Nekromanti Gränszon - Scifi-Fantasy RPG (LÅNG!)

Ryng Silverkorp

Veteran
Joined
31 Jul 2001
Messages
137
Location
Eskilstuna
Gränszon

Gränszon är projektnamnet på mitt lilla hobbyprojekt, ett rollspel som inspirerats av bland annat de två dataspelen Final Fantasy 7 och Arcanum.

Rollspelet är ännu långt ifrån färdigt men jag har en hyfsat utarbetad beta-verision av regelsystemet. Spelvärlden utgörs till största delen av planeten Ohmera (<O - mera>; projektnamn) och dess befolkning, djur, monster, växter osv.

I denna spelvärld kan varelser och rollpersoner tänja på naturlagarna och andra "logiska" eller "realistiska" funktioner som grundegenskaper/attribut, färdigheter mm. Det är av befolkningen ett relativt känt och accepterat fakta. Exakt hur detta fungerar är dock ej känt. Det finns flera teorier och "vetenskapliga" förklaringar till detta, en del med religösa aspekter.

Två andra kända fakta är också att det finns en "kraft" som gör att det är möjligt att tänja på naturlagar med mera, dena "kraft" kan ses som någon sorts magisk kraft som samtliga djur, monster, varelser, växter mm kan utveckla och lära sig använda.

Regeltekninskt styrs detta bland annat av ett rangsystem som justerar vad rollpersonerna kan hantera för förmågor och speciella egenheter.

Ytterligare ett fakta som planetens invånare är införstådda i är att det finns ett öde. Exakt vad som är ens öde, vet ingen och teorierna om hur ödet fungerar är många.
Ett exempel är att vissa förespråkar en tes om att man kan styra sitt eget öde.

Denna regel finns också symboliserad i regelverket.

På planeten finns fyra stora filosofiska eller religösa konflikter.

ETT, Spörsmålet om vad kraften är, hur den fungerar och hur den kan tämjas eller användas.

TVÅ, Den stora frågan om vad ödet är, hur det fungerar och hur det kan tämjas eller användas.

TRE, Konflikten mellan teknologi och magi.

FYRA; Maktkonflikter mellan individer, samfund, stater, unioner, länder, företag, handelshus, klaner mm.

Raser
För tillfället finns skisser på åtta olika raser (klasser, arter eller vad man nu vill kalla det). Två av dessa har projektnamn.

Markooner, planetens närmaste motsvarighet till oss människor.

Arkier, det uråldriga folket.

ROLLSPELETS TANKE
En av grundtankarna med rollspelet är att spelarna genom sina rollpersoners "äventyr" och handlinngar skall "lära känna" spelets regelsystem och hur det kan utnyttjas (EJ missbrukas).
Samt att spelarna genom sina rollpersoner skall "lära känna" planeten och dess konflikter (se ovan).
Och slutligen att SPELARNA skall vara med och vidareutveckla spelet och äventyren, - vilket dom belönas för i form av att rollpersonerna får möjligheter till att förbättras (exakt hur tänker jag inte avslöja här och nu), .

HUR VERKAR DESSA TANKEGÅNGAR?

NU TILL FRÅGESTÄLLNINGAR OCH REGELBITAR, MM - GE TIPS OCH IDÈER - TACK

1; Jag har en vision om att raserna mest skall skilja sig till det yttre, den visuella kroppen om man så vill. Detta för att inte generalisera en ras mentalitet, mm.
En av anledningarna till detta är rent regelverksmässig (nej inga detaljer än), en annan för att jag är på jakt efter en bra anledning till att raserna lever tillsammans utan några speciella konflikter mellan raser generellt (som typ konflikten mellan alver och dvärgar i många fantasyrollspel). Jag vill ge spelet en mer individ-anpassad (???) dynamik.

Hur verkar denna ide? - Tips/Idéer/komentarer, - någon?

2; Jag vill skapa ett färdighetssystem som gör det lättare att lyckas "perfekt" med en handling ju bättre man är i färdigheten, samtidigt som det också blir svårare att "fummla".
Och tvärt om, om man är sämre i en färdighet.

Om nu någon verkligen inte kan leva med att inte få vara med och försöka utveckla denna SYNNERLIGEN BRILJANTA OCH COOOLA värld, samt de SUPERBRA ULTRAHÄFTIGA reglerna så finns det en liten chans att JUST DU kan få vara med och utveckla rollspelet GRÄNSZON.

SKICKA I SÅ FALL ETT PRIVAT MESS MED EN PRESSENTATION AV DIG SJÄLV, DINA SYNPUNKTER OCH IDÉER TILL MIG, SÅ HAR DU CHANSEN ATT FÅ VARA MED OM ATT SKAPA TIDERNAS RPG!!!


Alla synpunkter, kommentarer, hädelser och blassfermier osv, osv, osv ... är välkommna!

MVH

Ryng

texttext<font face="Comic Sans MS">text</font face=comic><font face="Comic Sans MS">text</font face=comic>
 
Top