Nekromanti Hästar!

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Jag vet att jag är tokig. Men en site som jag snubblade in här på Universitetet har faktiskt lite intresse för er som funderar över hästar i rollspel. Lite Ot är den men ändå. Kika på

http://www.info.uadm.uu.se/pm/nyhet.lasso?pm=34081 så förstår ni kanske tankegången. Jag för min del är nu inne på min hundrade runda av funderingar kring dessa uddatåingar. Varför skall det alltid vara hästar i rollspel, varför inte andra riddjur som motsvara dessa? Varför kan jag sällan genomdriva ett slags nomadfolk som mongolerna (Djingis Khan och Kublai Khan?) Varför inspirerade mig en föreläsning omkring forntida klädfynd i fjärran land (en öken i kinatrakten) att fundera på ett liknande folk och deras odelade behov av hästar. För att inte tala om när vi tovade och det berättades att vissa folk i mongoliet fortfarande filtar(tovar) tyg genom att rulla in ullen i rullar och låta dessa dras efter hästen. Ja säger då det, det är mycket mer jag skulle vilja utveckla kring ett sådant folkslag.



Lady Silver Wolf - There is but a thin line, between Man and Beast
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
"Genomdriva"? Vilken typ av förhandlingssituationer befinner dig du i när du ska skapa rollspelsvärldar? Nomadfolk är ju helsköna (även i SF-spel!) och alla med en halv hjärna inser ju att mongolerna är apcoola förebilder i det avseendet.

Jag är också för fler riddjur! Kameler och dromedarer är personliga favoriter, passar också mycket bättre i ökenklimat än hästar. I Sverige spekulerade en kung en gång om man måhända skulle kunna använda den mäktiga älgen somr iddjur, men älgar visade sig vara för stissiga och gick inte att träna som riddjur. Fast i en fantasyvärld kan ju älgar vara lugnare och stabilare i tempramentet om man vill...

För onda varelser är ju alltid jätteödlor eller vargar klassiska riddjur, men då får man ju verkligen acceptera att det är fråga om fantasy.

En annan favorit, riddjurens motsvarighet till bussen: elefanten! Särskilt storviltsjakt från elefantryggen, som indiska (eller pseudo-indiska, om man spelar fantasy) ädlingar åker ut på.

mvh
Örnie
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Olifant!!

Elefant-Olifant
Pröva att ha med dessa... bestar!
Riddjur?
Kanske inte, lite stora att kallas för det. Men visst är de häeliga?

Så det så!
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Varför skall det alltid vara hästar i rollspel, varför inte andra riddjur som motsvara dessa?</I>

På vilket sätt "motsvarar"? Det brukar iaf vara en vanlig konstruktörs-tes att om en <I>gnufh</I> springer fort som en häst, bär packning som en häst och har ork som en häst, så finns det ingen anledning att inte kalla den en häst.
I'm all for riddjurs-varianter, bara de ger någon sorts praktisk variation i spelet också.

--
Åke
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Å andra sidan kan det funka som markering att man inte är i Kansas längre om folk rider på tvåbenta ybonga-ödlor... Det är dock (håller jag med om) att lägga in några fler grunkor som gör dem annorlunda än hästar, så kan man driva hem det tydligare.

Mutant saknade riddjur (annat än en omnämnd "muterad variant på dagens hästdjur" som användes av "postryttare") men i Mutant II dök det upp ett antal sådana - som dock saknade paralleller till _vanliga_ ridhästar. En pansarhäst var en stridshäst med inbyggt harnesk, en fjällhäst muterad att klara ultrakyla, en dragare specialtillverkad att dra lass. Jättefåglar och ödlehundar hade sina egenheter som gjorde dem allmänt olämpliga som "substitut" för vanliga ridhästar (om man inte var en skotsk grävling, förstås).

Erh, det sista var en parentes.

Nightowl

"If there are White Dwarfs, why can't there be Black Ducks?"
Fansinet Black Duck's valspråk
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Hästar, möjligen en svunnen tid

Som du vet håller jag på med en värld till mitt rollspel, med inspiration från olika högkulturer, bland annat Inka, Azteker, Maya och den minoiska kulturen...

Åtminstone de tre första saknade hästar och använde främst lastdjur och då de olika lamaarterna, som Alpacka.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
<I>Varför skall det alltid vara hästar i rollspel, varför inte andra riddjur som motsvara dessa?</I>

Tja, i mitt eget rollspel Ögjl så finns det inga hästar alls. Det vanligaste riddjuret är volvonerna, stora, tvåbenta schabrak som bäst kan beskrivas som vita alghrens-bilar på ben. De ägnar hela sina liv åt att springa, och efter ungefär tre veckor pyser de ihop av övernasträngningen och lämnar efter sig lufttomma hudsäckar. De är ungefär sju meter höga och kan springa i hundratjugo. De nomader som följer efter volvonhjordarna lever hela sina liv i små hyddor, fastspända på volvonernas ovansida. Volvonerna används i hela världen som en sorts engångsriddjur. Oå grund av deras korta livslängd köper man ett exemplar strax innan man påbörjar en resa, och när man har kommit fram så låter man volvonen löpa eftersom den ändå kommer att dö snart.

Jag behöver väl inte säga att underarterna i volvonfamiljen har namn som saaboner, oploner och toyotoner.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Mongoler och riddjur

Nä, hörni. jag säger som Hatten sa en gång på Eon-forumet: mongoler ska rida på blåvalar. den gången slutade debatten med att man konstaterade, att mongoler på blåvalar var gott och väl, bortsett från det bedrövliga faktum att blåvalar inte har några ben, men det är i mitt tycke bara en petitess, som man lätt kan finna en lösning på.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Grisar!

Man ska ju rida på GRISAR! (Se tidigare diskussion på nåt forum.. Har inte läst klart den dock..)

Okej, allvarlig: I Star Wars rider ju stormtrupperna på dom där korvarna med ben, dewwbacks.. Vilken stämning det ger! Tänk på det..


/Jag är en jägare.
En jägare av kättare och nattens bestar.
Och jägare vilar aldrig!
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag vill SPELA!

Uääähh! Kämpa Dnalor-mannen!


/Jag är en jägare.
En jägare av kättare och nattens bestar.
Och jägare vilar aldrig!
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Re: Jag vill SPELA!

Puh! Här kunde jag ha haft användning av att kunna mina Yoda-citat lite bättre. "Always look in the future you do" och sånt.

Ge dig till tåls. Att skapa en värld är ett långsamt och mödosamt projekt. Åtminstone om man är en sådan perfektionist som jag har upptäckt att jag är sedan jag påbörjade det här eländet. Men vem vet, kring år 2008 eller så kanske det finns en pdf-version på neetet.

Men det är uppmuntrande att det finns personer som tycker att det verkar intressant. Jag får hoppas att de tycker att det är lika intressant efter att de har läst det.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Krigeus

Veteran
Joined
23 Oct 2000
Messages
135
Location
Luleå, Sverige
Re: Olifant!!

Tolkien suger, tolkien suger...hata honom...hata hans böcker...slå till revolt och krossa hans grav...döda

Thomas Krige - Hederskapten i Dödsgardet, E-corps främsta försvarare
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Rätt til egen åsikt....

men inte behöver du skriva ett sådant inlägg för det, även om man hata Tolkiens verk så kan man vara något mer finkänslig...

Så det så!
 

Krigeus

Veteran
Joined
23 Oct 2000
Messages
135
Location
Luleå, Sverige
Re: Rätt til egen åsikt....

Nää...iofs...men jag var bara tvungen att vädra lite, haft lite aggressionsuppbyggnad under dagen

Thomas Krige - Hederskapten i Dödsgardet, E-corps främsta försvarare
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Tja, ämnet var senast uppe i samband med en kampanj i Eon - med resultat att mina spelare bojkottade mig nästan när jag föreslog en kampanj i de norra delarna (då mindre kända)...

Den kampanj som är förnärvarande leder jag inte och pågår i fjärran Saldavien och dess huvudstad Monelik. I vår egen värld där Gränsgardet står för största styrkan i landet. Dess grannländer vet vi ännu inte så mycket om. I norr har jag hört rykten om att det skall finnas drakryttare (lånat?!) men jag leder tyvärr inte kampanjen... det gör min make och honom går det att förhandla med OM jag har mycket goda idéer. *ler*

Jag vill ha fram lite trevliga tvåbenta varelser som inte finns i vår föreställningsvärld... men det är ju jag det... Storklivare är mysiga...



Lady Silver Wolf - There is but a thin line, between Man and Beast
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Hästar, möjligen en svunnen tid

Yop, men då är du inne på ett historiskt rollspel... Men säg i fantasymiljö då?

Men ibland kan det vara otroligt roliga att inte ha tillgång till riddjur... resor blir liksom jättelånga då...

Fördelar med och utan riddjur.
Med: Snabbare framåt (om man inte har en envis mulåsna eller motsvarande)
Lättare att bära (man låter djurstackarn slita istället)
Utan: Ingen extra mat
Grottor och bergsformationer inget hinder (joförståss om du inte har en stenbock som riddjur då)
Inget troll kommer att äta upp ditt riddjur (ja, elaka spelledare finns)
Det är bara dina egna apostlahästar som kan panika när ett stort monster närmar sig (jodå, har ramlat av en gång för mycket i spel, när hästrackarn fick panik)



Lady Silver Wolf - There is but a thin line, between Man and Beast
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Man behöver inte hänga _runt halsen_ på en jättefågel (eller en gondicisk diatrima heller, f.ö.) fast det är antagligen svårare än att rida på en häst.

Sedan reds jättefåglarna mest av de skotska grävlingarna, och de är ju bra mycket mer kortväxta...

Nightowl, strutsryttare

"Varje gång jag trampat ned rabatter, doftar mina stövlar av blommor."
Sifu Nightowl
 
Top