Varulv [Häxmästarnas rådslag] Tredje rundan

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,590
Okej, tack Björn bra jobbat. Starka poster på slutet här.

Jag vill att alla vi andra tar efter och listar våra tre ulvkandidater.

För något som gör mig nervös är att det är så lugnare idag än vad det var igår. Det brukar ju betyda att ulvarna är nöjda.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Alltså det är väldigt fint alltihopa Björn, och det hade nästan gått att lyssna på, om det nu inte hade varit för allt det där rödande bagaget du har från tidigare rundor. Jag har äldsta rösten på dig, och det är jag rätt nöjd med om nu byn inte skulle lyckas ta sig samma och stå splittrade vid röstdags.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,590
Allt jag säger är ju guld ;) men var det nåt särskilt du syftade på?
Jag jobbade en hel del på att visa vad som var ulvigt i Kim N:s poster. Nu röstade han distinkt på dig så det grönar ju honom.

Och vi kan lära av det här att plötsligt teoretiserande är ulvigt, så bröder och systrar se till att vara jämnt aktiva.

A propos på det: har någon sett till @LJSLarsson?
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,313
Location
Göteborg
Alltså det är väldigt fint alltihopa Björn, och det hade nästan gått att lyssna på, om det nu inte hade varit för allt det där rödande bagaget du har från tidigare rundor. Jag har äldsta rösten på dig, och det är jag rätt nöjd med om nu byn inte skulle lyckas ta sig samma och stå splittrade vid röstdags.
Alltså jag vet ju att du är grön, men du har fattat att om ni röstar ut mig idag och ni har fel så har vi förlorat?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,567
Location
Oktoberlandet
Nu har jag gått igenom Sidd också, han kan i vart fall från sitt håll vara ulv med precis vem som helst av det möjliga gänget (
Basenanji, Kim, LJSLarsson, Korpa) för varken när det kommer till drev eller röstande (särskilt inte röstande) så har han varit med och gjort något drev åt något håll. (Han har förövrigt sagt väldigt lite för att ha skrivit så många inlägg.) Det kan hända att han är en gullig förvirrad bybo men oddsen är verkligen mot honom.
Att förlöjliga nån är ju måttligt trevlig stil...
...tänkte dra bort min röst men sånt snack gör ju att jag lika gärna skiter it.
Rösta ute en till bybo då ni lär er ju så mkt mer igen då.
Hoppas verkligen Bdg är desperat ulv.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,313
Location
Göteborg
Att förlöjliga nån är ju måttligt trevlig stil...
...tänkte dra bort min röst men sånt snack gör ju att jag lika gärna skiter it.
Rösta ute en till bybo då ni lär er ju så mkt mer igen då.
Hoppas verkligen Bdg är desperat ulv.
Alltså, det var verkligen inte mening att förlöjliga dig, jag fick känslan av att du inte skulle ta illa upp eftersom du ju själv tidigare både kallat dig gullig och förvirrad, ber om ursäkt om du kände dig förlöjligad. Men däremot tror jag ju att du är ulv, det står jag fast vid.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,313
Location
Göteborg
Rösta ute en till bybo då ni lär er ju så mkt mer igen då.
Och vi kan ju ta det här en gång till, röstar vi ut en bybo nu så är spelet slut och ulvarna har vunnit. Så det är ju skitdåligt men det spelar ju ingen roll hur mycket vi lär oss av det.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,567
Location
Oktoberlandet
Caset mot Sidd

Så, vad har Sidd gjort hittills i spelet?

- Initialt missförstånd kring roller och ulvighet samt besvikelse över att inte ha fått något coolt
- Uppställning över vilka förmågor som är farliga/ofarliga för byn (post 34). Det som sticker ut för mig är att han tycker att en siarulv och siarväktare är ofarligt för byn och att den avslöjade millern alltid är jobbig (vilket jag inte håller med om pga det finns andra sätt att fånga ulvar på)
- Röst på Hellzon pga roll hellre än spel vilket är en lat motivering. Går även in senare i rundan och skriver att det är en förenkling att fokusera på förmågor och att snackandet är snömos där ulvar kan gömma sig
- Föreslår att alla ska berätta öppet hur de använder sina förmågor vilket är sjukt praktiskt för ulvar
- Ifrågasätter Basses röst på Halo
- Tar bort rösten på Hellzon då den baseras på förmågan hellre än spelaren och röstar på Ingen istället
- Misstankelista!
Gröna: Halo, Basse, Hellzon, Kim (nybörjargrön tills vidare), Sidd, Empi, Xyas
Gul: Impetigo (tolkar jag det som iaf), LJSLarsson (grön men med på Halotåget), Korpa (jobbigt tyst = svårbedömd)
Röd: BDG, Vimes
- Uppdaterade misstankar, de mest ickegrönade är Korpa, BDG och Vimes. Pratar om tåget på Vimes och att kliva på där, men lägger aldrig någon röst.
- Citerar ett inlägg från LJSLarsson som analyserar Halo och tycker att Halo behöver försvara sig och förklara mer
- Röstar på LJSLarsson (rösten som var svår att tolka om den var avsiktlig eller bara ett exempel på korrekt formatering) och motivering kommer först efter frågan om den var seriös (LJSLarsson kom ut uselt från slagväxlingen med Halo)
- Uppmuntrar byn att inte rösta på Halo då väktaren behövs mot nattmorden
- Funderingar kring BDG och Vimes holmgång som slutar med att den situationen dör och de röstar på Empi, samt ställer frågan varför Empi ska ut.
- Skämtar om att han föregår med gott exempel och att alla ska deklarera hur de använder sin förmåga. Skämtet missuppfattas av BDG och Sidd skämtar lite till.
- Sista längre inlägget är en uppmaning att byn behöver diskutera "allt vi kommer på på olika sätt för att försöka få ulvarna att snärja in sig" och att Sidd ställer frågor när det är rörigt svårläst och tyst.

- Inleder rundan med några konstateranden/uppmaningar: kika på Empi-drever, att byn ska reda ut vilka som ville ta Halos liv i början, att Hellzon var det givna valet för nattmord pga sin förmåga (och att Hellzon borde ha fattat det) och att eftersom han hamnade rätt så borde de som rödat honom stå till svars
- Kommentar till BDG som landar i att BDG dribblar bort sig mer och mer och måste vara ulv, samt att Xyas inte är säkert grön
- Ifrågasätter att Vimes bara vill dela med sig information från dödsriket i slutet av rundan och anklagar honom för att vara ulv tillsammans med BDG. Den tredje ulven är kanske Basse. Tror också att Basse är coachad av sina ulvpolare.
- Lägger en röst på BDG med följande motivering: skådespelade grälet med Vimes, dåligt motiverade röstningar, missar om startupplägget, har rödat Sidd, förvåning om varför Hellzon nattmördades, siandet av Xyas, mm
- Resonerar kring BDGs siande av xyas och landar i att Xyas är grön.
- Tycker att Vimes röst på BDG är ett svagt försök att distansera sig och att Vimes försöker rädda sin ulvpolare (oklart om det är BDG eller Xyas som avses i det här fallet, post 42)
- Basse skriver att "Sidds poster i slutet på förra rundan lämnar mycket i övrigt att önska", Sidd undrar vad som menas. Mer specifikt att han inte skulle "teama så där tajt på röstningen i slutet" och att han inte vet bu eller bä kring Halo/Larsson.
- Håller med Vimes om att det tillför mindre information att sia Xyas jämfört med nästan alla andra spelare.
- Skriver att byn behöver Vimes om han är grön och att Vimes smetas ner i i BDG-dreven och blir rödare och rödare pga det. Vill att Vimes ska räta ut missförstånden, men inte vilka det är förrän han får en direkt fråga. Missförstånden är att Vimes misstänker Sidd, att diskussionen med BDG såg krystad ut och att de (BDG och Vimes) blev lugna och överens med röstningen mot Empi.
- Vill gröna Basse, men tycker det är för lugnt kring honom, och vill att andra funderar mer kring honom.
- Misstänker att ulvtrion är BDG/Halo/Vimes
- Tar bort sin röst och lägger den på Ingen pga att BDG "jobbar på förtroligt och jag läser ärligt spel".
- Aktuella misstankar: Basse är scum, Vimes är lurig och Korpa är scum. Impetigo är by, likaså Halo, Larsson och Xyas. Sidd vill rösta på någon av Basse/Vimes/Korpa, men lägger ingen röst.
- Kim är för tyst och kan vara scum, men dribblar inte bort byn iaf. Sidd trycker på att byn behöver säkra att Kim är grön pga sina dubbla röster.
- Håller med Korpa om att det är en röra kring BDG och Impetigo. Uppmuntrar Korpa att kolla upp Vimes eller Basse istället för att "rösta ut en som försöker vara transparent, sätta upp frågeställningar, svara på funderingar och tar ställning".
- Chansar på att Kim inte är ulv då han varit påhejad att skriva mer av sina ulvpolare.
- Ser Halo som grön.
- Tycker att Vimes och Basses smågnabbande skaver som bara den och att han anar ugglor i mossen om båda då ingen av de hugger mer. När Vimes ber om exempel så ber Sidd byn om hjälp att hitta igen det. Lite senare så ger han posterna 93 och 140 som exempel. (Vilket är Vimes som berättar om vad Hellzon berättade om sitt förmågeanvändande samt inlägget där Basse tar upp exempel på hur Vimes har brunsmetat honom)
- Läser Xyas som grön och uppmuntrar Xyas att kika på Vimes/Basse/+1 hellre än teorin Impetigo/Halo/Basse
- Aktuella misstankar är Vimes och Basse. BDG, Xyas, Kim N, Larsson, Halo och Impetigo är grön, samt att han hoppas att Korpa är det. Sidd röstar på Basse.
- Kommenterar en Vimes-analys av Halo med "Bra Halo, du hittade märkligheter på Vimes".
- Analyserar en post av Kim N på uppmaning av Basse
- En lös fundering kring om det är en plan av Ulv-Korpa och Ulv-Vimes att brunsmeta Sidd genom analysen av Korpas röstmönster kring Sidd. Påpekar att han inte röstade ut Empi iaf.
- Sidd undrar varför folk röstar på Impetigo och skriver att grälet nog var mellan två bybor
- Uppmuntrar Kim N till att delta mer
- Sidd tar bort sin röst och lägger den på Ingen pga att Basse har hämtat upp sig. Skriver till Larsson att han "vill verkligen följa dig för jag ser dig inte som röd, men vi behöver dra mer åt samma håll för att få nåt gjort..." samt att han inte förstår varför LJSLarsson hamnar i Halo och BDG hela tiden.
- Vill att Vimes frågar dödsrikets invånare om vilka de tror är ulvar.
- Motiverar sin röst på Ingen med att han som ulv inte skulle ha några problem att rösta, men att det som bybo är mycket svårare att inte råka rösta ut en bybo.
- Läser Vimes som mer och mer grön

- Inleder rundan med att diskutera omröstningen samt att Vimes snajpade röst i sista minuten. I post 35 kommenterar Sidd det igen med att Vimes bytte röst för att se till att "bybon Halo skulle åka ut".
- Kommenterar Vimes val att byta röst från BDG till Sidd. Kommenterar i ett senare inlägg att han "tycker genomgående Vimes mellan raderna är alltför nöjd med hur allt fortlöper".
- Blir ställd frågan om vad han gjorde med sin röst R2 upprepade gånger innan han svarar på den. Han förklarar sin Ingen-röst med att han tappat förtroendet på sig själv. Sista poängen i resonemanget varför är följande: "är det verkligen så bra för byn att rösta när jag är vilsen och jag ser ingen strålande stjärna att följa på i ett drev"
- Resonerar kring att byn borde ha prickat en ulv och ifrågasätter om BDG verkligen siar efter ulvar. Lägger en röst på BDG pga detta.
- Begär en passantikerrapport från LJSLarsson och hjälp mot BDG och dennes monsterpolare ("V+B?").
- Undrar om Korpa försökte låtsas som att kommentaren om färdighetscooldown skulle smyga förbi. Korpas svar är att hon svarade på för en halvtimme sen, men Sidd påpekar att hon inte gjorde det när hon var i direkt diskussion med Kim N. Resonerar kring att Korpa är bland de farligaste kvar och att det är lite konstigt om hon överlevt om hon vore by. Ponerar att ulvar skulle vara skraja för förmågan och nattmördat Korpa.
- Frågar Vimes vad han tycker om vad Sidd tänkt kring Korpa. Sidd skriver att BDG kan sia falskt/rätt men att Korpa vinner spelet.
- Resonerar kring möjligheten att en bybosiare som har dåligt förtroende i byn är ofarlig för ulvarna eller om BDG är ulv och sprider kaos med sin siarförmåga.
- Mjuknar för BDG
- Tycker att Basse borde ha tänkt på att blocka Korpa tidigt. Är misstänksam mot Vimes och rädd för att bli nattmördad av Korpa. Sidd tycker även att Basse är mesig mot Vimes.
Klockrent Korpa med tankar för när jag läseri genom allt så stämmer din text presis hur jag handlat och tänkt!
Kul att du bara orkat gå igenom allt, klippa och klistra med egna kommentarer osv.
Allt stämmer för jag har inte ljugit en gång.
Det är presis så här min resa varit.
Jag uppmanar alla som tvivlar på mig att orka läsa igenom.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,567
Location
Oktoberlandet
TLDR: Sidd spelar ulvigt hellre än en spretig och osäker bybo.

För att vara någon som säger sig ta ställning så är Sidd väldigt dålig på att faktiskt ta ställning. Han har t.ex. aldrig tagit ställning i en rundas slutskede utan föredrar att rösta ingen och sen när en bybo röstas ut så lyfter han att han minsann inte hjälpte till med det. Hans åsikter om spelare har gått fram och tillbaka beroende på dag och ibland inlägg på ett sätt som är inkonsekvent och rödande. Jag har tappat räkningen på hur många gånger han har misstänkt och slutat misstänka BDG/Vimes/osv.

Jag skrev i början av rundan att det räcker för ulvarna att så split inför omröstningen och Sidd har bidragit mer till att väcka tvivel än annat.

Vilka har Sidd faktiskt tagit ställning till då?

I runda 1 är BDG, Vimes och jag röda, men det är LJSLarsson som i slutändan får en röst på sig. Halo är på det stora hela grön förutom en kort släng och krav på att förklara sig, samt Basse, Hellzon, Kim N, Empi och Xyas.

I runda 2 är återigen BDG ulvig, samt Vimes och ev. Basse. Sen är han inne på att Vimes behövs i byn och att han blir brunsmetad av bråket med BDG, samt även att han vill gröna Basse men vet för lite.
Ulvtrion är sen BDG/Halo/Vimes, fram tills BDG jobbar på såpass att han lägger sin röst på Ingen istället hellre än någon av de misstänka ulvpolarna. (Halo grönas också senare i rundan).
Nästa misstankelista har Vimes och Basse som ulvar med en okänd tredje kompis för alla andra är antingen gröna eller förhoppningsvis gröna. Han röstar faktiskt på Basse här, men den rösten försvinner också och blir på Ingen när Basse har hämtat upp sig också. Som en notis så kan Kim N vara scum, men Sidd chansar på att han inte är det då han varit för tyst.
I slutet av runda två så tycker han också att Vimes blir mer grön och grön. Då återstår _ingen_ som misstänkt ulv.

I runda 3 har han röstat på BDG pga hur BDG har siat, men verkar också ha rödat Vimes igen. Han har dock uttryckt att han mjuknat för BDG igen, så frågan är hur länge den rösten blir kvar innan den hamnar på Ingen igen.

Om något så tycker jag att Sidds fokus på BDG, Vimes och Basse är grönande för de, för med tanke på hur lite ställning Sidd har tagit så har de ändå varit måltavlor ofta.

Mitt förslag till byn är att vi chillar med BDG till nästa runda och plockar Sidd den här. Det är också en praktisk möjlighet så länge Basse är på vårt lag.

Scenario 1: Sidd och Kim N är ulvar tillsammans. Då kan vi lägga 4 (5-1) röster på Sidd och ulvarna kan lägga 5 röster på en bybo. Med Basses förmåga kan vi jämna ut det till 4-4 och då gäller tidigast lagda röst. Det innebär dock att jag inte blir blockad och att ni måste lita på att jag är grön.

Scenario 2: Sidd är ulv och Kim N bybo. Då är det lugnt för då får vi 5 (5+1-1) röster mot ulvarnas fyra.

Nu ska jag laga min cykel istället för att skriva superinlägg på mer än 10 000 tecken. Det kommer inte hända igen, det tog alldeles för lång tid.
Här har vi då liksom utvärderingen av mitt spel med Korpas ögon.
Att läsa igenom sitt eget spel gav verkligen insikter och om du nu är ulv Korpa så har du verkligen mig att bena ut mer av vad jag borde göra.

Helt bananas att påstå att jag inte tar ställning bara för att jag inte landar i en bra röst hittills i spelet, speciellt när röstningarna varit så fantastiskt lyckade till slut av er andra. Folk här verkar komma undan med förlåt sorry ojdå i feldreven lättare...?
Att jag chansar i mina val är verkligen inte konstigt när byn tydligen spelar så uselt.
Att försöker gröna Bdg, Vimes och Basse är ju helt otroligt.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,567
Location
Oktoberlandet
Förresten, en liten Sidd-bonus som jag glömde. Obs, inte ordagranna citat överhuvudtaget! XD

Sidd: Hörni, varför röstar ni på Impetigo! Det är bara en arg bybo!
- Nattmördar Impetigo
Sidd: Hörni, jag försvarade faktiskt Impetigo, kolla vad grön jag är.
Vad fiskar du efter här då?
Att jag hade så fel?
Hur kan du brunsmeta mig med text om Impetigo som faktiskt var åt rätt håll?????????????

Börjar likna en viss nyligen utröstad president som hela tiden påstår helt banans-saker och på nåt sjukt sätt ser en helt annan verklighet än sunt förnuft.....det måste väl vara din magkänsla igen!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,373
Hörrni! Jag läser det som händer, men har inte riktigt tid att skriva så mycket. Behöver sätta mig in i vad jag tror. Men min resa har varit såhär:
R1 - jag tror att BDG är ond, men börjar tvivla halvvägs in, går på Empi istället.
R2 - BDG siar xyas och jag tycker han är tydligt ond! Lite tvivel runt deadline, men det var nog mest deadline-frossa
R3 - BDG siar mig och min spontana reaktion var att "så skulle väl inte en ulv göra?". Men sen kommer jag på att "så skulle väl inte en bybo göra heller?" Ett tag här var jag 100 % säker på att Björn ulvat ut sig. Men sen har han börjat skriva, och både förklarat siandet (jag tycjer fortfarande det skaver, men ändå) och framför allt spelat riktigt bra (ursäkta att jag säger det, men för första gången i spelet). Så nu vet jag inte alls.

Jag landar i att jag nog behöver tänka om på något vis. Ta ett omtag. Lägga ifrån mig "BDG är en ulv"-glasögonen och ta allt från 0. Det känns lite som ett Herkules-jobb, men det är nödvändigt med tanke på att vi måste hitta en ulv denna runda. Spontant känns Sidd som ett bra alternativ, och nog har Larsson seglat upp också.

Men som sagt: jag ska samla mig, läsa mer, fundera och se vart det bär hän. Men flrst middag och familjehäng. På återhörande.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,373
Äh, ska vi inte köra en härlig omgång "Vimes vs BDG 3"?



😀😀😀😀😀😀😀
Ja... alltså det ÄR en scumtell att BDG siar mig, och det är en scumtell att han siade Xyas! (Om han är bybo måste vi prata om det här efter spel). Men jag tror byn vinner på att vi båda gör annat ett tag. BDG är ett alternativ för mig fortfarande. Men jag vet inte om han är det bästa alternativet.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,567
Location
Oktoberlandet
Alltså, det var verkligen inte mening att förlöjliga dig, jag fick känslan av att du inte skulle ta illa upp eftersom du ju själv tidigare både kallat dig gullig och förvirrad, ber om ursäkt om du kände dig förlöjligad. Men däremot tror jag ju att du är ulv, det står jag fast vid.
Både du och Basse har nu använt de förlöjligande nedsättande utrycket...
Första gången (Basse) så tog jag inte så illa vid mig (men replikerade med ironi) men när nästa följer upp så reagerar jag.
Och vi kan ju ta det här en gång till, röstar vi ut en bybo nu så är spelet slut och ulvarna har vunnit. Så det är ju skitdåligt men det spelar ju ingen roll hur mycket vi lär oss av det.
Jag var ironisk igen!
Klargörande: vi ska inte rösta ut en bybo
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,590
Ok Sidd jag menade verkligen inte att förlöjliga dig eller någon annan! Det var mest ett sätt att haka på ditt skämt om att ingen tog dig på allvar mm. Sorry!

Sedan @Vimes okej,vi gör ett omtag!

Låt mig inspirera dig:
VAD TYCKER DU OM LARSSON?????
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,567
Location
Oktoberlandet
Jag skiter i att vara nervös och inte våga säga vad jag tycker nu (jag börjar förstå varför Impetigo ilsknade till och brusade upp)...

@Genesis Fråga från Ointressantikern: ärligt nu :delade du ut förmågorna på spelarna? Alltså inte lagtillhörighet...
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,567
Location
Oktoberlandet
Formuleringen ”gullig”: dök den upp i ulvchatten eller? Och så har det bara råkat följa med i lingot här?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,567
Location
Oktoberlandet
Jag har svårt att få till 3 ulvar då jag har 4 jobbiga på banan:
Vimes, Korpa, Bdg, Basse.
Vem ska bort?

Om vi gör så här då:
Vimes du är god och grön Bybo.
Vad tycker du om Bdg, Basse och Korpa?
 
Top