Nekromanti GothCon-raporten då.

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Eftersom det var ganska trevligt att läsa andras rapporter så tänkte jag lägga upp min också.

Årets GothCon var en lättnad. Jag hade både en premiär för min teaterhappening och Indierummet samma helg, ingendera kändes så förberedda som jag hade tänkt mig. Men allting blev bra, och även i år blev GothCon ett nöje, inte något ångestfullt. Även om jag inte förberett Dogs in the Vineyard så spelade vi nästan bara våra "egna" spel i Indierummet, vilket var väldigt kul. Sommarvädret var också tillbaka efter förra årets snö, på söndagkvällen satt jag, Mumma, Bobby och Dnalor bara ute i solen och snackade i flera timmar, suveränt.

Det känns som att Indierummet börjar bli en etablerad och populär del av GothCon, staben vet vem jag är och gillar vad vi gör. Och även i år var det mest nöjda kunder mest hela tiden. Arrangemanget tar energi eftersom det är så många spel med improvisation, så jag orkar inte spelleda/demonstrera två omgångar utan lite paus emellan. Samtidigt så får man så mycket energi av folk som kommer till oss och upptäcker indiespel, gillar ens spel, kommer tillbaka för spel.

Jag spelade (speltestade) nya Berättelser från Staden tre gånger, spelade Utpost en gång och hoppade in på rollspelsarret Staten X. Testa BFS var mycket nyttigt, det var tydligt vilka delar som fungerade och vilka som inte gjorde det. Jag tar med mig minnet av fredagens omgång: Vi hade en spelare som spontant döpte en roll till Mira (En tradition i Berättelser från Staden), en kille som gillade det så mycket att han själv demade det på lördagen, och en härligt flummig snubbe vi bara plockade in som fick spela en magisk trädgård.

Utpost var en höjdare, och jag är imponerad av hur jag först använde systemet för att röra upp saker och ting, det vill säga inte spela systemet optimalt för min rollperson, och sedan hamnade i en sådan knepig situation att jag drev spelet åt ett visst håll för att förbättra förutsättningarna för min rollperson. Man kan alltså säga att Utpost, för mig, undvek både Risings helvete - Att man måste spela ett spel suboptimalt för att det ska vara kul - och den döda belöningsjakt som kan uppstå i My Life with Master. Najs.

Och så spelade vi med kebabkillen och hans polare. Helt otroligt, jag trodde att det för alltid skulle vara ett mysterium. Vi visade dem ljuset i samberättande, och det var gott.

Vi delade rum med Yttersta Domen. Det funkade fint, men ärligt talat så vet jag inte ett skvatt mer om killarna och deras spel nu, vi satt i olika rum hela tiden. :gremsmile:

På tal om rum, Indierummet var nu färdigrenoverat till skillnad från förra året. Trevligt, även om rummet med glasdörrar var låst. Hoppas det är öppet nästa år, det är ett perfekt sätt att visa upp hur roligt vi har det utan att spelgruppen behöver störas av en massa stoj. Ja, jag var i Indierummet i princip hela konventet. Det har blivit så på sistone, men jag trivs med det.

Men jag tog ju en liten utflykt också. Staten X var okej, vår spelledare var väktare (Världen var fascist-USA) och mina medsspelare var teaterelever, så vi vann mycket på fysiskt rollspel, även om storyn var lite platt.

Tweet var en schysst kille, jag hoppas han kommer tillbaka nästa år och håller lite mindre pratiga föredrag om mer fokuserade ämnen.

Helgen slutade med att vi låg utmattade på säng/soffa/madrass/stol hemma hos mig, och gled in i sömnen medans Bobby Magikern läste högt vad misslyckade människor på Otherkin.com. Sedan kvicknade vi till, köpte sill, ägg och bröd och hade påskmiddag.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,558
Location
Helsingborg
Eftersom det var ganska trevligt att läsa andras rapporter så tänkte jag lägga upp min också.
Lustigt nog tycker jag detsamma. Jag vill nog mest se vad jag missade på GothCon. :gremsmile:

Det känns som att Indierummet börjar bli en etablerad och populär del av GothCon, staben vet vem jag är och gillar vad vi gör. Och även i år var det mest nöjda kunder mest hela tiden. Arrangemanget tar energi eftersom det är så många spel med improvisation, så jag orkar inte spelleda/demonstrera två omgångar utan lite paus emellan. Samtidigt så får man så mycket energi av folk som kommer till oss och upptäcker indiespel, gillar ens spel, kommer tillbaka för spel.
Något jag reflekterade över var att indierummet inte alltid är särskilt välkomnande, eftersom personer som redan känner varandra sitter och samtalar med obskyra termer eller om ämnen som är mest är bekanta för de samtalande. Det hade varit kul om kamratskapen forumiter emellan även sprider sig till de som kommer in, typ "Tja, vi sitter och snackar om ...". Annars tycker jag att det är bra när ni kör "Välkommen till indierummet. Det här är /.../ vill ni spela något?", men ibland blir det lite klubben-för-de-insatta.

Kudos att ni orkar med drop-in-arrangemang. Det tär ordentligt på krafterna.

...och en härligt flummig snubbe vi bara plockade in som fick spela en magisk trädgård.
/Han spelledde honom i President Evil och han var lika skön där
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Arvidos said:
Vi delade rum med Yttersta Domen. Det funkade fint, men ärligt talat så vet jag inte ett skvatt mer om killarna och deras spel nu, vi satt i olika rum hela tiden. :gremsmile:
"Delade", vet jag väl inte. Vi är tacksamma att vi fick knipa ett bord och spela, såväl som resten av det myset som är Indierummet. Vad gäller spelet så får jag väl ta och göra mer självreklam i framtiden. :gremwink:
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
DeBracy said:
Oj, Maid minsann. Antar att det var Goblin Games som hade ett exemplar då, eller?
Ah, oui. De hade en bok, som jag dök in och knep på fredag förmiddag. Rent allmänt imponerande sortiment de där Goblin.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Han said:
Något jag reflekterade över var att indierummet inte alltid är särskilt välkomnande, eftersom personer som redan känner varandra sitter och samtalar med obskyra termer eller om ämnen som är mest är bekanta för de samtalande. Det hade varit kul om kamratskapen forumiter emellan även sprider sig till de som kommer in, typ "Tja, vi sitter och snackar om ...". Annars tycker jag att det är bra när ni kör "Välkommen till indierummet. Det här är /.../ vill ni spela något?", men ibland blir det lite klubben-för-de-insatta.
Måste erkänna att det var lite så det kändes för mig i år iaf. Det kom in nya typer hela tiden, och Arvidos och andra var alltid noga med att välkomna dem, köra en pitch, börja leta spelledare...

//Krank, som åtminstone själv kände sig helt sjukt välkommen
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
RipperDoc said:
Sämsta med GothCon: Slarvigt arrangerat och brist på höjdarscenarion - när ska bra friform bli inne igen? :gremwink: (obs - nästan alla scenarion jag spelat var i stort sett friform, men jag saknar de duktiga scenarioskribenterna man kunde lita på :gremwink: )
Jag har i flera år haft samma funderig om vart alla scenarioförfattare tagit vägen, men sanning är nog att de jag kände till bäst har slutat (många av dem) och jag inte har koll på de nyare. Så det finns säkert arrangörer som man kan lita på, jag bara inte vet vilka de är.

Och friformen tyckte jag har tagit sig, det fanns nu scenarion som var uttalade friform. Att sedan en hel del scenario tappar lite systemet hänger på att få det att gå ihop på fem timmar (eller i vårt fall att systemet inte var helt färdigt, så spelledarna hade i bästa fall fått det på pdf :p). Men om det glädjer dig så fanns en del gamla friformsgrupper åter representerade, Apjävlarna var där och spelade och några gamla (nåja unga för mig) ASFare var med och spelledde. Så det finns hopp för friformsspöket :)

-Gunnar (vill uppmuntra folk att arrangera utan att behöva oroa sig för att gamla vrak som RipperDoc och jag ska gnälla över att det var bättre förr, ni nya arrangörer är bra, det är bara vi som inte hänger med)
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,302
Location
Örebro
Sjunde året avklarat för min del och jag skrev en lång krönika om det på Bortom-bloggen, men för de som inte orkar läsa allt kör jag en komprimerad variant här.

Det är i princip två saker som jag besöker GothCon för: dels att arrangera Bortom, dels att besöka auktionen. Det förstnämnda gick rätt bra i år och av 16 anmälda lag fick 13 spela. Två av dessa vara dubbelbokade, så i princip var det endast 1 lag som inte fick spela. Berättelsen verkade flyta på och verkade gå hem hos de flesta lagen, med rätt varierande utgång på handlingen. Det var skönt, med tanke på att det var ett mål att berättelserna skulle bli så olika som möjligt från varandra.

På auktionen ropade jag in ett par Dark Sun-saker som jag inte hade och samlingen växer sakta till en acceptabel nivå.

Jag gjorde en hel del forumitspotting - betoning på spotting - men talade inte med så mycket folk eftersom jag dels egentligen är jävligt blyg av mig, dels folk ser upptagna och jag inte vet om jag borde störa eller ej. En av de få som jag träffade och talade med var Johan K som ryckte tag i mig och hejade. Tack för det. :gremwink:

Överlag ett bra konvent för min del och för en gångs skull sov jag alldeles utmärkt på det skitiga skolgolvet. Faktum är att jag sov bättre där än vad jag gjort hemma i min egen säng veckan innan. Go figure.
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Jaha då, här kommer min rapport:

Torsdag:
Tentapluggar hela dagen, är lagom trött på det fram emot eftermiddagen och drar mig mot pubben. Numera är Fokus hemmaplan, så jag slapp virra omkring mig på Chalmersområdet likt första gången. Spelade Gilliotine med bl.a. Han. Spelade lite andra spel, fluxx med dörrvakten, khet med nån snubbe i vit slips som hade tuppkam, drack några öl och hade det gott. Planerade fortfarande att bara tillbringa en dag på konventet pga pengabrist och stundande omtenta. Ramlar hem framåt 1, halv två tiden.

Fredag:
På något vis tar jag ett snabbt beslut och köper inträde till hela konventet, nästa år ska jag banne mig föranmäla mig! Spelar Risk mot ett par shaguliter (Oskar och en som jag glömt namnet på). Min gamla kompisar från Laholm ramlar in fram emot 11 tiden, och de ska spela Western vid fyra. Jag hänger på i tron att det finns fem platser i scenariot, upptäcker ganska snabbt att det inte alls fanns det. Går till Indierummet och spelar Zombie Cinema. Har väldigt roligt.

Nästa pass så är min gamla spelgrupp inbokad på Alla vill ha Evi, och nu finns det fem platser. Finner scenariot ganska ordinärt men har kommit fram till att det mest var för att jag inte gillade spelledarens stil. Mina kompisar verkar dock ha gillat det. Jag blev också intresserad av satsningsmekanismen i tärninssystemet, som verkade fungera bra. Dock så användes systemet inte särskilt mycket, så jag får testa det mer i framtiden.

Hem efter spelet, det är gött att bo 20 min promenad från konventet.

Lördag:
Dräller mest rundor på förmiddagen. Spelgruppen är inbokade på staten X på eftermiddagspasset men får inte spela. Vi tillbringar tiden med att spela A Game of Thrones-brädspelet som jag köpt. Härnäst ska min grupp spela CoC/Delta Green. Jag trodde att scenariot kommer vara ett gestaltningstungt scenario av den typen jag inte gillar, så jag står över. Visar sig vara ett som jag antagligen hade diggat, så det var nog årets felsteg. Är på Witchtrail Live hela kvällen och avslutar med att titta på Verbal Combat för första gången. Grymt roligt och jag lyckades framgångsrikt försvara Hela jävla Pöbeln från den fruktansvärda anklagelsen att de skulle vara bloggare. Domaren sa att det var första gången han var med som pöbeln inte brände sig själv när den hade chansen. Verbal var grymt kul med många duktiga deltagare. Kommer hem vid 1 halv 2.

Söndag:
Vi spelar Arvet på sankt Mary's men lyckas tyvärr dö innan scenariot lyfter, åtminstone för två av rollpersonerna ,varav en var min. Upptäcker dock att en av mina medspelare egentligen ligger bakom då han sålde ut oss till den tyska spionen. Tråkigt att spelet slutade med ett par timmar kvar, men ändå ett bra scenario. Ironiskt att första gången min spelgrupp vill spela ett av Gunnars scenario är första gången jag inte aktivt lobbar för det. Avslutar konventet med en traditionsenlig sömngångar omgång "nytt" brädspel. Detta året blev det Amun-Re, som verkade sakna lite strategiskt djup men ändå nog kan vara ett kul spel. Ramlar hem vid tre halv fyra tiden och somnar bums.

På det hela taget så var det ett kul och trevligt konvent, mycket bra tentaflykt.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,742
Aha!

Jasså det är DU som är han som är den som är han. Alltså, Marcus. Eller jag menar, du finns alltså på riktigt. Det vill säga på forumet. :gremlaugh: Kanske måste göra som Han och börja fundera på om det inte är poäng att fixa med en WRNU-butt för när jag springer runt på konvent.

Tack igen för en jäkligt rolig spelomgång i alla fall.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,568
Location
Fallen Umber
Jätteförsenad GothCon-rapport

Öh, jag insåg att jag inte hade lagt upp någon GothCon-rapport, och eftersom jag hade ansvar för waliums bilder (av vilka jag hade tagit en del) tänkte jag göra det trots att det har gått ett tag.

Torsdag: händelselös bilresa från Linköping, incheckning på trevligt hotell, bevistande av pub. Kul att träffa folk man sällan ser, och dessutom några nya ansikten.

Gurgeh såg ut så här i sin vinnarkostym:



Jag och walium. Antagligen den bild där jag ser minst efterbliven ut, tro det eller ej (jag är inte vidare förtjust i att se mig själv på bild, om ni undrar).



Sedan var det fredag och organisation av butik etc.

walium ritar råzah hest:



Jag ritar råzah hest:



Gurgeh pratar med Jonathan Tweet:



Några av våra spel. Köp dem!



Öh, ja. Eftersom jag gick på Tweets båda föreläsningar samt på auktionen (där jag ropade hem de tre små dåliga äventyren till Chronopia för en billig penning - de suger alltså, men nu har jag en komplett samling bortsett från grundboken i hårdpärm och den med färgsidor om Ereb - samt en komplett bunt Rubicon och en slumpmässig Dark Sun-bok) fanns inte så mycket tid över för att spela saker, förutom att hålla i butiken. Det var lite synd, och jag borde nog ha skippat åtminstone den första av föreläsningarna. Speldesignföreläsningen bjöd heller inte på något nytt för den som har hängt på forumet en tid.

Det jag faktiskt spelade var Race for the Galaxy som åt upp två sena kvällar. Till slut satt jag och Gurgeh vid finalbordet, men då gick allt åt helvete. Partiet var helt slumpmässigt (eller så var det bara jag som spelade katastrofalt illa). Någon gång i mitten såg det ut så här:



Och när det var klart (och Gurgeh redan hade hunnit samla ihop sina kort):



Jag satt närmast kameran, och det var killen mittemot mig som vann. Och jag har ingen aning om varför.

Söndagen var väldigt avslagen, även jämfört med hur det brukar vara, tycker jag.

Som helhet ett trevligt konvent. Vi sålde åtminstone godkänt. Möjligtvis borde jag ha spelat något mer. Kul var att träffa lite nytt folk: Lycan, Rymdis, krank och Måns, åtminstone, samt lite andra som jag kanske bara sett på avstånd tidigare. Och så borde vi ha sålt Race for the Galaxy i stället för våra spel, så många som kom och var intresserade när vi spelade det. :gremlaugh:
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,302
Location
Örebro
Re: Jätteförsenad GothCon-rapport

Dimfrost said:
jag gick på [...] auktionen (där jag ropade hem [...] en komplett bunt Rubicon och en slumpmässig Dark Sun-bok)
Men dammit! Var det du som trissade upp priserna på Dark Sun-prylarna och som snodde mina Rubicon. :gremcry:
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,568
Location
Fallen Umber
Re: Jätteförsenad GothCon-rapport

Trissade upp vetefan, inget gick väl för mer än en femtiolapp. :gremgrin: Och Rubicon var det ju inte mycket strid om direkt. En femma per nummer är rätt billigt. :gremsmile:
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,932
Location
Nordnordost
Re: Jätteförsenad GothCon-rapport

Jag var med i budgivningen på Rubicon också, men det blev lite dyrt för mig, jag ville ju bara ha nummer 1. :)
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,302
Location
Örebro
Re: Jätteförsenad GothCon-rapport

Dimfrost said:
Trissade upp vetefan, inget gick väl för mer än en femtiolapp. :gremgrin: Och Rubicon var det ju inte mycket strid om direkt. En femma per nummer är rätt billigt. :gremsmile:
En Dark Sun gick för 70 kronor och nej, egentligen var inget särskilt dyrt - men min budget för auktionen var inte särskilt stor. Så går det om man spenderar pengar på saker innan man beger sig till auktionen. :gremtongue:
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,568
Location
Fallen Umber
Re: Jätteförsenad GothCon-rapport

Jag bidrog inte till att dra upp något till 70 i alla fall, det enda jag bjöd på var sådant som jag inte tyckte skulle gå för typ 20. :gremsmile:

Jag missade att det var du som bjöd på Dark Sun-grejerna också, för övrigt.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,302
Location
Örebro
Re: Jätteförsenad GothCon-rapport

Ah.. Du satte bara i gång hysterin då med andra ord. :gremwink:

Inte så konstigt att du missade det. Vi har väl inte snackat med varandra tidigare? (Har för mig att du var AWOL de gånger jag var förbi Kaleidoskop på förra LinCon.) Jag är som sagt var rätt blyg och folkskygg så jag räknar liksom inte med att bli igenkänd. Att prata är sällan några problem men att initiera kontakt däremot... Inte riktigt min styrka.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,568
Location
Fallen Umber
Re: Jätteförsenad GothCon-rapport

Vi hälsade på varandra på GothCon eller LinCon förra året. Eventuellt båda. Men det var bara som hastigast, ingen diskussion att lägga på minnet eller något.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,302
Location
Örebro
Re: Jätteförsenad GothCon-rapport

Ah. Nu när du säger det. Epic fail på mitt minne.:p
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,568
Location
Fallen Umber
Re: Jätteförsenad GothCon-rapport

Det är lugnt. Själv drabbas jag ofta av att presentera mig för folk som jag har träffat tidigare vilket kan vara lätt pinsamt. :gremlaugh: Mitt personminne är långt ifrån det bästa.
 
Top