Nekromanti Gotham City, Drag 2 - tar slut Måndag, 21:00

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,461
Location
Köping
Re: Nej då, verkligen inte

Anders Åstrand said:
Jag kan skicka små paket med information till spelare om andra spelare. Kruxet är bara att jag själv inte får se informationen.

Förra draget skickade jag t.ex. ett paket till Björn den Gode om Herr Nils, och ett till Herr Nils om Björn den Gode.
Okej, nu har du faktiskt trillat av min krok ganska rejält. Speciellt om Herr Nils eller Björn den gode verifierar att de fått meddelande från Riddler. Om de nu vet det, Rising behöver ju inte ha sagt varifrån det kommer.

Men som med kvinnorna så är det en sak som förefalller lättgenomskådad om det vore en lögn, antingen av den som faktiskt skickat ut informationspaketet eller av Björn och Nils. Och jag tvivlar på att det skulle vara en byzantinsk lögnhärva med kvinnorna, Herr Nils och Anders Åstrand.

Min röst ligger på Andersson och kommer att ligga där om inte någon tredje part blir väldigt misstänkt. Frågan är om det räddar Åstrand ikväll.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,191
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Avslöjade identiteter (7 misstänckta kvar)

Och det är också därför som jag inte ville avslöja min identitet. För vad är jag känd för (förutom mitt knivskarpa intellekt, förkärlek för gott thé och alldeles för små flickor samt utsökta hattsmak)? Jo att jag är en mästare på att läsa av folks sinnen.

Så nu när jag outat mig i min magnifika storhet så borde ju jag bli primus måltavla för hjältarna eftersom jag kan se igenom deras masker och därför framstår som ett reelt hot mot dem.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,191
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Nej då, verkligen inte

Hade du hostat upp namnet i går innan du åkte så hade vi kunnat gå vidare. Nu är inte fara så stor, vi hänger dig inte, men han är nog ett primär mål för hjältarna.
Men det är ju just det som är nackdelen. Avslöjar man sin identitet blir man ju ett primärmål för hjältarna om man tydligt framstår som ett hot mot dem. Det var därför som jag, förgäves, försökte argumentera för att vi inte skulle göra det utan att det bara gagnade hjältarna.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,461
Location
Köping
Re: Avslöjade identiteter (7 misstänckta kvar)

Andersson said:
Jo att jag är en mästare på att läsa av folks sinnen.
Säg då vems sinne du har läst av, det kan bara hjälpa oss.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,191
Location
Uppsala (Umeå)
Quis custodiet ipsos custodes?

Det är inte utan att man funderar på hon Herr Nils har anledning att sprida den här desinformationen... Jag känner inte heller riktigt att jag platsar på listan, nämligen.
Jag kan möjligen ha missat något i helgens diskussioner men vad är argumentet för att Herr Nils inte ska vara på kroken?
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,461
Location
Köping
Re: Quis custodiet ipsos custodes?

Herr Nils har dels hållit sig i rampljuset, vilket förefaller dumt av en hjälte. Dessutom har Anders Åstrands superkraft framställt honom som skurk för Björn den Gode (som vi ju litar på).
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,461
Location
Köping
Lyncha Nightowl

Jag är inte säker på det taktiskt riktiga i detta, men eftersom våra två huvudmisstänkta har trätt fram som användbara skurkar (Andersson är inte av min krok, dock.) så tänker jag meddela att jag är siare och har sett att Nightowl är en hjälte.

Jag ville försöka hålla låg profil till runda 3 och undersöka någon mer ikväll (vi hade ju bra leads att lyncha), men runda 2 verkar sjunka ner i kaos, så det känns bäst att outa sig och peka ut en som det är bra att lyncha.

Lyncha Nighowl är ni hyggliga. Skulle jag dö ikväll kan jag väl påminna er redan nu att det är bra att kolla hur folk har röstat runt honom. krank och Vicotnik framförallt är inte av kroken ety de har röstat tidigt i rundorna när ingen annan röstade på Nightowl - kanske för att framstå som oskyldiga skurkar.

Risken finns förstås att jag är paranoid/galen siare, men efter en genomläsning av Nightowls inlägg med förutsättningen att han var hjälte såg jag inget som tydligt talade mot det.

Röst: Nightowl
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,191
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Avslöjade identiteter (7 misstänckta kvar)

Jag undersökte Arvidos (hur mycket det än låter som en lam ursäkt). Så den informationen var ju inget värt eftersom hjältarna den hårda vägen visade att mina misstankar var ogrundade.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,644
Location
Rissne
Re: Quis custodiet ipsos custodes?

Herr Nils har dels hållit sig i rampljuset, vilket förefaller dumt av en hjälte
Men är det verkligen så? Som jag skrev i ett annat inlägg så skulle jag vilja säga precis tvärtom - att anta en auktoritetsposition och vara drivande tilltalar våra primathjärnor, som gärna blint följer alfahannar. Att försöka ikläda sig auktoritetskläder är riskfyllt - eftersom man riskerar att inte bli accepterad som auktoritet utan bara blir misstänkt istället. Men - om man lyckas så sitter man ganska bra till. Högt spel, men mycket att vinna.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,644
Location
Rissne
Re: Lyncha Nightowl

krank och Vicotnik framförallt är inte av kroken ety de har röstat tidigt i rundorna när ingen annan röstade på Nightowl - kanske för att framstå som oskyldiga skurkar.
Tja, du kan ju alltid sia mig och se vad du får fram. Det har jag inga problem med.
Jag röstade på Nightowl tidigt förra rundan pga ren slump, och den här rundan blev jag, om du nu missat det, ombedd att rösta just på Nighowl (och han på mig) eftersom det skulle "bevisa" att jag inte är hjälte... Jag är lite osäker på hur det hänger ihop, men som skurk har jag inget att vinna på att trilskas eller öka misstankar mot mig. Jag må vara utan användbara krafter, men min röst är ändå en röst och därför ser jag ogärna mig själv bli lynchad.

Är det förklaring nog till mitt röstande på Nightowl, eller vill du ha mer?
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,191
Location
Uppsala (Umeå)
Skrattar bäst som skrattar sist

Ojojoj, det var nog det lamaste försök jag sett på länge, men fortsätt gärna.
Men det är inte desto mindre sant. Om jag var en hjälte skulle jag ju inte ta den lama lögnen. Jag skulle inte ens nämnt något om specialförmågor, eftersom det skulle krävas bevisning.

Och om DU vore en hjälte Hr Nils, så är det precis den reaktionen man skulle kunna förvänta sig. Bränns det lite under fotknölarna kanske?
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,191
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Quis custodiet ipsos custodes?

Men är det verkligen så? Som jag skrev i ett annat inlägg så skulle jag vilja säga precis tvärtom - att anta en auktoritetsposition och vara drivande tilltalar våra primathjärnor, som gärna blint följer alfahannar. Att försöka ikläda sig auktoritetskläder är riskfyllt - eftersom man riskerar att inte bli accepterad som auktoritet utan bara blir misstänkt istället. Men - om man lyckas så sitter man ganska bra till. Högt spel, men mycket att vinna.
krank säger precis det som jag försöker säga. Det är Hr Nils beteende som är misstänkt om något. Speciellt som han i inlägg försöker använda sin auktoritet till att sätta sig själv utanför all misstanke och misstänkliggöra andra.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,191
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Nej då, verkligen inte

Lögnen hade varit mycket bättre om du sagt att du kollat mig istället, men då hade du ju fått det jobbigt, då jag är till 95% ren i andras ögon. Hade ni sagt att jag var skurk, så skulle ju sista chansen att få mig hängd gå förlorad. Så varför Arvidos?
Jag är möjligen galen, manisk och har dålig klädsmak men jag är inte dum. Att ljuga om något så lättverifierat vore ju vansinne. Speciellt om du är 95% ren i andras ögon som du hävdar (dock säger du inte vilken grupp dessa "andra" är).

Jag ville kolla Arvidos för att han slängde ur sig anklagelser till höger och vänster utan att jag tyckte att han hade på fötterna ordentligt. Vilket verkar vagt bekant...

Att man sedan inte skriver ut sina misstankar kan möjligen bero på att man som skurk har annat för sig på dagarna än att sitta och analsyera spelet. Men jag sade redan timme ett att jag misstänkte "storbabblarna".
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,191
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Skrattar bäst som skrattar sist

Skulle du vara skurk så är detta alldeles för amatörmesigt spelat från din sida.
Menar du amatörmesigt eller amatörmässigt?

Som skurk är det ju snarast att vara en komplimang att vara en amatörmes (= hjälte)

Som skurk kan jag väl hålla med om att det var amatörmässigt att inte läsa reglerna tillräckligt noggrant och inte se att man kunde välja två namn för ens förmågor.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,320
Location
Göteborg
Viktigt inlägg! Sammanfattning Måndag Lunch

Det har hänt en hel del sen i går natt och därför kommer nu en ny viktig sammanfattning.

Anders Åstrand har gått ut som the riddler med specialförmågan att kunna skicka paket om folks skurkstatus till andra folk. Jag och Herr Nils kan bekräfta detta, och också bekräfta att resultatet kom ut som skurk.

Det ger oss följande möjligheter: Jag - Hr Nils och Anders Å är alla hjältar som hittade på den här grejen för att rentvå varandra och då är dessutom Marco och Lindenius hjältar för att vi hittade på kvinnogrejen tillsammans, alla borde utan mer argumentation inse hur knas det här är.

Alternativet är då att jag - Hr Nils, Anders Å, Marco och Lindenius alla är skurkar (utan hänsyn taget till smittbärare och några andra små långsökta saker).

Om någon skulle vilja rösta på någon av dom här så ska det till en väldigt bra motivation eftersom det i princip är samma sak som att säga "Hej, jag är hjälte".

Rösta alltså inte på: Björn den gode, Anders Åstrand, Herr Nils, Marco eller Lindenius

Sen har hellzon gått ut och sagt att han är siare och att han kollat Nightowl som är hjälte, det här kan förstås vara en bluff men i så fall är det en oerhört lättavslöjad bluff, vi lynchar nämligen Nightowl nu och ser vilken sida han spelar för. I princip kan det inte vara en bluff, för att offra en hjälte mot Nightowl kan inte vara bra taktik från hjältarnas sida (om inte hjälten redan är nästan död, men det var väl inte som att hellzon var på väg att åka ut?).

Alltså: Rösta inte heller på hellzon, och väktare (om du finns) skydda hellzon

Andersson hävdar också att han är siare efter att fått väldigt mycket press på sig, det är ju lite konstigt att vi har två siare och antingen är han nån sån där knasvariant av siare eller så är han hjälte. Med tanke på hur mycket press han hade på sig när han kom ut så skulle jag nog säga att hjälte ligger väldigt nära, jag sätter hans hjältekvot till nåt så högt som typ 90%. Andersson ska alltså dö imorrn om inget annat speciellt händer. Varför inte idag? Jo för idag ska Nightowl dö, det förtroendet måste vi ge hellzon och om han inte är hjälte så är hellzon alltså antingen paranoid siare eller hjälte själv.

Röst: Nightowl

Sen vill jag att framförallt krank svarar på varför han fortfarande misstänker Herr Nils.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Rösträkning:

Anders Åstrand (6) Lindenius, Marco Berhmann, magoo, flurtis, Basenanji, Vicotnik
Nightowl (4) thark, krank, hellzon, Björn den gode
Andersson (1) Herr Nils,
Herr Nils (1) Johoohno
Johoohno (1) Anders Åstrand
krank (1) Nightowl

Jag väntar fortfarande på PM från ett par av er, så se till att inte glömma detta.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Lyncha Nightowl

OK - det är mitt ord mot hellzons - men: jag är inte en hjälte.

Så nu vet jag att hellzon antingen ljuger, eller är en värddo siare - troligtvis det senare, annars skulle han ju avslöjas nästa runda när det kommer att visa sig att jag är gangster. Men för att vara på den säkra sidan:

Röst: hellzon

Erik
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,461
Location
Köping
Re: Lyncha Nightowl

krank said:
Jag röstade på Nightowl tidigt förra rundan pga ren slump, och den här rundan blev jag, om du nu missat det, ombedd att rösta just på Nighowl (och han på mig) eftersom det skulle "bevisa" att jag inte är hjälte...
Första rundan "slog du en tärning". Det har avhandlats hur trovärdigt det är. :gremsmirk:

Andra rundan: För all del, du blev tillsagd. Du är en ämlans smart hjälte om du nu är en, för du krånglar inte. Men som vi båda säger, det friger dig inte heller, för den rösten på Nightowl innebär ingenting. (Förrän nu när jag har bevis för Nightowls skuld.)

Du är på min hjältelista, men långt ner. Andersson, Vicotnik, Nightowl och en hel del doldisar är en bra bit över.

För övrigt skulle jag gärna se Herr Nils och damerna rösta på Nightowl istället för Andersson. Ugglo känns mer säker hjälte, för min del. Andersson kan vi ta på onsdag.

Nightowl said:
OK - det är mitt ord mot hellzons - men: jag är inte en hjälte.
Kliar läderkalsongerna? :gremelak:
 
Top