Nekromanti Gott & ont i fantasy

Silversword

Veteran
Joined
16 Mar 2003
Messages
13
Location
Kalmar.
Ska göra sista delen av det nationella provet i Svenska B på måndag. Delen går ut på att man ska göra en muntlig presentation på 5 minuter inom årets provtema, "Etiken och praktiken". Jag valde ämnet "Etik i litteratur och film - kampen mot det onda" och tänkte prata om gott och ont i fantasy. Det står dock stil i huvudet och jag har svårt att komma på vad jag ska säga, så jag skulle vilja ha lite hjälp. Har ni några tankar, idéer och så i ämnet?

Hoppas det passar här...
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
"Det står dock stil i huvudet och jag har svårt att komma på vad jag ska säga, så jag skulle vilja ha lite hjälp. Har ni några tankar, idéer och så i ämnet?"

Jag tycker du skall ställa frågan varför föreställningen om "ont" och "gott" är så populär i berättelser.

Några menar kanske att det är mer -spännande- om det skulle finnas en ren ondska utan försonande drag, men jag tycker du kan vända på steken också; är det inte rätt tryggt med en ren ondska? I vår värld så är ju allting så svårt och komplicerat, en person som stjäl matvaror kan visa sig behöva maten till sina hungrande barn, en mobbare kan i själva verket utsättas för misshandel hemma och det är nästintill omöjligt för varje anständig intellektuell människa att inte sympatisera med både förövare och offer. En värld där de onda verkligen är onda är således en rätt skön, avslappnande värld. Tanken på ren ondska är en infantilisering, ett sätt att "förbarnsliga" synen på en konflikt så att den blir lättbegripligare.

Vore det inte skönt om Irakier verkligen vore alltigenom "onda"? Då hade man ju sluppit ha samvetskval och känna medlidande. För människor som inte riktigt vill växa upp är tanken på ren ondska mycket befriande.

Du skulle kunna berätta lite om skillnaden när en skurk dör i fantasy och när en av de goda dör. Jag misstänker att de ondas död avverkas snabbt, man får på sin höjd veta hur ondingen dog ochvilka kroppsdelar som höggs av, medan de goda får dö långsamt i pompösa, dramatiska scener, omgivna av alla vänner (gråtandes) och sakta uthulkandes några väl valda sista ord innan de slutligen somnar in för gott.

---

När det gäller själva "godheten" så tror jag att den har en uppfostrande funktion: Om barnen försöker leva upp till en riktig hedersknyffel till ärkehjälte så kan de inte ha några brister överhuvudtaget. Det går inte att palla äpplen om man vill vara en av de goda, så att säga. Tittar man på gamla sagor (som skrevs i tider där barn uppfostrades strängt) så var hjältarna alltid helt utan brister och tillkortakommanden.

Idag uppfostrar vi inte barn så. Det är viktigare att förlåta och uppmana barnet att försöka bättra sig när det har agerat fel. Titta på modern Fantasy så ser man också att hjältarna har blivit lite fumliga, ohederliga och ofullständiga. De klarar inte allt, de är inte perfekta, men de försöker.

De "goda" har alltså blivit lite mindre goda med tiden.

---

Vad säger du? Kan det vara något?

En annan sak; jag tycker du skall försöka hitta saker som är gemensamma drag för de "goda" jämfört med de "onda". Exempel; är det inte så att kvinnor i fantasy som är "goda" ofta har blont hår, medan "onda" är brunetter? Hur är det med hudfärg och kultur? Religion? Utseende? Finns det andra saker som hela tiden förknippas med "gott" respektive "ont"?

Där har du något som kan vara väldigt intressant.

/Rising
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Etik i litteratur och film - kampen mot det onda" och tänkte prata om gott och ont i fantasy. Det står dock stil i huvudet och jag har svårt att komma på vad jag ska säga

Risings infallsvinkel är en bra utgångspunkt. Jag kan skjuta in ett buzzword: binärmoral (moral där allt är antingen helt gott eller helt ont; (c) Dag Stålhandske). Säg det så blir nog läraren impad. (-:

--
Åke
 

Jade

Warrior
Joined
20 Nov 2001
Messages
254
Location
Rockmetropolen Hultsfred
En annan sak; jag tycker du skall försöka hitta saker som är gemensamma drag för de "goda" jämfört med de "onda". Exempel; är det inte så att kvinnor i fantasy som är "goda" ofta har blont hår, medan "onda" är brunetter? Hur är det med hudfärg och kultur? Religion? Utseende? Finns det andra saker som hela tiden förknippas med "gott" respektive "ont"?
har för mig att den eminente farbror fantasy har skrivit ett par artiklar/kåserier/texter om ondskan... i fantasy, myt, science fiction och litteratur överhuvudtaget... mycket intressant, måste jag bara påpeka... rekommenderad läsning, även om man inte ska skriva om ondska och godhet :gremwink:

kan ju kolla om du hittar dem här: Farbror Fantasy

har bland annat för mig att han tog upp det här med ondskans hemvist... för det verkar vara ett genomgående drag (iaf i fantasy) att ondskan alltid bosätter sig i ogästvänliga och hemska platser... se på Sauron och dennes Mordor (det enda exempel jag kan komma på så här på rak/krokig arm).... :gremcool:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Denna 'Farbror Fantasy' påpekade också att Robert E Howard skulle förmedla rasistiska värderingar i sina 'Conan'-noveller, vilket är totalt bullshit i mina ögon. Där rök all min respekt för 'Fajbjoj Fantasy' rakt ned i Marianergraven. Sällan har jag sett fantasy som behandlar färgade, 'araber', 'orientaler' och andra med så stor respekt som Conan-berättelserna - speciellt om man tar i beaktning att de är skrivna på 30-talet.

- Ymir, tyckte hela den artiklen var j-vligt långsökt, för övrigt. Nästan Piff&Puff-nivå.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
varför tänkte inte jag också på att posta här innan`? tsk tsk

nåväl tack för uppslagen, nu skall man bara fila på det där
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,776
Location
Göteborg
Uppfostrande godska

Om barnen försöker leva upp till en riktig hedersknyffel till ärkehjälte så kan de inte ha några brister överhuvudtaget.
Synd bara att ondingarna nio fall av tio är mycket tuffare än godingarna. Jag menar, fangirls aside, vem är egentligen den tuffaste karaktären i LotR? Inte fan är det Legolas... Ok, medges, Gimli är tuff, och Merry och Pippin har ett visst värde som comic relief, men Suron regerar.

Fler exempel:
Luke och Vader
Bruce Willis och Zorg i Femte Elementet
Louis och Lestat
Jean Luc Picard och Borg
Bush och Saddam

Hmm, gick kanske över gränsen lite grand med den sista, men ni fattar poängen.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Uppfostrande godska

Nja, just Sauron är ett dåligt exempel. Han har alldeles för lite screentime för att vara cool. Vader funkar dock alldeles utmärkt.
 

Irratic

Veteran
Joined
4 May 2003
Messages
143
Location
Åsa
Tjenna!

Gott & ont i Fantasy kan man enkelt lägga in i 2 gruperingar, den första & vanligaste är väl den totala ondskan utan bakgrund alltså ondska för ondskans skull exempel, Tolkiens Sauron, eller Eddings Torak, enkla skurkar med ren ondska som aldrig ifrågasaätts, men den mer intressanta ondskan i mina ögon är den mäsnkliga eller i alla fall den med bakgrund orsak som till exempel Bush alla handlingar har en orsak & en verkan men det gör gör dem till onda handlingar ligger i vem som betraktar det & vilka värderingar, morala såväl som etiska & även religösa/ politiska åsikter.
Exempelvis att vi i väst världen äter kokött medan i Indien är det i princip olagligt.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Uppfostrande godska

"Vader funkar dock alldeles utmärkt."

Fast när jag var liten och lekte Star Wars så ville alla vara Han Solo, Chewbacka, Bobba Fett, Greedo och de andra prisjägarna: Bossk! IG88! 4-Lom!

Särskilt IG88, han ville alla vara hela tiden. Han är ballast i Star Wars-universat. (men har kanske inte en särskilt stor roll i filmerna... Hmm....)

Men den "riktiga" huvudpersonen i Star Wars är ju Han Solo. En typiskt modern fantasyhjälte. Lite ohederlig, lite strulig, men med ett hjärta av guld.

/Rising
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,703
Location
Värnhem, Malmö
Re: Uppfostrande godska

Saddam är väl inte så tuff. Informationsministern däremot... ingen spöar informationsministern! "Vi har dem fångade i stridsvagnarna"...
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
"eller Eddings Torak, enkla skurkar med ren ondska som aldrig ifrågasaätts"

Torak är ond för att han skapades av misstag. Det är inte hans fel. Det är synd om honom ;_;
 

Irratic

Veteran
Joined
4 May 2003
Messages
143
Location
Åsa
HEHE!!

Detta är sant men Eddings borde i alla fall lagt ifrån sig hachpipan efter de 5 första böckerna, sedan blev de tråkiga...

Bästa replik:
Utspelar sig på världens högsta murkrön:
-Vart tog han vägen?
-Sist jag såg honom försökte han flyga!
-Hur gick det då?
-Räknas det om man studsar?
- Nej!
-Då gick det inget vidare.....

p.s: Torak e inte bara elak han e dum & ful OXO
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Uppfostrande godska

jag tycker att man får en känsla av att Solo alltid är i bild
har någon räknat ut vem av alla karaktärerna som oftast syns i bild i star wars filmerna?
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Torak

"Torak e inte bara elak han e dum & ful"

Hans intelligens minns jag inget om, men han beskrivs på något ställe som den vackraste mannen på jorden. Det var visserligen innan han råkade förstöra halva ansiktet, men sedan måste han väl i alla fall ha varit halvsnygg...
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Missar aldrig en chans att sparka på Eddings

"Torak är ond för att han skapades av misstag. Det är inte hans fel. Det är synd om honom ;_; "

Att Eddings överhuvudtaget blev författare var ett stort misstag. Samtliga av hans karaktärer är genomskinligare än bakplåtspapper.
 

Irratic

Veteran
Joined
4 May 2003
Messages
143
Location
Åsa
Det är överraskande nog Re: Uppfostrande godska

C3PO & R2D2 som syns mest i bild dessa 2 e de riktiga hjärltarna ofdessutom coolast... =)
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Re: Missar aldrig en chans att sparka på Eddings

"Samtliga av hans karaktärer är genomskinligare än bakplåtspapper."

Det är det som är finessen, ju... :gremcrazy:
Garion skapades för att slakta ondska, och världen skapades för att Garion skulle ha något att stå på medan han slaktade ondska. Hur djupsinnig behöver man vara då?
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,978
Location
Linköping
Eddings

Att Eddings överhuvudtaget blev författare var ett stort misstag. Samtliga av hans karaktärer är genomskinligare än bakplåtspapper.

Eddings har troligtvis stoppat ett flertal fjortisar från att kröka folköl i stadsparkena genom att få dem intresserade av fantasy istället. His work is done! :gremsmile:

Är man ute efter djupsinniga karaktärer ska man nog leta efter annan literatur. :gremcrazy:
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Eddings

"Eddings har troligtvis stoppat ett flertal fjortisar från att kröka folköl i stadsparkena genom att få dem intresserade av fantasy istället. His work is done! "

Var det hans målsättning tro? Eller var den att tjäna kosing så han kunde anlita en talpedagog och sluta bryta på norrländska?


Storuggla, tvekar
 
Top