Nekromanti Grisodling i D&D

EchoFive

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
153
Location
Stockholm
Jodå. Grisodlande i D&D är fullt möjligt. /images/icons/oink.gif

Min nästa kampanj kommer att bli en massa skitigt grisodlande. Till att börja med så kör jag ett eget xp-system så att spelarna inte skenar iväg och blir level 5 innan jag hinner blinka. Det går hyfsat snabbt upp till level 4, därefter går det långsammare och långsammare - precis som jag vill ha det.

Personligen tycker jag att det är som roligast när man är under level 6 - då är orcer och kobolder fortfarande farliga. Visst, man kan alltid göra en half-dragon vampire lich kobold som är Monk 20/Wizard 20, men det ska gärna kännas realistiskt också. När de blir högre level än så måste man slänga in farligare fiender, och risken blir att det helt plötsligt finns farliga fiender överallt.

Jag använder ett annat system för att skapa karaktärerna också (som jag för övrigt snattade av Wulf Ratbane på Noah's forum). Varje spelare får sju kort. På sex av korten står det +2 Str, +2 Dex osv (ett för varje grundegenskap), och det sjunde är en "specialbonus" - ett extra feat, rollpersonen får starta som level 2, rollpersonen har en familjeklenod i form av ett magiskt föremål, såna saker.

Därefter får spelarna byta kort med varandra. Gängets fighter vill gärna ha mycket Str och Con, så han byter bort sina Int- och Wis-kort, medan struthatten gärna byter sin Str mot Int. Rollpersonen börjar med 10 i varje grundvärde, och lägger därefter till +2 för varje kort han har för det grundvärdet.

Rollpersonen får flytta runt två poäng fritt - men max en poäng från ett enda grundvärde. Fightern kan tex sänka sin Cha med en poäng och flytta den till Str, och en från Wis till Dex, och så vidare. Men max två poäng, och inte över 18 (före ras-modifikation).

Jag funderar på att ha en extra uppsättning kort som spelarna också kan byta bland, och kanske en maxgräns på hur många kort de får ha.

xp hanterar jag genom att jag har ett antal kriterier som jag sätter kryss för när de uppfylls, och varje kryss ger 100xp. Bland kriterierna finns 'Närvaro' (spelaren dyker upp, kort och gott), 'Gott rollspelande', 'Humor' (får hela gänget att skratta), och diverse andra saker. Många av kriterierna kan ge mer än ett kryss per spelkväll. Efter varje omgång räknar jag ihop xp och delar ut det.

Kampanjen kommer till att börja med utspela sig runt en liten grisodlarby långt ute i Vildmarken, och börjar med att lösa en hög problem som helt plötsligt hotar byn. Inga världsomskälvande Rädda Världen-saker, utan jordnära problem som ändå kan innebära strider och problemlösande.

Det här ska nog bli kul. Återkommer med rapport om hur systemet funkar.
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Systemet med korten låter väldigt likt kupongerna som följer med HackMaster Player's Handbook och används av spelarna för att byta till sig fördelar och dylikt...

-R
 

EchoFive

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
153
Location
Stockholm
Korten jag använder

Startkort (ett av varje per spelare)
* +2 Str
* +2 Dex
* +2 Con
* +2 Int
* +2 Wis
* +2 Cha

Spelarna får byta fritt mellan varandra. Utöver detta har jag en extra uppsättning kort som är tillgänglig för byten. När alla kort är använda (DM kan sätta en gräns för hur många kort en spelare får ha) ger varje kort +2 på respektive attribut. Inget attribut får gå över 18 före rasmodifikation, som vanligt.

Spelarna får därefter flytta runt totalt två poäng mellan olika attribut. Mer än en poäng kan dock inte placeras i ett attribut. Man kan tex ta 2 poäng från Cha och placera på Str och Dex, och vise versa. Fortfarande inte över 18 före rasmodifikation.

Specialkort (ett per spelare)
* Gängledare (börja som level 2)
* Monstruöst inflytande (spela som en icke-standardras med ECL +1, eller få +2 på Knowledge mot den rasen och alla Cha-baserade checks mot den rasen)
* Extraordinärt attribut (+2 på ett valfritt värde, kan gå över 18 före rasmodifikation)
* Bonus-feat (karaktären måste uppfylla kraven för att välja ett feat)
* Familjeklenod (karaktären äger ett magiskt vapen eller rustning/sköld med +1 enchantment, eller andra magiska föremål värda totalt 1000gp)
* Magisk tatuering (som besvärjelsen create magic tattoo på sid. 68 i FRCS, med en av de lägsta effekterna: +2 på en save; +1 luck bonus på anfall; eller +1 deflection bonus till AC.)

Spelarna får välja ett kort. De får inte välja samma kort, utan får komma överens om vem som ska få vad. Jag ska dock klura ut några kort till.

Bonuskort
* Atletisk: +2 på Climb och Jump
* Smidig: +2 på Balance och Tumble
* Fingerfärdig: +2 på Disable Device och Pick Locks
* Naturvän: +2 på Handle Animal och Wilderness Lore
* Social: +2 på Diplomacy och Gather Information
* Uppmärksam: +2 på Search och Spot
* Kreativ: +2 på Bluff och Perform
* Slug: +2 på Disguise och Innuendo

Spelarna får dra ett slumpat kort. Varje gång en spelare dragit ett kort placeras det i leken igen och blandas om, så att det är möjligt för andra spelare att dra samma kort. Har de tur får de något som är bra för just deras klass, men annars är det inte fy skam med +2 i två färdigheter - det motsvarar två stycken Skill Focus-feats. (Jag kör dock med att Skill Focus ger +4 i min kampanj, annars känns den inte värd besväret.)
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Korten jag använder

Det här systemet skulle jag kunna tänka mig att använda i en "vanlig" kampanj också. Det verkar ge rollfigurer som är balanserade och inte så överdrivet mäktiga utan att de för den skull blir så lika varandra som jag tycker att de blir om man använder standard point buy. Det talas ju alltid om hur viktigt det är att klasserna är balanserade, men det spelar ju ingen roll hur balanserade klasserna är om rollpersonernas framgång i livet bygger helt på ett par tärningsslag i början. Tillåter du de vanliga klasserna i din kampanj, förresten? Om man ska grisodla på allvar borde ju RPna vara commoners till att börja med, sedan skulle de få multiclassa till någon av de vanliga klasserna när de får möjlighet till det i spelet.
 

EchoFive

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
153
Location
Stockholm
Re: Korten jag använder

Jag tillåter vilka klasser som helst, om de bara har en bra motivering till det. Bakgrunden till byn de kommer ifrån är medvetet luddig så att jag lätt kan slänga in bakgrund. En spelare vill vara en alv och ranger? OK, då finns det väl en by med alver någon dagsmarsch från byn, och spelaren har tillbringat mycket av sin barndom i byn, och så vidare.

Jag vill ge en känsla av att spelarna kommer från ingenstans och inte växer upp ur marken redo för äventyr.
 
Top