oellaste, men inte Xyas.

(Får jag vara siare vill jag oftast sia Vimes eller Larsson. Om jag vet att de är gröna blir jag lugn och kan slappna av)

Siandet av Vimes _verkar_ kunna ha en rimlig förklaring, även om den innehåller några långskott.

Sedan tycker jag att det är skumt att siaren tillåts leva, men jag har själv som ulv medvetet undvikit att nattmörda högprofilspelare för att skapa oro och kaos i byn. Så det _kan_ vara så att Team Ulv helt enkelt chansar på att BDG aldrig kommer bli trodd.

Det är ganska avancerat ulvaspel, må jag säga.

Det som till sist stökar till det är att BDG har varit i rampljuset från R1. Och jag måste säga att det inte beror så mycket på enskilda dumheter som att vi andra har ställt honom där.

Tänk om han ändå _är_ bybo.

@Xyas du som är klartänkt, vad säger du om ovan?
@Vimes har du hört något från dödsriket?

(Hälsa skeletten att jag saknar dem!)
Bra Basse att du börjar skriva lite.
Vad utläser jag här...
Ok jag följer.
Så du prövar att resonera fram till att Bdg är grön.
Då är Xyas grön.
Då är Vimes grön.
Du Basse är förstås själv grön.
Vi vet att: Empi, Hellzon, Impetigo och Halo är gröna.

Då är alltså övriga som lyckats få spelet hit hittills: LJS, Sidd, Kim och Korpa.
För det första så tror det skulle varit mer stress här på er ”gröna” då...

De ända som hörs nåt vidare är Korpa och jag och Korpa är ju på mig rejält.
Är det alltså LJS, Kim och Sidd som är slutsattsen Basse?

Gräv där då och hitta det röda eller pröva en annan tanke.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Tänk om han ändå _är_ bybo.

@Xyas du som är klartänkt, vad säger du om ovan?
Ja men så klart att BDG skulle kunna vara bybo. Jag var ju helt säker på att Halo var ulv, och hade fel. Men magkänslan säger verkligen att BDG är ulv och alla scenarion som presenterats där han är bybo blir så väldigt stora och bräckliga teoretiska byggen (och jag gillar ju verkligen sånt egentligen, men ibland gör dom bara en mer osäker på allt desto mer man bygger) och apologetiska för hur BDG har spelat. För där är flera scum tells, och han har visserligen presenterat hyfsat vettiga förklaringar på varför han gjort som han har gjort, men stör det inte er att den bra förklaringen alltid kommer efteråt, och aldrig telegraferades innan? Jag tycker hans agerande skriker efterhandskonstruktion.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,567
Location
Oktoberlandet
Så nu har jag läst den här rundan lite mer noggrant. Jag kommer göra såhär:

Röst: Sidd (först rösta på BDG och sen rösta på den BDG röstar på är min melodi!)

BDG:s analyser som visar att Sidd är den mest sannolike ulven av de icke-grönade är toppen. Smolken är förstås att de analyserna (förstås) utgår från att BDG är grön.

Å andra sidan: om BDG ändå är röd så tänker jag att han borde vara det tillsammans med Sidd. Är BDG ulv-siare hade det givna movet varit att rödsida någon den här rundan. Som jag skrev tidigare hade jag, vore jag ulv i det här scenariot, valt ett rödsia en bybo som jag trodde skulle få svårt att värja sig. Och: i så fall hade jag inte valt någon av de snackiga "högstatusspelarna". Jag hade inte valt mig själv att rödsia, jag hade inte valt Basse (som iofs varit mindre i centrum i det här spelet än han brukar - men det hade nog blivit fart under galoscherna om han hade falsksiats som röd), jag hade mööjligtvis valt Larsson (med det är för att jag som ulv har haft någon grej av att frejma Larsson historiskt), jag hade nog inte valt Korpa (som f.ö. spelat sunt den här rundan). Jag hade valt någon av Xyas, Kim Nolemo och Sidd. Antagligen Sidd. Och så hade jag litat till att Sidds lite aviga spel och korthuggna stil hade fått honom utröstad. Nå, BDG har redan grönsiat Xyas. Utifrån det här resonemanget verkar det som att det rimligaste är att om BDG ska vara ulv ska han vara det tillsammans med Kim och Sidd (och alltså inte kan frejma dom den här rundan). Alltså verkar det, även om BDG kan vara röd, inte helt tokigt att rösta Sidd.

(Att BDG ska vara ulv tillsammans med Sidd och Kim verkar, baserat på hur BDG tagit ställning mot dem (i förra rundan gjorde han ett väldigt allvarligt menat försök att rösta ut Kim, och i den här verkar det tydligt att han ska ha ut Sidd), väldigt sannolikt. Så ovanstående resonemang fungerar också, förstås, som ett argument för att BDG nog borde vara grön ändå.)
Åter Vimes så puffar du på ett försök till drev för att rösta ut en bybo.
Ok Vimes?
Hoppas ni andra ser det och om jag åker kan ni läsa in det, inför vidare tänk övriga rundor.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,567
Location
Oktoberlandet
Ja men så klart att BDG skulle kunna vara bybo. Jag var ju helt säker på att Halo var ulv, och hade fel. Men magkänslan säger verkligen att BDG är ulv och alla scenarion som presenterats där han är bybo blir så väldigt stora och bräckliga teoretiska byggen (och jag gillar ju verkligen sånt egentligen, men ibland gör dom bara en mer osäker på allt desto mer man bygger) och apologetiska för hur BDG har spelat. För där är flera scum tells, och han har visserligen presenterat hyfsat vettiga förklaringar på varför han gjort som han har gjort, men stör det inte er att den bra förklaringen alltid kommer efteråt, och aldrig telegraferades innan? Jag tycker hans agerande skriker efterhandskonstruktion.
Skönt Xyas att du är med nu för igårkväll stred jag själv för byn. (kändes det som...)

Kolla igenom vad som diffar i mina ideer...
Bdgs siande grön på Vimes är så himmla svårbedömd.
Är Bdg en ulv som försöker rädda sig genom att smöra in sig på en grön Vimes?
Är Bdg ulv och falsk-siar Vimes som då är röd?
Är både Bdg och Vimes gröna? Som Bdg påstår: Och har därmed inte lyckats sammarbeta alls pga gräl, röstningar osv
...
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,567
Location
Oktoberlandet
Nu ska jag köra bil 3-4 tim (och spela Varulvsspel samtidigt LÄTT)
och träffa mammsen (och spela Varulvsspel samtidigt SVÅRT)
så ni kanske slipper mig under dagen (kanske bättre för byn att nån annan argumenterar för byns bästa).
Fridens🏎
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Skönt Xyas att du är med nu för igårkväll stred jag själv för byn. (kändes det som...)

Kolla igenom vad som diffar i mina ideer...
Bdgs siande grön på Vimes är så himmla svårbedömd.
Är Bdg en ulv som försöker rädda sig genom att smöra in sig på en grön Vimes?
Är Bdg ulv och falsk-siar Vimes som då är röd?
Är både Bdg och Vimes gröna? Som Bdg påstår: Och har därmed inte lyckats sammarbeta alls pga gräl, röstningar osv
...
- Jag tror (hoppas) att Vimes är smartare än så om han nu är bybo, något jag inte alls är så säker på.
- Tror inte vi kan utläsa sådär jättemycket från ulv-BDGs sianden. De känns mest gjorda för att maxa kaos.
- Vimes har hela tiden huggt på BDG för att sedan backa från det. Jag vet inte om det är en ulvstrategi för att Vimes ska kunna gröna sig själv samtidigt som han inte röstar ur sin ulvkompis, eller om han blir bortspelad av BDGs efterhandskonstruktioner.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,313
Location
Göteborg
Nu ska jag köra bil 3-4 tim (och spela Varulvsspel samtidigt LÄTT)
och träffa mammsen (och spela Varulvsspel samtidigt SVÅRT)
så ni kanske slipper mig under dagen (kanske bättre för byn att nån annan argumenterar för byns bästa).
Fridens🏎
Yes, ta det lugnt du, så jobbar jag för byns bästa, för det verkar ju bättre att en bybo gör det än en ulv eller hur? ;)

Fast jag kommer ju lajva idag också och kommer inte direkt ha mycket tid att titta in här även om jag sitter vid en dator hela dagen, så det är nog osannolikt att det kommer några mer djupa gräv från mig, särskilt eftersom jag ju (i vart fall enligt mig själv) redan listat ut minst en ulv, Sidd.

Sen tål det ju att upprepas, att om vi har fel idag så är det kört, och beroende på vem det är (dubbelröst och sådär) så kan det räcka med att en enda bybo ligger på fel drev för att ulvarna ska kunna snipea hem en seger, så idag är liksom inte en dag där man får vela eller rösta blankt, jag hoppas ju förstås att ni röstar rätt, men jag kommer nästan bli ännu mer upprörd om någon helt slänger bort chansen genom att rösta irrelevant.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Jag ska spela rollspel under dagen, men är vid en dator på kvällstid åtminstone.

Jag kan defintivt tänka mig att rösta ut Sidd eller Kim N. Om vi tar Sidd så måste Basse bidra genom att blocka någon annan än mig, dock, vilket inte alla är så pepp på.

Jag lutar mer åt LJSLarsson än Basse som mitt tredjehandsval, men det är inte helt spikat, så jag tar helst någon av ovanstående.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,592
Ok, jag gillar verkligen hur folk håller på och drevar! Ulvarna är spaka!

Hm! En grej jag inser nu är att Sidds förmåga gör honom svårare att rösta ut. Är det kanske ett ganska sejf alternativ?

Sedan ägnar jag min trötta hjärna åt att försöka förstå följande:

*Mysteriet med BDG*

BDG är ulv eftersom hans sianden är ulviga

...men då ska vi också acceptera att ulv-björn frivilligt går ut med sådana kontroversiella sianden. Två gånger dessutom! Hur kan en så deduktivt klok logisk person som Björn välja att sia folk så här? Han måste ju själv förstå vad det kommer väcka för reaktioner? Skulle verkligen ulv-Björn vara så uppenbart dumdristig?

Jag kommer inte nån vart här.

Däremot har jag funderat mycket på Kungens råd-spelet där jag (och byn) blev mosade av BDG och Larsson. Det skapade lite revanschlusta kan vi säga.

Men jag minns också det olyckliga parti där jag lyckades dreva ut en bybo-BDG trots att han röstat ut en ulv. Jag skämdes en hel del efteråt.

Så vad är värst?

Att ulv-BDG lurar brallorna av oss och går och vinner allt

Eller

Att jag återigen röstar ut en bybo-BDG som kämpat frenetiskt hela spelet och försvarat sig ganska bra?

Jag är faktiskt inte så säker.

Och det skaver hur lätt det är att rösta ut BDG.

Xyas och Larsson är säkra på att han är rätt val. Korpa, Sidd, Vimes är mer osäkra.

Hörni, jag tror att ulvatrion är:

Larsson, Xyas och Kim N.
 

Kim Nolemo

Veteran
Joined
17 Apr 2017
Messages
159
Hurra!
Anklagelserna mot mig har inte varit höga medan jag försvann igen. Så nu när jag börjar skriva igen så blir jag inte anklagad för att bara försvara mig.

Nuvarande känsla av dem som är röstbara (Xyas och Vimes samt mig själv är orimliga).
Analysen "men om vi röstar ut mig vinner ulvarna" är inget vettigt försvar för så tänker vi alla som är bybo men att påpeka det är att söka sympati. Vilket är förståeligt i dessa svåra tider, eller ärkeulvigt eftersom det spelar mot vår osäkerhet.

Nåväl:
BDG - Har pratat en del om att vilja vinna genom sitt bra spel. Jag har svårt att se honom som en bra spelade bybo. Men en bra spelade ulv kan jag se.

Sidd - Har varit passivt, röstmässigt, men det är jag mer van vid från dr jag spelat med. Typ bara Genesis som förespråkar vilt skjutande i r1. I r3 har han försökt vara vänlig med mig. Vilket är trevligt men också kan vara ulv som försöker bete sig vänligt mot en bybo. Tveksam men känner inte att han är värd min röst just nu.

LJSLarßon - Skriver på telefonen och tyckte det blev snyggt med tyskt dubell-s. Förlåt om det är förolämpande. Gick hårt ut för att få igång Halo-drevet. Efter det har han varit em av mina misstänkte att kunna jobba med BDG om BDG skulle vara ulv.

Basse - Svårtydd för mig. Jag skulle gått tillbaka och läst mer men känner att han är en bubblare. Kan mycket väl vara ulv eller bybo. Har tydligen ingen stark åsikt här.

Korpa - Var nöjd med att rösta på mig i r2, när jag fortfarande höll på att bli vattnad. Ändrade inte sin röst då hon var på vift. Vi hade fått mer info där annars. Just när jag skriver detta så ökar faktiskt det min misstanke, drevet mot mig tyckte jag mest var intressant från informations intag.

Ska sammanställa hur rösterna ligger om en liten stund. Ska bara piffa upp mig lite först :)
 

Kim Nolemo

Veteran
Joined
17 Apr 2017
Messages
159
BDG (3): Xyas, Sidd, LJSLarsson

Sidd (3): Korpa, BDG, Vimes

LJSLarsson (1): Basse

Ingen (1): Kim
 

Kim Nolemo

Veteran
Joined
17 Apr 2017
Messages
159
Röst: Björn den gode

Motivering: Vimes och BDG har röstat lika i två omgångar (förutom Korpas röst på mig men hon bytte inte i r2 då hon var upptagen). Dessa två har varit gröna (om jag tittar på rösterna mot mig så är det tre gröna). Korpa, Vimes och BDG röstade alla på Empi i runda 1. Korpa och BDG var båda på mig men BDG bytte senare till Halo tillsammans med Vimes.


Just nu tror jag att den trion är ulviska.
Vad är anledningen till att gröna Vimes, när BDG tror att han ska dö och Vimes är den som förmedlar info från dödsriket?
För att de är ulvar tillsammans, BDG vet att ett drev mot honom väntas (han var väl förberedd att slänga in sitt "Åh nej"-tal. Jag kände som han skrev, vilket får mig att tvivla, för jag valde att inte utrycka det för att det skulle kännas så ulvigt för mig (beroend på hur jag är som person).

Vimes har bytt sina röster relativt sent till dreven som dödat våra häxvänner.

Med det sagt är jag långt ifrån säker på detta.
 

Kim Nolemo

Veteran
Joined
17 Apr 2017
Messages
159
BDG (5): Xyas, Sidd, LJSLarsson, Kim*2

Sidd (3): Korpa, BDG, Vimes

LJSLarsson (1): Basse
 
Top